Har provkört och hyrt en del japanska bilar nu under 1 år bl.a. Toyota Auris, Toyota Prius, Toyota RAV4, Subaru Outback, Nissan Pulsar, Nissan Qashqai och Mitsubishi Outlander. Alla dessa bilar har haft en gemensam nämnare och det är värdelösa infotainmentsystem, både när det gäller mjukvara och hårdvara. I Nissan Pulsar som jag hyrde senast hade man stoppat in världens minsta skärm och upplösningen på skärmen var grynig. Började man bläddra i navigationsmenyn märkte man att operativsystemet laggade. Samma iakttagelse kunde jag göra när jag provkörde nya RAV4 att skärmen hade dålig upplösning och att solen reflekterade sig i skärmen.
Något som är anmärkningsvärt att Apple carplay och Android auto inte finns ens som tillval till bilarna så att man kan på ett trafiksäkert sätt styra sin Iphone eller Android telefon.
Jag förstår inte varför Toyota, Nissan, Subaru och Mitsubishi stoppar in så kass mjukvara och hårdvara i sina bilar då LCD, LED och OLED skärmtekniken är relativt billig.
Kommentarer
Jag har inte kört så många nyare bilar med skärmar, så jag kan inte yttra mig om ditt iakttagande, men det är väldigt konstigt, för är det nått Japanerna kan är det elektronik, där har dom varit världsledande i år tionden, så varför har man inte överfört det på bilindustrin ?? kunskapen borde finnas.
Jag vet inte hur det är med Koreanerna, men även där borde bra prylar finnas, ingen kan väl förneka att Samsung har bra kunskap om skärmar, och dom är väl ganska förknippade med Android.
Stämmer rätt väl med mina iakttagelser också i samband med bilbytet jag gjorde i slutet av förra året då jag provade en stor del av bilarna i Golf-klassen. Mazda har rätt OK infotainment även om t ex VAGs system är lite mera lättanvända.
Min Ford Mustang är hejdlöst mycket snabbare och bättre än Toyota Auris i det hänseendet.
I Toyotan hinner man backa klart innan kameran visas och det tar lång tid för den att svara på knapptryckningar.
Grynig bild stämmer också vilket är lustigt eftersom den mindre skärmen framför föraren är knivskarp och högupplöst.
När man använder röststyrning för att prata in en navigationsplats så tar det upp till 30 sekunder innan den svarar, dock fattar den bra!
I min Avensis kommer jag även ihåg att den släckte ned skärmen när man startade motorn så hela uppstartsproceduren fick göras om med bluetoothsynkning mm, dessutom tog det ju då ännu längre tid innan backkameran kom igång!
Koreanerna har verkligen hakat på tåget med vettiga infotainmentsystem. Hade en Kia Ceed GT som hyrbil för några månader sedan och måste säga att jag blev väldigt imponerad av både bil och kvalitetskänsla.
Infotainment är helt i klass med VW och något som talar för Kia framför t.ex. V.A.G är att Kia nu annonserat att dom kommer komma med uppdateringar av sina infotainment system och många bilar från 2014 kommer nu få stöd för Apple CarPlay.
Naturligtvis så skiljer det sig säkert mellan de olika modellerna men vad jag förstår så verkar Kia köra samma system i de flesta av sina bilar.
Mazda verkar enligt Roger Skarström här på forumet ha lagt ut sin utvecklig av infotainment, vilket man kanske kan förstå då dom är en mindre tillverkare. Men dom verkar ha valt en relativt öppen linux-plattform där det går att fulhacka sig till lite lösningar.
Kanske inget för gemene man men det visar iallfall att det är möjligt.
Har bara sett Toyotas system lite snabbt och har svårt att säga något om det, men läser man tester om det så verkar det inte sticka ut eller göra bort sig helt heller, däremot så lyser stöd för Android Auto och CarPlay med sin frånvaro.
Sen kan detta även vara en medveten strategi då komponenter som Android Auto rapporterats samla in lite väl mkt data om förare och bilens system. Detta är något många tillverkare inte är så sugna att dela med sig av.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.