Vi Bilägares forum

Elektrisk koppling

Elektrisk koppling

Som rubriken anger. Jag förstår dock inte om det verkligen finns en potential i en sådan här grej, eller om det bara är en teknisk leksak som kan gå sönder?
http://www.nyteknik.se/fordon/snalkorning-nar-manuell-vaxel-far-e-koppling-6579200

Uppdaterat: 2016-06-13 14:07
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Kommentarer

BBT6, tycker det verkar vara super och förstår inte att det inte har kommit mer. Har nåt liknande på min MC och det är guld. Man skulle då även kunna tänka sig paddlar där man växlar sekventiellt och där automatik växlar ner automatiskt när man t.ex. stannar för rödljus som på min MC. Då har du kvar körglädjen och kontrollen som växlande innebär man slipper tramset med att koppla och trycka ner en pedal hela tiden.

"A semi-automatic transmission (SAT) (also known as a clutchless manual transmission, automated manual transmission, flappy-paddle gear shift, or paddle-shift gearbox) is an automobile transmission that does not change gears automatically, but rather facilitates manual gear changes by dispensing with the need to press a clutch pedal at the same time as changing gears."

https://en.wikipedia.org/wiki/Semi-automatic_transmission

Uppdaterat: 2016-06-13 15:04

Tanken är som vanligt att koppla bort dököttet bakom ratten så denne inte påverkar saker och ting den inte begriper.

Uppdaterat: 2016-06-13 15:25

Många har väl rätt dålig teknik både med koppling och pedal.

Rätt sanslöst när man tänker på det att tekniken inte har kommit längre än att bilskolorna ska ägna så enormt många timmar för att bara lära ut hur man växlar, för att inte nämna alla timmar det ska tragglas vid privatkörning. Med rätta borde konventionella manuella lådor försvinna från marknaden helt på vanliga vardagsbilar.

Uppdaterat: 2016-06-13 16:04

Jag hade en Saab 900 Turbo Talladega med s.k Senstronic låda för många år sedan. Fanns ingen kopplingspedal men växelspak. Släppte lite på gaspedalen och sedan växlade man som vanligt. Ett mellanting av manuel och automatiskväxellåda. Klart bekvämt framförallt i stan.

Uppdaterat: 2016-06-13 17:25
Optimus skrev:

Jag hade en Saab 900 Turbo Talladega med s.k Senstronic låda för många år sedan. Fanns ingen kopplingspedal men växelspak. Släppte lite på gaspedalen och sedan växlade man som vanligt. Ett mellanting av manuel och automatiskväxellåda. Klart bekvämt framförallt i stan.

Du är nog den första som har något positivt att säga om den lådan.

Uppdaterat: 2016-06-13 17:35

Tror det har hänt mycket dom senaste åren där, märker man om man tittar på min MC, före 2013 var tekniken inte särskilt bra. Det var svårt att få i växlarna och det synkade dåligt med gaspådrag. Efter 2013 så har den fått elektriskt justerad gas också så nu är det i synk. Så bara att trycka i växlarna när som helst (med reglage utan större motstånd), även om man gasar och det växlar mycket snabbt. Nu är det förvisso en sekventiell låda så kanske inte helt överförbart till en växellåda i bil där man ju kan lägga i vilken växel som helst. På MC måste man stega igenom närmsta växel i sekvens hela tiden.

Uppdaterat: 2016-06-13 17:49

Hade Honda Civic med robotlåda, sämsta skiten man kan tänka sig. Peugeot och Citroens liknande lådor är också ganska hatade.

Gissar att detta blir liknande.

Uppdaterat: 2016-06-13 19:35

Håller inte med, om man kan göra nåt liknande som på min MC så är det snarare konventionell manuell låda som är den sämsta skiten man kan tänka sig.

Uppdaterat: 2016-06-13 19:52

Körde en ny Corsa med den automatiserade "manuella" lådan häromdagen. Fungerade väl på det stora hela rätt OK men drog ibland väldigt hårt på växlarna när man accelererade lite hårdare. Men det kan vara ovana från min sida också med denna växellåda. Startade dock mjukt och fint och den skulle nog gå att leva med på denna typ av bil. Tydligen samma låda i Opel Karl och Astra med lilla bensinmotorn. Möjligen känns den inte lika acceptabel i Astran eftersom det är en större bil men det är bara min gissning. Hygglig bränsleekonomi (1,4 l motorn) - inte på toppen men helt acceptabel.

Uppdaterat: 2016-06-13 20:08

Den här elektriska kopplingen gör ju inget annat än vad som kan klaras med ett frihjul, som ju fanns på många amerikanska bilar redan på 1930-talet och på de flesta tvåtaktare, men då av en annan anledning.

Kombinationen frihjul och automatstopp borde ge samma bränslebesparing till ett avsevärt lägre pris.

Och det är en beprövad teknik!

Jag minns de DKW och Saab med frihjul jag kört där man bekvämt växlade utan att röra kopplingspedalen.

Uppdaterat: 2016-06-13 20:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den nya Easytroniclådan växlar med hydraulik i stället för den gamlas helt elektriska system.

Uppdaterat: 2016-06-14 03:24
Vidstige skrev:

Tror det har hänt mycket dom senaste åren där, märker man om man tittar på min MC, före 2013 var tekniken inte särskilt bra. Det var svårt att få i växlarna och det synkade dåligt med gaspådrag. Efter 2013 så har den fått elektriskt justerad gas också så nu är det i synk. Så bara att trycka i växlarna när som helst (med reglage utan större motstånd), även om man gasar och det växlar mycket snabbt. Nu är det förvisso en sekventiell låda så kanske inte helt överförbart till en växellåda i bil där man ju kan lägga i vilken växel som helst. På MC måste man stega igenom närmsta växel i sekvens hela tiden.

Opel tog fram just en sådan växellåda för bilar 1995, den växlade elektriskt och blixtsnabbt med hjälp av en s,k. "selektortrumma" , växellådan var helt färdig för tillverkning när GM backade ur pga. att den skulle bli för dyr.

Uppdaterat: 2016-06-14 03:28

För mig som kör elbil finns möjligheten att koppla bort motorbromsen och låta bilen rulla vilket enligt vissa förståsigpåare ska spara energi, men precis som när jag kört bilar med frihjul tycker jag att det är obehagligt. Det ger mig en känsla av att inte ha kontroll på bilen. Är inte drivningen kopplad till hjulen kan jag inte finjustera min linje genom en kurva genom att flytta gaspedalen uppåt eller neråt. Möjligheterna till det försvinner mer och mer och allt man gör som förare ska filtreras av datorn så inget oförväntat inträffar.

Jag ogillar starkt att ha känslan av att mina egna inputs till bilen ses som en avsiktsförklaring som måste godkännas av biltillverkarens utvecklingsavdelning innan de möjligen kan påverka framfarten. Det heter trots allt bilKÖRning när man sitter bakom ratten.

Uppdaterat: 2016-06-14 07:52

@Vidstige #2: Det du fråga efter är en DSG-låda med paddar

Uppdaterat: 2016-06-14 08:52

Klart bekvämt, och segling är ju inte fel alltid.

Om bara funktionen är urkopplingsbar, för det är ju inte alltid det känns rätt, som mäkinen säger är acceleration och deceleration en del av fordonsdynamiken som man använder sig av när man KÖR ett fordon.....

Olika lägen på farthållaren tex, så är det väl på bilar med robotlåda och segling, åtminstone på volvos lastbilar med i-shift.

Uppdaterat: 2016-06-14 09:00

Jag har segling på min Volvo, men den är bara aktiv i läget ECO+ och när man kör utan farthållare. Dessutom så är den inte aktiv i hastigheter under 60 så i stan så motorbromsar det när man släpper gasen. Bra funktion kan jag tycka och den går i och ur väldigt mjukt!

Uppdaterat: 2016-06-14 10:29
*Robban
Mr.Wheeler skrev:

@Vidstige #2: Det du fråga efter är en DSG-låda med paddar

Nja DSG är en automat, det vi pratar om här är en manuell där man gjort själva kopplingen automatisk.

Det är alltså en enklare lösning än DSG men man kan också göra den så att man tvingas växla jämt, på en DSG kan man ju lämna växlandet till automatiken på gott och ont. Dom flesta som kör DSG växlar nog sällan själva.

Uppdaterat: 2016-06-14 11:08

Är man lite mjuk på foten går det växla utan koppling i de flesta bilar. Alla mina tre Volvo, bägge Saabarna och pappas Felicia vart inga problem med någon av dom. 1:an till tvåan är dock småsvårt, men alla andra går utmärkt.

Uppdaterat: 2016-06-14 11:20
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Mina Valianter med osynkad etta var skitsvåra att växla ner till ettan på utan att koppla. Minnet påstår att de gjorde 15 km/h på ettan, 30 på tvåan och 150 på trean, men det hör varken hit eller någon annanstans.

Uppdaterat: 2016-06-14 11:34

Lason1, är det inte skadligt för lådan?

Uppdaterat: 2016-06-14 12:26

@Vidstige #18: Kör du en DSG i manuellt läge har du en manuell låda med automatisk koppling. Det går lika bra att se DSG som en manuell låda med automatisk koppling med möjlighet att låta den växla automatiskt.

Uppdaterat: 2016-06-14 12:54
Mr.Wheeler skrev:

@Vidstige #18: Kör du en DSG i manuellt läge har du en manuell låda med automatisk koppling.

Det där stämmer väl inte? alla DSG jag har provat att köra i manuellt läge envisas med att byta växel utan att jag ber om det.

Uppdaterat: 2016-06-14 13:04

@L.Mäkinen: Min DSG växlar upp när varvräknaren når rött och växlar ner innan det det börjar hacka, aldrig annars.

Uppdaterat: 2016-06-14 13:18

Vidstige. DSG är faktiskt en manuell som automatiserats men för att hindra problemet med den långa växlingstiden så har den två kopplingar. Se det som två manuella som automatiserats och delar vissa komponenter.

Uppdaterat: 2016-06-14 13:39

junkers, mig veterligen är DSG två växellådor också. Det är en onödigt dyr, tung, utrymmeskrävande och komplicerad lösning, dessutom tveksam hållbarhetsmässigt och dyr om den går sönder. DSG växlar bara riktigt snabbt i sekvens, dvs när den förberett nästa växel i andra lådan.

En snygg lösning på en manuell med automatisk koppling finns i Koenigsegg Agera. En anledning att man valde det var för att man kunde göra en mer hållbar låda utan att den blev så tung, hade inte gått med DCT. Då skulle vi även kunna se fler såna lådor till starka dieslar än vad man ser idag, ofta finns inte DCT som tillval när det är en stark diesel.

För mig känns DCT som ett felsteg i bilbranschen och mest intressant på speciella bilar, dvs ej vanliga vardagsbilar.

Uppdaterat: 2016-06-14 13:50

Huvudfrågan är en normal manuell växellåda med en vanlig koppling, men som även själv kan koppla ur för att få en seglingseffekt. Kanske kan finnas finesser med det, kanske då mest om man tror att seglingen kan ge lite lägre förbrukning stundtals, vilket det kan.

[OT]

DSG däremot är något helt annat. Jag älskar den, har haft två bilar med DSG6 och tycker att det fungerat förträffligt. Har även kört en del Golf GTI med det och stör mig inte på att den växlar åt mig även i manuellt läge, men jag har kanske inte gått så pass max att den lägger i en högre växel mitt i kurvan så... Där kan det finnas vissa reaktioner som man skulle vilja undvika om man "rejsar" det håller jag med om.

Om DSG/DCT skulle vara ett felsteg som bara passar till specialbilar håller jag inte alls med om, jämför med alternativen som finns;

* Robotiserad manuell låda typ PSA, säkert en lättare lösning och som bygger på en traditionell manuell låda, men som ger en otrolig seghet, men man slipper kopplingspedal och man slipper rycka i någon spak. Lättare än DSG och undergär lika komplext styr- och kopplingssystem

* CVT, i princip borde det vara den mest optimala lösningen då den kan ge oss rätt register för det vi vill göra, men tyvärr upplever jag att de jag testat inte riktigt hanterar valet av motorvarv på ett bra sätt, oavsett om det är en motorstark A6 TDI eller en ganska motorklen IQ, men även här får vi en bil utan kopplingspedal och spak att dra i. Lättare än DSG, mindre komplext styrsystem

* Automatlåda, dessa har blivit så mycket bättre de senaste åren så det är nästan en ny gren. Växlar snabbt och mjukt och man slipper att den "slirar" som traditionellt varit ett traditionellt sätt att göra det på. Tyngre än DSG, lika komplext styrsystem och massa hydraulik som kan spöka

Som jag ser det finns det ingen optimal lösning, men om jag fick hoppas utan att ta hänsyn till körkänsla så skulle CVT bli standard i alla bilar istället för traditionell manuell, det finns få orsaker 2016 att med en pinne flytta kugghjul i en låda på en vanlig "flytta baken från A till B-bil"

[\OT]

Uppdaterat: 2016-06-14 14:25
*Robban

Robban, med felsteg menar jag att en vanlig manuell växellåda med smartare koppling vore ett bättre alternativ, bara man kan få till en bra lösning. Agera har två kopplingar till sin manuella låda. Kanske räcker det med en men det gäller ju att få till smidiga och förhållandevis snabba växlingar.

DCT har många nackdelar också, jag ser inte det som ett bättre alternativ till vardagsbilar utan tycker det är lite av en återvändsgränd. Bättre vore alltså enkel manuell med "elektrisk koppling".

DCT med våtkoppling blir dessutom törstigare.

Uppdaterat: 2016-06-14 14:30

Fast problemet med de robotiserade manuella lådor med automatisk koppling är att de oftast blir så långsamma för att de inte skall blir för ryckiga, undantag finns.

DSG med våtkoppling är törstigare än vad då?

Vanlig manuell? JA

Automat? Näe

Men egentligen behöver vi ju inte ha en supersnabb låda, det går bra med en robotlåda, vi har en sådan i vår andrabil, frun tycker den fungerar perfekt, jag tycker den är skitseg... Det är inte alla som har rallygener...

Uppdaterat: 2016-06-14 14:40
*Robban

Robban, det jag menade att det idag borde gå att göra manuell låda med manuell koppling som växlar snabbt nog, jag har en sån i min MC och den är kanon. Ser inte att det inte skulle gå att göra en liknande lösning i bil.

Uppdaterat: 2016-06-14 15:48

" Automatlåda, dessa har blivit så mycket bättre de senaste åren så det är nästan en ny gren. Växlar snabbt och mjukt och man slipper att den "slirar" som traditionellt varit ett traditionellt sätt att göra det på. Tyngre än DSG, lika komplext styrsystem och massa hydraulik som kan spöka"

Visst är automatlådor komplexa de också, men man slipper ju kopplingen som är den komponent som spökar mest på DSG-lådorna. Att göra ett styrsystem till en koppling verkar inte vara lätt och jag tycker att det som satt i min Skoda med DSG-7 funkade riktigt kasst bitvis. Framför allt vid krypkörning. Känns om att en momentomvandlare tål mycket mer och är i min mening överlägsen en koppling. Nackdelen är ju förstås energiförlusterna, men det verkar man ju kunna lösa nuförtiden genom att låta lådan gå in i lockup så snart som möjligt.

Uppdaterat: 2016-06-14 16:43
Mr.Wheeler skrev:

@L.Mäkinen: Min DSG växlar upp när varvräknaren når rött och växlar ner innan det det börjar hacka, aldrig annars.

Då är den ju inte manuell. Jag har försökt köra nån Audi där den envisades med att växla ner så fort jag ville åka på vridet och inte varva hysteriskt. I nästa stund bytte den växel innan rödmarkeringen någon tiondel innan jag tryckte på växelknappen så jag bytte en gång till.

Uppdaterat: 2016-06-14 21:04

Finns det verkligen ingen här som har erfarenhet av att köra en bil med frihjul?

Där behöver kopplingen bara användas vid start och stopp!

Uppdaterat: 2016-06-14 22:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Finns det verkligen ingen här som har erfarenhet av att köra en bil med frihjul?

Jodå, och det är fruktansvärt obehagligt. Jag har bara kört tre modeller med frihjul 95 V4, 96 2-t och 96 V4. Om man räknar elbilar med bortkopplad regenerering har jag kört några till, men dem behöver man inte växla.

Uppdaterat: 2016-06-15 07:45
Q7 skrev:

Och jag tror nog programmet gör det i 99 fall utav 100 bättre än, minst 99% utav oss bilförare.

Bättre? Jag hade ju knappast valt ett manuellt läge om jag inte vill välja själv när den växlar. Då är det definitionsmässigt sämre om den inte gör som jag önskar.

Körglädje mäts varken med klocka eller vid bensinstationen.

Uppdaterat: 2016-06-15 07:58

Mäkinen, "Jodå, och det är fruktansvärt obehagligt."

På vad sätt? Det är ju just frirullning det här handlar om, alltså att utnyttja rörelseenergi för att spara bränsle.

Uppdaterat: 2016-06-15 08:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast i Saab tvåtaktfallet är det ju för att motorn inte får smörjning vid motorbromsbing, men det är roligt om än lite obehagligt i början.

Vidstige, nä inte speciellt, man hör och känner rätt tydligt när man kan stoppa in nästa växel. Man släpper av på gasen och klickar in växeln det ögonblicket motorn är helt obelastad. Är ju svårare med elektrisk gas iom att det är så okänsligt men det går nog där med.

Uppdaterat: 2016-06-15 08:45
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason, det är helt riktigt även om det funnits tvåtaktsdrivna bilar utan frihjulmen där gällde det att gasa med jämna mellanrum vid mototbromsning eller att frikoppla.

Men de amerikanska fyrtaktarna på 1930-1950 hade frihjul för att dels spars bränsle och dels för att möjliggöra växling utan att använda kopplingspedalen, det går ju visserligen ändå, som du skriver, men det är betydligt svårare.

Jag minns när det fanns frihjul på Saab 99, det var väldigt bekvämt, men tyvärr var det underdimensionerat och när effekten ökades blev det ofta överbelastat och gick sönder. Det gick då att spärra, men då blev det ju som om det aldrig funnits!

Jag hade den sista 99:an med Ricciardomotorn, som för övrigt fick repareras sex (!) gånger före sextusen mil, alltså en riktig skitmotor, men när frihjulet gick sönder var jag så bortskämd med det så att jag reparerade även detta för dyra pengar.

Nästa 99;a, med svenska motorn, gick nära 30000 mil utan motorproblem, däremot en del andra, men jag saknade verkligen frihjulet!

Jag är en varm förespråkare för frihjul, med frihjul försvinner motorbromsningen och all inbromsning måste göras med den utrustning som är avsedd för det och det skulle säkert innebära att bromsarna höll bättre, de största bromsproblemen är ju rostiga skivor som egentligen byts i onödan därför att bromsarna inte används som de ska.

Dessutom sparas en hel del bränsle hos konventionella bilar genom att man inte bromsar bort energi.

Uppdaterat: 2016-06-15 09:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men "segling" kommer mer och mer på moderna bilar och det är ju en form av frihjulsfunktion

Uppdaterat: 2016-06-15 09:24
*Robban

[quote=EnannanRobban]Men "segling" kommer mer och mer på moderna bilar och det är ju en form av frihjulsfunktion[/

Javisst, det är ju vad det handlar om, men jag menar att det måste vara bättre att införa en mekanisk produkt som redan finns och har suttit på många bilmärken och det sitter ju på nästan varje cykel t.ex. sedan hundra år tillbaka, än att försöka krångla till det med elektriska kopplingar och liknande.

Uppdaterat: 2016-06-15 09:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

På vad sätt? Det är ju just frirullning det här handlar om.

När man inte får kraft från motorn till drivhjulen eller tvärtom så minskar informationen i ratten om hur mycket grepp man har och eventuella ojämnheter i vägbanan undviker upptäckt. Det är ju inget problem på bakhjulsdrivna bilar, men de är inte lika känsliga för minskande grepp då de bara nyttjar framhjulen för styrning.

Jag gillar inte att få information som ska komma via ratten bortfiltrerad. Tyvärr blir det allt svårare att hitta bilar som ger mig det jag vill ha. Det krävs låg vikt på allt från hjul till ratt för att det ska fungera riktigt bra.

Uppdaterat: 2016-06-15 10:29

Du är för racing-skadad Mäkinen ;-)

Mina symptom har gått bort med åren!

Uppdaterat: 2016-06-15 10:39
*Robban

Men man har redan en koppling, den elektriska manövreringen borde inte vara nåt större vikttillskott.

Frihjulsmrkanismrn på v4 har jag inte en susning om, har kört mycket, för j-a bra, men aldrig mekat med den....

Men det kanske skulle vara utrymmeskrävande eller ett viktpåslag på en modern bil, kanske en känslig grej med vridstarka motorer?

V4 led ju inte av hög effekt och vrid......

Seglingsfunktion, eller frihjul är ju suveränt, och kan man använda det på en 60-tons tradare, funkar det nog fasen bra på en personbil, bara en vanefråga.

Jag brukar rulla närmare en mil vid glumslöv, farthållaren kopplar ur segling och tar motorhjälp vid 5 km över inställd hastighet.

Otroligt skön känsla när motorljudet dör bort....

Naturligtvis kan man välja att inte ha funktionen inkopplad, i vissa lägen är den inte bra, som i halka, då man kan behöva omedelbart gassvar för att få styrhjälp på rätt håll.....

Vidstige, jag tror faktiskt den smidiga växlingen i din mc kommer av växling utan koppling det hjälper elektroniken till med.

Precis som lason säger går det utmärkt, det handlar om känsla, och är inte farligt för något, så länge det går mjukt och inte skrapar.

Jag växlar alltid upp mc över 3 ans växel utan koppling, ryckfritt och utan klonk.

Foten mot spaken, lyft lätt, släpp gasen, här kommer feeling in, och nästa kugge trillar i.

I samma moment drar man lätt gas, och du har växlat ryckfritt...

I början var det ryckigt och långsamt, nu växlar jag under sekunden, varvet sjunker aldrig under nästa växels varvtal, då har man missat....

Vid nerväxling mellangasar man till varvtalen möts.

Jag lärde mig på personbil med kass kopplingsvajer, sen har jag fortsatt..

Passaten 3-5, mazdan med sin japanlåda, mekanisk precision så det känns som att röra i hundskit, på alla växlar!

Så funkar en scanialåda i powerläge, uppför en brant backe slår den i en lägre växel med "våld" med hjälp av mellangas, respektive varvtalsstrypning med avgasbroms.

Låter för jävligt, men jag körde en som gått 170000 mil på en låda......

Lättast att lära sig om man börjar med att gå upp/ner på högsta växel, ettan/tvåan kräver feeling och synk i hand/fot......och hjärnan ska funka däremellan.....

När jag läser om att det läggs timmavis på att lära folk växla och frikoppla, då blir jag orolig.

Antingen kommer dessa aldrig lära sig köra bil, eller så är trafiklärarna usla pedagoger.....det senare är nog ofta fallet!

Min frus dotter gjorde måånga lektioner hos trafikskola, när vi träffades närmade det sig uppkörning och hon var orolig för parkering, "blir så jävla snett" i tex varuhusficka.

Tog mig 5 minuter att lära ut, se rakt in i mitten på fickan, sväng fullt, räta upp......dessutom med min stora granadakombi, istället för skolans golf.....

Hon fick just det på uppkörningen, på ikea, enda trafikerade platsen i älmhult.

När vi körde dit, mor var handledare, satt jag i baksätet och frågade vem i h-e som lärt henne växla mitt i en sväng och rulla genom halva med kopplingen nere..., detta tyckte trafikläraren tydligen var ok, jag blev åksjuk......

Fan vet om han var nykter på jobbet....

Uppdaterat: 2016-06-15 11:34

När jag nämnde tidigare om Koenigsegg Ageras låda så är det nog så att den har dubbla kopplingar men bara en låda. DCT är ju två kopplingar och två lådor. På Agera växlar den riktigt snabbt och kanske är det två kopplingar som behövs för att åstadkomma det. Dock märker jag på min MC, som ju har en elektroniskt styr koppling med en enkellåda att den växlar snabbt nog, även om en MC-låda då bara kan växla sekventiellt, dvs den måste alltid stega igenom varje växel i sekvens, så t.ex. ska jag lägga i ettan och har femman i så krävs det fyra stycken växlingar.

Uppdaterat: 2016-06-15 12:51