Spontant tycker jag att det låter för bra för att vara sant. Varför har ingen kommit på det här förr? Men fungerar det låter det onekligen som en genial lösning, tycker jag som haft stora och konstanta bromsproblem på Forden de senaste åren. Bör väl kunna anpassas för att användas på mera ä elbilar om det fungerar så bra.
https://www.nyteknik.se/fordon/continental-ateruppfinner-hjulet-for-att-passa-elbilen-6868 401
Kommentarer
Det är inte nytt, jag har sett det förr, men jag kommer inte på det nu.
Men jag ska leta!
Samma typ av broms finns på Michelins Active Wheel som man hållit på med i över tjugo år.
https://www.youtube.com/watch?v=ymhnui40TxE
https://www.google.se/search?q=Michelin+Active+Wheel&tbm=isch&imgil=xZNPAHfXQUa9AM%253A%253BYbfAvP-EApJdHM%253Bhttps%25253A%25252F%25252Fwww.youtube.com%25252Fwatch%25253Fv%2525253Dymhnui40TxE&source=iu&pf=m&fir=xZNPAHfXQUa9AM%253A%252CYbfAvP-EApJdHM%252C_&usg=__cZXsyiACFC1AkZIFs9RVMCZup3E%3D&biw=1920&bih=974&ved=0ahUKEwjv6ZOOiZDWAhXkbZoKHfvFBHwQyjcIPA&ei=TKivWe-TDeTb6QT7i5PgBw#imgrc=xZNPAHfXQUa9AM:
Här är mera som förklarar systemet och där man ser bromsringen,
https://www.youtube.com/watch?v=BNsh7vE0W7c#t=110.001
och en beskrivning
https://www.motor.com/newsletters/20110810/WebFiles/ID1_Suspension.html
Lite märkligt att det inte är någon som nappat efter så många år!
Mycket intressant! Och bra video, till och med jag som är ganska oteknisk i grunden begrep principen. Så frågan är varför det inte kommer i serieproduktion, det känns inte som raketforskning att anpassa systemet till serieproduktion för bilar både med och utan elmotorer? Bara principen för bromsdetaljernas konstruktion borde ju vara intressanta att plocka in i vilken modern bil som helst?
Kan väl säga att jag sett Active Wheel tidigare också, men inte riktigt förstått, och förstod inte att det var samma princip som används av Continental.
Här var det jag tänkte på från början
https://www.google.se/search?q=audi+ufobroms&tbm=isch&tbs=rimg:CbNT08uNvxMTIji-UOtVEZg71hzdPcX4i_1ZdYDA160H3p63wJn1vd3iKLUlp_1ZL156JsVqcemL4dLyX2LwjescEQcioSCb5Q61URmDvWEbWORqQy7EGtKhIJHN09xfiL9l0Rr0F2CfbKGQMqEglgMDXrQfenrREDH8yMHVpdmioSCfAmfW93eIotEdGCjTB4ZIOAKhIJSWn9kvXnomwRGE3dTT4qLA0qEglWpx6Yvh0vJREdF-DtPVY1hSoSCfYvCN6xwRByEaEOhiEDVsjK&tbo=u&sa=X&ved=0ahUKEwj59Y2apZDWAhXpC5oKHd4SD98Q9C8IHw&biw=1920&bih=974&dpr=1
Audi hade "Ufobroms", men jag tror att det blev vissa problem.
Det är I grunden en för dyr lösning. Därför har få tillverkare nappat. Pratade nyligen med en hög utvecklingschef på Volvo LV och även där valdes den bort, vilket också gällde induktionsladdning.
Men i en framtid där kostnaderna kan pressas är jag mycket positiv.
MVH AL
Nytt? Ja för 50 år sedan, googla på "maico brakes"...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.