Hej,
Min mammas peugeot 308 (4 år och 9 månader gammal) la av i helgen.
Verkstan säger att generatorn överladdat batteriet och att båda är kass nu.
Låter det rimligt på en så pass hyfsat ny bil ?
Vad har man för garantier på detta ? Är det motorgaranti eller elsystem garanti eller nåt annat ?
(Jag har hört med både peugeot och verkstan men får så luddiga svar)
Är dte rimligt att man måste byta ut både generator och batteri eller borde det räcka med regulator/relä ?
Tacksam för svar :)
Kommentarer
I vår ena bil håller batteriet på att ta slut, ett batteri av "av lite bättre kvalitet". 4 år och 4 månader gammalt. Har då och då på senaste tiden laddat nattetid men igår blev det för första gången inte fulladdat. Vet ju inte om det förekommit överladdning i vår bil men nog tycker jag att jag bytt batteri onödigt ofta dom senaste 10-15 åren. Iband har batteriet hållit bara ca 2 år, ibland minst 7 år. Lite av ett lotteri tydligen...
Precis samma med Forden. Men den är 7 år och 11 månader. ingen garanti, men maskinskadeförsäkringen bör ta det, det gör det i mitt fall. Har iofs inte fått klartecken av försäkringsbolaget ännu, men ser inte efter att ha läst villkoren att det ska vara något problem.
Att laddningsregulatorn går sönder på 5 år är väl inte orimligt.
Det verkar som om nyare bilar käkar batterier, inte orimligt eftersom det finns mycket fler förbrukare idag.
Bilarna kräver dessutom klockren spänning för att funka, en äldre bil startar och går på ett halvtaskigt batteri, om den rullar varje dag.....
Min förra bil, en v40 -01 på 31000 mil, bytte jag ut originalbatteriet på förra våren.....
Ja, Mitsubishi -98 jag hade höll 16 år och 24000 mil...
Jag tror det är det här med klockren spänning som är problemet. När jag läste runt om mitt problem nu så såg jag någonstans att de nya digitala laddningsreläerna slår av och på så ofta att generator och batteri slits hårdare. De reagerar blixtsnabbt på temperaturfall, krypströmmar, små spänningsfall mm vilket inte de gamla mekaniska reläerna gjorde. Om det är sant... jag trodde också att reläet skulle förhindra överladdning vilket borde vara en simpel konstruktion, men det gör det uppenbart inte.
Kanske ingen tillfällighet att förhållandevis många enögda bilar är Peugeot/Citroen - eller ? Kan tyda på att man generellt ligger lite högt i laddspänningen vilket kan få konsekvensen att batteriet också ger upp lite väl snabbt. Sen borde ju inte lite överladdning ha nån större påverkan på generatorn men visst - allt kan hända.
Sen beror det väl på hur man använder bilen. T.ex om man använder bilen korta sträckor och mycket ström (bränsledriven kupe och motorvärmare), så att batteriet aldrig hinner laddas upp ordentligt. Halvladdade och urladdade batterier blir aldrig gamla. Det är en gammal sanning. Vårda batteriet och underhållsladda om du har ovanstående körmönster.
Det är generatorns laddningsregulator som gått sönder och inget annat som det blivit fel på, sitter med två skruvar och kan i de flesta fall lätt bytas ut mot en ny. Fast för bilverkstaden är det bättre att få byta ut både generatorn med laddningsregulator och batteri då det ger högre inkomster som vi andra får betala i dyrare maskinskadeförsäkringar. https://www.skruvat.se/Laddningsregulator-C189.aspx
Batteriet kan ju i o f s ha tagit stryk om man har lite otur - när regulatorn packat ihop.
Bbt, laddningsregulatorn ska just förhindra överladdning vilket sker när den går sönder.
Överladdning pajar nog inte generatorn, den men batteriet tar stryk på sikt och elkomponenter, som strömbrytare, lampor osv likadant.
På citroen xsara bla är trasigt fläktmotstånd vanligt, precis som dom trista h7-lamporna, det ligger kanske i spänningen....
Dessa är känsligare än h4 för överspänning eftersom glaset och innehållet är hälften så stort på samma effekt, 55w blir det varmt.
Så pi har nog rätt om enögda fransoser.....att dom ligger högt i spänning.
Gemensamt är ju valeo elsystem, åtminstone för psa
Enögda bilar har för det mesta H7 lampor, H1 har 3 ggr så lång bränntid, H4 höll ju flera år, men inga nyare bilar har dom
Spelar nog som sagt in på hur bilen körs hur länge batteriet håller då vissa har en tendens att hålla väldigt länge medan andra bara klarar ett par år.
Har ingen större erfarenhet utav modellen mer än att vi har/haft fyra 308 Hdi i familjen som är ungefär lika gamla och de har nu rullat upp till ca 9000mil utan nämnda fel.
Nu är väl Peugeot inget vidare med att ta ansvar men om er bil har 5 års garanti och inte har rullat mer än 10.000mil så kan det ju kanske vara lite lättare att få igenom en kostnadsfri rep. Goodwill borde ju även kunna vara ett alternativ men "Bruun" är inte kända för att vara så lätta att deala med.
Oftast kallar verkstaden det mesta för "normalt slitage" och debiterar fullt.
Har du möjlighet så försök att låta en annan verkstad titta på bilen också och om de då hittar ett billigare alternativ än att byta ut generatorn så borde du kanske undvika den andra verkstaden framöver. Batteriet kan du inte klaga så mycket över om det är slut men det finns ju billigare alternativ även här.
Tack för alla svar.
Bilen körs ofta korta sträckor så det kan säkert inverka på att batteriet slitits snabbt.
Min mamma envisas med att lämna in bilen på märkesverkstad som tyvärr är en skitverkstad (dyra, dåliga, man vet aldrig om jobbet är gjort överhuvudtaget).
Nu ser det ut som att försäkringsbolaget löste allt denna gång. Men nästa gång blir det en annan verkstad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.