Har sett många som diskuterat enögda bilar. Jag trodde att det var bara jag som sett det otroliga ökningen av enögda bilar på vägarna. Visst är det nästan hopp löst ibland att byta en lampa. Ibland får man ju inte byta själv. Jag talade med en verkstad för en tid sedan och dom menade att det beror på överspänningar från batteriet. När topparna slår till slår det ut lampan närmast batteriet. Jag har ingen statistik. man har märkt att det nästan alltid är strålkastarlampan på förarsidan som är släckt. Skulle tippa 80%. Är det så att batteriet sitter mest på den sidan eller? Jag har en Opel Astra Sport Touring och där sitter batteriet länge in i motorrummet och har inga problem med släckta lampor. Någon med andra ideer?
enögda bilar
Uppdaterat: 2017-10-09 13:37
Kommentarer
Fast det som kan skapa överspänningar är ju inte batteriet i sig utan den ström och spänning som laddningsregulatorn släpper på till batteriet. Sen varierar säkert den intermittanta belastningen på batteri och elsystem mera idag än tidigare eftersom det sitter mycket mera elektrisk utrustning i moderna bilar men man tycker ändå att regleringen av laddningen borde vara såpass snabb att den hänger med vid hastiga belastningsändringar.
Jag hade en fransk bil som extra skottkärra under några år. Den släckte en strålkastare per halvår. Lamporna köpte jag billigt hos en större biltillbehörsfirma. En kväll när det slocknade blev jag tvungen att köpa en i mitt tycke svindyr glödlampa hos OK. Den lampan höll bilen ut. Ibland lönar sig märkesvaror på sikt.
PSA-bilar med H7 är ingen bra kombination... eller bra och bra, lamptillverkarna tycker att det är bra ;-)
Är lamporna svåra att byta på bilen, tycker jag man kan lägga in det på serviceschemat.
Jo, det finns en del enögda bilar i trafiken, samt en hel del som kör med tända dimljus och det är inte bättre med för många ljuskällor.
Jag tycker tillverkaren skall designa så det är lätt att byta.
Ibland är det faktiskt för att det är så inihelvete krångligt att byta.
Man skall inte behöva vara trollkonstnär eller boka dyr verkstadstid för att byta en sketen lampa - ändå är det inte alls ovanligt att det är så.
Problemet är ju snart borta då LED slagit genom fullt ut, de håller säkert bilen ut i motsats till xenonlampor.
Om de nu inte utsätts för våld, vilket de säkert kommer att göra, då blir det säkert verkstadsbesök för dyra pengar!
Problematiken är väl design före funktion.. min gamla 3 serie e 91 dog ena xenon lampan på, så de var bara att byta. Fick hjälp av youtube och BMW forum. Men att det är så omständigt förstår jag att individer hellre kör utan lampa än byta själv.
På BMW-n fick man ta av däcket, skruva av innerskärmen för att komma åt.
Och handen på hjärtat, hur många procent av svenska folket är villiga att göra de?
På mina bilar sista 10 åren har man lossat en ving skruv och dragit ut hela insatsen utanför bilen och bytt lampan, så enkelt att frun kunde byta.
Nu med led så kanske man inte behöver byta,vad vet man.
MEN när man läser i vibil tester vad en led insats kostar ( 8-20 tusen) så börjar man tänka lite.
Ett sten skott eller nåt .
Ja den som lever får se men helt klart är att man får i dag med en ny bil och led halv/helljus ett jäkla bra ljus.
Hur svårt skulle det vara att göra en vettig lösning på konstruktionsstadiet? En glödlampa ska inte kosta 2000-5000 att byta. Vissa bilar måste man riva hela fronten på för att byta glödlampor. Då byts förstås alla lamporna när "allt ändå är nere". Helt i onödan. Förstås handlar det om intäkter till verkstäderna. Idioti. Ok att det är trångt men att göra en mekanism där insatsen sitter på en "räls" eller liknande som går att skjuta ut framåt torde inte kräva en raketforskarexamen för att klura fram?
Har inte bytt någon H7 på mina C5:or på 1,5 år, så något stort problem upplever jag inte. Vid besiktningen påpekade hon att det svarta på toppen på lampan började flagna av, så den lampan har nog suttit där länge...
Däremot är det ju byngligt att komma åt, jämfört med modellen före (Xantia).
Med original/longlife-lampor för halogenljusen så är livslängden mycket god. Jag bytte dock till en av de lite "starkare" lamporna i min Golf (Philips-lampor) och där gick den första sönder efter nästan 2 år men det skall tilläggas att jag alltid kör på halvljus. Sen är lampbytet på halvljus-lamporna enkelt att göra på Golfen (2015) så det är inget problem.
På den tiden jag körde med halogen bytte jag hel och halvljuslampor varje höst, inte för att de var sönder, utan för att få så bra ljus som möjligt och det var ingen stor kostnad.
Nu, med xenon, blir det byte när de börjar flimra och det gör de ett bra tag innan de går sönder.
Och jag har provat dyra xenon från Osram och Philips (båda tillverkade i Kina) och No-name från Kina till halva priset, men inte funnit någon nämnvärd skillnad i livslängd.
Bytte för en tid sen xenonlampor på ena bilen fast dom var hela och ljuset var det nog inget större fel på. Men jag ville testa med 6000 K lampor istf 4300 K som är original. Beställde billigt från Aliexpress, stod Philips på dom men det betyder väl ingenting. Nåväl, mycket vitare ljus och åtminstone upplever jag att dom har starkare ljus så frun blev nöjd och även jag. Har beställt samma till den andra bilen och dom ska bytas så fort som möjligt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.