Vad tros?
Först på banan till kunder var ju Porsche Taycan.
Nu kommer Ioniq 5, snart KIA EV6 och sen vart det väl på gång ifrån Kina läste jag om.
För normala applikationer har 800V fördelar gentemot det vanliga 400V, som att man kan använda tunnare kablage, man får mindre förluster och man kan plocka ut/mata högre effekter under längre tid.
Detta innebär i teorin lägre vikt, bättre effektivitet, jämnare prestanda och snabbare laddning.
Om det görs rätt, vill säga.
Kommer det bli en standard? Varför? Varför inte?
Kommentarer
Onekligen blir dom lättare med 800V system.
Den Ioniq5 jag beställt är 200kg lättare än en likvärdigt utrustad VW GTX.
Bilarna är likvärdiga i storlek, har två motorer och massa extrautrustning.
Ca. 2 ton tjänstevikten kontra 2,2 ton.
Den laddar även betydligt snabbare enligt rapporter från Norska ägare av Ioniq5.
Nedan en rapport från en som kört till Toscana med sin I5
”Litt kommentarer til spørsmål:
Vi tok noen korte stopp kombinert med lading. Det gjorde at vi utnyttet bilens styrker maksimalt, mener jeg. Lå jevnt i 120-130 i fart, stoppet etter varierende lengde for å lade, +/- 25 mil i snitt tenker jeg, for å ta en kaffe etc. Bilen ladet kjappere enn oss når vi tok pause, og vi fylte helt opp bare på kvelden i forbindelse med overnatting. Forbruket lå fra 19,5 til maks 25 på motorveiene - ladet til sammen 9 ganger hvorav enkelte varte i bare fem minutter.
Så mange elektriske ID 4/Audi nedover, og de jobbet i motsetning til oss mye med å utnytte maksimal rekkevidde og lå derfor godt under fartsgrensen mange steder. Vi kjørte isteden en morsom bil på motorveien. Mange misunnelige blikk ved ladestolpene! Flere trodde ikke det de så sammenlignet med sine tyske biler.”
Så onekligen är 800V systemet en klar styrka.
Ja, 800V-system lär vi se mer av. För tunga fordon kan det bli tal om högre spänning, men det finns en begränsning vid 1500V DC (då det fortfarande benämns som lågspänning).
Guran
"Onekligen blir dom lättare med 800V system.
Den Ioniq5 jag beställt är 200kg lättare än en likvärdigt utrustad VW GTX.
Bilarna är likvärdiga i storlek, har två motorer och massa extrautrustning.
Ca. 2 ton tjänstevikten kontra 2,2 ton."
Har nog andra orsaker än 800V system. Man sparar nog inte 200kg enbart med klenare kablage.
Nu 3 kvartal efteråt, vad har hänt på teknikutvekcklingen? Hur många nya elbilar kommer det med 800V? Ioniq 6 och andra KIA/Huynday (fan vad svårt, kommer aldrig ihåg)men sen?
Är 1600V på gång?
Tveksamt på rimligt lång sikt. Redan 800 V är dubbelt så hög spänning som normala elektriker hanterar och en hög och farlig nivå utan mycket bra utbildning.
Ska man öka spänningen nånstans så är det i stamnätet för att minska förluster över längre sträckor.
Nästan alla nya Kineser kommer med 800V samt Porsche, Audi, Hyundai så det är väl ganska självklart att det kommer bli standard.
Flera kommer även med 900V nu.
Inom lastbilsvärlden är nästa standard (MCS, megawatt charging system) bestämd till max 1250 VDC och max laddström 3000 ADC
3kA max, och de ska starta med 1kA det är ju riktigt jäkla bra!
"MCS is based on a global agreement on technical specifications, with support of a large portion of the industry, where CharIN has been the perfect incubator delivering ready concept of MCS that now are handed over to become ISO and IEC standards,” says Johan Lindström, Technical Manager VCB Vehicle Technology, Scania"
Global standard, nu börjar det likna något!
Japp precis som jag skrev i en annan tråd 3750kW!
Fast nu talar ni plötsligt om standarder för lastbilar som har ett helt annat behov. Skall vi hålla oss till personbilar eller skall vi också utvidga till t ex lastfartyg ? Maximala laddeffekten är som jag nämnt otaliga gånger inte minst beroende på batteriets kapacitet och det är väl inte så svårt att gissa att el-lastbilar har helt andra batterier än personbilar. Och fortfarande skall denna enorma mängd elektroner också distribueras till laddpunkten så läs gärna på lite om dessa möjligheter - dom kommer inte att finnas precis överallt i samhället.
Lucid klarar 900V och Porsche kommer också med 900 V så det kommer troligen bli en kontinuerlig utveckling. Högre spänning innebär mindre koppar och mindre kylning, därmed mindre laddförluster så det är ganska naturligt.
900V, kan du länka till mer info så man kan läsa på lite.
Hur högt tror du spänningen kommer höjas?
https://www.vibilagare.se/nyheter/elbilen-lucid-air-far-900-voltssystem-slar-porsche-taycan-pa-fingrarna
https://evcentral.com.au/porsche-mission-r-gives-900v-fast-charging-ev-vision-of-electric-race-car/
Om detta i dessa speciella bilarna kommer ge nån ”ny standard” är dock en annan fråga.
Det laddar fullt tillräckligt snabbt även med 800V
Så höga spänningar som 1kV ställer andra krav på installatörer och material än om man håller sig under det. Taycan har väl 834V i packet när det är fulladdat så 900V är nog det som behövs för att ladda när man är nära fullt.
Exakt Mäkinen - en av de saker jag också försökt få andra debattörer att förstå. Högre spänning är inte bara en högre siffra utan det kan medföra helt andra risker och krav på de som arbetar med bilarna. Redan s k 800 V-system är ju oerhört hög spänning i en konsumentprodukt.
Beträffande Taycan så är frågan om 834 V är toppspänningen vid laddningens slut eller cellernas totala, nominella spänning. Normalt är slutspänningen vid laddning av LIIon-celler 4,1 eller 4,2 V/cell medan den nominella spänningen är 3,6 eller 3,7 V/cell. Tidigare gällde de lägre siffrorna men numera finner man ofta de högre. Detta gäller konventionella LIIon-celler - s k LFP-celler har lite andra, lägre cell-spänningar.
Spänning är inte farligt, det är ström som är farligt.
De elstötar du får av statisk elektricitet är många 1000 V men ingen ström.
Runt 50V går gränsen för när det oftast är ofarligt. Över detta så beror allt på strömmen.
V8-Power - fast nu talar vi om batterier med en mycket hög kapacitet i kombination med mycket hög spänning - alltså inga "katt-skinn".
När jag senast hade en bil inne på service talade kundmottagaren om att en laddhybrid inte ens fick köras in i verkstan av en mekaniker som inte fått specialutbildning för att arbeta med elbilar!
Det var ett försäkringsvillkor.
Jag undrar hur det kommer att se ut om 10-15 år när det ska börja skruvas med gamla elbilar av hoppfulla amatörer hemma i garaget.
Men det kanske inte kommer att finnas så gamla elbilar då?
Idag finns det ju bilar som tillverkades för mer än 100 år sedan, även elbilar, som fortfarande är körbara!
Det tror jag inte kommer att vara fallet med de bilar som tillverkas idag.
Jo men redan 230V är dödligt så 800 eller 1400V same same.
V8-Power - fullt medveten om detta som den elgubbe jag är. Men högre spänning medför andra problem också - du får väl fortsätta att Googla...:)
Ha ha jag har arbetat med elektronik i 35 år snart. Både utveckling och reparationer av kraftelektronik.
Nåja - din retorik har inte riktigt återspeglat din ev kunskap om högspännings-anläggningar som jag uppfattat det. Och kanske inte heller om batterier och batteri-kemier. Men nu är detta utrett.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.