Vi Bilägares forum

Elbaklucka

Elbaklucka

Lägger in ett nytt ämne som skapat diskussion.
http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/slang-elbakluckan

Uppdaterat: 2019-01-04 15:36
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Kommentarer

Behöver vi fler synpunkter än där?
Alla vet att det är skönt att ha, men att det tar på humöret att vänta på luckan.

Uppdaterat: 2019-01-04 15:51

Har inte läst alla inlägg i diskussionen, men en spontan fråga från någon som aldrig använt elbaklucka.
Går det inte att öppna den manuellt "old style" eller måste den alltid öppnas med el som då innebär denna oerhörda frustration och väntan?

Uppdaterat: 2019-01-04 16:00
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny: Det är lite olika från mellan märken, men en del går att "stänga av" och öppna manuellt, men de blir lite trögare/tyngre då du har med trögheten från motorn. Sen om du aldrig använt det, testa på nån bilfirma, den är inte så irriterande långsam som många säger, iaf inte på de märken jag ägt med ellucka: Volvo, BMW, Mercedes, Opel och VW. Kliver man ur bilen och ska ha något trycker man till på knappen när man kliver ur och när du kommit bak till bagaget är det öppet redan. Går du fram mot bilen är det bara att trycka till på fjärren på väg mot bilen så är det öppet när du kommer. Har du fullt i händerna och inte kommer åt fjärren i fickan sätter du bara foten under på de moderna så öppnar den. Så att man måste stå och vänta och förlora massa livsnjutartid är en myt bland de som är allmänt negativa....

Uppdaterat: 2019-01-04 16:45

Som redan framgått i den andra diskussionstråden i detta ämne så är den praktiska begränsningen för mitt vidkommande att jag behöver öppna luckan regelbundet (=dagligen) även i garaget och där är det lågt i tak och jag är inte intresserad av att hela tiden tvingas ändra max öppningshöjd så för mig går lösningen bort. Kan vara bra att veta för andra som kanske också har det problemet. Det finns olika "work arounds" men alla innebär mer arbete än att ha en vanlig, manuellt öppningsbar lucka efter vad som skrivits i den andra diskussionstråden.
Var det inte nån som nämnde att mekanismen kan ta skada av att stoppas eller öppnas manuellt ?
Men som sagt - är man bara medveten om begränsningarna så har man ju i alla fall hittills ofta sitt fria val.

Uppdaterat: 2019-01-04 17:10

Såg på nätet att det finns en eftermarknadslösning för oss med Golf. Man köper ett set med gasdämpare som är betydligt hårdare trycksatta så dom orkar lyfta luckan ända från stängt läge. Man trycker på sin fjärr för att frigöra låset och vips så åker luckan upp.

Annars är väl inte tanken fel, bakluckan brukar ju vara ganska grisig att ta i nu på vintern, stänga är sällan något bekymmer då handtaget ofta sitter på insidan.

Uppdaterat: 2019-01-04 17:25

Hustrun tycker att det är mycket bättre med ellucka på Skodan än den manuellt styrda med knapp på Dacian. Den gick inte att manövrera med långa naglar. Jag själv märkte aldrig det.

Uppdaterat: 2019-01-04 17:44

Pi wrote:" för mitt vidkommande att jag behöver öppna luckan regelbundet (=dagligen) även i garaget och där är det lågt i tak och jag är inte intresserad av att hela tiden tvingas ändra max öppningshöjd så för mig går lösningen bort. Kan vara bra att veta för andra som kanske också har det problemet. Det finns olika "work arounds" men alla innebär mer arbete än att ha en vanlig, manuellt öppningsbar lucka efter vad som skrivits i den andra diskussionstråden."

Skulle det vara väldigt jobbigt att erkänna att det finns fördelar med elbaklucka eller inte några nackdelar Pi.
Vi som har levt med elbakluckor har inga problem med dom ens inuti våra låga garage. Vi bara tänker med lite framförhållning och har alltid rena händer.
Men du som inte ens verkar ha provat har stora problem med elbakluckor. Lite konstigt eller hur?

Uppdaterat: 2019-01-04 17:48
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer - är det lika svårt att inse att vi alla har olika krav och preferenser ? För mig skulle en elbaklucka inte tillföra nåt positivt men att du gillar den är helt OK för mig. Har som jag nu påpekat ett flertal gånger lågt i tak i garaget och öppnar bakluckan minst en gång om dan när bilen står där och ofta 2 gånger dagligen. Då är det enklare för mig med en vanlig, konventionell baklucka - om man nu får tycka det. Men bra att veta begränsningar och möjligheter den dag man står inför att köpa en bil som ändå har den funktionen även om det är nåt jag gärna skulle kunna vara utan med mina behov av öppning av bakluckan ofta även i garaget.
Och jodå - jag har provat åtskilliga elbakluckor men inte inne i ett lågt garage. Och jag har inte heller satt mig in i hur man begränsar öppningshöjden på dessa olika bilar.

Uppdaterat: 2019-01-04 18:15

Oj, en Golf SV har 204cm i öppningshöjd på skuffluckan, finns det ens garage med så låg takhöjd? Jag har 220 till taket i mitt garage och det tycker jag är väldigt lågt, så lågt att det är svårt att hitta port som får plats.

Uppdaterat: 2019-01-04 18:23

Det enda jag inte gillar med bakluckan på Forden är den fåniga melodin som spelas när den öppnas och stängs!

Uppdaterat: 2019-01-04 19:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse: Det måste väl ändå gå att stänga av? Min kollega har en Mondeo halvkombi -17 och den är tyst när man öppnar eller stänger.

Uppdaterat: 2019-01-04 19:05

Ja, den nya Mondeon är tyst, men den äldre väsnas.

Uppdaterat: 2019-01-04 19:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

FXX - prova att öppna luckan under den öppnade vikporten - där är det inga 220 cm. Tänk att det skall vara så svårt att få ha egna åsikter baserat på hur man använder bilen.

Uppdaterat: 2019-01-04 20:06

Jag har 2 m i takhöjd i garaget. Inga problem öppna den elektriska bakluckan. Trycka på knappen, luckan börjar åka upp. När den närmar sig taket så är det bara att hålla emot lite, behövs inte mycket mothåll, så stannar den av sig själv i det läge jag vill. Fungerar säkert lika bra att trycka på den röda knappen i luckan så stannar den oxå nör jag så önskar. Men att det skulle vara ett problem, nej inte alls. Bättre än en utan som inte går att få stopp på utan den hamnar obönhörligt upp mot taket. Så om man nu har lågt intak så är det ju bättre att kunna stoppa luckan så den stannar innan den når taket och blir stående där än att försiktigt släppa upp luckan mot betongtaket. Så fort man tar ut eller lastar något i bilen så gnager ju luckan mot betongtaket.

Uppdaterat: 2019-01-04 20:08

Betongtak ? Har jag sagt att jag har det ? Fungerar alla som på Gurans MB, alltså att den stannar när man håller emot lite, så är det OK för mig.

Uppdaterat: 2019-01-04 20:12
Pi skrev:

Betongtak ? Har jag sagt att jag har det ? Fungerar alla som på Gurans MB, alltså att den stannar när man håller emot lite, så är det OK för mig.

Så har mina elbakluckor funkat, förvisso haft det bara på en bil tidigare och det var en BMW. Men vill tro att det är en säkerhetsfunktion som måste finnas på alla elbakluckor. Räcker julnatten det är mycket packad snö vid luckan så öppnas den inte utan stannar. Motorerna lär ju gå sönder annars.

Uppdaterat: 2019-01-04 20:24

Pi: Hade du läst det folk skriver så såg du att jag skrev samma sak i den andra tråden i svaret till dig att det fungerar så. Som jag skrev där är alternativet som i ditt fall sätta lite mjukare skumgummi där luckan går emot. Då stannar elluckan där av sig själv. Nån enklare/billigare konstruktion på budgetmärke kanske inte klarar det men köper du "vettig" bil nästa gång är det inga problem.

Uppdaterat: 2019-01-04 20:26

Pi. Hihi.

Man kör upp luckan och stoppar den på knappen i valfritt läge, håller in knappen och då är det ditt nya lägre läge.

Jag sänkte min från typ 196 cm till 176 Cm då alla i familjen är lägre.

Och alla luckor har moment vakt och stoppar vid ett fingers motstånd.

Och nu då spara jag en massa sekunder per dag. ............

Uppdaterat: 2019-01-04 20:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Pi skrev:

FXX - prova att öppna luckan under den öppnade vikporten - där är det inga 220 cm. Tänk att det skall vara så svårt att få ha egna åsikter baserat på hur man använder bilen.

Nä det har du rätt i. Jag har garaget i huset och dom få gångerna jag rullar in bilen så öppnar jag luckan efter jag stängt porten. Men det har du alldeles rätt i, med porten uppe så tar det i.

Uppdaterat: 2019-01-04 20:39

Jag har 191 cm upp till min port, när den är öppen, och har därför ställt min elbaklucka på 190 cm.Och då slår den inte i med porten stängd heller. Om man nu inte skulle lita på detta av någon anledning eller glömma att använda den inställda öppningshöjden, så är ingen skada skedd som Henrik M skriver, genom att klistra på lite skummgummi på portens insida där luckan tar i. Eller annars kan man stoppa luckan med ett tryck eller ett finger.
Du får ha vilka åsikter du vill Pi, men du kan väl lyssna på de som har erfarenhet. Det skadar inte även om du aldrig tänker köpa en bil med elbaklucka.

Uppdaterat: 2019-01-04 21:53
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Varför så aggressiv ton, christer ? I den andra tråden frågade jag just efter erfarenheter och några har jag fått. Så läs gärna mina inlägg där först så behöver du inte uttrycka dig så negativt om mig.

Uppdaterat: 2019-01-04 22:01

Pi, jag vet att det många gånger är svårt att ge en rättvis bild av det man skriver. Ibland kanske det man skriver uppfattas som väldigt anti, även om det inte är ämnat så. Jag kan uppfattas som lite ”expert” emellanåt men jag försöker lägga till några :) och ;) för att folk inte ska få uppfattningen att jag sitter här med pumpande tinningsvener när jag blir emotsagd konstant. Men jag ska villigt erkänna att det kan bli tröttsamt att ständigt behöva försvara sina val då vissa här nästan verkar ha satt det i system att ifrågasätta och emotsäga bara för att dom inte har den eller den funktionen i sin bil.

Men visst jag köper det, what comes around goes around som det heter på engelska. Så på ren svenska, hugger man ofta och mycket så får man vara beredd på det motsatta, har jag märkt;)

Uppdaterat: 2019-01-04 22:17

FXX - men jag har inte ifrågasatt de som valt denna funktion - tvärtom har jag ställt frågor för att försöka få klarhet i hur den skulle fungera för mitt behov och av de konstruktiva svar jag fått så är min egen slutsats att funktionen inte tillför nåt för mig personligen - därmed inte sagt att den inte kan vara bra för andra vilket jag inte heller förnekat. Jag ville höra begränsningarna så att jag kan kolla om jag en dag står i valet att köpa en bil som har den funktionen och då främst hur man enkelt får den att stoppa uppfällningen i trånga utrymmen eftersom det är min verklighet minst 2 gånger dagligen. Trodde att jag uttryckt mig klart flera gånger tidigare men tydligen inte... Får se om det lyckas denna gång...

Uppdaterat: 2019-01-04 22:59
Pi skrev:

FXX - men jag har inte ifrågasatt de som valt denna funktion - tvärtom har jag ställt frågor för att försöka få klarhet i hur den skulle fungera för mitt behov och av de konstruktiva svar jag fått så är min egen slutsats att funktionen inte tillför nåt för mig personligen - därmed inte sagt att den inte kan vara bra för andra vilket jag inte heller förnekat. Jag ville höra begränsningarna så att jag kan kolla om jag en dag står i valet att köpa en bil som har den funktionen och då främst hur man enkelt får den att stoppa uppfällningen i trånga utrymmen eftersom det är min verklighet minst 2 gånger dagligen. Trodde att jag uttryckt mig klart flera gånger tidigare men tydligen inte... Får se om det lyckas denna gång...

Du kan vara lugn Pi det kommer fungera i vardagen oavsett om bilen har elektrisk baklucka eller inte.
Ett ickeproblem, finns betydlig mycket större dealbrakers som bra ljus, komfortabla säten och insteg i bilen, bra körställning, att man tycker om bilens utseende och färg mm. Ja att man trivs med bilen och gläds åt att ta en tur. Sedan är det ju ett plus att den inte sörplar i sig kopiösa mängder soppa och förhoppningsvis inte går sönder.

Uppdaterat: 2019-01-04 23:09

Vi har hund, lågt i taket i garaget.
Jag är en av dom som tycker om el luckan.
Har låst den på en lägre höjd pga inte slå i garagetaket.
Öpnnar flera gånger om dagen har inte störts av att man ibland måste vänta.
När man skall lasta in ngt större vid handling tex så kan det vara knixigt att lasta in pga lägre höjd.
Då tar jag antingen en hand eller huvudet och puter enkelt upp luckan så ett större gap öpnnar sig *ler*

Uppdaterat: 2019-01-05 08:57

Pi, jag har märkt att om man ofta ifrågasätter så spelar det till sist ingen roll vad man skriver, det är samma människor som käftar emot oavsätt. Man tappar fokus på diskussionen och det blir fokus på personen istället. Du kan inte undvikit att sett detta att i vissa trådar så är det ett återkommande fenomen. Men jag kan ha fel.

Och jag kan erkänna att jag själv trillat dit och haft en tagg i sidan till vissa och kanske ibland haft fel fokus i frågan. Men det är inte så konstigt kanske, släpper man in X antal personer i ett rum, eller forum, och dessa har olika uppfattningar i dom flesta frågor så placerar man folk i fack. Man vet nästan på förhand vilka som kommer ha en helt annan uppfattning när man skriver något, bara för att liksom:)

Uppdaterat: 2019-01-05 09:19

Tack ni som haft konstruktiva inlägg och berättat hur det kan fungera i min "garage-situation". Sen är nog också FXX inne på nåt i sitt senaste inlägg.
Har också lärt mig den hårda vägen att allt inte jämt fungerar "i vardagen" som man kanske hoppas utan en del tekniska lösningar har sådana begränsningar som man inte upptäcker förrän man köpt bilen och som gör att man inte alls trivs med den. Det är sådant jag vill ha tips om när jag saknar egen erfarenhet så att man kan "avslöja" bristerna, i mina ögon, redan innan man sitter med en bil som man sen inte trivs med. Jag är rätt krävande och i grunden en tekniskt intresserad och undersökande natur men med sånt man inte har längre, praktisk erfarenhet av så är det ändå lätt att missa
Slutligen - en bil ÄR nästan alltid en kompromiss i nån form så man får aldrig precis det man vill ha till det pris man är villig att betala så vissa egenskaper som man önskar får man nästan alltid avstå ifrån för att få nån annan som ligger ännu högre på prioriteringslistan. Och den ser som sagt olika ut för oss alla så det går inte att tillskriva nån annan de prioriteter man själv har. Hoppas allt är utrett nu för samma typ av ifrågasättanden kan mycket väl uppkomma igen och det är för att se hur man kan "avslöja" sånt man kanske inte kommer att trivas med och det redan före köpet. Sen är det för sent, tyvärr.

Uppdaterat: 2019-01-05 09:56

Kloka inlägg från både FXX och Pi.

Som jag skrev i början så har jag bara sett el-luckor in action men aldrig ägt en bil med den funktionen.
Det första jag kommer att tänka på är att slippa ta på en smutsig baklucka, sen är väl frågan hur mkt jag egentligen använder min baklucka. Det är rätt sällan när jag tänker efter.
Men visst hade det varit en trevlig funktion de få gångerna man han händerna fulla (förutsatt att man kan öppna utan att sätta ner kassarna) eller att slippa bli smutsig om händerna.
Om det följer med gratis vid nästa bilköp så kommer jag inte säga nej, men det finns saker jag hade prioriterat före just den funktionen känner jag.

Uppdaterat: 2019-01-05 10:22
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
christer_1 skrev:

Jag har 191 cm upp till min port, när den är öppen, och har därför ställt min elbaklucka på 190 cm.Och då slår den inte i med porten stängd heller. Om man nu inte skulle lita på detta av någon anledning eller glömma att använda den inställda öppningshöjden, så är ingen skada skedd som Henrik M skriver, genom att klistra på lite skummgummi på portens insida där luckan tar i. Eller annars kan man stoppa luckan med ett tryck eller ett finger.
Du får ha vilka åsikter du vill Pi, men du kan väl lyssna på de som har erfarenhet. Det skadar inte även om du aldrig tänker köpa en bil med elbaklucka.

Så du tyckte det var en aggresiv ton i ovanstående inlägg? Då ber jag så mycket om ursäkt för det var inte min mening att vara. Jag har bara försökt visa att det som du anser vara en nackdel för dig fungerar för mig med samma användnings sätt. Att använda en kombibaklucka är ju lite struligt inuti ett garage med lågt till tak eller under uppfälld port oavsätt hur man öppnar luckan, med el eller handkraft. Men med elen slipper man bli skitig om händerna i alla fall.

Uppdaterat: 2019-01-05 10:56
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Bra inlägg i tråden och det borde väl framgå nu för den oinvigde hur funktionen är.

Kanon för storhandlare och hundägare.

Svår att vara utan om man vant sig.

Uppdaterat: 2019-01-05 11:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Som storhandlare använder jag kundvagn och har inga problem med att öppna bakluckan. ;) Men det där med fördelen för hundägare vill jag gärna höra mer om. Nån skrev att ni kan stoppa luckan på glänt, i vädringsläge. Förstår jag er rätt om ni menar att luckan går att låsa i detta läge, så att ingen obehörig kan öppna den? Bra finess i så fall. Jag använder idag en "krok" som man sätter i låset för samma funktion.

Era hundar har inte reagerat negativt på ljudet som elluckan har? Men hundar brukar väl vänja sig vid det mesta...

Uppdaterat: 2019-01-05 11:27

Jag varken storhandlar eller har eller tänker skaffa en hund.
Men visst är det en trevlig finess med elbaklucka, men inget jag skulle betala något extra för. På mina tre senaste bilar har jag haft, inte haft och haft elbaklucka. Märkte ingen större skillnad när min förra bil inte hade elbaklucka, livet flöt på som vanligt. Viktigaste är ju ändå att bakändan på bilen går att öppna och att luckan blir kvar i öppet läge utan att man behöver ha hjälp av en pinne. Men med god marknadsföring så kan man ju övertyga någon om att man måste ha en elektrisk lucka där man viftar med foten under för att över huvud taget kunna leva ett normalt liv och inte drabbas av depressioner eller ha möjlighet att handla,
Och Rutger, nej det får inte att låsa luckan i halvöppet läge, man kan bara få den att stå kvar. Men öppnas enkelt med handkraft.

Uppdaterat: 2019-01-05 11:39

Men som med det mesta så lär det väl skilja rätt stort i hur en el-lucka är implementerad beroende på märke?

Uppdaterat: 2019-01-05 12:03
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Men som med det mesta så lär det väl skilja rätt stort i hur en el-lucka är implementerad beroende på märke?

Tror jag inte, dom jag stött på är ganska lik funktion. Och det som beskrivits i denna tråd visar också att funktionen är nästan identisk.

Uppdaterat: 2019-01-05 12:08

Ah ok, så alla har funktioner för automatisk öppning med gester/rörelser?
Öppnar med samma hastighet?
Har skydd/hinderavkänning så att luckan t.ex. inte drar i taket och skadas eller märker av om ett cykelställ sitter på?

Uppdaterat: 2019-01-05 12:21
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny: Nej alla har inte detta, det skiljer en hel del mellan märkena hur "intelligenta" de olika systemen är.

Uppdaterat: 2019-01-05 12:25

Misstänkte nästan det @Henrik M.
Vissa tillverkare gör ju en stor grej av vissa funktioner och tänker då att dom bör vara unika med det.

Om det nu skiljer en hel del i implementationen av en elbaklucka så känns det som att man inte riktigt kan säga att elbakluckor är bra eller dåliga utan att nämna bilmärke, modell och årsmodell.

Uppdaterat: 2019-01-05 12:42
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Misstänkte nästan det @Henrik M.
Vissa tillverkare gör ju en stor grej av vissa funktioner och tänker då att dom bör vara unika med det.
Om det nu skiljer en hel del i implementationen av en elbaklucka så känns det som att man inte riktigt kan säga att elbakluckor är bra eller dåliga utan att nämna bilmärke, modell och årsmodell.

Ja man bör absolut testa på det intressnta objektet.

Öppningstider varierar från ca 3,5 -8-9 sekunder.

Att först stå och vifta med foten och sedan akta sig och sedan vänta i uppåt 10 låååånga sekunder då skulle jag bli vansinnig.

Det jag sett är Lexus suv och stora Citroënen tog ca 8 sekunder.
Lexusens låsmekansm tog 3 sekunders ljudligt mekaniskt innan den ens började öppna.

Jag ser fördelen i min egen bil att ett tryck på nyckel dosan vid butiksdörren eller i farstun och luckan redan är öppen när jag kommer fram är bra och tillräckligt för mig.

Ni som har fot vift, kan ni ändå öppna med fjärrdosan??

Uppdaterat: 2019-01-05 13:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja, på Volvo och Mercedes iaf kan man använda antinget foten eller fjärren.

Uppdaterat: 2019-01-05 13:19

Denna var ju grym, nästan så man kan nocka nån med luckan:)
https://m.youtube.com/watch?ebc=ANyPxKqrZs5gnYyM0v3sa5ChjCIdkYrFbkYioMFJ2CRJQdvlP2vCizFTM04HfeEnjsIRoMTc7o8vAayOVSRGWJ0gAoshvp28_w&v=pqUiuHDmqvE&time_continue=32

39,90Euro, som hittat:)
https://www.gb-tuning.de/go-simply-automatische-heckklappe-volvo-v40-05-2012-03-2016

Uppdaterat: 2019-01-05 13:37
Reverend Benny skrev:

Ah ok, så alla har funktioner för automatisk öppning med gester/rörelser?
Öppnar med samma hastighet?
Har skydd/hinderavkänning så att luckan t.ex. inte drar i taket och skadas eller märker av om ett cykelställ sitter på?

Nä,det brukar naturligtvis kosta extra så klart. Standard är väl ändå att man kan trycka på en knapp någon stans så öppnas luckan, olika fort, och stannat vid vid fullt öppet läge, på den nivå man ställt in eller om det tar emot något. Så grundfunktionen är densamma på alla skulle jag vilja hävda. Fotviftande eller alla extra finesser, man kan väl skrika ”öppna dig luckhelvete” snart. Är bara ytterligare tillbehör som man kan kryssa för och betala dyrt för och absurt inte leva utan :)

Uppdaterat: 2019-01-05 13:45

Också finns Skoda Fabia som ombyggnads.

https://www.gb-tuning.de/go-simply-automatische-heckklappe-skoda-fabia-3-kombi

https://youtu.be/gxnArCO3WTE

https://youtu.be/rOCwVGqW1lA

Uppdaterat: 2019-01-05 16:15
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

https://www.gb-tuning.de/go-simply-automatische-heckklappe-skoda-fabia-3-kombi

Uppdaterat: 2019-01-05 16:16
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Efter att ha haft det på två bilar nu så har jag två olika system att jämföra.

Volvo V90
Fotviftningen fungerade otroligt dåligt och byxorna blev skitiga, folk undrade varför man stod och sparka mot bilen när inget hände, pinsam funktion.

Kia Optima
Fungerar bra, man står bakom luckan och efter 4-5 sekunder öppnas luckan.

Generella fördelar för båda:
Bra om man har låg takhöjd för då programmerar man max öppning och slipper tänka på det mer.
Bra att slippa ta i skitigt handtag på vintern, den absolut största fördelen.
Bra när man har båda händerna fulla, speciellt på Kian då.

Nackdelar:
Nja det kostar ju.

Uppdaterat: 2019-01-05 17:02

Junkers: lärde du dig rätt ställe på V90? Jag har haft min V90 i snart 2 år och tycker det fungerar klockrent, man behöver inte vifta utan bara sätta in foten på rätt ställe, och inga smutsiga byxor, så nära behöver man inte ta benet om man sätter in foten nere vid marken. Hade lite problem i början innan jag hittade rätt ställe bara då det är rätt exakt man måste vara, sen har det aldrig strulat.

Uppdaterat: 2019-01-05 17:12

Men vad händer om man råkar ha ett cykelställ på kroken eller parkerat nära en vägg och öppnar luckan av misstag?

Det filmerna visar är ju mer en öppningsfunktion med starka fjädrar mer än en elektrisk öppnings och stängningsfunktion, det är ju en fattigmansvariant deluxe. Säkert bra för den som vill ha det med inte att jämföra med det elektriska varianter, iallafall inte det jag sett.

Uppdaterat: 2019-01-05 17:36
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ngt roligt hade varit
https://www.eftermontering.se/blogg/audi/staenga-elbaklucka-via-nyckel

Uppdaterat: 2019-01-05 17:42
Henrik M skrev:

Junkers: lärde du dig rätt ställe på V90? Jag har haft min V90 i snart 2 år och tycker det fungerar klockrent, man behöver inte vifta utan bara sätta in foten på rätt ställe, och inga smutsiga byxor, så nära behöver man inte ta benet om man sätter in foten nere vid marken. Hade lite problem i början innan jag hittade rätt ställe bara då det är rätt exakt man måste vara, sen har det aldrig strulat.

Hade den ett år men gav upp funktionen efter hundratals försök med funktion var 3-5 gång. Testade alla varianter.
Stå och vingla med händerna fulla med hopp om funktion, nä tack. Kians bara stå bakom luckan funkar alltid.

Uppdaterat: 2019-01-05 17:46
Reverend Benny skrev:

Men vad händer om man råkar ha ett cykelställ på kroken eller parkerat nära en vägg och öppnar luckan av misstag?
Det filmerna visar är ju mer en öppningsfunktion med starka fjädrar mer än en elektrisk öppnings och stängningsfunktion, det är ju en fattigmansvariant deluxe. Säkert bra för den som vill ha det med inte att jämföra med det elektriska varianter, iallafall inte det jag sett.

Den jag länkade till för 40Euro är mycket riktigt fattigmansvarianten med två fjädrar som sätts utanpå gasdämparna i luckan. Det var mest ironi från min sida. Men för all del, fungerar det i längden och man vet att man aldrig parkerar mot en vägg eller har cykel där bak så kan det vara en lösning för just öppningen.
Har sett en variant från USA till bla. Golf där man byter mot starkare gasdämpare, funktionen blir väl liknande den med Volvon.

Uppdaterat: 2019-01-05 18:09

Att stå bakom kian i 4-5 sekunder innan den börjar öppna plus gångtid på 5 sekunder i spöregn eller sol känns för mig som en dålig lösning som jag aldrig skulle gilla.
Men nu kunde man väl använda fjärrdosan också förhoppningsvis.

Robbans Frågan om cyckelställ eller betongvägg.
Jag är extra noga att inte testa när cyckeln hänger bak.
Det blir nog en ful repa tror jag om det tar olämpligt trots att luckan stannar av momentet.

Uppdaterat: 2019-01-05 18:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html