Vi Bilägares forum

Elbilar och bränder.

Elbilar och bränder.

Detta skriver Stefan Torssell på Facebook.

 Klistrar in "För två dagar sedan funderade jag på att skriva om elbilarnas hot mot sjöfarten.

Ett udda och överraskande ämne.

Låter långsökt, men en kommande realitet.

På Oslo flygplats bröt en brand ut för något år sedan.

En elbil hade fattat eld i ett bilgarage och när ett elbilsbatteri börjar brinna så går de inte att släcka.

Elbilar fraktas kors och tvärs över jorden på fartyg och särskilt under semestertider på bilfärjor.

Och just nu brinner ett sådant fartyg ute på Nordatlanten, Felicity Ace.

Elbilar nere på lastdäcket har börjat brinna.

Branden går inte att släcka.

Ingen kommer att börja fundera efter branden.

Men när en liknande brand inträffar på en finlandsfärja med en elbil som inte går att släcka och tvåtusen passagerare måste evakueras så kommer människor att inse risken med elbilar.

I värsta fall en ny olycka motsvarande M/S Estonia" Färdigklistrat.

 

 

 

Uppdaterat: 2022-02-19 09:12
Lås inga trådar.

Kommentarer

Fast det är väl ännu vanligare att förbränningsmotordrivna bilar börjar brinna och lika otäckt om detta skulle ske på en "Finlandsfärja". Visst - släckningsprocessen är nog lite mera komplicerad för en elbil men är det verkligen en sån som självantänt på fartyget du refererar till ?
Brand i bilgarage på Oslo flygplats ? Är det inte storbranden vid Stavangers flygplats som avses och i så fall så var det en dieseldriven bil som stod för orsaken enligt den utredning som gjordes.

Uppdaterat: 2022-02-19 09:28

Jag har klistrat in artikel om branden i Stavanger som orsakades av en dieselbil, på Steffan Torssells sida.

Uppdaterat: 2022-02-19 09:43
Lås inga trådar.

Det är som sagt populärt numera att sprida desinformation - men bra det du gjorde Leif L.

Uppdaterat: 2022-02-19 10:19

Vi vet ju de facto inte hur många elbilar som finns på lastfartyget. Vissa vill alltså göra gällande att samtliga bilar i lasten skulle var elbilar, vilket är högst osannolikt. Att det finns några, ja självklart, det är ändå 2022.

Mycket så kallat "FUD" (Fear, Uncertainty, and Doubt) som sprids nu när alla ska berätta "sin sanning".

Uppdaterat: 2022-02-19 16:26
Power to the people
Pi skrev:

Det är som sagt populärt numera att sprida desinformation - men bra det du gjorde Leif L.

+100

Uppdaterat: 2022-02-19 16:26
Power to the people

Haveriutredningen får utvisa varför det började brinna. Innan dess bör ingen säga något.
Det brinner på båtar ganska ofta och helt odramatiskt, är ju fulla med olja och massa saker som brinner bra.
Klart att när det väl tar sig i elbilsbatterierna så brinner det ju bra, men ofta är det just batteripacket som ligger kvar de gånger nån tänt på en elbil i illvilja.

Brandrisken är generellt lägre i en elbil skulle jag vilja säga. Är man rädd för litiumjonbatterier bör man undvika smarta klockor, mobiltelefoner, hybridbilar, elbilar, laptops, e-cigg m.m... Ja allt som har ett inbyggt batteri idag. Skulle nog våga påstå att det är större risk att en telefon tar eld än en elbil...

Uppdaterat: 2022-02-20 14:23
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason1,
Det är väl ändå lite skillnad på möjlig energimängd i ett traktionsbatteri till en bil och det man har i en telefon. Telefonen kan man kasta i diskhon om den börjar spraka. Det är svårare med bilen.

Att det är mer osannolikt att bilen börjar brinna är en annan sak, tycker jag. Skulle det hända tror jag att jag upplever det som mer störande än när en iPhone sväller upp och knastrar.

Uppdaterat: 2022-02-20 14:52

Brandrisken är störst i en laddhybrid sedan kommer fossilbilarna och långt långt lägre brandrisk har elbilar.
Allt om man tittar på bränder per 100000 bilar.
Detta är publicerat i senaste Vi bilägare.

Uppdaterat: 2022-02-20 15:32

Senaste stora fartygsbranden (före denna) var väl fartyget lastat med virke så allt kan vara farligt om man har en aning otur.

Uppdaterat: 2022-02-20 16:48