Har precis köpt en begagnad Dacia Duster 2016'a, och jag kan inte komma på hur man tänder bakgrundsbelysningen på instrumentpanelen. I tunnlar t.ex. är det omöjligt att se hastighetsmätaren. Det finns ingenting i instruktionsboken.
Det enda jag hittat är en mening på Dacias hemsida att "Alla nya Dacia Duster följer EUs regler, vilket innebär att lyse och instrumentpanel inte tänds automatiskt", vilket a) låter som bullshit, jag har aldrig hört talas om nån regel att instrumentpanelen inte får tändas med tändningen, och b) inte förklarar hur man faktiskt tänder instrumentpanelen.
Dacia Duster: hur tänder man instrumentpanelsbelysningen?
Uppdaterat: 2019-04-30 19:52
Kommentarer
Man tänder med lysknappen. Det gör dessutom så att bakljusen lyser. De tänds inte automatiskt i mörker.
Tror att Mäkinen är nåt på spåret...:)
När tekniken är som sämst.....:)
Tekniken är perfekt i Dacia. Det de monterar brukar funka. Att de saknar en del "onödig lyx" kommer med prislappen.
Tycker du verkligen det om du betänker trådskaparens problem. Att inte ens fatta hur man tänder instrumentbelysningen? Användarvänligt? NOT!
I min VW så fungerar det som så att utan ljusautomatik så dras instrumentbelysningen ner till mer eller mindre 0 (noll) om det börjar skymma - då om inte annat blir man medveten att man bara har DRL tänt (utan bakljus t ex). Men har man istället halvljuset på så är det full fart på instrumentbelysningen. Perfekt för alla som "glömmer" att tända halvljus och baklysen när det börjar skymma på. Och som inte har automatik för den funktionen. Misstänkte att det var nåt snarlikt som Mäkinen syftade på.
Jag uppfattar det som att trådskaparen inte ens kollat om bakljusen fungerar innan avfärd.
Det är något som jag nog aldrig har kollat förutom inför besiktningen. Men du kanske gör daglig kontroll innan start av färd?
Givetvis! ;-)
Dagligen är mycket sagt, men nog kollar jag att det lyser då och då. Oftast när jag parkerar vid ett skyltfönster. Då kan man kolla i backspeglarna att bromsljus och blinkers funkar.
Men nog får man väl ett meddelande I displayen om nån lampa gått sönder på "alla" bilar idag? T.ex. på min gamla -06:a kommer meddelande om varenda jäkla lampa utom innerbelysningen.
L. West,
Nej, alla bilar har inte såna varningar.
Jo det ska väl sparas in på allt som kostar även om det är försumbart. Snålheten bedrar visheten...
Det går att tända instrumentbelysningen utan att slå på halvljuset men det måste programmeras. Jag använder en app som heter pyclip för android och där kan man slå på den funktionen även fast jag föredrar att ha den urkopplad för då ”märker” jag när det är dags att tända halvljuset.
Men är det inte så enligt lag att om bilen inte har halvljus automatik så måste ljusen vara på hela tiden även när det är ljust?
Har för mig att bara "nyare" bilar får köra utan halvljus på dagen.
Inte alls. Bilen skall ha DRL eller halvljus. Sen har nyare bilar DRL automatik, det är det som är kravet inte halvljus. Växlingen mellan DRL ocv halvljus behöver inte vara automatisk och heller inte det på
Många ”billigare” bilar, utan där måste du själv slå om från DRL till halvljus.
Vad är "halvljusautomatik" enligt dig, bejje ?
Nyare bilar (sen rätt många år tillbaka faktiskt) har s k DRL-ljus som uppenbarligen är tillåtet dagtid UTAN att bakljuset är tänt. Det tänds och släcks via start/stopp av motorn. Sen kan det finnas, men är inte ett krav, att ordinarie belysning tänds automatiskt "vid skymning" när man kör på DRL dagtid men den funktionen har definitivt inte alla bilar utan den kan också behöva göras helt manuellt. Sen finns det ju bilar där man alltid kan ha ordinarie belysning (halv/hel-ljus) igång och att detta tänds automatiskt när bilen startar och släcks när man slår av motorn. Så fungerar halv/hel-ljuset på min bil så jag personligen kör alltid med det läget och har skippat DRL-läget där halvljuset är släckt.
Det jag menar är halvljus som tänder sig självt när det bli tillräckligt mörkt.
bejje - nä, det är inget krav som både jag och guran nämnt ovan.
OK, men har det inte varit det förr i tiden? När jag tog körkort så fick jag i alla fall lära mig att man måste ha halvljuset på även på dagtid, sen för ett gäng år sedan när bilar började komma med halvljus som var av per standard när det är ljust och på när det blev mörkare så tolkade jag det som att det är OK, men bara på bilar som har den tekniken, men det gäller alltså alla bilar oavsett ålder?
Kanske jag fick lära mig fel från början då. Jag är inte heller ensam om det. Typ alla jag känner verkar ha haft samma uppfattning.
Det var väl inget krav att det skulle vara halvljus. När kravet kom, vill jag minnas, monterade många sk. varselljus, oftast gula lampor som tändes automatiskt när tändningen slogs på. Dvs du skall ha ett lyse som är starkare än parkeringsljus lysandes i färdriktningen.
http://www.vibilagare.se/hem/bilfragan-har-vi-lag-om-halvljus
Om jag inte minns fel kom en lag om varselljus 1977. Som varselljus räknades halvljus eller extra monterade varselljuslyktor, ofta med gult sken, inget krav på bakljus på dagtid fanns då.
Efter detta började många nya bilar levereras med halvljusautomatik som även tände bakljusen trots avsaknaden av krav.
Några år senare, minns inte när men runt mitten på 80-talet kom ett krav att bakljus skulle vara tända tillsammans med varselljus på dagtid. Detta krav fanns kvar till 2011 då EU-lagen om DRL börjar gälla och bilar levererade efter februari(?) 2011 behöver inte ha bakljusen tända tillsammans med DRL/varseljus.
Läser du i länken i #21 så har du allt sammanställt.
Inte bakljuskravet. ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.