Vi Bilägares forum

EMC-problematik för spänningsomvandlare i elektrifierade fordon

EMC-problematik för spänningsomvandlare i elektrifierade fordon

En intressant artikel om detta finns i senaste numret av Elektroniktidningen, nummer 7-8 (dubbelnummer).

http://etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=47462&Itemid=244

(ej utkommet på webben i skrivandets stund men borde göra inom kort)

Uppdaterat: 2018-08-29 19:53

Kommentarer

Jag har inte läst artikeln, men den borde ligga på mitt skrivbord.
Det där är inte helt triviala saker. Jag skrev om det här förut när någon tyckte det var uselt att vissa elbilar inte har trefas-laddning. Paketering av störskyddskomponenter är lite krångligt.

Uppdaterat: 2018-08-29 20:32

...för att inte tala om att spänningsomvandla och hantera hundratals ampere.

Uppdaterat: 2018-08-29 21:49

Problemet är väl det switchbrus (supratoner) som uppstår på högre frekvenser 2-150 kHz till följd av likriktning. Vore intressant att kunna läsa artikeln..

Uppdaterat: 2018-08-30 09:56
Power to the people

Den kommer på webben så hav tålamod. Ibland dröjer det längre och ibland kommer den relativt snabbt. Vet faktiskt inte varför de gör så...

Uppdaterat: 2018-08-30 10:20

Tidningen på mitt bord var förra numret. *mummel mummel*
Som vanligt när det ska konstrueras något så blir det parametrar som drar åt olika håll både tekniskt och ekonomiskt.
Jag hade gärna haft en elbil med laddning på tre faser för att jämna ut belastningen vid laddning hemma, men det blir en mycket dyrare likriktning och en tyngre konstruktion att släpa runt på.
Ska man ladda med hög effekt är det lämpligare att likrikta utanför bilen och skicka in "ren" DC. En fast monterad konverter behöver inte ha komponenter specade för Automotivebruk då de inte utsätts för samma vibrationer och temperaturvariationer. Man får dessutom större möjligheter att kontrollera vad som går tillbaka ut på nätet.

Nackdelen med att inte ha en 3-faskonverter i bilen är väl främst att man inte kan ansluta sig till alla industriuttag som finns i omgivningen. De är dock inte tänkta att kopplas i och ur regelbundet och skulle slitas hårt vid daglig användning.

Uppdaterat: 2018-08-30 11:07

Undrar om det finns någon bra liknelse som den vid mjukvaror för exempelvis datorer:
"Software is cheap, fast and reliable. Pick two."

Uppdaterat: 2018-08-30 11:21

Nu har jag läst artikeln och insett att den var inriktad på drivningen av fordonen och inte laddning specifikt. Problemen är likartade. Höga effekter kan skapa stora problem. Jag har inte sett nån liknande "tumregel" för EMC trots några timmar i skolbänken i ämnet.

Uppdaterat: 2018-08-30 11:59

Ja, det spelar ju egentligen ingen roll åt vilket håll strömmen flödar - inom fordonet eller till/från fordonet. Grundkonceptet är ju densamma. Vore kul att se något liknande som handlar om just det du beskriver, att ladda med olika faser e.t.c. Dessutom måste ju tekniken vara direkt anpassningsbar emellan olika länder och platser. Har du inte trefas? Då måste enfas fungere. Har du 230V eller 120? 50 Hz eller 60? Två faser? Annat koncept? Kan ju bli väldigt stora problem annars bara man skall åka utomlands med bilen.
Jag tycker det var lite intressant att de även nämnde saker som man kanske inte tänker på annars, som bussarna och hur dessa kan påverkas samt påverka annan omgivning vad gäller störningar.
Undrar vilka effekter man kan få bara av ett vanligt fönsterelement? långa trådar som täcker ett stort område, och hur skyddar man viktig elektronik (AEB bland annat) från störningarna, för hur duktig man än är på att försöka dämpa och isolera samt motverka så kommer det ju alltid att finnas. Även vid laddning - tänk om minneskretsar med viktig information blir korrupt på grund av just störningarna som blir?
Elektrifiera är inte bara att sätta in ett par Duracell-batterier och köra...

Apropå ljud: Tunnelbanan i stockholm, de modernare C20-vagnarna, har ju det där sköna vinnande pipljudet från traktionsomriktarna. Det pipet kanske kan lösa problemet med att elbilar inte hörs? =)

Uppdaterat: 2018-08-30 12:08

Provar man olika elbilar så märker man att en del har varit lite lata när de jobbat med tjutande ljud.En VW är betydligt tystare i drivlinan än Nissan/Renault.
Problemet med störningar finns även i fossilbilar med en generator som laddar ett par hundra ampere och tändsystem på 50kV. Numera har man förstås inga tändkablar, men styrningen till tändningen sitter istället ofta väldigt nära stiften.

Det mesta i bilar går på likström så där är det nog bara att undvika att skräpet som tas upp av ledningarna inte går in i styrsystemen.

På en kurs jag gick demonstrerade de antennverkan genom att stoppa en liten radio i en plåtburk med hål i. Den fick inte in stationer, men när man stack in en gaffel genom hålet försvann bruset och musiken spelade.

Uppdaterat: 2018-08-30 13:22