Hej,
blev stående i fredags kväll eftersom handbromsen vägrade släppa. Bilen, en VW Tiguan 2014 med 5000 mil på mätaren, fick åka bärgningsbil till Motorcentralen där den nu står och väntar på en ny knapp.
Är detta ett vanligt fel eller har jag bara otur?
Visst är det kul med en liten knapp istället för en spak, men det är ju bara ännu en grej som kan krångla. Går det ens att köpa en ny bil idag utan elektronisk parkeringsbroms?
/Daniel
Kommentarer
Jodå - t ex Kia Niro och Hyundai Ioniq Hybrid har en gammaldags, fotmanövrerad "handbroms"...:)
Tråkigt när en felande strömbrytare(?) får dessa konsekvenser men när det fungerar tycker jag personligen att det är en mycket trevlig och bekväm funktion. En kompis har en likadan bil som din men en 2012 som gått typ 15.000 mil utan problem med elhandbromsen - så det är inte alla bilar som får bekymmer.
Jag har tappat lite av kärleken till VW på grund av dieselskandalen. Grejer som den här parkeringsbromshistorien gör ju inte saken bättre.
Varför blir människor förvånade när något strular? Allt tillverkat av människohand kan strula och mycket i naturen strular också. Det perfekta som aldrig strular finns inte på riktigt.
Det går att köpa en ny bil idag utan elektronisk parkeringsbroms alternativ Opel och är resultatet av hundratals drömmar, tusentals idéer och ofantligt många ingenjörstimmar. Du känner det i varje detalj och märker det i varje funktion. Ett stycke tysk ingenjörskonst på fyra hjul. EN BIL ATT ÄLSKA :-)
Du är rolig du GF. Undrar vilken bil som du höjer till skyarna nästa år...:) För ett år sen var det ju Auris HSD... Då var vi många som trodde att du faktiskt jobbade hos Toyota.
Hehe. Jag är så lycklig med min bil Opel Astra och kan inte sluta för jag ler varje dag att köra och lycklig. Jag jobbar inte Toyota utan bara kommentar med Toyota förra året. Jag ångrar ingenting och kommer aldrig tillbaka Toyota igen! Det är SKIT TOYOTA!!!
På Mondeon har det aldrig krånglat, men det har inget annat heller.
Det är ju inte konstigt egentligen, den har ju bara gått 4000 mil.
Men jag föredrar en spak, men då ska den nypa åt ordentligt när man drar i den och då fungerar det inte så bra med den usla Opelbakaxeln som Saab tvingades ärva.
Små fjuttrummor som är lagom till en cykel!
Men en spak som påverkar en rejäl broms på bakhjulen är kul.
Betydligt roligare än en knapp!
Men det blir förmodligen billigare på en modern, komplicerad och massproducerad bil och så har den tydligen ett statusvärde hos somliga.
Och så får man inte glömma att det är skillnad på Elhandbroms och Elhandbroms. Det ena systemet sitter elmotorn ute vid hjulet tämligen oskyddad och strular. Det andra systemet sitter mitt underbilen skyddat och drar i vajern precis som handbromsspaken och strular sällan. Bara det där att slippa dra i och släppa handbromsen är ju ett stort plus och dessutom i uppförsbacke så är det bara att köra iväg o slippa dra i denna spak. Teknik när det är som bäst.
Fast "hill assisst" har väl knappast med elhandbroms att göra. Har "vanlig" handbroms och "hill assisst" som antagligen verkar genom abssystemet på skivorna mens handbromsen verkar på en trumma innanför skivan bak. Funkar alldeles utmärkt efter 22 000 mil.
Skivor bak på vanliga mellanstora bilar är för övrigt dumheter, trummor är överlägsna och underhållsfria. Skivor som knappt används rostar ihop efter få år. På stora, tunga eller snabba bilar som bromsas aktivt funkar skivor bak men snabbt får man ju inte köra numera så det blir bara stora tunga bilar kvar.
Kan bara säga som christer - mycket bra funktion och hittills har den fungerat för mig. Och alldeles utmärkt på en automat när vägen lutar nerför eller uppför vid stopp - allt sköter sig alldeles själv. Och lutar inte vägen så kan man ändå vara säker på att bilen står stilla när man bromsat den till stopp. F ö har jag hört att det som "strular" på VAGs implementation - om det gör det - ofta är knappen inne i bilen och inte elbroms-enheterna vid hjulen. Men det är bara vad jag hört...
Vilken lösning som är bäst är nog svårt att säkert uttala sig om eftersom handbromsvajrar också haft en tendens att strula - det gjorde dom senast på vår Corsa. Och ofta vill man ju ha så kort väg som möjligt mellan manöverdonet och det som skall manövreras...
Om jag inte minns fel så var den elektriska parkeringsbromsen ett typfel på Passat B6. Dock har jag inte hört om några större problem med den elektriska parkeringsbromsen på Tiguan och Golf 7.
"trummor är överlägsna och underhållsfria" ; skriver skeptikern.
Det där är en myt som odlas av sådana som aldrig bytt belägg, bytt packningar i bromscylindern, svarvat eller bytt trummor eller smörjt upp ihoprostade länkar i trumbromsarna bak på en bil. För att inte tala om vilket helvete det var ibland att överhuvudet taget få bort trumman för att kunna meka med skiten.
Har själv varit skeptisk till elektrisk handbroms. Fast numera så går det inte att koppla ut antisladd så handbromssladdar på moderna bilar är ett minne blott ändå, så kanske får ändra mig vad det lider.
När det gäller trummor bak så är jag inte helt övertygad om dess förträfflighet, på partnerns "gamla" Ibiza från 2010 med trummor back så kärvade det en hel del med den handbromsen.
Finns det inget backupmode om en elektrisk handbroms failerar? Tänker att det borde vara lite som när fjärrkontrollen för lås på bilen failerar så kan man ju öppnad med en nyckel om man vill.
En annan fundering är, vad händer om batteriet tar slut på bilen och man ska bogsera om handbromsen är i?
Visst, man kan ju inte preppa för varje scenario men bara en fundering.
Det var då inga problem att göra en 180-graders vändning med handbromsen på min S60 -07 trots antisladdsystem. Det hann liksom inte med, utan kopplade in först när vändningen var avklarad och det gjorde ju inget. :) Jag saknar handbromsspaken, som kunde rädda upp situationer med understyrning i halt väglag + möjligheten att kunna vända snabbt och smidigt. Enda vitsen med el handbroms är väl att man spar lite plats mellan stolarna... På Volvo sitter dessutom knappen framför vänster knä, så man måste luta sig framåt för att nå den. Spaken mellan stolarna var smidigare att nå. (Jo, jag vet att det finns märken som har knappen placerad mellan stolarna.) Men än så länge har jag inte haft problem med någondera av systemen, så kan inte klaga på den punkten. Däremot ökar väl risken för problem med elektrisk ju äldre bilen blir, misstänker jag... Men jag "motionerar" den regelbundet (trots automat) för att förhoppningsvis hålla liv i den.
Daniel - Jodå, det finns fortfarande bilar med hederlig "krycka". Körde nyligen en Toyota Rav4 och den har spaken kvar!
Seat Leon och Skoda Octavia samt modeller mindre än dessa kör fortsatt vanlig handbroms, men det är på G bort nu när faceliften lanseras om någon månad.
VW har tydligen haft lite strul initialt (om man ska tro märkesforum) med Golf 7;an och elektrisk handbroms, men det verkar vara mer med manuella växellådor och med första årsmodellerna av Golf 7;an. Men det verkar vara en mix av att ägarna inte riktigt vant sig vid det och hur det funkar och att dom kärvat.
Tack vare förlängd nybilsgaranti och mobilitetsgaranti så är nu bilen åtgärdad utan kostnad för mig. Efter ett missförstånd som orsakade lite olägenheter fick vi också ett presentkort på 500 av Motorcentralen. Hatten av för det!
På papperna kan jag läsa att det var "manöverknapp till parkeringsbroms" som var trasig och som behövde bytas.
Visst kan en "manöverknapp" sluta funka, inget konstigt med det. Men jag vidhåller att det är tveksamt om fördelarna med en elektronisk handbroms överväger det faktum att man får ytterligare en elektronisk manick som kan gå sönder. Jaja, hoppas denna håller längre för nästa gång har vi nog ingen garanti kvar.
Motorcentralen låter som ett bra ställe, hade sannolikt aldrig hänt på DinBil.
Skönt att det löste sig.
" Enda vitsen med el handbroms är väl att man spar lite plats mellan stolarna... På Volvo sitter dessutom knappen framför vänster knä, så man måste luta sig framåt för att nå den." : skriver Rutger Jönåker.
Ja med den inställningen och erfarenheten, ja vad skall man säga, har du nog inte förstått någonting vad som är vitsen med elhandbroms och dess fördelar.
Uno Lööw stick o brinn!!
Men kan inte du berätta det för mig då! Är det att okunniga bilförare ska få hjälp vid start i backe?
Jag gissade tydligen rätt. ;)
Det är mycket man inte behöver i en bil Rutger, men trots allt uppskattar mycket när man väl provat ett tag. Till dessa funktioner kan man helt klart räkna även den elektriskt manövrerade "handbromsen" och då främst autohold-funktionen. Tror att jag och andra redan redogjort för vad vi gillar ett flertal gånger och du hittar säkert en del även i denna tråd.
Det har inget med okunniga bilförare att göra utan är en ren bekvämlighets-funktion - ungefär som farthållaren.
Jodå, Pi, jag har haft el handbroms i över fyra år nu, så jag har provat ett tag och visst kan autohold-funktionen vara skön ibland. Jag tillåter mig ändå att tycka att nackdelarna överväger fördelarna. Speciellt om det går som för TS... Den enda funktion jag kan tycka är bättre är om man placerar knappen mellan stolarna och att den under färd fungerar som en "nödbroms" på alla fyra hjul. Har för mig att Audi har den funktionen... Kanske fler? Då kan passageraren i en nödsituation, exempelvis under privat övningskörning eller om föraren insjuknar, bromsa bilen på ett säkrare sätt än med krycka. Men att som i min V70 placera knappen på instrumentpanelen framför vänster knä är en både ergonomisk och säkerhetsmässig dum placering, oavsett vad Christer_1 tycker om denna åsikt. Sen är det ju inte bara knappens placering som varierar utan även funktionen. Provkörde en ny Avensis för några veckor sedan och när jag skulle köra iväg så visade det sig att på den bilen läggs tydligen inte handbromsen ur med automatik, trots att jag hade bältet på mig. Bakhjulen släpade med på isen, så jag fick lägga ur handbromsen manuellt... Så på den bilen var vitsen med knapp till handbromsen ändå mindre. (Med reservation för att man kanske ska göra något annorlunda på den bilen...) Men i gengäld kanske det funkar att göra handbromsvändningar med ett tryck på knappen? ;)
I Audi är det som Rutger beskriver och en utmärkt funktion. Dessutom går handbromsen in automatiskt om man öppnar förardörren och läge D eller R är i med motorn igång. Kan vara både bra (har klivit ur en bil två gånger med D och motorn igång (manuell handbroms) och det var inte så lyckat) och dåligt (när man ska backa med öppen dörr). F.ö. så får man förutom nödbroms även autohold i alla lägen. Jag ska inte gå in på fler detaljer (de finns), men jag är mycket nöjd med systemet. Krycka? Nej tack.
Rutger - jag förutsätter att knappen för "handbroms" resp Autohold sitter lätt tillgänglig mellan stolarna. Enda nackdelen som jag ser det är ett eventuellt högre servicebehov.
Har aldrig tyckt att det varit speciellt jobbigt att dra i kryckan dessutom är det en grej mindre som kan hänga upp sig och hindra att man kan köra iväg.
Vissa säger också att dom klarar sig utmärkt utan farthållare - så smaken är som baken...
F ö kan även en "mekanisk" handbroms fastna ihop - t ex under vintertid med växlande temperaturer.
christer, 140000 mil på åtta år, det var inte dåligt.
Kör du taxi?
Instämmer.
" Men att som i min V70 placera knappen på instrumentpanelen framför vänster knä är en både ergonomisk och säkerhetsmässig dum placering, oavsett vad Christer_1 tycker om denna åsikt." : skriver Rutger Jönåker.
Där har du missuppfattat mig Rutger. Tycker också det är en korkad placering som även Toyota Avensis har. Den jag körde lade däremot i parkeringsbromsen automatiskt och släppte den också automatiskt.
Det jag inte förstår är att du gillar handbromsspaken som du verkar anse aldrig krånglar, eller? Fastfrusna handbromsvajrar, bromsbackar var ingen höjdare på 60-80 talsbilar. Ja man lade helt enkelt inte i handbromsen på vintern för man visste ju inte om den skulle vara fastfrusen nästa morgon. Och då gick det ibland som för TS.
Elhandbromsen på nuvarande bil bara fungerar efter 8 år och 14000 mil. Det hade inte "kryckan" gjort och knappen sitter givetvis på samma plats som spaken.
Nu var du snabb!!! Garv!!!
Förlåt det blev en nolla för mycket!!! Skall skärpa mig.
Egentligen inte så konstigt om det varit taxi, men det är klart de behåller knappast bilarna i mer än max fem år.
Men jag har faktiskt inte varit med om fastfrusen parkeringsbroms de senaste trettio åren.
Lyllo dig! Det kanske var Saabs specialitet? (Försök till skämt)
Det har jag saabnisse - på vår f d Corsa.
Ja innan man blev tvingad att ta till Opels bakaxel!
Men historiskt har det funnits usel parkeringsbroms på Saab. 99 från 67-74 hade små trummor på framhjulen som inte var bra, sedan kom Girlings märkliga konstruktion som tog på skivorna, men som är komplicerad och krävde en hel del service, den fanns också på bl.a. Rover.
Den hängde med ända till 1988 då 900 fick bakaxel från 9000 som hade en utmärkt broms.
Synd att den inte fick hänga med på 9-3 och 9-5.
Ja, jag kanske missförstod dig, eftersom du citerade detta stycke med knappen framför knät i #22. Men då är vi överens om att det är en korkad placering på Volvo och Avensis. ;) Kanske (förmodligen) har Avensis någon inställning i menyerna där man kan välja hur handbromsen funkar? Eftersom den du körde både lade i och ur med automatik. Den jag körde gjorde varken eller, utan jag fick reglera den manuellt. Men jag hann inte utforska detta närmare under min korta provtur. Min Volvo lägger ur automatiskt, förutsatt att jag har bältet på mig, men lägga i den får jag göra manuellt. Tydligt att det finns olika lösningar här, som är bättre och sämre. Audis lösning låter tilltalande och kanske skulle jag gilla el handbromsen bättre om jag hade en som fungerade likt den. Får undersöka detta inför nästa bilbyte, eftersom dom flesta har el handbroms idag.
Nä, jag tror inte att handbromsspaken aldrig krånglar.Däremot tycker jag en handbromsspak är trevlig vid aktiv körning på mindre vintervägar, då man t.ex. kan vända där det annars inte skulle vara möjligt, eller korrigera en understyrning. Men man får väl finna sig i att bli allt mer passagerare bakom ratten fram tills dess bilen kör helt själv, så man kan lägga sig och slappa. ;P Däremot gillar jag farthållare, som Pi nämner och gärna en adaptiv. Så jag är inte emot alla "nymodigheter", om jag nu gav det intrycket! ;)
Fast handbromsen är ju mindre användbar för "aktiv körning" med dagens antisladdsystem så den fördelen för den mekaniska spaken kan vi nog stryka. Så var det i alla fall på min förra bil som hade "kryckan". Sen är det den s k Autohold-funktionen som hanterar broms-automatiken och den fungerar alldeles utmärkt även på min Golf. Har jag bromsat till stopp så går bromsen i (t ex vid ljussignaler), när jag sen skall åka så släpper den helt omärkligt. Utmärkt när vägen lutar åt nåt håll och mycket bekvämt att slippa rycka i kryckan när man parkerar...:)
Min kompis, som är gammal rallyförare och numera har en Alltrac, saknar spaken.
Han kan få för sig att tokköra så fort det blir snö och tror att han kunnat dra fortare genom vissa kurvor med spak!
Fan trot`! Jag är lite kluven, men får jag välja vill jag gärna ha kvar spaken.
Fast åter - med dagens antisladd-system så är det inte längre lika lätt att styra bilen med handbromsen så ur den synpunkten anser jag att behovet av "krycka" faller. Men som vanligt har vi olika preferenser och tur är väl det.
Men som jag skrev i #18: "Det var då inga problem att göra en 180-graders vändning med handbromsen på min S60 -07 trots antisladdsystem. Det hann liksom inte med, utan kopplade in först när vändningen var avklarad och det gjorde ju inget." :) Nu kanske det funkar olika på olika bilar, men vi kan nog inte helt stryka den fördelen. ;) Och skulle det råka gå FÖR brett så hjälper antisladdsystemet till. Men visst, jag får väl lära mig leva utan den funktionen.
Intressant att höra hur din handbroms funkar på Golfen. Så bromsen går alltså i varenda gång du bromsat till stopp, om jag förstår dig rätt. Ja, det kanske är bra om det lutar och dessutom "motioneras" ju handbromsen ofta då. Nackdelen är möjligen i sträng kyla... Men jag vet inte hur stor risken är för fastfrysning om den används så ofta... Funkar även Golfens handbroms som i Audi, som nödbroms på alla fyra hjulen om man trycker på knappen under färd?
Saabnisse, förarna i Svenska rallyt använder då fortfarande handbroms med spak, såg jag. Det skulle dom nog knappast göra om det inte gick fortare. Då hade nog även dom övergått till el handbroms. ;)
VW up! och Polo har handbroms.
Finns ej handbroms från Golf till Touareg!
Rutger - har i alla fall fungerat perfekt i 25 minusgrader men hur den fungerar i kallare väderlek har jag ingen aning om. Har heller ingen aning om hur den fungerar som nödbroms för det har jag inte testat. Och min förra Golf (-12) med vanlig handbroms var inte speciellt rolig när man använde handbromsen för att köra aktivt för dess antisladd-system slog till direkt.
Pi - är sällan kallare än -25, så då får man vara nöjd tycker jag. ;) Men kom att tänka på, du skrev att det är autohold-funktionen som går in vid ex. rödljus. Är det handbromsen som sköter autohold-funktionen på VW? Är inte det ordinarie bromsar? Min Volvo har ju också autohold några sekunder vid broms till stopp, men jag har aldrig hört el handbromsens motor vid dessa tillfällen. Därför jag misstänker att den fungerar på annat sätt, men jag kan ha fel och det kanske också fungerar olika på olika fabrikat...
Verkar som VWs antisladdsystem är mer alert än Volvos då, vilket får ses som positivt ur säkerhetssynpunkt.
Ärligt talat så har jag inte tänkt på vilket av systemen som aktiveras vid t ex stopp vid trafikljus. Får väl lyssna extra noga imorrn. När bilen lagt i bromsen vid t ex trafikljus så tänds en grön bromssymbol medan när bromsen aktiveras när man stannat motorn så är det en röd symbol. Så det skulle helt klart kunna ligga nåt i det du säger. Och den släpper ju bromsen väldigt snabbt när man gasar iväg så antagligen har du rätt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.