Som kuriosa så fanns en variant som tillbehör redan på 1930-talet, men då som en extra ruta som var innefattad i en ram som monterades på insidan av den ruta som skulle vara imfri. Den var försedd med några få ganska grova värmetrådar så sikten blev lite randig.
Den fanns även utan värmetrådar, men då krävdes att den var lufttätt monterad, då var det inte så kul när det kom fukt mellan rutorna.
Jag tror att RR var först med elvärmd vindruta omkring 1950, men som alltid när det gäller uppfinningar finns nästan alltid någon som varit före.
Uppdaterat: 2020-10-24 09:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Ford brukar vara duktig på att spalta upp 48 prylar som ingår i anonserna som är mer eller mindre standard i alla bilar sedan urminnes tider.
Jag hade det första gången på min octavia 2016.
Likadant med rattvärmen.
Det som är att många gånger ett tillval på många fabrikat.
Så jag vet inte, ensam är dom inte.
Uppdaterat: 2020-10-24 10:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Ford är inte ensamma men dom var nog först med denna i mina ögon utmärkta funktion i det "billigare" bilsegmentet. Tror att jag hade det först 1994 eller nåt sånt och gillade funktionen även om den hade vissa brister i starkt motljus - men det överskuggades av fördelen vintertid.
Uppdaterat: 2020-10-24 10:36
Henrik M
Min äldsta bil jag haft det på var en Scorpio -89, var som Pi med skriver en stor fördel vintertid! Och i nyare bilar syns ju knappt trådarna alls ens i motljus. Jag hade gärna haft det på fler bilar. Än så länge bara 1 Ford och 2 Jaguarer jag haft det på. (Vilket ju enkelt förklaras av Jaguars Ford-era).
mso 1000
Är inte bara Ford som är bra på att spalta upp standardgrejer...gäller dom flesta bilmärken :-)
Men du kan inte påstå att eluppvärmd vindruta hör till standardutrustning på dom flesta bilar...har kollat mycket annonser på andra bilmärken och det har varit väldigt ovanligt...
Njo. Det är nog nästan ingen som har elruta i standard utförandet.
Ford har väl det i paket utrustning vad jag sett.
Jag hävdar i alla fall att i vår stad är ford och har varit överlägset värst på att spalta upp annonserna I skrift det som alla har som standard i 20 år.
Uppdaterat: 2020-10-24 17:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Gillar inte heller trådarna, försökte få en ny ruta utan trådar på Transiten, men det gick inte.
Har aldrig åkt i nån annan bil än Ford med trådar, så vet inte om andra är bättre.
Hur det än är att trådarna ingår i nått paket, så har det mer eller mindre varit standard på Ford, troligtvis för att nära nog alla bilar säljs med paket.
Vill man ha en Octavia 1.0 Tsi går det inte att få värme i rutan. Lite märkligt, men beror kanske på att generatorn är för liten, och den lilla motorn inte riktigt orkar med en större.
Rikard, jag undrar om det är därför. När det gäller bilar från VAG är det mycket underligt som man råkar på, man kan typ inte kombinera infällbara backspeglar och skinnklädsel eller automatlåda med uppvärmd ratt osv.
Nåja just det här kanske kan gå, men vad jag menar är att man har kombinationer som absolut inte kan påverka varandra annat än på ett skrivbordsplan.
När det gäller uppvärmda vindrutor har jag för mig att RR hade en mycket tunn metallbeläggning i rutan för att slippa trådarna.
Uppdaterat: 2020-10-25 09:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Har aldrig haft problem med att trådarna syns i vindrutan särskilt inte på senare år...så farligt kan d väl inte vara...som när jag köpte min första Ford från 1990 med elruta..inte ens försäljaren såg det fast han satt i bilen när jag fråga en den hade elruta för det var nåt jag ville ha... :-)
Tycker inte heller att trådarna var störande - däremot var de väldigt bra och effektiva vintertid när man kom ut till sin kalla bil efter jobbet.
Uppdaterat: 2020-10-25 10:24
Henrik M
Jag kan inte heller riktigt se hur man kan få trådarna till att vara störande, men visst, kanske kan påverka vid äldre syn kanske. På de tidigare var trådarna synliga om man tittade noga, men man fokuserade ju en bra bit längre fram, har man sitt fokus vid rutan kanske man ska tänka om. Nyare bilar med elruta är de mer eller mindre osynliga och enbart en fördel. Hade gärna haft det på hela rutan, nu är det bara vid kamerorna samt torkarbladen.
Tror att dagens ”trådar” är mer dolda än på dom tidigaste Fordarna. .
Har faktiskt svårt att se dom även om jag riktigt anstränger mig.
Och saabnisse/Rikard.
Och det stämmer att det inte går att få elruta på octavia 1,0tsi vilket kan tyckas konstigt samtidigt som alla väljer dragpaketet med bränslevärmare och då är behovet av elruta litet.
Och det är vw som har dom konstiga valmöjligheterna och paketen på utrustning.
Klickar du in på tex en octavia ser man att det är helt andra möjligheter med bättre och billigare paket än vw.
Lite konstigt kan man tycka.
Uppdaterat: 2020-10-25 11:41
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Det går att göra uppvärmt glas utan att ha ett raster i rutan genom att ha en konduktiv beläggning istället. Nackdelen är att man kan få en brytning i övergången mellan materialen så att man får konstiga färger eller att saker ser skumma ut. Det används till exempel på skärmar på truckar som går i varierande temperatur för att slippa imma.
Har man raster tätt på en skärm finns risk för att man får mönster i regnbågens färger.
Samma teknik används för att skydda elektronik från EMI.
Närsynthet med ett visst annat synfel ger problemet. Jag blir enormt trött av att köra en bil med dessa trådar. Grav närsynhet och ngt mer har jag, ser absolut inte de största bokstäverna på tavlorna.
Uppdaterat: 2020-10-25 16:00
Gäst (ej verifierad)
junkers skrev:
Närsynthet med ett visst annat synfel ger problemet. Jag blir enormt trött av att köra en bil med dessa trådar. Grav närsynhet och ngt mer har jag, ser absolut inte de största bokstäverna på tavlorna.
Ja då jäklar är du närsynt, att du över huvud taget får köra bil? Du borde ju absolut byta linserna i ögonen för att bli av med det handikappet. Speciellt som man kan ta det via bruttolöneavdrag.
junkers wrote:Närsynthet med ett visst annat synfel ger problemet. Jag blir enormt trött av att köra en bil med dessa trådar. Grav närsynhet och ngt mer har jag, ser absolut inte de största bokstäverna på tavlorna.
Ja då jäklar är du närsynt, att du över huvud taget får köra bil? Du borde ju absolut byta linserna i ögonen för att bli av med det handikappet. Speciellt som man kan ta det via bruttolöneavdrag.
Ser bättre än normalseende med glasögon självklart, skulle aldrig riskera ingrepp i ögonen om det gick att undvika.
Närsynt astigmatiker här - inga problem med trådarna i Fordarnas rutor.
Ja du är det så svårt att inse att vi alla är olika?
Jag är även färgblind vilket men eftersom en med nomalt färgseende ser färger så gör även jag det med din logik...
Nädå - det är inte alls svårt att inse att vi alla är olika. Mitt inlägg var bara en beskrivning av min "synsituation". Du tog nog åt dig helt i onödan.
Har syn som en hök, även om jag på senaste tycker att alla bokstäver börjar bli för små.
Ser trådarna hela tiden, men de stör mest i mot sol och snö, eller i dis/dimma dagstid.
Blir typ samma sak som att ha ett par skitiga glasögon på sig.
Men då jag känner till flera personer som alltid har skitiga glasögon, och inte verkar störas av det, tror jag allas våra ögon ser olika saker.
Ja ni kan ju kolla vad en supersmakare är (25% av befolkningen) för att förstå varför en del avskyr öl, kaffe och oftast saker från havet.
Det handlar inte om att vara kräsen utan ha en annan uppsättning smaklökar.
Kort intro som bra beskriver, men det finns mängder på nätet för er som är intresserade, jag tillhör an av dessa som dock är vanligare bland kvinnar, jag spyr nästan av vin:
25 % av befolkningen utgörs tydligen av supersmakare.
”Många supersmakare upplever smaken av alkohol som obehaglig. Vinexperter är sällan supersmakare, däremot har de fenomenala näsor. Det finns också forskning som tyder på att supersmakare är mer känsliga för konsistenser och heta kryddor.
Man kan likna supersmakarens tillvaro vid att leva i ett smakuniversum upplyst av skränigt bländande neonljus istället för det milda skenet av stearinljus.” Så skriver Lisa och jag känner direkt att det stämmer så väl in på mig. Jag har svårt för allt som smakar starkt, vännerna får ofta ta bort min mat innan de kryddar maten, jag ogillar alkoholsmak (föredrar sötade drinkar), har svårt för fibrer, slemmiga konsistenser (kan varken äta svamp, ostron, gravad lax, yoghurt med fruktbitar i eller bacon). Jag har dåligt luktsinne, men får lätt kräkreflexer om jag äter något som känns konstigt. Och sådan har jag alltid varit – jag har ingen historik av matproblem, bantning eller anorexia – jag bara tycker mycket smakar skumt och äckligt. Samtidigt finns det få som njuter så oerhört mycket av välsmakande, perfekt tillagad mat som jag. Man kan välja att kalla sig själv gourmet eller petig. Jag väljer att kalla mig gourmet.
Uppdaterat: 2020-10-25 18:23
Gäst (ej verifierad)
junkers skrev:
Guran wrote:junkers wrote:Närsynthet med ett visst annat synfel ger problemet. Jag blir enormt trött av att köra en bil med dessa trådar. Grav närsynhet och ngt mer har jag, ser absolut inte de största bokstäverna på tavlorna.
Ja då jäklar är du närsynt, att du över huvud taget får köra bil? Du borde ju absolut byta linserna i ögonen för att bli av med det handikappet. Speciellt som man kan ta det via bruttolöneavdrag.
Ser bättre än normalseende med glasögon självklart, skulle aldrig riskera ingrepp i ögonen om det gick att undvika.
Själv gjorde jag en laserbehandling mot närsynthet för ca 15 år sedan. En befrielse att slippa glasögon eller pillande med linser. Har börjat fundera på ett linsbyte till trifokala så man slipper de där läsglasögonen som alltid nu mer måste finnas till hands. Visserligen duger det gott med sådana där billiga som kan ligga och skräpa i jackor och landar strategiska ställen.
Hade det varit riskritt hade jag gjort det men har tyvärr sett ett par som fått enorma problem.
Kommer väl säker få starr ngn gång och då är det ju linsbyte ändå...
junkers wrote:Guran wrote:junkers wrote:Närsynthet med ett visst annat synfel ger problemet. Jag blir enormt trött av att köra en bil med dessa trådar. Grav närsynhet och ngt mer har jag, ser absolut inte de största bokstäverna på tavlorna.
Ja då jäklar är du närsynt, att du över huvud taget får köra bil? Du borde ju absolut byta linserna i ögonen för att bli av med det handikappet. Speciellt som man kan ta det via bruttolöneavdrag.
Ser bättre än normalseende med glasögon självklart, skulle aldrig riskera ingrepp i ögonen om det gick att undvika.
Själv gjorde jag en laserbehandling mot närsynthet för ca 15 år sedan. En befrielse att slippa glasögon eller pillande med linser. Har börjat fundera på ett linsbyte till trifokala så man slipper de där läsglasögonen som alltid nu mer måste finnas till hands. Visserligen duger det gott med sådana där billiga som kan ligga och skräpa i jackor och landar strategiska ställen.
Samma här. FS-lasik, bäst spenderade pengarna någonsin. Ångrar att jag inte gjorde det 10 år tidigare.
Även jag laserfixade ögonen för några år sen, har varit närsynt sen tidiga tonåren. Hade perfekt syn första året, sen blev jag alltmer långsynt och numera behöver jag läsglasögon dagligen. Men hellre det än glasögon jämt och endast se tydligt på 20 cm håll utan dom.
Ja ni kan ju kolla vad en supersmakare är (25% av befolkningen) för att förstå varför en del avskyr öl, kaffe och oftast saker från havet.
Det handlar inte om att vara kräsen utan ha en annan uppsättning smaklökar.
Kort intro som bra beskriver, men det finns mängder på nätet för er som är intresserade, jag tillhör an av dessa som dock är vanligare bland kvinnar, jag spyr nästan av vin:
25 % av befolkningen utgörs tydligen av supersmakare.
”Många supersmakare upplever smaken av alkohol som obehaglig. Vinexperter är sällan supersmakare, däremot har de fenomenala näsor. Det finns också forskning som tyder på att supersmakare är mer känsliga för konsistenser och heta kryddor.
Man kan likna supersmakarens tillvaro vid att leva i ett smakuniversum upplyst av skränigt bländande neonljus istället för det milda skenet av stearinljus.” Så skriver Lisa och jag känner direkt att det stämmer så väl in på mig. Jag har svårt för allt som smakar starkt, vännerna får ofta ta bort min mat innan de kryddar maten, jag ogillar alkoholsmak (föredrar sötade drinkar), har svårt för fibrer, slemmiga konsistenser (kan varken äta svamp, ostron, gravad lax, yoghurt med fruktbitar i eller bacon). Jag har dåligt luktsinne, men får lätt kräkreflexer om jag äter något som känns konstigt. Och sådan har jag alltid varit – jag har ingen historik av matproblem, bantning eller anorexia – jag bara tycker mycket smakar skumt och äckligt. Samtidigt finns det få som njuter så oerhört mycket av välsmakande, perfekt tillagad mat som jag. Man kan välja att kalla sig själv gourmet eller petig. Jag väljer att kalla mig gourmet.
Jag är helt klart en sån, och brukar säga till folk "Bjud inte mig på mat, ni blir bara besvikna på att jag inte äter det ni bjuder på"
En bra defroster eller, som MSO alltid påpekar, så är en bränsledriven värmare ett ypperligt tillbehör som snabbt tinar rutan och ger en behaglig värme i kupén innan avfärd.
Kommentarer
Det är nog inte så svårt, bara dyrt.
Finns väl bara Ford som har det?
Jag har det på min Golf...
Finns massor av fabrikat som har uppvärmd framruta som tillbehör.
Som kuriosa så fanns en variant som tillbehör redan på 1930-talet, men då som en extra ruta som var innefattad i en ram som monterades på insidan av den ruta som skulle vara imfri. Den var försedd med några få ganska grova värmetrådar så sikten blev lite randig.
Den fanns även utan värmetrådar, men då krävdes att den var lufttätt monterad, då var det inte så kul när det kom fukt mellan rutorna.
Jag tror att RR var först med elvärmd vindruta omkring 1950, men som alltid när det gäller uppfinningar finns nästan alltid någon som varit före.
Ford brukar vara duktig på att spalta upp 48 prylar som ingår i anonserna som är mer eller mindre standard i alla bilar sedan urminnes tider.
Jag hade det första gången på min octavia 2016.
Likadant med rattvärmen.
Det som är att många gånger ett tillval på många fabrikat.
Så jag vet inte, ensam är dom inte.
Ford är inte ensamma men dom var nog först med denna i mina ögon utmärkta funktion i det "billigare" bilsegmentet. Tror att jag hade det först 1994 eller nåt sånt och gillade funktionen även om den hade vissa brister i starkt motljus - men det överskuggades av fördelen vintertid.
Min äldsta bil jag haft det på var en Scorpio -89, var som Pi med skriver en stor fördel vintertid! Och i nyare bilar syns ju knappt trådarna alls ens i motljus. Jag hade gärna haft det på fler bilar. Än så länge bara 1 Ford och 2 Jaguarer jag haft det på. (Vilket ju enkelt förklaras av Jaguars Ford-era).
Tänkte just giss att det kom med Skorpan -86. Långt innan Skoda var påtänkt som bil för västvärden.
Ok...trodde Ford hade typ patent på d då det var väldigt få andra som hade det men man lär sig nåt nytt varje dag.. ;)
mso 1000
Är inte bara Ford som är bra på att spalta upp standardgrejer...gäller dom flesta bilmärken :-)
Men du kan inte påstå att eluppvärmd vindruta hör till standardutrustning på dom flesta bilar...har kollat mycket annonser på andra bilmärken och det har varit väldigt ovanligt...
Njo. Det är nog nästan ingen som har elruta i standard utförandet.
Ford har väl det i paket utrustning vad jag sett.
Jag hävdar i alla fall att i vår stad är ford och har varit överlägset värst på att spalta upp annonserna I skrift det som alla har som standard i 20 år.
Jag avskyr dessa trådar som Ford har men jag tror att andra tillverkare löst det bättre såsom Volvo och VW.
Gillar inte heller trådarna, försökte få en ny ruta utan trådar på Transiten, men det gick inte.
Har aldrig åkt i nån annan bil än Ford med trådar, så vet inte om andra är bättre.
Hur det än är att trådarna ingår i nått paket, så har det mer eller mindre varit standard på Ford, troligtvis för att nära nog alla bilar säljs med paket.
Vill man ha en Octavia 1.0 Tsi går det inte att få värme i rutan. Lite märkligt, men beror kanske på att generatorn är för liten, och den lilla motorn inte riktigt orkar med en större.
Rikard, jag undrar om det är därför. När det gäller bilar från VAG är det mycket underligt som man råkar på, man kan typ inte kombinera infällbara backspeglar och skinnklädsel eller automatlåda med uppvärmd ratt osv.
Nåja just det här kanske kan gå, men vad jag menar är att man har kombinationer som absolut inte kan påverka varandra annat än på ett skrivbordsplan.
När det gäller uppvärmda vindrutor har jag för mig att RR hade en mycket tunn metallbeläggning i rutan för att slippa trådarna.
Har aldrig haft problem med att trådarna syns i vindrutan särskilt inte på senare år...så farligt kan d väl inte vara...som när jag köpte min första Ford från 1990 med elruta..inte ens försäljaren såg det fast han satt i bilen när jag fråga en den hade elruta för det var nåt jag ville ha... :-)
Tycker inte heller att trådarna var störande - däremot var de väldigt bra och effektiva vintertid när man kom ut till sin kalla bil efter jobbet.
Jag kan inte heller riktigt se hur man kan få trådarna till att vara störande, men visst, kanske kan påverka vid äldre syn kanske. På de tidigare var trådarna synliga om man tittade noga, men man fokuserade ju en bra bit längre fram, har man sitt fokus vid rutan kanske man ska tänka om. Nyare bilar med elruta är de mer eller mindre osynliga och enbart en fördel. Hade gärna haft det på hela rutan, nu är det bara vid kamerorna samt torkarbladen.
Tror att dagens ”trådar” är mer dolda än på dom tidigaste Fordarna. .
Har faktiskt svårt att se dom även om jag riktigt anstränger mig.
Och saabnisse/Rikard.
Och det stämmer att det inte går att få elruta på octavia 1,0tsi vilket kan tyckas konstigt samtidigt som alla väljer dragpaketet med bränslevärmare och då är behovet av elruta litet.
Och det är vw som har dom konstiga valmöjligheterna och paketen på utrustning.
Klickar du in på tex en octavia ser man att det är helt andra möjligheter med bättre och billigare paket än vw.
Lite konstigt kan man tycka.
Det går att göra uppvärmt glas utan att ha ett raster i rutan genom att ha en konduktiv beläggning istället. Nackdelen är att man kan få en brytning i övergången mellan materialen så att man får konstiga färger eller att saker ser skumma ut. Det används till exempel på skärmar på truckar som går i varierande temperatur för att slippa imma.
Har man raster tätt på en skärm finns risk för att man får mönster i regnbågens färger.
Samma teknik används för att skydda elektronik från EMI.
Mäkinen, är det den tekniken RR använde?
Vet faktiskt inte. Jag har bara arbetat med det i liten skala.
Jag är väldigt närsynt och det är tydligen vi som har mest ont av trådarna, dvs vilket synfel man har påverkar upplevelsen.
Jag är med närsynt, vart det sen 12 års ålder och har inga som helst problem......så kanske annat med som spelar in.
Närsynthet med ett visst annat synfel ger problemet. Jag blir enormt trött av att köra en bil med dessa trådar. Grav närsynhet och ngt mer har jag, ser absolut inte de största bokstäverna på tavlorna.
Ja då jäklar är du närsynt, att du över huvud taget får köra bil? Du borde ju absolut byta linserna i ögonen för att bli av med det handikappet. Speciellt som man kan ta det via bruttolöneavdrag.
Närsynt astigmatiker här - inga problem med trådarna i Fordarnas rutor.
Ser bättre än normalseende med glasögon självklart, skulle aldrig riskera ingrepp i ögonen om det gick att undvika.
Ja du är det så svårt att inse att vi alla är olika?
Jag är även färgblind vilket men eftersom en med nomalt färgseende ser färger så gör även jag det med din logik...
Nädå - det är inte alls svårt att inse att vi alla är olika. Mitt inlägg var bara en beskrivning av min "synsituation". Du tog nog åt dig helt i onödan.
Har syn som en hök, även om jag på senaste tycker att alla bokstäver börjar bli för små.
Ser trådarna hela tiden, men de stör mest i mot sol och snö, eller i dis/dimma dagstid.
Blir typ samma sak som att ha ett par skitiga glasögon på sig.
Men då jag känner till flera personer som alltid har skitiga glasögon, och inte verkar störas av det, tror jag allas våra ögon ser olika saker.
Ja ni kan ju kolla vad en supersmakare är (25% av befolkningen) för att förstå varför en del avskyr öl, kaffe och oftast saker från havet.
Det handlar inte om att vara kräsen utan ha en annan uppsättning smaklökar.
Kort intro som bra beskriver, men det finns mängder på nätet för er som är intresserade, jag tillhör an av dessa som dock är vanligare bland kvinnar, jag spyr nästan av vin:
25 % av befolkningen utgörs tydligen av supersmakare.
”Många supersmakare upplever smaken av alkohol som obehaglig. Vinexperter är sällan supersmakare, däremot har de fenomenala näsor. Det finns också forskning som tyder på att supersmakare är mer känsliga för konsistenser och heta kryddor.
Man kan likna supersmakarens tillvaro vid att leva i ett smakuniversum upplyst av skränigt bländande neonljus istället för det milda skenet av stearinljus.” Så skriver Lisa och jag känner direkt att det stämmer så väl in på mig. Jag har svårt för allt som smakar starkt, vännerna får ofta ta bort min mat innan de kryddar maten, jag ogillar alkoholsmak (föredrar sötade drinkar), har svårt för fibrer, slemmiga konsistenser (kan varken äta svamp, ostron, gravad lax, yoghurt med fruktbitar i eller bacon). Jag har dåligt luktsinne, men får lätt kräkreflexer om jag äter något som känns konstigt. Och sådan har jag alltid varit – jag har ingen historik av matproblem, bantning eller anorexia – jag bara tycker mycket smakar skumt och äckligt. Samtidigt finns det få som njuter så oerhört mycket av välsmakande, perfekt tillagad mat som jag. Man kan välja att kalla sig själv gourmet eller petig. Jag väljer att kalla mig gourmet.
Själv gjorde jag en laserbehandling mot närsynthet för ca 15 år sedan. En befrielse att slippa glasögon eller pillande med linser. Har börjat fundera på ett linsbyte till trifokala så man slipper de där läsglasögonen som alltid nu mer måste finnas till hands. Visserligen duger det gott med sådana där billiga som kan ligga och skräpa i jackor och landar strategiska ställen.
Hade det varit riskritt hade jag gjort det men har tyvärr sett ett par som fått enorma problem.
Kommer väl säker få starr ngn gång och då är det ju linsbyte ändå...
Samma här. FS-lasik, bäst spenderade pengarna någonsin. Ångrar att jag inte gjorde det 10 år tidigare.
Även jag laserfixade ögonen för några år sen, har varit närsynt sen tidiga tonåren. Hade perfekt syn första året, sen blev jag alltmer långsynt och numera behöver jag läsglasögon dagligen. Men hellre det än glasögon jämt och endast se tydligt på 20 cm håll utan dom.
Jag är helt klart en sån, och brukar säga till folk "Bjud inte mig på mat, ni blir bara besvikna på att jag inte äter det ni bjuder på"
Dimma gånger 2.
Tyvärr visar inte kortet vad jag skulle visa, kameran fokuserar olika varje gång.
Har ett bra kört, men det går ju inte att lägga in från telefon.
Här kommer en bild som visar vad MINA ögon ser i dimman.
Likadant för mig, helt hopplöst.
Jag ser också mina vid främst motljus
En bra defroster eller, som MSO alltid påpekar, så är en bränsledriven värmare ett ypperligt tillbehör som snabbt tinar rutan och ger en behaglig värme i kupén innan avfärd.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.