Morgon tv säger att bilstölderna ökat dramatiskt sista halvåret på bilar med keyless och varje dag försvinner en bil spårlöst.
Tydligen ställer sig tjuven utanför husdörren med en kraftig lösförstärkare som direkt skickar signalen till bilen som då blinkar glatt med ljusen att bilen är uppblåst och bara att trycka på start knappen och blåsa iväg.
Tur man är konservativ och kanske snål och inte faller för allt nytänk bling som keyless.
Keyless. Stölderna ökar och nu en bil per dygn.
Uppdaterat: 2017-12-12 09:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kommentarer
Jag är inte förvånad, ju mer datateknik i bilarna ju lättare blir de att stjäla. Dessutom blir det ju ingen åverkan på bilen så den kan säljas vidare direkt.
Beroende på hur man är lagd kan man ju välja att se saker från mer än ett perspektiv.
Bilar har alltid varit lätta att stjäla för den som kan och vill, fysiska nycklar är knappast lösningen på allt och om man tror att man går säker för att man inte köpt keyless så är man ute och cyklar.
Och som du skriver "bilstölderna har ökat dramatiskt sista halvåret på bilar med keyless" betyder det att det är totalt mer bilstölder eller att dom bara kommit på ett sätt att stjäla bilar med just keyless?
Är man mer säker om man inte kör keyless?
Kan det vara så att det är specifika märken det rör sig om, det finns ju som bekant olika keyless system?
Assumption is the mother of all fuckups!
Det är väl därför man ska ha bilnyckeln i en plåtburk hemma.
Vet dock inte om man kalla det nytänk bling.
Swiften som är 7 år har det.
Men Benny vad tror du tjuven väljer om det är mellan att bryta upp en dörr, slå in ett fönster eller att störa ut en signal från keyless och sedan bara köra iväg?
Jag vet vad jag skulle valt om jag var en biltjuv. Folk vet ju inte ens att en biltjuv är i farten när de sätter sig i en utstörd keylessbil och bara kör iväg.
Hihi. Många fabrikat har haft det länge men jag har valt nyckel eftersom jag har en husnyckel också.
Bling och vettigt bling, jag är konservativ och väljer det jag tycker är vettigt att lägga slanten på.
Du måste vara den första som låser upp en modern bil med fysisk nyckel.Visste inte ens att det fanns den möjligheten på Octavia utan att pilla bort ett plastskydd på dörrhandtaget.
Har du avaktiverat fjärrlåset i bilens programvara då?
Fundera lite på vilka typer av biltjuvar det finns.
Detta är beställningsjobb och utförs av kunniga tjuvar, inte Dunder-karlsson och Blom. Dessa tjuvar kommer sannolikt plocka din bil varesig det är keyless,fjärrlås eller vanligt lås.
Just exemplet som gavs på morgon-tv (har inte sett det än) verkar INTE handla om att man stör ut signalen, utan att man boostar den från de bilar som kör helt keyless, liknande teknik som NFC osv.
Sen finns det ju problemet med fjärrlås, där man stör ut så att bilen inte låser sig och sist men inte minst, vanliga nycklar som på vissa bilar går att låsa upp med en glasspinne.
När centrallås kom ut var det samma sak, då snackades det om att en halv tennisboll kunde få upp centrallås som byggde på pneumatik (om det är sant eller inte vet jag inte)
Ingenting bil med keyless klarar tester. Alla är lika lätta att stjäla. Finns färdig utrustning att köpa eller så bygger du själv för några hundralappar.
Löjligt att man inte utvecklat bättre teknik för det.
Tills detta är gjort skulle jag vilja ha en på/av-knapp på fjärren, för att slippa grillfolie eller plåtburk.
Benny start nyckeln i tändningslåset menar jag.
Min första Securitas octavia 06 hadde också så man låste upp bilen med dosa men med startnyckel.
Det som avses i reportaget är som du säger helt keyless och gubben hoppar bara in och trycker på start knappen och susar iväg.
Vilken tur att jag inte har en startknapp då. ;-)
Mkt handlar om balans mellan enkelhet och säkerhet, en säker bil som kräver att en förare läser en manual eller gör en inställning kommer genast få dåligt rykte.
Men att tro att det var säkrare förr för att man hade en fysisk nyckel det är nog att glorifiera saker rejält.
Men det går ju att göra saker säkrare och få ner antalet stölder, se på mobiltelefoner, dom är knappast värda att stjäla idag.
Där har bilindustrin och dess användare en del att lära av.
Det var inte bara dörrar och rattlås som skulle forceras förr när man enbart hade nyckel utan det fanns ofta någon form av stöldskydd/larm. Lite jobbigare än att bara störa ut en keyless-signal och sedan när ägaren försvunnit är det bara att öppna dörren starta bilen och köra iväg, inget larm som startar och ingen åverkan. I mina ögon är det just var som gör det lättare att tjäla en bil idag.
Det var lätt att stjäla en bil förr men ännu lättare idag.
Man skulle ju kunna tänka sig att man åtminstone börjar med att ta en round trip-tid till nyckeln och tillbaka.
Låt säga att det i normalfallet tar 5-10 ms. Sätt då en gräns på någonstans kring 10-15 ms. Tar det längre tid = ej godkänt.
Med en slavsändare så får man ju oundvikligen längre RTT.
KIAn är ganska känslig på hur nära bilen jag är med nyckeln. Det räcker att ha den i bakfickan för att man inte ska komma in. Fast andra gånger när man går förbi bilen känner den att man är där och fäller ut speglarna. För nån vecka sen gick jag förbi bilen ett 20-tal gånger och började fundera på om 12V-batteriet skulle ta slut av att veva med speglarna varje gång. Det är för övrigt sjukt opraktiskt att speglarna åker ut innan man sätter sig i bilen när man har parkerat där det är trångt.
Jag har avaktiverat automatiken i menyn och fäller speglarna manuellt på spegel knappen vid behov.
9 av10 fall är onödiga tycker jag.
Aha, låser den upp när man närmar sig bara?
På vår Vovlo så låser den upp då man tar (inte drar, utan beröring enbart) på insidan av handtaget till valfri dörr. Eller bakluckan, eller sparkar upp bakluckan.
Vad är det för Volvo modell, har alla samma system?
Vad är det för Volvo modell, har alla samma system?
V90.
Tror alla 'nyare' har samma system.
De äldre har något liknande, men tror att man kanske måste dra i handtaget, men osäker?
KIAn låser inte upp förrän man trycker på en liten knapp på handtaget, men man ser på speglarna att man är tillräckligt nära.
Aha, så speglarna flaxar när man närmar sig men bilen förblir låst?
Flaxar de in när man går iväg igen då alltså?
Precis så! Ställer man sig bakom bilen piper den och blinkar några sekunder och sen far bakluckan upp. Utan att speglarna flaxar.
Vad är en lösförstärkare för något?
På min bil måste man ta i ett handtag , med nyckeln i fickan, för att bilen skall blinka med lysena och öppna dörrarna.
För att starta måste nyckeln befinna sig i bilen.
Så jag fattar inte vitsen att blinka med lysena som du beskriver mso1000.
https://www.youtube.com/watch?v=0AHSDy6AiV0
Man reläar signalen via en repeater. Alltså kan man förlänga nyckelns räckvidd med flera kilometer utan större problem.
Tack för förklaringen!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.