Hej, tyvärr är jag ingen speciellt händig person och inte heller särskilt kunnig när det kommer till bilar och dess delar, så tänkte vända mig hit om det är någon som har lust att hjälpa mig.
Har planer på att konstruera en mindre vindturbin och har införskaffat mig ett bakhjulsnav från en gammal go V70. Navet fungerar bra och så men skulle helst vilja att det går lite lättare. Just nu är det ordentligt trögt och det krävs en hel del kraft för att få det att rotera, vilket ni förstår inte är optimalt.
Jag tog bort den svarta "seal":en inringat i rött (se bild) eftersom jag läste att det skulle kunna hjälpa. Dock blev det inte mycket skillnad. Finns det nåt annat man kan göra? Hur öppnar man upp ett sånt här nav? Kanske finns det mera av dessa seals på insidan.
Jag har ingen aning, men är mycket tacksam för alla tips o förslag.
Tack!
Kommentarer
Navet är smort med hjullagerfett och sådant har en ganska seg konsistens när det är kallt. Om du skulle skölja bort allt fett och smörja med motorolja skulle lagret säkert gå lättare. Å andra sidan skulle motoroljan stänka bort väldigt fort och lagret skulle haverera. Ordentligt trögt, skriver du... Är navet verkligen i gott skick? Gå in på en reservdelsfirma och be att få snurra på ett spritt nytt nav.
Tack för svar.
Osäker hurdan skicket är.
Tänker laborera lite med allt fett och sådant för att se om det kan gå lättare. Gäller bara att klura ut hur man öppnar upp anordningen!
Du har ju redan tagit bort tätningen så där borde du kunna se in till kulorna (eller rullarna om det är ett rullager). Enda sättet jag kan tänka att du får ur fettet borde vara att skölja ut det med avfettning eller någon tunn olja. Tryckluftsblås borde underlätta. Vill du ta isär navet ytterligare behöver du en press eller möjligen ett skruvstycke och lite olika distanser men ger du dig in på en sådan isärtagning blir nog navet förstört för alltid. Jag skulle använda navet som det är om jag vore du. Åter: Jämför med trögheten hos ett nytt nav.
Tack!
Det fanns ytterligare en tätning under den jag tog bort på bilden, lyckades få bort den med nu, och som du säger så ser jag kulorna. Jag tycker redan nu att lagret rullar lättare. Ska försöka att få bort fettet enligt din beskrivning! Tänker också jämföra med ett nytt nav för att se om jag går miste om något eller inte :)
Så om jag förstår rätt så är fettets enda uppgift att förlänga lagrets livslängd, med konsekvensen att det blir mer trögvridet? För en som mig med brist på erfarenhet kom det likt en förvåning att naven inte spann som ett cykelhjul eller dylik, för det vore väl optimalt även för en bil? Ju mindre motstånd desto bättre
Tack än en gång
På en bil måste lagren kunna hantera både radiella och axiella krafter. På en cykel handlar det bara om radiell kraft. Det är därför cykelhjul fungerar uselt som lådbilshjul.
Att det går trögt i ett bilnav har att göra med att krafterna som ska hanteras är så mycket större än på ett cykelhjul plus det du redan fått tips om (radialtätningarna).
Jag hade skippat navet och köpt grejer på t.ex. Biltema.
Sådana nav byter man inte gjärna kullager i utan kjöper komplett nav.Så om till vindkrafverk kjöp nytt och hitta det billigaste.
Goddag yxskaft. ViB:s Uno förnekar sig inte. Att det får fortgå är en gåta.
Tack för alla svar.
Kasta det där navet, köp ett släpvagnsaxelnav istället t.ex. ett sådant här http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/axlar-och-axeltappar/axeltapp-opel-320005/
Det är mycket enklare att bygga på.
Hej saabnisse. Finner det lite lustigt att du nämner just julas Opel Axeltapp, det var nämligen kandidat #1. Jämfört med detta nav jag har nu så var axeltappen betydligt tyngre och otympligt men framförallt en hel del trögare. Det är möjligt att det skulle passa för en lite större vindsnurra.
Kanske att det finns andra axeltappar. Men på just Jula så var Opel Axeltapp den minsta och billigaste, så jag gav upp letandet där.
Förresten, för de som inte helt tappat tålamodet, går det silvriga hålet/urgröpningen som nästan ser ut som ett lock att tas bort? När jag kollar på bilder på andra hjullager så är det ett hål rakt igenom ser det ut som. Detta vore av intresse om man skulle sätta dit en dynamogenerator eller liknande. Hur sitter axeln på bilen fast i navet?
fnaker, är inte det här det enklaste? http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/kullager/lagerbock-339416/
De finns även i flänsutförande och 2st sådana behöver bara kompletteras med en lämplig axel.
Tack! Ska titta på dessa. Varför menar du att det behövs 2 st flänskullager?
Möjligt att du också borde kolla på s k C3-kullager - alltså lager med en aning mera "glapp" för att snurra lättare.
Givetvis måste du ha 2 lagerpunkter på din axel om du använder t ex de lager som saabnisse refererar till.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.