Det blev plötsligt svart på bygget, inte så konstigt kanske då byggströmen är under all kritik, men det ha sett ut så på byggen i alla tider, d.v.s nystan med skarvsladdar över allt.
Efter 20 min jobbande med pannlampa kom ljuset tillbaka, och jag hörde lite halvt i bakgrunden att det var "Elbilen" som var problemet.
Nån på bygget åker elbil, en mindre KIA suv av nått slag, och när jag ska gå hem för kvällen ser jag att man täckt över laddkontakten på framskärmen med en plastpåse och tape, det regnade 12 mm här igår.
Nu har jag inte en aning om det var det som var problemet, men vist bör man kunna ladda en elbil ute ?? Laddstationer har väl inga tak.
Kommentarer
Det finns laddstationer med tak, men det är för bekvämligheten för bilisterna. Jag har laddat utomhus regelbundet sen 2014 utan problem.
Däremot har jag sett en och annan bil ansluten via vanliga skarvsladdar hängande genom halvöppna fönster. På såna krävs inte mycket fukt för att en jordfelsbrytare ska trigga.
Litet bygge Richard? Jag har spenderat 30 år byggen och det är ytterst sällan som JFB löser i byggelskåpet. I princip alltid så har man undercentraler kopplade efter stora skåpet som tillfälligt är kopplat på fasta nätet. Väldigt sällan som det finns lediga uttag i första skåpet också. Vi kör sällan under 250A matning och löser en JFB så är det alltid en av faserna och då är det en sektion som faller bort, typ 3-4 containrar eller byschor som matas med en 32’a som ligger i en vattenpöl.
Nå väl, det var lite ot:). Jag tror inte att det var bilen ifrågas fel, även om man läst om problemen på vintern när ladduttaget fryser ihop. Kopplingen måste ju vara ip-klassad annars får den inte användas för utomhusbruk. Misstänker att Kia-ägaren dragit fram nån förlängningssladd som kanske inte var helt 100.
JFB kan vara irriterand många gånger då man tycker det löser ut alltför lätt. Men man kanske ska vara tacksam ändå då den räddar många liv. Minns i min ungdom innan den kom och man kunde ta i en 220-kabel med blöta handskar och kände hur det surrade i handen:)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.