Fick idag tidningen "Båtliv". Där finns en artikel om Karl-Erik Lindblad, som uppfann den s.k. Kesolmotorn.
Citat från tidningen: "Motorn skiljer sig från konventionella motorer främst genom att vevrörelsen har ersatts av en elliptiskt formad kam. Kolvrörelsen genereras genom rotation av cylinderblocket varvid kolvarna rör sig fram och tillbaka i radiell led. Genom den uppbyggnaden genomgår varje cylinder fyra takter under ett vevaxelvarv"
Detta var något jag aldrig hört talas om. Någon? Länk till en patentansökan: http://www.google.dj/patents/US5357911
F.ö. så var det Karl-Eriks bröder som startade Autoliv.
Kommentarer
Det var ju på 1980-talet och dyrbara experiment med Wankelmotorn, som för de flesta blev ett felsteg, låg säkert kvar som ett svart minne.
Skulle tro att intressenterna inte var särskilt benägna att satsa på ännu ett osäkert kort.
Men visst var det synd, motorn verkar väldigt intressant och det vore trevligt om någon riskkapitalist idag vågade satsa på en utvecklad produktion annars finns ju risk för att den bortglömd hamnar på något tekniskt mausoleum.
Att den skulle hamna på Tekniska Museet i Stockholm som det föreslås i artikeln är ju helt osannolikt, det museet har ju för länge sedan förvandlats till en lekstuga för grundskoleelever.
Jag såg framför mig att just du saabnisse skulle nappa på detta bete;-) Enligt Båtliv är motorn rejält vibrationsfri och enkel i sin uppbyggnad. Den finns i två fungerande exemplar (i var sin båt) där man med ett enkelt handgrepp monterar ur den vid vinterförvaringen av båten.
Men att den skulle vara överlägsen en konventionell ottomotor - det kan vi vara säkra på att den inte är.
OT: är det inifrån en 90H i din avatar?
Att jag skulle nappa kanske inte är så konstigt, jag går alltid igång på udda tekniska konstruktioner och jag blir rejält vrång om jag inte begriper funktionen :-)
Jo jag läste artikeln i Båtliv, jag kände inte till den motorn tidigare, men visst var det intressant.
Det skulle vara trevligt att träffa K-E Lindblad, han är nog lika intressant som TurboPelle!
Helt riktigt, det är 90H, där ombord har det varit många timmar, blött, kallt och guppigt.
He, he, saabnisse. Vi är nog ganska lika;-) Men nog trodde jag en 90H hade värme - men där bedrog jag mig. Själv upplevde jag allt för många timmar i min ungdom bakom och i en BV 202;-)
Jo Audi, den har bra värme, under däck!
Jag jobbade med utveckling och utprovning och det var tyvärr ofta oppanpå!
Men det var kul, man träffade många hårda grabbar.
saabnisse skev: "Men det var kul, man träffade många hårda grabbar."
De där var kärringar - tyckte vi;-)
Jo det fanns sådana också, en blev t.o.m. försvarsminister ett par år....
Men jag kollade runt lite på Kesolmotorn, den skulle nog ganska enkelt kunna utvecklas till variabel kompression!
Ja, varför inte! Intressant.
Jag tar tillbaka vad jag skrev i #8, det skulle förmodligen kräva en elastisk rotorvägg?
Men det skulle vara intressant att få lite ytterligare synpunkter från Lindblad.
Han kanske läser den här tråden?
saabnisse: man ser till att "vevstakslagren" är excentriskt lagrade - eller gör "paketet" med tändstift rörligt (uppåt och nedåt).
Ja kanske det, det vore kul om någon tog chansen och provade.
Audi, man kanske tänker fel, variabel kompression behövs nog inte. När Lindblad konstruerade den här motorn fanns ju inte den styrelektronik som finns idag, med direktinsprutning och elektrisk kompressor kan det ske underverk.
Bara en ide´.
Verkar inte vara så stort tekniskt intresse här på forumet.
Jag undrar hur det varit om VAG eller Toyota presenterat den här motorkonstruktionen?
Ja, det tekniska intresset begränsar sig nog bara till vad det "egna" märket presterar.
F.ö. är jag rätt häpen över att inte ha stött på konstruktionen förut. Jag brukar vara hyfsat uppdaterad på sånt här.
Och ja, det hade varit intressant att se vad konstruktionen gått för med modern teknik.
...för att inte säga Opel...:) Personligen är jag inte speciellt intresserad av förbränningsmotorer - oavsett om det är Toyota, VW eller Opel.
Pi, med mig är det tvärtom, jag har alltid fascinerats av udda konstruktionslösningar vare sig det är ett komplicerat urverk från 1600-talet eller en fartygsdiesel, eller en mopeddiesel(!), men det kan också vara en gammal sinnrik brokonstruktion eller den imponerande flerhundraåriga stensockeln till kvarnbyggnaden där firmans första kraftverk är inbyggd.
Kort sagt, jag är en obotlig tekniknörd!
Då är vi två, saanisse;-)
Och var i helvete fick du in Opel i denna intressanta tråd Pi?
Bara på dumheter, eller?
christer - N-iklas skulle helt klart komma loss om detta varit en Opel-uppfinning...:)
F ö är jag också mycket teknikintresserad men inte lika intresserad av förbränningsmotorer.
Även jag är teknikintresserad, men den ser inte ut att lösa några problem mer än att den är "annorlunda" och kul kuriosa.
KISS-principen gäller som alltid (Keep It Simple, Stupid).
Pi, jag håller med när det gäller N-iklas, han är väldigt engagerad när det gäller Opel :-)
Men jag är väldigt intresserad när det gäller förbränningsmotorer, ju mer udda konstruktioner, ju intressantare.
Kanske sitter i sedan jag som tolvåring fick min första modellflygmotor, en liten diesel som gav mig många blodiga fingrar, sedan ett gäng tvåtaktare till mopeder och MC, vidare till bilverkstad och gamla bilmotorer osv.
Jag har alltid tyckt det varit oerhört intressant att se hur det ser ut invändigt, hur man löst tekniska problem, om det så bara handlar om att låsa en mutter.
Mäkinen, jag tror inte att den här motorn är så komplicerad, men det vore kul att få lite mer info om den, just väsentliga fördelar och nackdelar.
Mäkinen och jag ser nog på detta med ungefär likadana ögon - och KISS är likaså nåt som ligger även mig varmt om hjärtat...:)
Sen har även jag varit igenom detta med moppemotorer, många modellmotorer, sysslat med motorsport i olika skepnader så förbränningsmotorer har varit en stor del av mitt tidigare liv men idag är jag inte längre speciellt intresserad av dessa utan intresset för drivlinor ligger mera åt det elektriska i så fall.
Kan väl bara lägga in att jag är väldigt teknikintresserad - när det gäller att läsa om teknik, och tycker alltså sådana här trådar är väldigt intressanta. Men jag är väldigt okunnig, så har inte mkt att tillföra. Begriper väl inte allt heller...
BBT6, det är just det som gör det så intressant, att man inte begriper allt. Gjorde man det vore det inte intressant.
Det är missnöjet och nyfikenheten som driver oss framåt, hade inte det funnits hade vi fortfarande klängt i träden och käkat råa älgar och slagit ihjäl varandra med träpåkar istället för med sofistikerade målsökande missiler som idag. Utvecklingen går framåt!
Men för att undvika att uppfinna hjulet på nytt gäller det att kunna så mycket teknikhistoria som möjligt, men ändå försöker man uppfinna hjulet på nytt.
Men mitt råd till dig om du känner dig okunnig är att gå på tekniska museum, så många som möjligt, gärna bilmuseum, det finns många bra och en hel del dåliga.
För mig är ett bra museum ett ställe där jag kan studera objekten i detalj, givetvis utan demontering, men att se föremål på avstånd, bakom hindrande rep, är värdelöst, då kan man lika gärna titta på en bild.
Tyvärr verkar teknikintresset hos dagens ungdomar minska och det har medfört att många tekniska museer minskat på sina intressanta föremål och istället satsa på lekutställningar på grundskolenivå.
Inte alltid helt fel, många "gör så och se vad som händer"- grejor kan vara väldigt lärorika, men särskilt mycket teknikhistoria förmedlas sällan.
Jag tycker det är synd, jag minns hur jag beundrade Christoffer Polhem och hans konstruktioner som förr kunde ses på Tekniska museet i Stockholm, Isadom Kingdom Brunel och hans fackverksbrobyggen i gjutjärn som än idag kräver mycket beräkning trots datorhjälp, Gustave Eifel med sitt torn och alla hans broar. Det finns många, många och de verkliga nördarna kommer nog aldrig att försvinna.
saabnisse: jag grät när Göteborg stängde sitt tekniska museum. Nu stänger man Röhsska museet i 18 månader - p.g.a. dess "psykosociala arbetsmiljö". Hela Göteborg är "psykosocialt" - man stänger det ena efter det andra - för att sen öppna en nytt hotell med ett äventyrsbad som ska konkurrera med Disneyland (sic).
"– Vi konkurrerar inte längre bara med Gröna Lund och Tivoli – utan med Disneyland." påstår KS ordförande.
Ja ska ta mig fan flytta från den här sketna staden så fort det bara går.
Nu blir det ännu mer OT i min egen tråd, men det kan inte hjälpas. Folk (politiker per se) är dumma. Nu ska man bygga en ny bro över Göta Älv. Den nuvarande har en seglingshöjd på 18 meter - och den kommande får en höjd på 13 meter. Sänkningen motiveras med att det ska bli lättare att cykla och gå över bron. Vad man inte har fattat är att alla fartyg och segelbåtar då måste få broöppning. Det finns nämligen inget fartyg eller segelbåt (modern) som klarar 13 meter. Så varför inte sänka den kommande bron till 4 meter? Tänkte inte på det......
För att förtydliga mitt inlägg #27 - jag har rejält svårt för de där som inte fattar vad vetenskap handlar om. Keosolmotorn är inte räddningen för världen - men nog är den och dess derivat tillräckligt intressant att diskutera kring?
Japp, och jag är glad att det fortfarande finns de som kan göra det och vill göra det.
Att man stänger museum runt om i Sverige är ett tecken på en tilltagande kulturskymning.
"Kultur dä furt dä", har jag hört!
Jag försöker få alla ungdomar jag kommer i snack med att intressera sig för gammal teknik, många tror att teknik handlar om att plocka så många pokémon som möjligt!
När det gäller Älvbron har det förvånat mig sedan första gången jag hörde om det. Mupparna vill ju ha mer sjötransport och ändå är man med på detta vanvett!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.