Vi Bilägares forum

Glidok

Glidok

Jag trodde att jag skulle köra motorcykel idag, men det visade sig att jag skulle ge mig på en uppsättning glidok. Brorsan hade fått anmärkning på ojämn bromsverkan bak på sin Toyota. När jag kollade upp vilken sorts ok det var, glidok med pinnar itryckta i gjutgods, började jag ångra att jag accepterat att hjälpa till. Det är alldeles för stor del av mitt liv som spenderats med att få pinnarna att lossna ur liknande konstruktioner. 

Här var gummitätningarna hela och det var inga problem att ta isär. Jag noterade att tätningarna hade annan form än de jag sett tidigare. Jag antar att det gör dem lite mer väderskyddade än de andra. 

Det blev bara rengöring av alla ytor och jag får leva på hoppet att det funkar som det ska. 

Uppdaterat: 2024-03-31 19:43

Kommentarer

Tog isär bak på Lexusen förra veckan då ena bakhjulet blev lite varmare än det andra.
Där är konstruktionen inget problem, pinnarna är 20 mm tjocka i rostfritt med 19 mm skalle på skruven och har bra tätningar.
Men en bra konstruktion räddar inte slarv, när man trycker i pinnen måste man trycka den i botten så tätningen hoppar på plats, det hade föregående mek inte gjort, och inte heller smort pinnarna.
Handbromsen är backar i skivnavet, så inte heller där är det nått problem.
Handbroms i oket borde förbjudas.

Uppdaterat: 2024-03-31 21:51

Tätningarna brukar ha en fläns att sitta på utanför hålet, men här satt flänsen inne i hålet. Lite mer skyddat.

Uppdaterat: 2024-03-31 22:37

Kul att läsa forumets rutinerade bilmekaniker om grejer man inte har en susning om. Glidok, jag läste rubriken med olika betoningar, men fattade först efter texten att det handlade om bromsar, haha!

Uppdaterat: 2024-04-01 07:50

Här finns en pedagogisk förklaring hur det fungerar.
https://youtu.be/1y17pDLC0E0?si=-3nmV5FDILqbVbz8

För mig som under större delen av livet har åkt i bilar för enstaka tusenlappar har vetskapen kommit naturligt...

De gånger jag fått anmärkning vid besiktning på att bromsar tar ojämnt har så gott som alltid berott på rostiga glidpinnar.

Uppdaterat: 2024-04-01 09:00
40-talisten skrev:

Kul att läsa forumets rutinerade bilmekaniker om grejer man inte har en susning om. Glidok, jag läste rubriken med olika betoningar, men fattade först efter texten att det handlade om bromsar, haha!

Då kan vi berätta, att om verkstäderna gjorde sitt jobb, eller rättare sagt, gör vad de borde göra, skulle kärvande glidok inte existera. I Sverige borde isärtagning och smörjning av bromsar ingå i all service.
När en glidpinne rostat fast totalt som Mäkinen berättar om har ägaren eller verkstaden inte brytt sig om bromsarna på länge.
Själv kollar jag över den saken 2 ggr om året vid byte av däck.
När du haft bilen inne på service och det står "Kontroll bromsar" har de tittat på beläggens tjocklek genom hålen i fäljen. Plocka bort och göra det på riktigt brukar de ha som tillägg.

Uppdaterat: 2024-04-01 10:08

Tydligen blev det någorlunda rätt skruvat på Toyotan för idag blev den godkänd på ombesiktningen.
Jag sa åt honom att sälja den innan den går sönder igen.

Uppdaterat: 2024-04-02 21:46