Vi Bilägares forum

Effektivare tändstift är "mycket" bättre än hybridteknik

Effektivare tändstift är "mycket" bättre än hybridteknik

Firestorm-tändstift är en avsevärt billigare lösning, vad beträffar lägre miljöföroreningar i avgaserna
och minskad bränsleförbrukning än radikalt kostsammare hybridteknik, det vill säga en förbränningsmotor i
kombination med en elmotor.

https://www.youtube.com/watch?v=abwXApkLhbc

Uppdaterat: 2018-12-20 18:43

Kommentarer

Och då till "Tiotusenkronors-frågan": Om dessa är så bra - varför tar då inte väldens alla biltillverkare denna genväg till renare och snålare motorer ?

Uppdaterat: 2018-12-20 19:19

Lit mer seriöst är det här:

https://www.autoblog.com/2018/12/13/microwave-ignition-ex-porsche-ceo/?guccounter=1

https://mwi-ag.com/entwicklungsverlauf/?lang=en

Mikrovågsassisterad förbränning som ger enorma vinster och kan appliceras på existerande motorer.

Motorsport snart:

https://mwi-ag.com/new-partnership-mwi-ag-and-porsche-mobil-1-supercup-team-fach-auto-tech/?lang=en

Bild borttagen.

Bild borttagen.

The advantages of MWI technology at a glance:

– Drastic reduction of fuel consumption

(up to 30% theoretically achievable) while maintaining the same engine output. Currently conducted initial test series have demonstrated a reduction of 13 – 20% in various operating configurations, in which case the optimization potential has not yet been fully tapped.

– Significant reduction of pollutant emissions

Significant double-digit percentage reduction in harmful emissions through safe engine operation in optimized map areas (e.g., NOX, CO, CO2, HC and PM). While there are currently (2018) no verified measurement results concerning pollutants, a CO2 reduction of 15% can be assumed at a fuel reduction of for example 15%. A CO reduction can be assumed for the same reason since the fuel reduction involves leaning out and a higher oxygen concentration is present during combustion. At between 60 K and 120 K, the combustion temperatures are comparatively cooler than for spark ignition. The reduced combustion temperature furthermore suggests a reduction of thermal NOx.

Uppdaterat: 2018-12-21 07:36

Det finns så mycket innovationer där ute som allt för sällan hamnar i serieproduktion. Detta känns som en av de enklaste att använda redan nu då det inte verkar vara något mer än att ersätta tändsystemet och sedan mappa ihop det med bränslesystemet så att minskningen kan ske.

Om vi nu skulle lyckas kombinera Atkins med Gillbrands variabla kompression, pneumatiska ventiler, microvågständstift, osv så hade vi snart en bensinbil som drar typ ingenting...

Jaja, jag gillar ny teknik men ser tyvärr allt för ofta "världens bästa lösning" rinna ut i intet... Synd

Uppdaterat: 2018-12-21 08:13
*Robban

TS film är från 2007... Varför har inte mer hänt sen dess? Om dom vore så bra satt dom förmodligen i många nya bilar sedan länge, men det gör dom inte. Finns förmodligen nån anledning till det...

Uppdaterat: 2018-12-21 10:48

Ja herregud. Minns motorn som skulle drivas på luft. Varför sattes inte den i serieproduktion? ;-)

Uppdaterat: 2018-12-21 10:58
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Eftersom bränsleförbrukning är en synnerligen prioriterad fråga och ett mycket stort försäljningsargument så kan man nog vara tämligen säker på att alla "fantastiska" uppfinningar som aldrig når marknaden ändå hade nån avgörande "hake" som gjorde att uppfinningen inte var användbar. Som vanligt alltså - "låter det för bra för att vara sant....."

Uppdaterat: 2018-12-21 12:04

Jag tror det är en konspiration mellan oljebolagen och tändstiftstillverkarna. De förstnämnda vill inte att bilarna ska bli bränslesnålare och de sistnämnda får inte sålt sina respektive märkeständstift.

Uppdaterat: 2018-12-21 17:31

Mer fakta och information om Firestorm-tändstift:

https://www.google.se/search?source=hp&ei=zw8dXNm3M8OcsgHmhoPoDQ&q=firestorm spark plugs&oq=fIrestorm spark&gs_l=psy-ab.1.0.0j0i22i30l9.2089.17416..28302...2.0..0.67.983.17....2..0....1..gws-wiz.....0..0i131j0i13j0i13i30j0i13i5i30j0i22i10i30.O-hGWH8mGR8

Uppdaterat: 2018-12-21 17:40

Tja - beror kanske lite på vilka krav man har på "fakta"....

Uppdaterat: 2018-12-21 18:29

Vad försiktigt att byta mot effektivare tändstift och kan råka motorskador. Följ motoralternativ som passar gamla bilen. Nya modern bilarna ska vara original tändstift från fabrikatör rekommendation ingår garanti!

Uppdaterat: 2018-12-21 20:19
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag tycker videoklippet känns som 10 år äldre än det sägs vara. Tyvärr har mängder med uppfinningar och patent köps upp av företag inom många branscher och "avslutats", för att de upplevts utgöra ett hot mot den rådande affärsverksamheten.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

John - och likaså har många "häpnadsväckande uppfinningar" inte visat sig vara så häpnadsväckande när de granskats noga. Har svårt att tro att bilindustrin inte skulle vilja ta ett snabbspår till lägre utsläpp och lägre förbrukning om det skulle vara så enkelt som en annan konstruktion av ett tändstift - för att ta ett exempel.

Uppdaterat: 2018-12-24 10:10

Här är litet sakligt motiverad skepticism:

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20181219/mikrovagor-ersatter-tandstift-ska-ge-30-lagre-forbrukning-men-svensk-forskare-ar-skeptisk-bengt-johansson/

Det hela känns som en anka närmast..

Uppdaterat: 2018-12-24 10:18

Ja Porsche ska ju köra med det så visst det är säkert båg och Mazda bäst ;-)

Firestorm är självklart crazy men inte mikrovågstekniken.

Uppdaterat: 2018-12-27 20:27
Shogun skrev:

Hur kan man gå på sådant här......;o) Däremot fungerar nog Mazdas nya Skyactive X motor betydligt bättre och är snålare än motsvarande konvetionella bensinmotor......

Har inte den Xmotorn varit på gång i flera år men inte dykt upp än.

Det blir spännande att se men man är tveksam till att det skall vara revolutionernande snål.

Uppdaterat: 2018-12-28 02:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja, nya Mazda 3 kommer ju initialt med den gamla motorn så leveransen av den nya tycks successivt skjutas upp så vi får väl se vad det blir när den finns i produktion.

Uppdaterat: 2018-12-28 10:38

För många år sedan hade jag en erkänd skitbil som behövde nya tändstift. Jag slog på stort och köpte NGK iridium-stift då dessa enligt reklamen var det bästa man kunde köpa. Till min förvåning drog bilen lite mindre soppa och gick lite bättre. Bilen rostade sönder och jag köpte en likadan bil. Jag flyttade över mina välanvända tändstift till den "nya" bilen och körde ytterligare några tusen mil innan jag sålde den bilen. Det är skillnad på tändstift. Man kanske skulle köpa Firestorm nästa gång...

Uppdaterat: 2018-12-28 18:43

NGK är ju dock erkänt bra stift så inte så förvånande att bilen gick bra med dessa.

Uppdaterat: 2018-12-28 18:56

Firestorm-tändstiften kan man tyvärr ännu inte köpa. Men man kan tillverka dessa själv.

http://www.hho4free.com/spark%20plug%20howtomakeplasmaplugs.pdf

Uppdaterat: 2018-12-30 14:43

Här är en intressant artikel om "tändningshemligheter"

http://www.ignitionsecrets.com/

Uppdaterat: 2019-01-04 19:36

Den där sidan är inte seriös någonstans, dags att låta denna tråd självdö.

Uppdaterat: 2019-01-04 19:56

Kan bara instämma, i min värld så är det nästan skäl för att bli kickad från ett forum att man postar länkar till sådana sidor.

Uppdaterat: 2019-01-05 08:29
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nej då, det finns alltid de som tror på sådant här, det är bara bra att det offentliggörs.

Tänk på alla de som gick på Motaloys enastående egenskaper och alla fantastiska egenskaper som tillsatser i drivmedel har medfört.

Och tänk på Esso med tigrar i tanken eller Shell med ICA (ACI i Sverige!) och det fortsätter!

Uppdaterat: 2019-01-05 16:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre