Helt klart ett, fortfarande, svårt område och att ta fram tillförlitliga testetoder med betygsättning kommer vara än svårare.
http://www.iihs.org/iihs/news/desktopnews/evaluating-autonomy-iihs-examines-driver-assistance-features-in-road-track-tests
Helt klart ett, fortfarande, svårt område och att ta fram tillförlitliga testetoder med betygsättning kommer vara än svårare.
http://www.iihs.org/iihs/news/desktopnews/evaluating-autonomy-iihs-examines-driver-assistance-features-in-road-track-tests
Kommentarer
Intressant! Men ja tekniken är ju ännu i sin linda. Sådana här system bör ju nästan fungera så pass bra att alla får högsta betyg, för att man ska kunna säga att den är mogen.
Det är därför bland annat Volvo säger att det är ett Stöd. Du kör, du har ansvar och bilen hjälper till i den mån den kan.
Vissa tycks tro att dessa system är självkörande...
Men därmed inte sagt att det inte är bra. Jag har aldrig varit så lite trött som nu när bilen kan köra långa sträckor åt mig. En hand på ratten, övervaka och var beredd att ta över. Inget mera finlir för att kompensera vindar, lutningar, svängar... Lite som adaptiv farthållare. Lita inte på den, men vad skönt det är ändå.
Skall vi vänta på att nya funktioner redan ifrån början skall betraktas som "mogna" - ja, då lär vi få vänta. Visst finns det brister i vissa situationer hos t ex adaptiva farthållare idag men fördelarna är så mycket större så jag skulle absolut inte vilja vara utan.
Eller hur. Bara det kommuniceras tydligt att det är ett Stöd, inte en ersättare. Tesla har väl kanske där...inte riktigt varit tydliga med det... Dessutom rätt intressant att Teslorna i testet var de enda som körde på bilen i högre hastighet.
Ärligt talat så tycker jag att det jobbiga med att köra långa sträckor är att hålla uppe koncentrationen, inte att styra bilen. Väljer man bilar med bra riktningsstabilitet och som inte är så sidvindskänsliga, så krävs det inte så mycket styrinput för att hålla kursen
Ska dessa hjälpsystem vara något för mig så måste jag kunna släppa koncentrationen på vägen. Alltså minst Level 3.
Har du provat längre sträckor? Att slippa lägga energi på de korrigeringar som alltid behövs (vägen är ju som bekant sällan rak) och kunna fokusera på det som händer runtom gör åtminstone mig mindre trött.
Har testat lane-assist i en Seat Leon och Opel Astra. Det var rätt stor skillnad på hur jag upplevde att det implementerats.
Det var tydligare men lite ryckigare på Leonen medans Astran där tänkte man knappt på det.
Astran hade även adaptiv farthållare, men kände mig aldrig helt överens med den, tror man måste använda den mer och börja lita på den innan jag kan slappna av.
Men just lane-assist tycker jag är suveränt när man väl vant sig.
Ska jag erkänna att jag inte har, men de jag har testat av dessa system (VW:s och BMW:s) var så värdelösa på att hålla bilen i rätt fil att jag hellre rattar själv. Har dock inte testat Volvos och MB:s system, som ju fick ganska bra omdöme i testet ovan.
Visst är vägen sällan rak, men min bil är mycket spårsäker i långa kurvor så det behövs ändå ganska små rörelser för att hålla kursen. På Golfen jag hyrde i somras hade dock lane keep assist varit trevligt, eftersom den krävde ständiga styrkorrektioner.
Jag tycker nog min line accist fungerar bra så länge man ligger i en fil.
Inget vingel utan man ser ratten röras nån mm och bilen håller sig i centrum av filen.
Filmade 45 sekunder på E4 med krokig väg utan att hålla i ratten fast man inte får det.
Efter ca 20 sekunder plingar det och texten ta över körningen och efter ca 40 sekunder tutar en annan ton och några sekunder senare en bromspumpning.
Men det finns brister tex där det blir två filer eller tvärt om.
Eller otydliga linjer.
Vanesak och man lär sig svagheterna.
Och som sagt ett hjälpmedel är det.
https://youtu.be/IyMuWOrVUPo
Adaptiv farthållare på Skoda fungerar utmärkt, perfekt och enkel att anpassa avståndet man vill ha. Fungerar även under 30km/h.
Deras Lane Assist är verkligen en assist och inget självstyrande.
Tagit tid att vänja sig. Att sitta och hålla i en ratt som är trögstyrd är trixigt i början.
Efter att tag så slappnar man av och bilens line assist och jag själv samarbetar my ket bra.
Styr med väldigt korta och väldigt få rattstyrningar. Att köra om, blinka ut svänga över och sedan slår line assist in väldigt bra när man kommit över i andra filen.
Tillsammans med blindspot/döda vinkelnvarnare så tycker jag att man har rätta verktygen för att köra mer avslappnat.
Som sagt det är bara en assist och inget självkörande.
Tvärbytte bil. Köpte en utan vare sig adaptiv farthållare eller filhållningsassistent, men stabil, tyst, bra säten, välljudande ljudanläggning och bränsledriven värmare. Men bilen kan parkera själv, men det gör man betydligt snabbare och exaktare själv. Saknar faktiskt inte något av systemen, inget rattryckande, plingande när man släpper ratten eller annat ståhej. Bara att tanka och köra och gaspedalen är den högra, om någon skulle ha glömt det.
Häftigt Guran , hoppas du använder vanliga farthållaren och inte pendlar mellan 80-95.
Och visst blir man vansinnig av allt tut o pling.
Blev det en råoljemotor?
Använder vanliga farthållaren, som nu mer är en spak :) men inte behövs den för att kunna hålla jämn fart, då sysslar man med andra grejer än bilkörning. Och självklart råoljemotor med dubbla turboaggregat och rejält vridmoment.
Guran jag tycker alla alltid skall använda farthållaren på landsvägen.
Alla som inte använder farthållaren pendlar i hastighet fast dom inte tror det.
Några km upp och ner och dragspelseffekten i tredje bilen eller femte ger så otroligt stor effekt för den sista.
Trodde alla fattade det.
Nä använd farthållaren.
20” och spak med dubbelturbo.
Inte utan man blir nyfiken på vad du har för ny vagn på uppfarten Guran.
Och visst är det bra med spak ;)
Det där med farthållare och varierad fart köper jag inte. Kör man bil så är det väl ändå inga problem att hålla en jämn fart, brukar vara värre med dom som ofta ämnar att ligga i vägen framför.
Men själva farthållarspaken är faktisk inte så dum, rejäl sak med logisk funktion. Men funkar precis lika bra med knappar på ratten.
Nu var 20” inget jag skulle valt om jag beställt bilen. Denna stod färdigprudad och klar i hallen, å väntade tydligen på mig :) och jag provkörde faktiskt först både 20” utrustad och en med 18” för att försäkra mig att inte komforten blev lidande.
Spak=finger ut utan att släppa grepp.
Knappar= tumme upp på knapp och vridning handled mer eller mindre beroende på hur väl placerad knapp.
Använder man inte farthållaren frekvent ofta fungerar båda bra.
Använder du farthållaren så fort du kommer på en raksträcka är spak överlägsen.
Det fattar man föst när man kör mycket och brukar båda varianterna. ;)
Vad är det för vagn du förvärvat.
Nja mso 1000 - jag hade spak på förra bilen och knapp i ratten på nuvarande och jag vill nog säga att det fungerar precis lika bra med knapparna i ratten - i alla fall som dom är placerade i den Golf jag kör. Inga konstiga "vridningar" tycker jag. Och jag är en mycket flitig användare av fartkontrollen - både i förra bilen och nuvarande. Men med adaptiv farthållare så behöver man ju inte heller använda knapparna riktigt lika ofta.
+10 på det inlägget.
Det där med tummande på rattknapp eller pekfigrande på spak är fullständigt oväsentligt och det samma vilket som.
Men jag införskaffade en bil som jag tror är byggd i Bremen alternativt i Finland. En skattesmitarbil, ett hatobjekt här på forumet, den har faktiskt allt av det som vållar debatt om onödigheten av detta och saknar sådant som anses absolut nödvändigt. Ingen adaptiv farthållare, ingen filhållningsassistent. Bara autobroms och något som påpekar att man verkar vara trött. Men stor mängd komfort
Haha Christer du är på + hugget. ;)
Jag kan hålla med till viss del för om man har tolvan på handskarna funkar det med ofta bra med knapp. ;)
Guran. Skattesmitar bil ?
Kör du lastbilstregat med stjärna eller :)
Nä men en av dom där som stod för den stora nybilsförsäljningen första halvåret och nu även har stått för ökad begagnat försäljning
Skiljer bara 6000kr/år på min bil
Hur fåglarna får de till en Bra autobroms utan radar?
X - radar har dom säkert men precis ALLT verkar ju vara extrautrustning på s k premium-märken.
Inte en aning och inget jag ligger sömnlös och grubblar över.
Pricis. Radar för autobroms var väl standard tillockmed på typ fabia och polo 14-15.
Pricis. Radar för autobroms var väl standard tillockmed på typ fabia och polo 14-15.
Pricis. Radar för autobroms var väl standard tillockmed på typ fabia och polo 14-15.
Inte Volvo vad gäller detta som tur är.
Ligger nog redan inbakat i det stadigt ökande priset på Volvos bilar.
X - jag talade om PREMIUM-märken. Även om Volvo gärna vill räkna sig dit så så är dom nog inte riktigt där ännu. Det är inte bara utförande och teknik som styr detta utan även bl a tidsaspekten som dom varit i "premium-klassen". Man hamnar liksom inte där bara för att nån av de senare modellerna verkar uppfylla kraven. Ja - vad nu premium egentligen är - det är en annan fråga.
Samtidigt så, har du radar så kostar det nästan inget att då låta adaptiv farthållare ingå.
Har du inte radar så innebär det att autobromsen fungerar sämre än om du haft med.
Volvo har gjort det enda rätta i dag, de inkluderar AEB, filhållare, självstyrande och adaptiv farthållare (alla säkerhetshöjande) som standard.
DET är premium anser jag. Att Mercedes och andra dyra märken fortfarande kräver extra betalt för dessa saker är skandal.
Kallas valfrihet och är ett av premiummärkenas påfund och sätt att tjäna mer pengar. Men jag tror nog att det finns många som gärna köpt en Volvo utan alla dessa påfund men till ett betydligt lägre pris.
Som exempel så köpte jag en helt ny GLC med i mitt tycke lagom utrustning, grejer jag prioriterar vid mitt körande, för samma pris som en ganksa så mediokert utrustad Furhjulsdriven Volvo XC40.
När det gäller säkerhetsfunktioner skall dessa såklart alltid ingå. Precis som ABS och ESP och servobromsar och servostyrning och krockkuddar och...
X,
Det är inte du som bestämmer i världen, andra prioriterar annorlunda. Det vore säkrare att ha en toppfart på alla bilar på 50 km/h. Ska alla tvingas till det också?
Ursäkta men vad betyder " har tolvan på handskarna"??
Han menar väl att man har stora händer, storlek 12. Jag har 10 och har aldrig haft problem med rattknappar till farthållaren.
Men förstår inte hur små händer enklare kan nå ner till en spak bakom ratten.
Återkom den dag någon du känner eller du blir vittne till någon som bli påkörd och där det kunde undvikits helt eller lindras om AEB funnits på bilen... Eller där du frontar med någon som glider över linjen, och det kunde hindrats med filhållare.
Att stå på knä i leran och regnet och mörkret, med blodiga händer och idka livräddande insats på en medvetslös person där blodet rinner från huvudet och andningen upphör median dennes fru står paralyserad vid sidan av och tittar på är inte kul.
Jag vet.
Jag har provat.
Är det dumt att bilar har kuddar, ABS och ESP i dag? Skall vi ta bort de kraven?
Här får jag nog hålla med X och detta är väl också sådant som premieras i Euro Ncap eller antagligen kommer att premieras framledes.
F ö håller jag med Guran - även jag har händer i storlek runt 10 och har inte upplevt några problem med varken spaken bakom ratten eller knappar på ratten.
X,
Det jag menar är att man någonstans måste dra en gräns för kraven man ställer. Vad skiljer en maximal toppfart från andra säkerhetsanordningar? Det är dessutom billigt och bra för miljön på en gång.
Jag tror på frihet för individen och en anledning till att jag kör bil är för att uppleva samspelet mellan mig själv och bilen. För mycket filtrering gör bilkörning till enbart transport och för den användningen kan jag se fördelar med en säkrare bil. Jag tog nyss en tur i min Miata och det som gör det trivsamt är den låga vikten.
Jag närmar mig 50 och ser ingen anledning att avstå sånt som gör livet roligt. Jag kommer att dö, kanske inte idag eller imorgon.
Maxfart 50 hade inte hjälpt i mitt exempel. Det är det som är problemet att om bilar och människor skall kunna samexistera på samma plats så Måste det till säkerhet, och folk lämnar allt för ofta sitt sunda förnuft därhän. Det är därför så många olyckorna händer. Eftersom inte folk sköter sig så får man öka kraven.
Kom ihåg att frihet för individen även gäller gångtrafikanter. Frihet att kunna röra sig ute utan att riskera liv och lem.
Men vi kan lösa det genom att att bara bomma gator för bilar. Det ger en större frihet för de flesta. Eller hur?
Grattis till en mycket trevlig bil Guran! Har själv kört provkört GLC och den går mycket tyst och bekvämt. Skulle vara intressant att höra hur du upplever den jämfört med din tidigare CX-5.
Sa att jag nog inte skulle köpa nån mer dyr Tysk premiumbil, provkörde Japansk premium men hiskeligt dyr och ganska mediokert utrustad, inte ens svankstöd och på det en törstig seg bensinhybrid.
Men skillnaden mot Mazdan är stor.
Körkomforten som helhet är den största skillnaden, tyst susande oavsett fart långt över max Svensk lagstadgad. Chassiets komfort och förmåga att hantera ojämnheter i vägen och okänslighet för spårbildningar. Inga dunsar eller smällande när man passerar ojämnheter. Har komfortavstämt chassie. Underlagets olika beskaffenheter, varesig det är grov asfalt eller grusväg, påverkar inte nämnvärt ljudnivån inne i bilen.
Den på papperet svagare motorn känns starkare och snabbare vid omkörning. Och den 9-växlade automaten växlar nästan obemärkt. I ekolöge frirullar bilen, men den har en funktion, som inte min tidigare BMW hade, vid framförvarande bilar så går inte frirullen i utan det blir vanlig motorbroms då man släpper gasen, smart.
Verkar gå snålt, första 120milen 0,61.
Körställning med sätenas fasthet, justerbara pneumatiska svankstöd, rattens justermån och armstöd i dörr och mittkonsoll gör att jag sitter osedvanligt bra.
Blev positivt överraskad av LED-lysenas prestanda, var lite fundersam på dom då det bara är instegsmodell på dom. Men dom anpassar höjden på halvljuset till avstånd till mötande/framförvarande och har även bra kompletterande LED-helljus lampor. Så jag upplever ljuset som bättre än på Mazdan som hade adaptiva LED.
Ljudanläggningen (Burmester) hör väl inte till körningen men är viktigt för min helhetsbedömning av en bil, låter riktigt bra. Väsentligt mycket bättre än Bose ljudet i Mazdan.
Så sammantaget så är det stor skillnad, man får helt klart en annan totalupplevelse nör man går upp ett snäpp. Har kört ganska många bilar innan jag köpte denna, men i denna stämde det mesta för mig.
Har ännu inte saknat den adaptiva farthållaren och absolut inte filhållningsassistent. Nu är det åter jag som styr bilen och ingen som är å drar i ratten om jag medvetet placerar bilen nära kanten i en högerkurva.
Störst problem har det varit med farthållaren, ett antal gånger jag blinkat istället för att ändra farten :)
Så med närmare 90.000kr i rabatt tror jag nog det blir ett ganksa bra köp. Billigare mil än med Mazdan.
Intressant läsning. Just det här med chassits förmåga att hantera ojämnheter, är något som de tre tyska premiumtillverkarna är mycket bra på. Har kört ganska många olika bilar, men det är få bilar som klarar av att hantera en potthålsväg lika bra som en BMW eller MB.
Mycket bra skrivet. Tryggast är att alla ligger på sofflocket hemma, men hur roligt är det livet egentligen?
Livet består av oändligt många risker men med en del följer också möjligheten till en fantastisk livskvalité.
Jag kör MC trots att jag vet att det är riskfyllt. Jag gör vad jag kan för att minimera risker med mitt beteende. Men jag skulle aldrig avstå. Jag har accepterat den risk det innebär och tycker att det är värt det. Hellre ett fullt kortare liv än ett tråkliv fyllt av grå vardag.
Vi människor är alla olika och olika riskbenägna. Det är också viktigt att vi tillåts vara olika, inom rimliga gränser.
Om någon vill vara trygghetsnarkoman så får den gärna ha både hjälm och fyrpunktsbälte på sig i bilen. Men det ger dem inte rätt att tvinga mig till det.
Kanske ändrar jag mig om jag skulle hamna i den situationen du beskriver X, kanske inte. Men att detaljstyra och tvinga vissa människor till att ha system de ogillar och dessutom betala för dem in i absurdum tror jag inte på.
Jag blir för övrigt mer trött och ouppmärksam av att köra med adaptiv farthållare och filhållningstjofsan. Jag behöver något att göra aktivt för att inte sega ihop totalt. Men med det sagt ska du, X, naturligtvis ha det om det funkar för dig. Det är det som är grejen. Vi är olika och måste få vara det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.