Vi Bilägares forum

Installation av laddplats i samfällighet - hjälp med idéer.

Installation av laddplats i samfällighet - hjälp med idéer.

Hej,

Håller som bäst på att undersöka vilka möjligheter som finns för att erbjuda laddplatser för besökare och boende i en samfällighet.

Förutsättningar:
Vi är ca 50 hus där varje hus har en plats i en garagelänga samt att det finns ett 30-40 tal platser utomhus vid garagen.
Alla garageplatser har ett motorvärmaruttag med timer (6A).
Och på uteplatserna finns inga sådana.

Min tankar går lite i dessa banorna.

1. "Uppgradera" dagens infrastruktur så att uttagen i garagelängorna (10 platser i varje länga) blir minst 10A uttag samt någon form av smart timer eller annan typ av timer som bättre fungerar för elbil/elhybrid.

2. Installera 2 st laddstolpar för att erbjuda besökare möjlighet till att ladda sina elbilar eller hybrider när dom hälsar på folk. Detta skulle potentiellt även vara för boende men då med någon smart betallösning.

Så...frågor och funderingar.

* Vad kostar det att uppgradera befintlig infrastruktur i garagen, någon som har en aning?
* Finns det några smarta lösningar där firmor sätter upp laddplatser (som t.ex. E.O.N) och sen sköter drift, support och betaltjänst?
* Hur övertygar man en förening full av medelålders bakåtsträvare där varje medlem i klassisk andra vill att allt ska vara gratis alt. att dom minsann inte tänker betala för uppgraderingen av elnätet för dom inte tror på elbilar?

Sitter och försöker fixa ihop lite underlag för medlemmarna att ta ställning till, så all vettig input är välkommen.

Uppdaterat: 2019-10-06 12:23
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Den där tredje punkten med bakåtsträvarna tror jag blir svår att lösa. Om det lyckas är resten enklare att förverkliga. Lycka till!

Uppdaterat: 2019-10-06 12:33

Tack @L West

Förhoppningsvis så är bakåtsträvarna i minoritet då det flyttat in mkt nytt folk i området, men tänker att man ändå för försöka paketera presentationen så att alla förstår. Många gånger fastnar man i långdragna diskussioner där det egna intresset alltid väger tyngst, sporten är väl att försöka belysa många olika fördelar så folk kanske kan se att det ligger i deras intresse.
"Priset på din bostad kan påverkas positivt om det finns laddinfrastruktur" är väl något som de flesta kommer nappa på tänker jag.

Någon som använt bee's produkter och prenumeration?

https://bee.se/fastighet/

Uppdaterat: 2019-10-06 12:46
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag sitter i samma sits med 18 hushåll med carport till varje samt uttag. Det är bara en tidsfråga tills kravet för laddare likt bredband finns. Men då vi har tre huskroppar med gynnsamt söderläge för solceller så blir det naturligt att skaffa dessa så småningom. Troligtvis får vi räkna med att förbättra elnätet när det blir dags.
Det enda jag är säker på är att det kommer att vara politiskt gynnsamt under lång tid framöver, kanske t,o,m än mer subventionerat ju mer desperatare regeringen blir i sin omställning. Så jag sitter lugnt i båten just nu.

Mycket beror ju på hur er ekonomi ser ut i föreningen, hur ansträngd den är. Vi drog in bredband för tre år sedan till ett mycket humant installationspris med förbindningstid givetvis. Den löpande månadskostnaden blev mindre för varje hushåll kontra licens/abonnemang/år och vi la den på månadsavgiften. Vi installerade bergvärme för två år sedan med 80% minskade elkostnader (vattenburen el), vinst första året.
För bakåtsträvarna kanske den värdehöjande övertygelsen vara ett argument.

Uppdaterat: 2019-10-06 13:04
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Jag säger som vi gjorde i min brf-förening, det gynnar både den "ekonomiska personen" och den enskilde medlemmen genom framtidssäkring. Några frågor att ställa sig är om föreningen vill ta ansvar för ex. fakturering och administration, eller om man kan integrera det i befintligt system. Det finns fullt av bolag på marknaden som "löser-hela-paketet", men så klart till en månadskostnad.

Någon form av smart delning av effektkapaciteten är rimlig, alla laddar inte samtidigt och behoven ser olika ut - därför tror jag på modellen där man styr ner laddeffekten vid behov och håller sig inom elnätsabonnemangets säkringsnivå. Exemepvis: https://cacharge.com/brf/
Det bästa man man göra är att satsa på en robust lösning som håller över tid.

Och varför inte göra det nu när staten (vi själv) bidrar dessutom.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/Icke-publik-laddinfrastruktur/

En intressant artikel på ämnet att visa bakåtsträvarna. Laddmöjlighet blir en "hygienfaktor".
https://cornucopia.cornubot.se/2019/09/samfalligheter-och-brfer-utan.html

Sen kan man alltid ställa sig frågan om föreningen vill ta ansvar för omställningen, det tror jag de flesta innerst inne vill.

Kör hårt och lycka till! Det krävs individer som du för att driva på detta! *tumme upp*

Uppdaterat: 2019-10-06 13:04
Power to the people

Bra input och tack för att ni delar med Er hur ert resonemang går runt detta.

Det intressanta är ju precis som ni belyser, något som håller över tid (som kan byggas ut) och hur man löser fakturering osv.
Jag tänker att det är egentligen 2 lösningar vi är ute efter.

1. Gäster och kanske boende som vill ladda (då med något abbonemang som ska vara lättanvänt) på en "publik/allmän" plats i området.
samt
2. I garagen.
Där tänker jag att man kanske ska försöka uppgradera infrastrukturen men att det är valfritt att koppla in en laddbox.

En del av diskussionerna man hör är ju "jaha, varför men varför ska föreningen betala bränslet i din bil" om man nu fulladdar i ett motorvärmaruttag. Där kan man ju vända på det och hävda att "varför ska jag betala för uppvärmning av din bil" men det blir bara en pajjig debatt.
Vi har dessutom beslutat att man inte ska använda uttagen till att ladda.

Det man skulle kunna göra är ju att uppgradera all infrastruktur så att all el, oavsett om man laddar elbilen eller använder motorvärmare får betala för den el som förbrukas. Men det är ju inte heller gratis.

Uppdaterat: 2019-10-06 13:34
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Det man skulle kunna göra är ju att uppgradera all infrastruktur så att all el, oavsett om man laddar elbilen eller använder motorvärmare får betala för den el som förbrukas. Men det är ju inte heller gratis.

Det kanske är bättre att låta befintliga uttag vara och bygga parallella ledningar för laddning?

Uppdaterat: 2019-10-06 14:08
Power to the people

Jag pratade med elbolaget och dom är pigg på att vara med och installera.

Problemet är ju att det måste klubbas i föreningen och i våran 150 lägenhets förening är det inte helt lätt med folk som bott här i 30-40 år att dom skall vara med och betala.

Uppdaterat: 2019-10-06 14:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Grosser skrev:

Reverend Benny wrote:Det man skulle kunna göra är ju att uppgradera all infrastruktur så att all el, oavsett om man laddar elbilen eller använder motorvärmare får betala för den el som förbrukas. Men det är ju inte heller gratis.
Det kanske är bättre att låta befintliga uttag vara och bygga parallella ledningar för laddning?

Ja, det kanske inte är så dumt. Tänker att någon som kan El får berätta om detta.
Tyckte konceptet som cacharge har verkade smart, där kan man få motorvärmaruttag i själva boxen.

Frågan är hur man sköter fakturering osv för använd el, vi vill ha så lite admin som möjligt.
Deras sida var rätt så torftig.

Det jag vill försöka bygga bort i vår lösning är att folk använder schukouttagen för att "fulladda", det görs idag.

Uppdaterat: 2019-10-06 14:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det jag strävar emot i min förening är att bli självförsörjande och oberoende, framförallt oberoende mot politiska skattenycker. Det har gjorts försök att beskatta solen! Jag kan verkligen tänka mig scenariot där vi laddar våra bilar med så gott som gratis el, och då kanske det kan vara lättare att sälja in elen med paneler. Ja fan! Det kan motivera den dyrare elbilen t,o,m.

Uppdaterat: 2019-10-06 15:18
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

I min brf så jobbar vi för att vara oberoende av banken, bara 8 amorteringar (ca 2 år) kvar sen är lånen 0 kr. :-)
Solceller är en trolig investering vid takomläggning ca 5 år bort.

Uppdaterat: 2019-10-06 15:29
Power to the people

I min samfällighet så jobbar kassören på bank, han gillar självklart banken och tycker att det är viktigt att kapa en hundring på avgiften istället för att amortera lån eller ta nödvändiga investeringar....

Uppdaterat: 2019-10-06 15:40
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Alla vill/kan/behöver inte ens ha en bil. Det kanske bör finnas en ventil för dessa äldre/handikappade m fl.

Uppdaterat: 2019-10-06 15:52
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Hur menar du nu pinjong?

Uppdaterat: 2019-10-06 16:04
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Prata med en mäklare om vad han tror om ökningen av värdet med, får du ett väldigt positivt besked om hans analys framåt på det så kanske du kan bjuda in mäklaren vid ett möte med att ge sin syn på det. Han gör säkert det gratis med då hans namn sen dyker upp hos dem som vill sälja efter ett tag.....
Sen vad det skulle kosta att uppgradera nätet ni har idag till motorvärmaruttagen är ju helt beroende på hur det nätet är byggt, har någon tänkt till och det finns hel och dragbar kanalisation mellan huskroppar m.m så behöver det inte bli speciellt dyrt. Med en vettig elektriker som samarbetspartner så kan ni stå för själva dragningen själva och han bara kopplar in.

Uppdaterat: 2019-10-06 16:18

Många bra idéer, tackar.

Har gjort en väldigt grov kalkyl och räknar på att med runt 60 hus, 30 st laddboxar (2 uttag i varje) uppgradering och genomgång av el samt installation så landar vi på drygt 150tkr med statligt bidrag inräknat.

Om varje hus pyntar en femhunka extra om året så har vi täckt den investeringen på mindre än 5 år.

Uppdaterat: 2019-10-06 16:43
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Måste du ha laddboxar då? Du får ner kosten betydligt om ni bara drar fram 3-fas med tillräcklig uppsäkring. Och sen att respektive ägare som sen skaffar elbil sätter sin box, du får tänka på att det än inte är en laddstandard.

Uppdaterat: 2019-10-06 16:50

Nja, jag vet faktiskt inte, försökte höfta något att ta beslut om. Inte en given lösning mer att vi höjer en avgift och utreder saker vidare.
Fastnade lite för Cacharge som exempel.

https://cacharge.com/wp-content/uploads/2019/09/CaCharge_Produktblad_Laddbox.pdf

Och vad jag förstår det som (men min begränsade erfarenhet) så är Typ2 uttag något som verkar funka för alla (med rätt kabel såklart).

Kanske bättre att som du säger @henrik, ta en investering och dra fram allt som behövs för att ansluta en box.
Frågan är hur det blir med bidrag osv då, man kanske får söka det själv då.

Uppdaterat: 2019-10-06 17:01
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Typ 2 är det som de flesta europeiska elbilar har, men även CCS kommer här. Sen de flesta japanska har Chademo. Sen den stora nackdelen med boxen du har där är att den inte har inbyggd sladd. Till den måste du antingen köpa till en extra och ha hängande/med då stöldrisk, alternativt ta upp kabeln ur bilen varje gång. Du kommer vilja ha en box med inbyggd sladd så du bara kan kliva ur, ta sladden med en enhandsgrepp och plugga in på några sekunder.

Så ja, jag tror på lösningen att bara förbereda/förstärka upp nätet. Den kosten blir försvinnande liten med för de boende jämfört med att montera upp 30 boxar varav många blir omoderna innan de skaffar elbil.

Och ja, respektive hushåll kan sen då söka bidraget när de monterar upp en box som jag förstått det.

Uppdaterat: 2019-10-06 17:07

Så här ser det ut hos mig med box med inbyggd kabel. Tar ett par sekunder bara ta kabeln i högerhanden, även med saker i andra handen och bara koppla in så är det klart. Och ingen stöldrisk på kabeln när den inte har kontakt även i änden vid boxen.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-10-06 17:09

Som tidigare, jäkligt bra info, tack.

Det är ju 2 saker vi försöker lösa, det ena är ju garagelängorna där husägarna själva står och det andra är gästplatserna.
Man kanske gör bäst i att ha två olika lösningar där gästplatsen är någon mer generell med någon känd betallöning kopplad till sig.
Och att man säkrar upp respektive garageplats så dom är förberedda.

Utmaningen tänker jag ligger i att inte försöka få gratisätarna att ladda i schuko uttagen.
Men man får väl hoppas att man tycker det är värt att lägga ner någon tusing på en laddbox om man köpt sig en fin elhybrid eller elbil.

Fast kabel känns ju väldigt klokt, har inte reflekterat över det innan men det känns ju som något man verkligen vill ha.

Uppdaterat: 2019-10-06 17:34
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Hur menar du nu pinjong?

Jag skummade tråden och såg något om bakåtsträvare. Men en del av dem kan ju ha giltiga skäl för sin tveksamhet tänkte jag.

Uppdaterat: 2019-10-06 17:35
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Reverend Benny skrev:

Fast kabel känns ju väldigt klokt, har inte reflekterat över det innan men det känns ju som något man verkligen vill ha.

Ja, den vill du ha efter ett par dagar! :) Tesla har ju även fördelen att köper man deras egen box, så är det en knapp på handtaget på sladden som öppnar laddluckan med så du slipper skita ner dig för att öppna luckan om bilen kanske dammig eller på vintern slaskig. Perfekt tycker jag som ofta har lillkillen på vänsterarmen samtidigt....

Uppdaterat: 2019-10-06 17:40

En annan fundering. De flesta leverantörer skriver att "löpande uppdatering av laddboxar ingår" om man köper ett helhetslösning.
Jag förstår att det finns en viss intelligens i laddboxarna och att dom självklart ska säkerhetsuppdateras osv.
Men finns det någon annan del som är unikt, behöver man lägga in stöd för olika bilmodeller eller liknande?

Uppdaterat: 2019-10-06 18:47
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
pinjong skrev:

Reverend Benny wrote:Hur menar du nu pinjong?
Jag skummade tråden och såg något om bakåtsträvare. Men en del av dem kan ju ha giltiga skäl för sin tveksamhet tänkte jag.

Jo, absolut. På ett sätt så är det ett hälsotecken att det inte bara sitter speedade tekniknördar som skriver JAAA utan att det finns folk som vill veta mer eller som är skeptiska. Det är hälsosamt.
Just här så var det kanske en ett samlingsnamn på många olika personligheter, allt från hälsosamt frågvisa människor som behöver övertygas (och kan övertygas), Ove typer, dom snåla typerna osv osv.
Det är en rejält mixad crowd och inte helt enkel att övertyga.

Samtidigt är det många egenföretagare och folk med tjänstebil som bor här, hyffsat många nya bilar och folk har ingen möjlighet alls att ladda i området. Så jag tänker att det måste finnas ett bra intresse runt möjligheten att kunna ladda, både för egen del och för gäster.

Uppdaterat: 2019-10-06 18:59
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Henrik M skrev:

Reverend Benny wrote: Fast kabel känns ju väldigt klokt, har inte reflekterat över det innan men det känns ju som något man verkligen vill ha.
Ja, den vill du ha efter ett par dagar! :) Tesla har ju även fördelen att köper man deras egen box, så är det en knapp på handtaget på sladden som öppnar laddluckan med så du slipper skita ner dig för att öppna luckan om bilen kanske dammig eller på vintern slaskig. Perfekt tycker jag som ofta har lillkillen på vänsterarmen samtidigt....

Jäkla Tesla. det är sådana där små detaljer som många (inklusive jag själv tills för 5 minuter sedan) inte hade en aning om.
Smarta genomtänkta lösningar.

Uppdaterat: 2019-10-06 19:00
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

En annan fundering. De flesta leverantörer skriver att "löpande uppdatering av laddboxar ingår" om man köper ett helhetslösning.
Jag förstår att det finns en viss intelligens i laddboxarna och att dom självklart ska säkerhetsuppdateras osv.
Men finns det någon annan del som är unikt, behöver man lägga in stöd för olika bilmodeller eller liknande?

Jag har inte hört om några boxar som är låste till bara ett bilmärke. Eller att du skulle behöva lägga in nåt stöd.

Uppdaterat: 2019-10-06 19:08
Reverend Benny skrev:

Ove typer, dom snåla typerna osv osv.
Det är en rejält mixad crowd och inte helt enkel att övertyga.

Ja, jo, har för mig att jag läst någon sådan högskolekurs. Change Management. Hur man på ett strukturerat sätt identifierar Ove m fl och får med dem på tåget mot förändring. Har aldrig hjälpt mig.

Uppdaterat: 2019-10-06 19:17
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Fast kabel är så klart sjukt smidigt, men jag vill ändå hävda att ett Typ 2-uttag är det bästa i sammanhangen kring gemensam laddning typ brf och samfällighet. Användaren av boxen kan då plugga in sin egen kabel (antingen ha den "permanent" inkopplad när det sitter i garagen) oberoende av vilken anslutning som sitter på bilsidan - typ 1 eller 2. Om någon har sönder den fast kabeln/kontakten, blir det föreningen som får ta kostnad för reparation.

Som sagt gärna fast kabel, men då i rent "privat" miljö och ägande.

Uppdaterat: 2019-10-06 20:23
Power to the people

Jag som jobbar i elnätsbranschen ser gärna att man väljer smart teknik för att fördela laddningen så jämt som möjligt. Det optimerar ju både nätägarens och kundens investering. För det är ju helt onödigt att fläska på med en för hög huvudsäkring bara för att alla vill "ladda max". Någon begränsning får man ändå räkna med i en samfällighetslösning.

Uppdaterat: 2019-10-06 20:29
Power to the people
Grosser skrev:

Jag som jobbar i elnätsbranschen ser gärna att man väljer smart teknik för att fördela laddningen så jämt som möjligt. Det optimerar ju både nätägarens och kundens investering. För det är ju helt onödigt att fläska på med en för hög huvudsäkring bara för att alla vill "ladda max". Någon begränsning får man ändå räkna med i en samfällighetslösning.

Det du beskriver bra ovan är lite av det jag försökt processa idag i skallen för att försöka få en bra förståelse över hur man kan bygga.

Jag gillar tanken på en prenumeration som cacharge har, det ger ett incitament för leverantören att fortsätta leverera bra support.
Samtidigt så förstår jag enkelheten i att bara ta en schablonavgift som många gör, smidigt och lite admin.
I vårt fall så handlar det ju om att bara få en möjlighet att ladda som det inte finns idag överhuvudtaget.

Då de flesta kommer ladda på natten så tänker jag att 16A/enfas och något annat än Schukoplugg kanske är en bra/billig väg framåt.
Kan man lastbalansera så låter det än mer klokt då vi kanske "sparar" in lite i kost på att fräscha upp infrastrukturen.
Men det är lite här min kompetens brister.
Kan man t.ex. köra 16A/enfas med en typ 2 kontakt eller är det alltid 3 fas på dessa?
Hur mkt mer meck/kostnad är det att dra in 16A/400 och är det värt pengarna för att få semisnabb laddning?

Uppdaterat: 2019-10-06 20:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ska ni göra jobbet Benny ska ni ha trefas utan tvekan. Den extra kosten är inte det stora.......men ja, man kan köra typ 2 på enfas med men det tar låååång tid!

Uppdaterat: 2019-10-06 21:01
Reverend Benny skrev:

Jag gillar tanken på en prenumeration som cacharge har, det ger ett incitament för leverantören att fortsätta leverera bra support.
Samtidigt så förstår jag enkelheten i att bara ta en schablonavgift som många gör, smidigt och lite admin.
I vårt fall så handlar det ju om att bara få en möjlighet att ladda som det inte finns idag överhuvudtaget.

Vet att folk är olika funtande, men för mig skulle jag aldrig acceptera en schablonlösning - tycker att det ska vara rätt att betala efter förbrukning - annars finns inget incitament att "effektivisera" eller ändra beteende.

Reverend Benny skrev:

Då de flesta kommer ladda på natten så tänker jag att 16A/enfas och något annat än Schukoplugg kanske är en bra/billig väg framåt.
Kan man lastbalansera så låter det än mer klokt då vi kanske "sparar" in lite i kost på att fräscha upp infrastrukturen.
Men det är lite här min kompetens brister.
Kan man t.ex. köra 16A/enfas med en typ 2 kontakt eller är det alltid 3 fas på dessa?
Hur mkt mer meck/kostnad är det att dra in 16A/400 och är det värt pengarna för att få semisnabb laddning?

Det är lite det jag menar med att dra parallella ledningar för laddningen, för trefasiga ledningar bör man definitivt satsa på om man vi dra full nytta av investeringen.

Inga problem att ladda enfas ut ett Typ 2-uttag. Det är bilens ombordladdare som används vid all laddning med växelström (AC) och som styr om den kan ta emot trefas (400V) eller enfas (230V). Det laddboxen/-stolpen erbjuder är övervakning, mätning och skydd av laddningen, i övrigt är det som ett kraftigt dimensionerat uttag.

Ex. En som köpt en Volvo V60 PHEV laddar kanske 3 timmar per dygn med 3,7 kW (16A) - det kan man ju sprida ut till 6 timmar med 8A över natten. En annan som köpt en Tesla M3 laddar 3-4 timmar med 11 kW (3x16A) varannan dag, vilket kan spridas ut över 7-8 timmar med lägre ström.

Uppdaterat: 2019-10-06 21:52
Power to the people

Vi har egen ström i garagen, även fast de ligger i längor. Från centralen i lägenheten till garaget går det 2,5# enfas (kommer upp i ett garage) sen är det draget 1,5#
Jag personligen har det så bra att min lägenhet i radhuset ligger närmast garaget, och jag har det första garaget i längan, alla kablar kommer upp i mitt garage och det sitter dosor uppe vid taket, så från min central till dosan i garaget är det ca 18 meter kabel, så jag skulle utan problem kunna uppdatera till 16A enfas.
Jag försökte byta till 3 fas kabel i våras, det kommer ett 50mm rör upp i plattan vid fasadskåpet, och ett 50 rör ur golvet i garaget, så det borde ju vara en barnlek. Men så var inte fallet, rören går bara ut nån meter från varje håll, sen ligger kabeln i mark tillsammans med VA mm.

Men andra o området har uppåt 100 meter kabel till garaget.

I föreningen gick vi just ner till 16A från 32A efter ha bytt all gatubelysning till LED.

Vi har en transformator 15 meter från en parkering med 5 platser, egentligen gästparkering, men där står folk som inte vill, kan eller orkar köra in bilen i garaget (minst hälften av garagen i området går det inte att få in en bil i, de är fulla av bråte)
I våras bytte man transformatorn till en större då området ska byggas ut, när vi fick veta det hoppade vi på nätägaren för att se om det gick att gräva fram kablar, el i alla fall rör samtidigt till parkeringen, men vi var försent ute. De var inte aviga till vår ide, men det skulle varit med i planeringen från början.

Vi har en elbil i området, den laddas på jobbet, föreningen tillåter inte laddning i garagen med sladd rakt in i uttaget, även om man har egen ström i det, så är det föreningens kablar.

Lite knepigt läge, fler elbilar kommer säkert dyka upp, även om det mest är bakåtsträvare som bor i området, men de droppar av en efter en sakta men säkert.

Uppdaterat: 2019-10-07 21:23

Det gick väl sådär, man inser rätt snabbt att många av människorna man umgås med och pratar med dagligen inte är representativa för den stora massan.

Försökte lyfta frågan och de flesta är inte intresserade för att det helt enkelt inte finns något underlag idag och man vill inte bekosta något som inte kommer användas.

Några av argumenten emot var.

* Elbilar kommer aldrig slå, vätgas är framtiden.
* Vår regering har ingen aning vad dom pysslar med.
* Vill man ladda så vår man göra om en bit av sin tomt till parkeringsplats och ladda vid huset.
* Ingen har elbil idag så det finns inget underlag
* Peka på att det finns elbilar som inte behöver laddas som Prius
* Allt kommer bli billigare längre fram, dumt att hoppa på tidigare.
* Få är intresserade att lägga en en kvartsmiljon eller mer på en laddhybrid eller el-bil.
* El-bilar är en fluga

Det enda som egentligen fick folk att fundera var att värdet på deras fastighet kanske kan öka och att när man väl säljer så kanske köpare som har el-bil välja bort att köpa huset.

Men vi får se, förhoppningsvis så kommer mäklare trycka på än mer vikten av laddmöjligheter. Snabb vinst är det som styr och kan man påvisa det så kommer man nog få med folk på tåget.

Uppdaterat: 2019-10-26 07:47
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tråkigt, men inte så förvånande. Vi som hänger på detta forum representerar knappast den stora massan vad gäller bilintresse och kunskaper.

Uppdaterat: 2019-10-26 09:32

Benny, vilka jäkla bakåtsträvare!!
Visst, här sitter vi och plaskar i ankdammen och pratar bilar mest hela tiden, medan "gemene man" faktiskt på riktigt har dålig koll.
"ingen har elbil" men dåsa... Fast vi har inte heller laduttag just nu i vårt garage, men vi har två som kör elbil ändå :-)

Uppdaterat: 2019-10-26 10:57
*Robban
Reverend Benny skrev:

Det gick väl sådär, man inser rätt snabbt att många av människorna man umgås med och pratar med dagligen inte är representativa för den stora massan.
Försökte lyfta frågan och de flesta är inte intresserade för att det helt enkelt inte finns något underlag idag och man vill inte bekosta något som inte kommer användas.
Några av argumenten emot var.
* Elbilar kommer aldrig slå, vätgas är framtiden.
* Vår regering har ingen aning vad dom pysslar med.
* Vill man ladda så vår man göra om en bit av sin tomt till parkeringsplats och ladda vid huset.
* Ingen har elbil idag så det finns inget underlag
* Peka på att det finns elbilar som inte behöver laddas som Prius
* Allt kommer bli billigare längre fram, dumt att hoppa på tidigare.
* Få är intresserade att lägga en en kvartsmiljon eller mer på en laddhybrid eller el-bil.
* El-bilar är en fluga
Det enda som egentligen fick folk att fundera var att värdet på deras fastighet kanske kan öka och att när man väl säljer så kanske köpare som har el-bil välja bort att köpa huset.
Men vi får se, förhoppningsvis så kommer mäklare trycka på än mer vikten av laddmöjligheter. Snabb vinst är det som styr och kan man påvisa det så kommer man nog få med folk på tåget.

Lite kul med de argumenten.......det enda jag kan hålla med om är att Regeringen inte har en aning om vad de sysslar med....men det är en helt annan diskussion. ;)
Att vätgas skulle vara framtiden tror jag inte ett dugg på för privatbilismen, däremot tror jag det kan finnas med för viss annan transport.
Att det skulle bli billigare installera laddare senare? Knappast......när elbilståget går på allvar kommer självklart de som säljer laddare och de som installerar inte direkt sänka priserna med den beläggning de kommer ha då....
Elbilar som inte behöver laddas? hmm, nä....det finns dock hybrider som laddas av bensin. Men inte riktigt samma sak......
Men om ni nu har möjlighet göra egen parkering framme vid huset och ladda där är det ju inte kört, det måste ju va skönare ha bilen utanför dörren med än borta i nån carportslänga en bit iväg...

Uppdaterat: 2019-10-26 19:26
EnannanRobban skrev:

Benny, vilka jäkla bakåtsträvare!!
Visst, här sitter vi och plaskar i ankdammen och pratar bilar mest hela tiden, medan "gemene man" faktiskt på riktigt har dålig koll.
"ingen har elbil" men dåsa... Fast vi har inte heller laduttag just nu i vårt garage, men vi har två som kör elbil ändå :-)

Benny har otur. Men vem har inte det med Klarsynt som granne?

Uppdaterat: 2019-10-26 19:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Sen är jag ju fortfarande inne på att jag tror många skulle klara sig utan laddning hemma till en början, iaf alla de som bara kör runt 1500 mil om året, de skulle klara sig att kanske ladda 1-2 ggr i veckan medans de storhandlar eller är på stan eller liknande. Självklart är hemmaladdning det bästa, men jag tror många hänger upp sig på att de måste ha det.....

Uppdaterat: 2019-10-26 19:37

Motvalsföreningens medlemmar har sagt sitt.

Men ok, men börja i liten skala då. Släng upp en laddbox eller två i garaget, dra fram nya kablar till dessa och begränsa strömuttaget.

Uppdaterat: 2019-10-26 19:38
Power to the people

Vet inte hur det är där ni bor, men på köpcentran som har laddning för elbilar så har dom satt laddarna längst bort på parkeringen så lång från ingången som möjligt. Man undrar varför? Har de med elbil generellt bättre kondition, mår bättre, känner för att gå längre?

Uppdaterat: 2019-11-04 08:32
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Vet inte hur det är där ni bor, men på köpcentran som har laddning för elbilar så har dom satt laddarna längst bort på parkeringen så lång från ingången som möjligt. Man undrar varför? Har de med elbil generellt bättre kondition, mår bättre, känner för att gå längre?

Det är lätt att svara på. Är de platserna nära dörren kommer folk med intelligensbrist att ställa sina avgasbilar på platserna och elbilisterna kan inte ladda.
När jag påpekade för en felparkerare att han betedde sig korkat menade han att elbilar knappt existerar så det spelade ingen roll om han parkerade där. I det fallet fanns platsen på bekvämt avstånd från ingången.

Uppdaterat: 2019-11-04 08:43

Fast här i stan där det finns laddplatser vid köpcentra så är dom ofta placerade relativt nära entrén vilket tyvärr får de konsekvenser som Mäkinen pekar på.

Uppdaterat: 2019-11-04 11:09

Det där med laddplatsens placering på en större parkering är ganska enkelt att svara på varför den är där den oftast är, pga vart det finns el med rätt kapacitet tillgänglig utan att plocka för mycket asfalt med tillhörande återställning. Nu pratar jag då såklart där man skapat laddplatser vid befintlig parkering. Vid nyproduktion kan man planera annorlunda.

Uppdaterat: 2019-11-04 15:23

Jag gillar detta svenska bolag och deras produkter, de har från solcellsdrivna laddstolpar till att knyta ihop nätverk av solceller/stolpar.
Tittar själv som ett alternativ att installera deras solcellsdriva stolpe på min garageuppfart, kanske något stor för bara vår kommande elbil, men det går att koppla på batteri som lagrar laddning när bilen inte är på plats.
Deras stolpe finns bl.a vid Frösunda i Stockholm(utanför gamla SAS kontoret) samt i uppsala kommun.

Bild borttagen.

https://www.solelia.se/solarcharging-stations/solarcharging-solar-panels/

Uppdaterat: 2019-11-04 17:08

Några 2000 kWh/år med 14 m2 lär inte gå i Norden.
För närvarande kommer det att krävas 30-40 m2 för att nå den effekten.
Det blir ganska maffiga stolpar, men det kanske går att kombinera med en carport.

Uppdaterat: 2019-11-04 20:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag testade med min fru om vilka som var elbilar (riktiga) som vi mötte, hon känner igen Tesla nu men i övrigt var det noll koll. "Det trodde jag var en vanlig bil" säger hon om Renault, Kia m,m
Och så tror jag publikum är med, noll koll.

Uppdaterat: 2019-11-05 12:16
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Håller med saabnisse - sen kan det ju vara kul att få hjälp med laddningen hemma till sin egen elbil under sommarhalvåret men vintertid så skall man inte räkna med att solcellerna ger nåt större tillskott.

Uppdaterat: 2019-11-05 12:58

Jag kan jämföra med en granne som plockar ner ca 5000 kWh/år ur 100m2.
Men han sparar en väldig mängd pengar på nätbolaget som bara snor 1500:-/år från honom mot mer än 6000:- år från mig!
Och detta utan att leverera en enda kW! Detta tar de ytterligare 26,4 öre/kW för + skatt.
Solel är nog inte så dum investering ens i vårt bistra klimat!

Uppdaterat: 2019-11-06 20:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Cacharge har en grym lösning för brf och Samf där de sköter admin debitering och effektstyrning. Vi bytte ut motorvärmare till deras laddboxar som även har motorvärmarfunktion för fossilbilisterna

Uppdaterat: 2019-11-22 11:32