Blev lite trött på att min Ikea-laddare hävdade att mina fräscha AA och AAA batterier inte kunde laddas och skulle kastas, så köpte mig en Powerex MH-C9000 i hopp om att försöka få liv i dom och bättre koll på batteriladdning.
Först ut var alla laddiningsbara batterier man samlat på sig som IKEA-laddaren vägrade ta, det var inga problem alls. Körde en speciell "refresh and analyze" läge och alla batterier verkar må bra och fick laddning.
Rätt intressant att ha en lite mer avancerad laddare och där man samtidigt får läsa på lite hur laddning fungerar och påverkar dessa batterier.
Så dagens tips om nu tycker att laddningsbara batterier går sönder ofta eller inte kan laddas, köp en riktig batteriladdare.
Kommentarer
Håller verkligen med om detta. Samt med en bättre laddare så blir livslängden på batterina mycket längre också!
Den är skitbra! Finns en nederländsk sida som är rätt billig på den plus Eneloopbatterier. Grymt bra batterier!
Med en insats kan du även ladda C.
Det kan nog vara den sidan denna beställdes ifrån, verkar inte finnas några svenska ÅF så det fick tyvärr bli utlandet, men inom EU iallafall, alltid något.
Fick även med ett paket av dom där vita Eneloop batterierna, något jag direkt gillade med dom är att dom ser bra inkappslade ut.
Många av de batterier som jag köpt, som ofta varit rätt dyra, har en folie som gärna vill lossna.
Samtidigt så läste jag lite om batterier och det är minst sagt ett intressant område. Som vanligt så inser man efter lite läsning att saker är mkt mer komplicerat än vad man först trodde.
Ikeas laddbara batterier har fått bra kritik och nån av modellerna (2450 eller nåt sånt) påstås vara Panasonic-celler (Eneloop) om jag inte minns fel. Men absolut inget fel på "riktiga" Eneloop heller...:)
Laddaren ifråga har jag hittat hos nån svensk ÅF men till avsevärt högre pris.
@Pi
Just IKEA batterierna har jag läst fått bra kritik, och det är också en av dom batterierna som jag haft kvar längst. Dom verkar hålla men dom håller även ihop rent fysiskt utan en massa folie som spricker eller lossar.
Såg att det stod Panasonic på Eneloop cellerna, har dålig koll på vem som äger vem eller tillverkar celler. Men har ju fått bra kriktik.
Vet inte hur sant det är men någon site hävdade att de AA batterierna med runt 2000mAh håller bra mkt mer laddcykler än de som trycker i 2700 mAh, vet inte hur sant det är men det verkar onekligen finnas en del att läsa in sig på.
Var tvungen att googla lite för att se om det fanns svensk ÅF och det gjorde det med ungerfär samma pris.
http://www.chargeit.se/maha-c9000-0000ge
Men den ÅF hade inte laddaren i lager men hittade en annan men dom var avsevärt dyrare.
Själv har jag även kört Lidl's "Instans-celler" i flera applikationer och under flera år med bra resultat. Men dom har ju bara dessa batterier i lager emellanåt, tyvärr.
Jag skulle vara miljömedveten för några år sedan och köpte mig en state of the art laddare och bäst i test batterier. Tyvärr så var det inte många prylar som ville fungera med 1,2V batterier när dom var avsedda för 1,5V. Nu köper jag pack med batterier snorbilligt på Gekås istället. Då fungerar prylarna som det är tänkt.
Är det fortfarande 1,2V som gäller på uppladdningsbara eller har jag missat något i utvecklingen dom senaste åren?
Nominell spänning på NiMh (och NiCd men dom säljs knappast) är 1,2 V medan de full-laddade håller runt 1,4 V.
Hittade f ö denna video med jämförelse mellan Ikea Ladda 2450 och motsvarande Eneloop Pro - https://www.youtube.com/watch?time_continue=455&v=Jeo_hv-8bHI
Lägre kapacitet innebär längre hållbarhet (gäller nog även sunkbatterier men särskilt kvalitetsbatterier). Panasonic tillverkar Eneloop och dessa har grymt låg självurladdning. Just nu konverterar jag över så sakteliga till enbart Eneloop (1.950/2.000 mAh på AA och 750/800 mAh på AAA).
Ladda med 0,5C och ladda ur med 0,25C är min rekommendation, för lång hållbarhet utan att laddningen tar evigheter.
Här är adaptern jag pratade om. Köpte mina på Ebay men finns uppenbarligen på andra ställen också:
https://www.aliexpress.com/item/Hot-2Pcs-Lot-Battery-Adapter-Charge-Test-C-D-Cells-PowerEx-MH-C9000-Charger-or-BM200/1454053291.html
Fast vem som verkligen tillverkar Eneloop Pro är tydligen lite komplicerat om man skall tro videon i länken ovan. De bästa (Eneloop Pro) cellerna skall vara tillverkade i Japan och tydligen är även Fujitsu inblandade trots att Panasonic köpt Sanyos batteritillverkning där Eneloop var ett av deras märken. Så det gäller att hålla tungan i rätt mun när man handlar...:) Kolla alltså att det står "Made in Japan" på förpackningen - vilket det tydligen gör på bl a Ikea Ladda 2450.
https://www.panasonic.com/global/consumer/battery/eneloop.html
Jodå X - Panasonic har köpt Sanyo - det företag som bl a skapade Eneloop-ackarna. Men av videon ovan så framgår att även Fujitsu tycks vara inblandade på ett hörn vad gäller själva tillverkningen i Japan. Om man skall tro det som presenteras.
Har inte varit med om att prylarna inte fungerar med 1,2V laddningsbara batterier, däremot är några av dem som har hög mAh lite tjockare och kan vara svåra att få in ibland.
Enda gången jag verkligen märkte skillnad där "vanliga" batterier mot uppladdningsbara var tiden då man satt med ett GameBoy i handen. Då var det jakt på kvalitetsbatterier som gällde och då fungerade uppladdningsbara dåligt, men vi snackar ju 80 tal nu.
Bra tips där på IKEA batterierna, kollade en av dom jag har som har hållit ett bra tag.
Made in Peoples rebublic of China, 2000mAh och intressant nog så specifierar dom rekommenderad "charge rate" 200mAh och 15 timmar.
Har några andra men dom är utspridda i diverse apparater i huset, dom är nog lite nyare med en annan färg.
Benny - sen gammal har 1/10 av kapaciteten varit rekommenderar laddström (s k långsamladdning). De Ikea-batterier som skulle kunna vara Eneloop Pro skall tydligen vara vita.
Har några Ladda 2450 som jag köpte för 1--2 år sedan och dom är märkta "Made in Japan".
Bra tips där, default på Powerexen var 500mAh för AA, men det verkar gå att ställa allt verkar det som, får hoppas att dom inte tagit skada av det.
Det beror lite på vilket form av laddprogram som laddaren använder. Kör man det gamla vanliga (för NiMh) "delta peak" för lite snabbare laddning så skall man ha lite högre ström - annars får laddaren svårt att detektera när batteriets peak-spänning är uppnådd.
Då skulle jag tro att det kan vara lämpligt med de 0,5 C (runt 1 A för 2000 mA-celler) som X nämner. Vid långsamladdning - typ 1/10 C - så är ju laddtiden lite mera flytande och då används inte "delta peak"-avkänning.
Och mina 1,5V håller 1,7V när man tar dom ur kartongen. Det är ju ganska stor skillnad om man har en pryl där det ska sitta 4-5-6 batterier.
Absolut FXX - men trots detta så fungerar väldigt många grejor trots den lägre spänningen. Men där det inte fungerar så är det nog tyvärr bara att fortsätta med "torrbatterier".
Vad har ni för prylar som klarar laddningsbara då? Det måste väl vara storförbrukare om det ska finnas nån mening? Eller pratar vi 2st aaa i fjärren till tv'n där vanliga batterier håller i 3 år?
FXX, du missar den här delen också:
Alltså borde dina prylar som inte klarar NiMH också lägga av relativt tidigt. Alkaliska batterier är hopplösa på så sätt att de tappar spänningen snabbt och kontinuerligt.
Jag använder till fotoblixt (fyra stycken), ficklamport (fyra stycken per lampa), kattens pejl (en styck), radiostyrd segelbåt med gammal hederlig kristallradio (hur många är det - 10 stycken eller något bara i radion), radiostyrd bil (bara åtta har jag för mig i den radion) e.t.c. I fjärrkontroll kör jag alkaliska och där funkar ofta något begagnat. Likaså i klockor kan ett begagnat alkaliskt fungera länge till på sluttampen. Brandvarnare likså, alkaliskt. Ficklampor för tjockisbatterier (C och D) kör vi alkaliska eftersom det är så begränsad användning av både ficklampor och dessa batterier så blir dyrt att köra laddbart. Handhållen GPS (två batterier). Några av de användningsområden som jag har nytta av det.
Kattens pejls är skitbra - för att ha lite marginal (man vill ju kunna pejla ett antal dagar efter att han försvunnit, minst!) så byter vi två gånger i veckan. Blir dyyyyrt utan laddbara!
Fast den grafen är lite missvisande eftersom ett alkaliskt har högre spänning när dom är nya. Mina Nexa rörelsedeckare till lamporna utomhus slutar funka när spänningen går under 1,4V. Dom håller 2 år ungefär. Ett uppladdningsbart hade således inte funkat mao.
Jag använde under några år en bärbar Garmin Etrex gps, den fungerade inte heller med uppladdningsbara. Pojkens rcbil har 8st AA i radion, fungerar inte med uppladdningsbara där heller.
Sedan har jag fått uppfattningen att dom uppladdningsbara har en ganska bra självurladdning. Dvs. man måste i princip ta dom direkt ur laddaren och använda dom direkt, annars sjunker spänningen för snabbt. Dom batterierna jag använde mig var Varta och GP från Classe. Men det kanske finns bättre grejor idag. Detta är 10 år sedan ungefär. Tror mina AA var på 2350mAh.
Bra laddningsbara har nästan noll självurladdning och levereras laddade.
De senaste jag har fick jag med laddaren, det är dom där Eneloop och dom är på 2000mAh, mest för att enligt spec och lite forum så ska dom hålla längre.
Sen så vet jag ju att det släppts NiMh2 batterier, någon ny generation där det ska vara mindre självurladdning, men det är på pappret, vet inte hur det fungerar i verkliga livet.
Kör mina laddbara i allt, enda gången det blir alkaliska är när man nyttjar dom som följer med i paketet till prylen.
MIna batterier används bland annat till smart våg, LED pannlampa,tv-spels kontroller, fjärrkontroller, klockor, MC larm (fast det bråkar lite, osäker dock om det är batterierna, har bara testat laddbara), cyckellampor.
Ska faktiskt ta och köpa mig ett par vanliga och testa i ABUS MC larmet och lås, där kanske är en pryl som gillar "vanliga" batterier bättre.
Dubbelpost p.g.a. en webbplats som bor på ett sunkigt webbhotell.
Ja, och som oftast har nattstängt, vilket är otroligt märkligt, speciellt år 2018.
Ja, och som oftast har nattstängt, vilket är otroligt märkligt, speciellt år 2018.
Jag kan rekommendera en batteriladdare som heter Technoline BC 700 (för AA/ AAA), som har ett bra pris och kvalité, och med flera funktioner. Köpte min på amazon.de.
Det finns olika generationer av NiMh och olika typer beroende på om man vill kunna ta ut höga strömmar under kort tid eller låga strömmar under längre tid.
De moderna cellerna med låg självurladdning passar bäst till applikationer med hyfsat låg strömförbrukning. Dessa celler är också närapå full-laddade när man köper dom. Eneloop-cellerna vi talat om är ett exempel på celler med låg självurladdning.
Har du mätt under belastning? Vilospänningen är irrelevant.
Moderna NiMH, i synnerhet Eneloop, har grymt låg självurladdning. Efter ett år har du runt 85 procent kvar.
Låter som du inte har testat moderna batterier, och hur mådde se du hade? Var de också trötta och felladdade? Var det NiMH eller kanske NiCd?
Har inte träffat på en pryl i dag som inte klarar mina laddbara, inklusive äldre prylar.
Med utflugna barn så har jag numera ingen erfarenhet av uppladdbara batterier och laddare men för typ 15 år sedan tycker jag det var starkt varierande kvalité och funktion dessa laddare och batterier.
Skillnaden i dag är väl att Kjell, skrot tema mfl alltid har 75% rabatt på stor 20 pack av std AA, AAA batterier vilket gjör farfar glad. ;)
Jag tycker väl att man ska försöka bidra till ett minskat sopberg och att använda laddningsbara batterier där det går. Det svåra tycker jag har varit att hitta laddningsbara med bra kvalitet, att slänga dom efter 50 laddningar känns sådär.
Ska man nu köpa vanliga batterier så finns det ju bättre och sämre val att göra även där.
Jag tror dock att mitt problem har varit att jag haft en IKEA laddare och att den kanske inte tagit hand om batterierna på bästa sätt. Får se om det blir lite ändring nu med en mer avancerad laddare.
Intressant liten sida om Eneloop och olika batterigenerationer
https://en.wikipedia.org/wiki/Eneloop
Det som jag funderar på är varför de batterier som heter pro och har 2500mAh bara kan laddas 500 ggr medans de på 2000mAh har runt 3000 laddningar?
Olika celler där celler med högre kapacitet är "känsligare" eller något i den stilen?
Lite som mjukvara som är billig, snabb och tillförlitlig. Välj två.
Hög kapacitet, låg korrosion (lång hållbarhet), litet batteri.
Välj två.
Dessutom måste materialet packas tätare vilket ökar känsligheten för störningar, ökar risken för överhettning etc.
Många faktorer som samverkar.
Antalet cykler som batteriet påstås klara skall man nog alltid ta med en nypa salt så det är inte alls säkert att det som specas till 500 resp 3000 i praktiken är så. Eller snarare - 3000 fulla cykler känns för mig som tämligen överdrivet.
Allt hänger i grund och botten på hur man tar hand om batterierna.
X - i sak rätt men kvaliteten på cellerna påverkar också livslängden avsevärt och speciellt för celler som används för lite högre strömuttag. Men det är ju sällan fallet med AAA-celler av NiMh-typ.
Jo men det är underförstått, men oavsett kvalitet så håller de sjukt mycket längre om man sköter och laddar och laddar ur rätt. En bra laddare är värd varenda krona till exempel.
För långsam laddning är inte bra. För snabb är inte bra. För varmt är inte bra. För kallt är inte bra. :-P
Och att matcha batterierna, vilket är bra med analyse på nämnda laddare. Efter en tid kanske dina äldre har 1700 kvar medan dina nya har 2100. Blanda inte dessa då. Och slit jämnt, så märka upp är bra, till exempel med siffror. Jag kör till exempel 1-4 5-8 etc i exempelvis blixten. Kattens pejl får 1, 2, 3,... GPS får 1-2, 2-4,... Då sliter de hyfsat jämnt vilket även märks när man gör en kontroll av batterierna.
Lite offtopic, men man kan undra varför bara vissa har problem med dubbelpost? Webbhotellet, intenetuppkopplingen eller den egna datorn?
Nu är du negativ Christer:)
Jag har också lagt märke till att det ibland bara står och tuggar, speciellt sent på kvällarna. Då är det lätt hänt att man trycker på "Skicka" en extra gång. Vid några tillfällen har jag fått upp error när den stått och laddat ett bra tag. Jag kör med iPad mestadels.
Jag tror största problemet till dubbelposter är just detta att man trycker på "Skicka" en extra gång. Vänta, så går det iväg till slut.
Tips är att ni köper IKEA Ladda 2450 då de i praktiken är i stort sett identiska med Eneloop och kostar väldigt lite.
junkers - det tipset avhandlades tidigt i tråden...:) Men lika bra för det.
Ha ha värt att upprepa då.
Negativ? Jag konstaterar bara fakta.
Igår kväll var det sällsynt segt här och man fick även en felsignal när man försökte skicka inlägg så inte så konstigt om man försökte skicka inlägget igen - trots att det som man senare såg fungerade första gången trots felsignalen.
Då kan man ju fundera på varför det är så segt och även få felsignal. Tror inte det bara beror på VIB:s webbhotell.
Om man vill läsa mycket om batterier och laddare och grotta ner sig finns det info här
http://lygte-info.dk/
christer - webb-hotellet eller deras egen applikation låter jag vara osagt men övriga sajter fungerade vid samma tidpunkt normalt så jag funderar inte så mycket över VILKEN sajt som hade problem. Det var i vart fall varken min PC eller min WAN-anslutning eftersom annat fungerade normalt.
Jag instämmer. Allt utom ViB fungerade bra. Använde stationär dator med hastigheten 10/100.
Fakta?
Och vad är det för fakta?
Denna site har alltid varit sen på kvällarna, startar vid 22 tiden, eskallerar och allt som oftast får man upp en sida som säger "ViB uppdaterar siten, vänligen återkom om 3 minuter"
Det är som FXX och Ruger säger, när det inte hänt något på en minut efter man klickat skicka så klickar man tyvärr igen. Och då skapas en dubbelpost.
Just detta "problemet" finns det en hel del inlägg om.
Skön site både vad det gäller fakta och spartansk utformning. Ibland är det skönt med sådana där old-school sidor
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.