Vi Bilägares forum

Elbilar och elsäkerhet

Elbilar och elsäkerhet

Jag har funderat en del när det gäller laddning av elbilar och då speciellt när det gäller induktiv laddning som förmodligen kommer att ersätta sladdar i framtiden.
Det som är lite skrämmande är att det verkar vara ganska tyst när det gäller forskning om de eventuella medicinska riskerna med induktiv laddning och hur levande organismer påverkas under längre tids påverkan.
Här handlar det ju om betydligt kraftigare strålning än när man var tvungen att förse lysrörsarmaturer i kontorslandskap med jordade metallgaller och placera alla ledningar i skärmade kabelrännor.
Och inte kommer det att hjälpa med foliehatt heller!
Jag minns en studie när det gällde förare av ellok och den strålning de utsattes för och som ökade risken för att drabbas av cancer.
Jag hittade en information från elsäkerhetsverket som var informativ just när det gäller laddning: https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/elsak_informationsbehov_laddningsinfrastruktur_2014.pdf

Uppdaterat: 2019-01-07 12:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Saabnisse: När jag kom ut i morse låg min grannes katt som vanligt under min bil. Tänkte på vägen till jobbet sen hur nyttigt det kan vara för katter som trivs under bilar med induktiv laddning :)

Uppdaterat: 2019-01-07 12:48

Henrik, katter är speciella, jag blir inte förvånad om det visar sig att de får extra energi om de utsätts för induktiv laddning!

Uppdaterat: 2019-01-07 12:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du, det skulle inte förvåna mig heller.....pälsen kanske bildar nån statisk energi så de med blir nån form av laddhybrid!

Uppdaterat: 2019-01-07 12:54

Kattskinnselektriker? :-)
Nä, skämt å sido. Induktionsladdning är iofs spännande, men jag antar en viss skepsis mot det eftersom det är förhållandevis höga effekter man tänker sig att överföra via induktion. Bättre vore nog att biltillverkarna förenklar anslutningen av kabel/don till fordonet.

Uppdaterat: 2019-01-07 13:08
Power to the people

Skillnaden med lokföraren är väl att det sällan sitter någon person i bilen när den laddas. Induktiv laddning blir nog aldrig mer än långsamladdning på garageuppfarten, och då är ju föraren troligen i sin säng när det sker :)

Uppdaterat: 2019-01-07 13:09

Ska induktiv laddning fungera bra tror jag att man måste ha något som mekaniskt för "plattan" närmre bilen när man har parkerat så att man inte har ett luftgap emellan. Stor risk finns för kraftigt oljud också eftersom man lätt får vibrationer i induktiva kopplingar.

Uppdaterat: 2019-01-07 13:20

K.Klabbe, här är det inte frågan om personfri laddning https://www.scania.com/group/en/scania-testar-tradlos-snabbladdning-i-stadstrafik/
Och det här TV skriver om ID Neo: " Batterierna, som är vätskekylda, ska inte bara kunna laddas via kabel (inklusive snabbladdning) utan även induktiv laddning ska vara tillgänglig." Där står det ju inget om personsäkerhet som ju måste klaras även om ingen befinner sig i bilen.
Och visst pågår det experiment och jag tror säkert det kommer att fungera, här beskrivs ett prov med en spole i asfalten som inte är större i format än en A3, men ändå överför 3 kW och det måste ju ge en ganska koncentrerad strålning. https://www.nyteknik.se/fordon/elbilen-laddas-tradlost-6393719

Uppdaterat: 2019-01-07 15:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kommer ihåg en film som Tesla visade för något år sedan där de laddade en elbil lika snabbt som man tankade en bensinbil.
Men jag hittar den inte nu.

Uppdaterat: 2019-01-07 15:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sen borde det väl rimligen bli större ladd-förluster med induktiv laddning kontra laddning med "sladd-anslutning".

Uppdaterat: 2019-01-07 16:03

Det blir det säkert, ungefär som att fylla bränsle med munstycket en bit från påfyllningen!
Men det finns säkert de som accepterar det av bekvämlighetsskäl!

Uppdaterat: 2019-01-07 16:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förresten kan det här ge upphov till en ny produkt anpassad för de som inte litar enbart på foliehatt.
En heltäckande folieoverall med inbyggd jordfläta!

Uppdaterat: 2019-01-07 16:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag kommer ihåg en film som Tesla visade för något år sedan där de laddade en elbil lika snabbt som man tankade en bensinbil.
Men jag hittar den inte nu.

Alla Model S var förberedda för batteribyte och teststationer fanns i USA, att byta batteri tog hälften så lång tid som att tanka en Audi A8 (som har stor tank).

https://youtu.be/H5V0vL3nnHY

Uppdaterat: 2019-01-07 17:29

Japp, så var det, jag kom ihåg nu.
Fanns det inte något liknande i Köpenhamn till Zoe för några år sedan?
Snabba bateribyten skulle givetvis kunna lösa problemet med laddtiden, men förutsätter ju en standard som inte finns nu!
Men i en framtid, då antalet biltillverkare förmodligen reducerats till en bråkdel av vad som finns idag, kan det kanske bli verklighet?

Uppdaterat: 2019-01-07 17:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det blir det säkert, ungefär som att fylla bränsle med munstycket en bit från påfyllningen!
Men det finns säkert de som accepterar det av bekvämlighetsskäl!

Över 97% verkningsgrad inom kort!
https://www.nyteknik.se/energi/genombrottet-tradlos-laddning-nastan-utan-forluster-6936604

Uppdaterat: 2019-01-07 18:40

Ja det är ju fantastiskt, men det är ändå nästan 4 kW som försvinner i värme och strålning!
Det ska bli intressant att se vad Elsäkerhetsverket kommer fram till så småningom.

Uppdaterat: 2019-01-07 19:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I ämnet elsäkerhet så hade vi ämnet elbilsladdning uppe på agendan i vår bostadsrättsförening, plötsligt så har säkert några köpt elbil och vill ladda i sina garage.
Det är garage i längor, men separat matning från lägenheterna, man vill ju inte att nån överbelastar och startar en brand.
Föreningen äger garagen, men bostadsinehavaren är själv ansvarig för sitt elsystem, även i garaget.
Säkerheten går att utöka, det är 2.5# draget till garagen, men 1,5# lokalt, jag har tex alla mina grannars inkommande matning upp ur golvet i mitt garage, sen går det vidare på vinden till respektive garage.

Knepigt läge hur föreningen ska agera.

Uppdaterat: 2019-01-07 20:55
saabnisse skrev:

Ja det är ju fantastiskt, men det är ändå nästan 4 kW som försvinner i värme och strålning!
Det ska bli intressant att se vad Elsäkerhetsverket kommer fram till så småningom.

Det försvinner inte så mycket mindre i kablarna om de används vid så höga strömuttag.

Uppdaterat: 2019-01-07 21:18

Vad har du för säkringar? Om det inte sitter en central där ledningen minskar till 1,5# får du inte ha kraftigare säkring än 13A även om matarledningen är 2,5#.

Uppdaterat: 2019-01-07 21:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok jag får tydligen ta tillbaka det om långsamladdning på garageuppfarten. Dock är det ju fortfarande relativt kort tid som även busschauffören utsätts för laddningen i Scaniaexperimentet. Men lite tankemöda kanske får läggas på att inte sätta laddplattan under förarstolen eller dylikt. Sitter den bak i bussen så är det ju långt till föraren i just detta fallet, och fält försvagas ju kraftigt med avstånd.

Uppdaterat: 2019-01-07 21:26

junkers, det stämmer säkert, men jag inbillar mig att det blir mer koncentrerad värmeutveckling vid induktiv laddning, men det är kanske fel?

Uppdaterat: 2019-01-07 21:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Vad har du för säkringar? Om det inte sitter en central där ledningen minskar till 1,5# får du inte ha kraftigare säkring än 13A även om matarledningen är 2,5#.

Nä, bara en dosa. Jag tänkte att det blir säkrare med 2,5# hela vägen, och kanske en enfashandske, istället för den vanliga uttaget, men fortfarande bara ha 10A.
Då borde risken för överbelastning minska betydligt.

Uppdaterat: 2019-01-07 21:49

Rikard, hur lång är ledningen resp. bit?

Uppdaterat: 2019-01-07 21:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Rikard, hur lång är ledningen resp. bit?

Väldigt olika, hus och garage ligger huller om buller.
Jag personligen har garaget på min tomt, och har 13 meter 2,5# och 1 meter 1,5#
Men dom husen som ligger mest ofördelaktigt till sina garage har nog 30-40 meter 2,5# och upp till 12-13 meter 1,5#.
Jag skulle byta till 3 fas i mitt garage, men dom har fuskat med rören i marken när det byggdes, det går 50 mm rör ut från både hus och garage, men bara en bit, sen ligger kabeln i marken utan rör.
Kabeln är av lite udda typ 2x2,5+2,5.

Uppdaterat: 2019-01-07 22:24

Laddning med Mode 3 (alltså en fast installerad laddbox) är det som rekommenderas idag. Inget strikt krav, men en stark rekommendation från bl a Elsäkerhetsverket. I nybyggda fastigheter ska uttag/matningar som avser ladda elfordon vara skyddade med jordfelsbrytare typ B eller ha DC-läckströmsdetektering.

Uppdaterat: 2019-01-08 07:18
Power to the people

Problemet med laddboxar är att man måste bestämma sig för vare man ska parkera bilen och vilken bil man ska ladda när man monterar boxen. Min nuvarande laddhybrid har sämsta tänkbara plats för uttaget (vänster framskärm) och min gamla elbil hade optimal placering (höger bakskärm). Den gamla brukade jag parkera inne i garaget, men nu har jag ett visst överskott av tvåhjuliga fordon och en bil som är en meter längre så den står utanför väggen. Helst backar jag upp mot garageporten, men jag vill ju inte ha en stolpe mitt på gårdsplanen så det blir svårare att vända lastbilar där.

Uppdaterat: 2019-01-08 08:16

Rikard du kan ju säkra för 13A och 16A om du byter ut 1,5# till 2,5#, men vill du ha 3-fas måste du byta till 4x2,5+2,5.
Om du nyttjar 13A så får du inte full spänning, men det spelar kanske ingen roll?

Uppdaterat: 2019-01-08 17:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Grosser, det förklaras ingående i rapporten som jag refade till i mitt första inlägg.
Men problemet ligger ju i att Mode 3 endast är lämpligt för nya installationer, det är säkert väldigt få bef, fastigheter som tillåter 63A!
De flesta får nog nöja sig med Mode 2 och ett max uttag på 32A om ens det.

Uppdaterat: 2019-01-08 18:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sedan återstår det faktum att ytterst få bef. villaområden är försedda med så kraftiga transformatorer att en matning av 32A till ett flertal fastigheter är möjlig och nätägaren kan motsätta sig en utbyggnad.
Det innebär i praktiken att man bör kolla detta där man bor.
Infrastrukturen har inte hunnit med i utvecklingen, inte ens på låg nivå!

Uppdaterat: 2019-01-08 18:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När effekttarifferna slår igenom på bred front tror jag att ingen vill betala för att kunna ladda fullt så fort, man begränsar sig till 16A (11 kW). Det kräver förvisso att fler bilar börjar erbjudas med trefasladdning.

Uppdaterat: 2019-01-08 19:28
Power to the people
saabnisse skrev:

Grosser, det förklaras ingående i rapporten som jag refade till i mitt första inlägg.
Men problemet ligger ju i att Mode 3 endast är lämpligt för nya installationer, det är säkert väldigt få bef, fastigheter som tillåter 63A!
De flesta får nog nöja sig med Mode 2 och ett max uttag på 32A om ens det.

Saabnisse, "mode" har ju med kommunikationen mellan laddbox/-station och fordon att göra, inte en begränsning av laddströmen.
http://emobility.se/startsida/laddstationsguiden/forberedelser/1-12-olika-sakerhetsnivaer/

Uppdaterat: 2019-01-08 19:33
Power to the people

Ok, jag uttryckte mig lite slarvigt, Mode 3 tillåter ström upp till 63A, men behöver naturligtvis inte vara det och det är säkert bäst för nyinstallationer.
Men för de flesta nya batteribilsägare som bor i en gammal villa blir det nog det enklaste som gäller.
230V13A i motorvärmaruttaget till att börja med.

Uppdaterat: 2019-01-08 20:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur smarta är bilarna när det gäller att förstå vilken mängd ström som kan användas?
En vanlig Schuko kontakt har ju ingen intelligens alls utan det blir upp till den som vill ladda bilen att ställa in hur många A som den ska använda.
Det är lite där jag tänker att risken finns att saker går illa och vinsten med laddbox finns då de laddboxar som jag sett verkar ha någon form av intelligens och styr det själva.
Sen är det ju ännu bättre om laddboxen är så smart så att den t.ex. kan ladda bilen på natten då det finns ett överskott i elnätet och taxan är lite lägre.

Men just elsäkerhet är något som är bra att det tas upp, allt för många chansar anser jag.
Mängden prylar som kopplas in ökar och även om jag har koll så kanske grannen inte har det. Börjar grannens villa/bil brinna så påverkar det mig.

Uppdaterat: 2019-01-12 10:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, det var bl.a. därför jag startade den här tråden, jag tror det är bra att känna till vad det är för utrustning som rekommenderas och vad som gäller vid laddning på egen parkeringsplats.
Sedan att det skulle vara billigare att ladda med nattström är inget som gäller generellt, där jag bor är det samma taxa dygnet runt.

Uppdaterat: 2019-01-12 13:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bra initiativ Saabnisse, det finns allt för många som kör strutsen och tar för lätt på elsäkerhet.

Uppdaterat: 2019-01-12 13:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bilen vet inte vad som finns före uttag eller laddbox. Laddbox eller EVSE-boxen på sladden ger en signal till bilen vad som är max. Den sladd jag har i bilen har en vaggbrytare med tre lägen, 6, 10 och 16 A.
På sladden till min gamla elbil satt det en termistor i stickproppen som gav signal till bilen att stänga av laddningen när det blev varmt i uttaget. Nån sån finns inte i originalsladden till KIAn.

Blir det varmt någon annanstans i ledningarna är det brandvarnare som får jobba.

Jag tror att jag har hyfsad koll på elsäkerhet efter att ha jobbat på SEMKO med elsäkerhetsprovning I 7,5 år och sen dess arbetat med elektronik på olika sätt.

Uppdaterat: 2019-01-12 17:35

De två laddhybrider jag sett ställer man in i bilen vilka tider som laddning ska ske (Kia och VW).
VW har ju även inställning för hur många A, ngt som saknas i Kia.
Jag köpte med en laddkabel till Kian där man kan välja själv mellan 5-16A på en display på själva kabeln.

Uppdaterat: 2019-01-12 19:02

Men hur vet Kia hur många A den kan nyttja då med orginalkabeln? Eller har den bara stöd för det lägsta typ 6A?

Uppdaterat: 2019-01-13 11:01
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har aldrig använt orginalkabeln, har för mig att det stod att den inte ens fick utsättas för väta.

Uppdaterat: 2019-01-13 12:36

Nja, junkers, väta ska den allt klara, måst ju åtminstone vara IP44-klassad - annars är det ju bara åt skogen.
Den originalkabeln (med kontrollklump) jag har till Hyundaien är justerbar i tre steg L (5A), M (9A) och H (12A) för att klara vanliga säkringar 6, 10 och 13 A. Så laddning sker med (230V) 1,1 kW upp till 2,7 kW med EVSE-kabeln. Lite mindre i praktiken pga laddförluster.
Om du har 16A matning så laddar man i praktiken med 3,3 kW efter förluster.
Bild borttagen.

Men det kan gå så här med för hög ström under för lång tid:
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-01-13 12:56
Power to the people

KIAn drar 10A med originalkabeln. Den är för klumpig att använda pga valet av kabel och utförande på burken. De flesta uttag är väl säkrade med 10 A. 6 A har jag bara sett i motorvärmarstolpar.

Uppdaterat: 2019-01-13 13:01

Ja, smältsäkring med 6A är lite "gammalt", lite snåla installationer eller där det finns begränsad effekt att tillgå, typ motorvärmarstolpar (i södra Sverige).

Uppdaterat: 2019-01-13 13:05
Power to the people

På min förra arbetsplats hade motorvärmarstolparna 6 A automatsäkringar.

Uppdaterat: 2019-01-13 13:10

Denna har jag istället för Kias kabel.
https://evconnect.se/products/ray-typ-2-enfas-100-240v-6-10-16a

Uppdaterat: 2019-01-13 13:11

Smälltsäkring tillhör väl det älsta orenoverade bostadsområdet.

Numera är det uteslutande 6A och ibland 4A snabbsäkring med timer på Pricis alla motorvärmarstolpar här uppe.

Uppdaterat: 2019-01-13 13:13
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja Kias orginalkabel är rent usel dessutom skickade de inte med en TYP2!

Så här står det i instruktionsboken angående väta!

Bild borttagen.

Låt inte vatten komma in i kontrollboxen, jag kan man ladda när det regnar eller ens utomhus då?

Uppdaterat: 2019-01-13 13:16
junkers skrev:

Denna har jag istället för Kias kabel.
https://evconnect.se/products/ray-typ-2-enfas-100-240v-6-10-16a

En mycket smidig variant! Nu använder jag min "senilkabel" så lite, men annars hade jag nog skaffat en sådan Charge Amps med.

Uppdaterat: 2019-01-13 13:21
Power to the people
Grosser skrev:

Nja, junkers, väta ska den allt klara, måst ju åtminstone vara IP44-klassad - annars är det ju bara åt skogen.
Den originalkabeln (med kontrollklump) jag har till Hyundaien är justerbar i tre steg L (5A), M (9A) och H (12A) för att klara vanliga säkringar 6, 10 och 13 A. Så laddning sker med (230V) 1,1 kW upp till 2,7 kW med EVSE-kabeln. Lite mindre i praktiken pga laddförluster.
Om du har 16A matning så laddar man i praktiken med 3,3 kW efter förluster.

Men det kan gå så här med för hög ström under för lång tid:

Så där, uttaget var ännu värre, såg min kontakt ut när jag körde pannan i husvagnen på 3kw, 10A säkringen höll, men kontakten mådde inte bra :)

Uppdaterat: 2022-02-14 18:35