Motormännen har i sitt senaste nummer , nr8 -2015 . En artikel på sid 20, om hur enkelt det är att stjäla bilen med en kopierad nyckel.
Noterbart är att VW gick till domstol för att stoppa forskarna att berätta för allmänheten om sin upptäckt.
Nu är det inte bara VW som har säkerhetsbrister. Det är många bilföretag som har brister på sina modeller.
Det är något som bilförsäljarna håller tyst om , när de skall sälja en bil med dessa säkerhetsbrister.
HIGHTECHTJUVARNA.
Uppdaterat: 2015-10-14 15:56
Lås inga trådar.
Kommentarer
Många (inte alla) av biltillverkarna ligger långt efter när det gäller säkerhetstänk och IT i bilen. Tror dock det börjar vända lite nu, flera av tillverkarna har med IT-säkerhet tidigt i utvecklingen av en ny bilmodell.
När det gäller bilförsäljare så gäller nog samma regler som gällt de senaste 100 åren, lita aldrig på dom.
Vem drabbas som äger en standardbil då?
Närapå ingen,således ett ickeproblem.
ENTJ1, vad är din definition av standardbil?
Kan någon tjyvkoppla på gammalt hederligt sätt längre? Snart är en amazon stölsdäkrare än en V70 :)
Bilarna idag är inte säkrare än de bilar som förr hade en liten ventilationsruta på dörren man kunde dra upp för att komma in i bilen. Då tog man sig in med handkraft idag tar tjuvarna sig in med datakraft men visst det är ju lite mer sofistikerat idag.
Rattkryckan till heders igen.......
Dom klarar tekniken, men faller igenom på att dom inte kan hantera bultsax.....
Biltjuv kommer att bli en merit att räkna med, när alla nya bilar behöver starthjälp en gång i framtiden, och försäkringsbolagen ska skicka nån på assistansförsäkringen......
Fast framtidens biltjuvar kommer inte bära skinnpaj, vara orakade, och se allmänt farliga ut utan kommer i formen och looken Bill Gates i unga år deluxe ;-)
Tyvärr räcker det med rätt sökord i Google och vips. har man allt man behöver hemma i brevlådan för att styra de flesta lås i moderna bilar.
Fast folk ska kunna använda det också.
Och det handlar ofta inte om hur smarta eller välutbildade människorna är utan på en välutvecklad it-nördgenen och en smula vilja.
Får hoppas att bilen Apple och Google utvecklar har en "find my car" feature och en "nuke" funktion. :-)
Men det är ju alltid de ohederliga som driver säkerhetstänket framåt, vad vore datasäkerhetsföretagen utan alla hackers?
Fördelen med att få sin bil stulen på elektronisk väg jämfört med det mekaniska inbrottet så är det förhoppningsvis ingen kostsam åverkan på fordonet.
Förvisso Prestigelös men scenariot att en hacker får en nyare bil att stanna vid ett lämpligt ställe genom att stänga av motorn och sedan gå fram och trycka upp en pistol i nyllet och ta över bilen är ju inte så trevligt och detta kommer troligen att bli det nya sättet att carjacka en bil. Bilägaren/föraren kan ju inte köra iväg.
Hackers utför inte brottet, dom fixar bara verktygen......
Sen, om dom är driftiga säljer dom kunskapen och verktyget till busen......
Dom allra vassaste driver utvecklingen, dom får jobb på säkerhetsföretagen som experter om dom blir upptäckta.....
Så visst kan det vara en merit.
Något it-företag, möjligen google, gick ju ut och annonserade om att den som hittade säkerhetshål fick betalt, no questions asked.....
Att bilarna är uppkopplade är en risk, samtidigt kan man likt tex microsoft täppa säkerhetshål snabbt genom uppdateringar, när dom upptäcks.
Att tänka ut alla scenarion i förväg går inte, varken i bilens teknik eller programvara....
Som alltid är första årsmodellerna av nya bilar "rullande testbänkar"
Det mest korkade är ju försäkringsbranschens förhöjda självrisker om man inte har låst bilen. Ta sig in i en låst bil tar ca 10 sekunder ock orsakar mycket kostnader i knackade rutor lämna dörrarna olåsta då kan ju tjuvarna titta efter om det finns någonting dom vill ha utan att förstöra bilen
Frågan är hur försäkringsbolagen kan påvisa att bilen t.ex. inte varit låst.
Men lite teknikprylar för några tusen och halvbra kunskap så kan du låsa upp en bil utan att krossa rutor rätt enkelt.
Sen tror jag det är få tjuvar som krossar rutor för att kolla runt, de flesta gångerna så tror jag det handlar om att man ser något man tror är värt några kronor.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.