Fart begränsare erbjuds på billigare utrustade bilar istället för möjlighet till adaptiv farthållare
Undrar om det är därrför man får tvärnita vid varje 50, 70 skyllt numera fast det är en km före korsningen eller vägarbetet eller så.
Fart begränsare. Vad är det för skit.
Uppdaterat: 2018-03-10 18:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kommentarer
mso, du har helt missförstått poängen med vad en fartbegränsare är. Jag har det på bägge mina bilar och det funkar mycket bra.
Poängen med "Lim" är att man ställer in den fart man avser vara den högsta man ska hålla (t.ex. 83 km/h på en 80-väg). Gasar man normalt, uppnår man inte högre fart än just 83 km/h. Släpper man gasen eller ger delgas så håller man just den fart man vill ha - så länge den är under - gissa vad - 83 km/h.
mso 1000: Har du kollat instruktionsboken? Tror den möjligheten finns även på din Octavia.
Perfekt i villaområden med mera, särskilt när man kombinerar det med skyltavläsning.
Koncentrera sig på ungar och folk och fä, och hastigheten är aldrig över 30. Och kommer en brant nedförsbacke behöver man inte bromsa, det sköter bilen. Och blir det 40 så gasar den på (om man då såklart gasar 'minst' 40), och så kommer 30 igen och då bromsar den ner till 30.
Jag samma på min C5, men använder den aldrig.Trycker in farthållaren istället så behåller jag jämn (och rätt fart).
Jag är farthållarfreak (den skall på så fort det är möjligt! Bilen kan hålla gasen - varför skall jag göra det då?) men när vi är inne i villaområden e.t.c. så är det till och med så inte ens jag använder farthållare många gånger. Där tycker jag fartbegränsaren verkligen kommer till sin rätt!
Har för mig fartbegränsare när jag ställer 88 km/h på färddator inställd efter skylt på 80 km/h.
Jag trycker gas oavsett gasläge exempel 50 och 75 % med samma fast jämn 88 km/h.
Omkörning ger automatisk höjs hastighet när gaspedalen är nästan full om ca 90% och sen när det är färdigt omkörning då släpp gas lite då ger tillbaka automatisk igen 88 km/h.
När det vill släpp gas då sjunka hastighet.
Slippa koncentrerar hastighet överskrider gör med bekvämt och tryggt att använda fartbegränsning, jag brukar varje dag.
Jag har farthållare speciellt när det är långresor och slipper att hålla gaspedal :-)
Jag har haft funktionen i många bilar, men aldrig använt den. Vet inte vad den tillför.
Förstår inte heller riktigt funktionen eller snarare behovet av denna funktion. Använder för det mesta den adaptiva farthållaren och då behöver man inte heller oroa sig för att bilen kör "för fort" - under förutsättning att den är rätt inställd. Men det gäller ju även för fartbegränsaren.
Det är en utmärkt funktion när man ligger i en "ryckig" kö. En adaptiv farthållare regerar sämre än en simpel människa.
Och?
Jag har haft adaptiv farthållare och den är inte optimal i en "ryckig kö". Där kör jag själv bättre.
Fast är det en ryckig kö så lär den väl knappast överskrida hastighetsbegränsningen som gäller så jag ser fortfarande inte vad funktionen tillför - utöver en adaptiv farthållare.
Jag lovar att jag som kommendör av min gaspedal har ett mycket bättre flyt i kökörning än valfri adaptiv farthållare. Blicken man har på fordonen längre fram i kön fixar en adaptiv farthållare inte. Där är jag såååå mycket bättre.
Jag kan inte hålla med om att det är ryckigt i köer med farthållaren. Problemet är väl möjligen när man har för kort avstånd inställt. Fast i köer är det ganska ovanligt att man kan köra för fort.
Det känns som en pryl/villor för mycket att pilla upp/ner och hålla reda på.
Använder skälv adaptiva till 80-90%
Kan hålla med om i tokryckiga stop/go köer kör jag bättre än adaptiva som Audi säger.
Men limit faktorn har jag svårt stt förstå.
Eftersom jag haft både och - jag valde bort adaptiv farthållare i min bil jag har idag. Det var ett aktivt val - bilen jag hade innan hade denna funktion men där kunde man inte välja bort just den adaptiva delen i menyn. Så nu har jag inte adaptiv farthållare - och är nöjd. Alla är vi olika...
Aldrig använt men det kunde vara kul om man kunde smygaktivera den på andra bilar. Särskilt vid omkörningar där den omkörda ger järnet.
Audi A5 SB håller med dig och jag är detsamma med dig att använda själv gaspedalen på kö körning och ger ryckfri :-)
Pinjong +++ på den.
Skulle vara guld på 2+1 vägarna.
Äsch, det där har jag inga problem med. Jag vinner alltid;-)
Nja Audi för varje extra bil man kan knäppa på dubbelfilen vid 2-1 vägen är av godo när man har 40 mil sådan väg innan man får komma ut på motorvägen förbi Uppsala. ;)
Din trötta bil - jag klipper ett dussin fler än vad du kan. Men hur var det nu: "Fart begränsare. Vad är det för skit"
Jag brukar också vinna men det kan bli ett chicken race på ytor som egentligen inte tillhör vägen ibland. :-(
Fast åter Audi - vad har fartbegränsaren att göra med att du kör "manuellt" i en ryckig kö ? Tror som jag redan nämnt knappast att den ger nåt mervärde eftersom max skyltad fart knappast uppnås under dessa betingelser. Fullt möjligt att man kan köra "följsammare" manuellt i en sån kösituation än med en adaptiv farthållare men då tror jag också att det beror på att man håller alltför kort avstånd till bilen framför.
Åter igen, villaområden som exempel. Full fokus på omgivningen och du övertrasserar inte hastigheten. Perfekt!
Risken att skadas allvarligt eller dö ökar mångfalt vid för hög hastighet.
Är man lagd åt ekonomiska hållet också så kan det ju bespara böter och rapportering där som exempel området där jag jobbar där det utövas hastighetskontroller flitigt.
Ja jag fattar ändå inte riktigt vitsen och på några bilar man testat har man på samma spak eller knappar haft farthållaren och begränsare och blandat vilt på nåt sätt så man inte fattat funktionen.
Men till saken är att jag är en procentare och glider lite på lagen både på det ena och andra och ligger ofta 10-30 km över när ingen ser och oftast när man skall iväg 10-75 mil på ett svep.
I helgen blev det 100 mil++ och då är det värt att vara hemma nån timme tidigare på sen kvällen när jobbet kallar 0700 på måndag morgon.
Ett fenomen man reagerar på är dom bilar på E4 som tvärnitar vid varje 70 , 90 skyllt och hamnar då ofta på 65 vid 70 och 80 vid 90. Fart begränsare??
Och när jag kommer in i en sådan zon då duttar jag farthållaren på off vid skylten och rullar ut hastigheten och duttar på den igen typ 200 meter efter 70 skylten för fartkameran eller dyl och då kanske på ca 80 vilket är typ 75 verklig.
Och kameran, byn, vägarbetet är ju oftast nån eller fyra km bort.
Och så är min körstil och på sena kvällen och med lite trafik ökas min acceptans ytterligare och speciellt om jag har 50 mil kvar och kväll.
Men nu kan man ju inte klaga för jag är procent glidare MEN ytterst irriterande med dessa bilar som tvärbromsar vid hastighets skylten och jag undrar om det är folk som har denna vansinniga finess som fart begränsare??
Och den är väl ofta kopplad till gps också eller har jag fel.
Risken är ju att få på skallen men många kör som en påse nötter och alltid statiskt efter hastighets skylt -8 km felvisning men blåser förbi bakom ryggen på bilbärgaren i 90 för där finns ingen skyllt.
Höga kusten i går kväll med 3 mil vägarbete och jobbarna hemma sedan 1600 och 50 och 70 hela vägen och omkörningsförbud och delvis krokigt och kameror och folk som statiskt ligger på 60-62 och 42 utan flex.
Och Fortfarande 30 mil kvar hem suck, man blir vansinnig och det är förnamnet ibland . :)
Ja ja jag är ögonkänare och lagbrytare.
Använder inte heller fartbegränsaren, har testat några gånger men inte sett någon nytta med det. Har haft funktionen i mina senaste bilar. Tänker jag lika gärna kan köra med farthållaren istället om jag ändå ska ställa in en specifik hastighet.
Exakt Xant det mottot har jag när det gäller samhällen och städer.
Men jag tror att min körstil är mer skärpt pga den övervakande ögonkänar mentaliteten och dom små + toleranser jag har i vardagen för att eliminera dom risker för farbror blå.
Men visst älgen kommer upp på vägbanan i mörkret på 0,9 sekunder så det är en risk vid 110 km/h i mörkret.
Och det kan vara förödande.
På Alfan har jag ställt in 120km, då varnar det, men jag kan köra fortare. Ändå är det bra tycker jag
Fartbegränsare ger pluspoäng i Euro NCAP, misstänker att det är största anledningen till att den finns monterad på de flesta bilar.
Ni som har fart begränsare.
Sitter ni då och ändrar från 50-30-50-60-50-90 hela dagen i enda.
Är det så att det finns på dom flästa bilar nuförtiden eller vad säger ni?
Min bil har det inte men den har iofs adaptiv farthållare i paketet och det mesta som är användbart för en vanlig dödlig.
En BMW 528i E28 jag hade för många år sen hade hastighetsvarning via samma panel som kodlåset till bilen.Jag kom åt den vid nåt tillfälle så den plingade när jag passerade 3 km/h, dvs varje gång jag startade från stillastående. Det tog en stund att inse vad det plingade om.
Mso, om jag inte missminner mig så har du en Octavia. Den har fartbegränsare som standardutrustning i "Style"-paketet som verkar vara den utrustningsnivån som nästan uteslutande säljs. Sen håller jag till fullo med om att det är en fullständigt meningslös funktion.
Alla bilar jag kört som har haft farthållare har också haft fartbegränsare, iaf de som varit av senare årgångar. Euro NCAP kräver farthållare eller fartbegränsare, alltså minimum fartbegränsare, de räknar in det i förarassistanshjälpmedel för säkerhet när de räknar betyg. Det är troligen därför som fartbegränsare blivit vanligare...
Den läser själv av skyltarna och ändrar maxhastigheten och åter igen, främst i känsligare områden. Typiskt 50 och nedåt.
På nyare bilar är det kopplat till skyltavläsning, att man kan memorera skyltens hastighet (gäller både för fartbegränsare och farthållare), men finns ju flera äldre bilar med fartbegränsare utan skyltavläsning.
Hmm. Kan jag verkligen missat det i min 2018.
Nej det kan inte vara möjligt.
Kanske dags att läsa instruktionsboken :)
I min C3a, stålmusvarianten finns fartbegränsare men inte farthållare, inte som jag kunnat hitta vill säga. Men det fungerar utmärkt med enbart fartbegränsare också.
Mso, med "mode"-knappen på farthållarspaken kan du växla mellan adaptiv farthållare och fartbegränsare ;) (var tvungen att spana in instruktionsboken)
Jag tror du har båda delarna, ställs om med tumhjulet i spaken till farthållaren.
Har du inte en sån här spak?
Jag måste vara dum men jag hittar inte funktionen.
Är det inte i kombination med vanlig farthållare utan adaptiv.
Sprang ut i bilen och visst fanns fartbegränsnings knappen väl dold under farthållar spaken.
Nästan otroligt att man kört snart 3000 mil utan att se den.
Måste testa i eftermiddag men antagligen en b funktion bara för att det skall finnas.
Du ser vad bra ratt Volvo har då, där sådant där inte är dolt bakom ratten ;-)
Ja nästan komiskt när jag verkligen vänt ut o inn på det mästa i bilskrället som jag uppskattar.
Men på volvon, är det inte rörigt med alla knappar på ratten eller är det inte det.
Tycker octavian har det lätta och viktigaste i ratten utan knapp hysteri som på vissa andra.
Inte så fasligt många fler knappar. Kan du trycka på de däringa hjulgrejorna eller vad det är i mitten?
I så fall har ju Skoda 12, annars 10 om jag räknat rätt.
Vovlon har 14 men då ingår farthållare, och avstånd för adaptiva farthållaren/avståndsvarning. Alla knappar är logiskt kopplade till menyer. TIll vänster i instrumentklustret styrs meny från vänster sida i ratten. Till höger styrs det från höger knappar.
Båda har upp, ner, vänster, höger och bekräfta/aktivera.
På vänster sida finns dessutom öka avstånd och minska avstånd (skiljt från gruppen av fem knappar) och på höger sida likadant fast röststyrning och meny.
Och en spak på rattens vänstra sida och en spak på rattens högra sida.
Allt väl synligt och logiskt. Jag hittade fartbegränsaren direkt ;-) (sedan att jag inte förstod direkt exakt hur den fungerade var en annan sak - det finns två varianter av den nämligen, vilket ställs i huvudmenysystemet: Aktiverad knapp = automatisk anpassning efter skyltar. Avaktiverad knapp = manuell inställning av hastighet.)
5+ på den X.
Men se spak skall det va, "för det är det jag är van vid".
Hade "farthållar-spak" på förra Golfen och den fungerade utmärkt med den konventionella farthållaren som den bilen hade. Har knappar på ratten på den nuvarande med adaptiv farthållare och det fungerar lika bra så det är nog helt enkelt en vanesak. Dock är fördelen med knapparna på ratten att man omgående ser symbolerna för funktionen vilket inte alltid gäller för spak-varianterna - t ex i Peugeot 308. Inte lätt att använda just den vid en provkörning t ex. Sen lär man sig givetvis när man kör bilen dagligen men jag föredrar alltid "knappar" där man enkelt kan se symbolen för dess funktion.
Inte världens mest uppenbara knapp! Den lär ju dock inte användas speciellt mycket.
Jag växlar mellan spak och knapp till farthållaren beroende på vilken bil jag kör och knapparna är milsvitt bättre för mina händer. I Skodan verkar knapparna i ratten ha slumpmässig inkoppling eftersom menyerna hoppar hit och dit lite som de vill så det är väl bra att de inte är kopplade till nåt viktigt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.