Hej!
Har precis blivit en stolt ägare av en Opel Insignia 2011 Halvkombi som är utrustad med CD400:
Nu går tankarna kring att byta ut denna och ersätta den mot en dubbeldin färgtouchskärm-stereo (typ https://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvh-av290bt.html). Har bara bytt stereo en gång tidigare och det var på en gammal Ford där man bara drog ut en singeldin slot och stoppade in den nya. Vad jag förstår är det inte fullt så lätt och med den lilla research. Först behöver jag ett kit för att få plats med den nya stereon samt kablar: https://www.brl.se/sv/artiklar/installationskit-opel-insignia-2008.html, utföra en operation för att få allt detta på plats (ta bort lite lister för att komma åt nuvarande CD400 och koppla ur den, och sedan är det bara plug and play in med nya stereon?
Det jag vill fråga är:
- har jag tänkt rätt eller är det andra kablar eller adaptrar jag kommer att behöva?
- kommer originalknapparna att fungera, både de som sitter under skärmen men även dem på ratten?
- har ni tips på någon prisvärd stereo likt den jag länkade? Enda kraven är väl egentligen att det ska vara blåtand samt vara estetisk och rejäl, nu när man väl gör operationen är det lika bra att köpa något ordentligt.
Tack för hjälpen!
Kommentarer
Iden är intressant, jag skulle tro att det är i England och Ryssland (eller Polen för den delen där Opel blivit vanliga sedan man öppnade fabriken där) jag sett flest antal modifieringar och arbeten av den här typen och det är troligen där man ska söka information.
Att byta ut alla knappar mot en enda skärm är förmodligen lite knepigare att få till (om det nu inte finns en färdig sådan lösning på någon av de tre största marknaderna för Insignia, det vet jag inte just nu) än att bara byta ut originalskärmen och programvaran och behålla det övriga orört.
Själva det mekaniska arbetet är relativt enkelt, det är väl att få tag i rätt hårdvara som kan bli ett smärre problem.
Detta exempel ser rätt attraktivt ut tycker jag.
https://www.youtube.com/watch?v=W85uA6Js2KI
Precis min tanke. Vill behålla övriga knappar och utseende så det blir som en nav lookalike fast kanske tom bättre.
Jag tänkte ta en sväng förbi den lokala bilstereo försäljaren och se om han känner till något om detta. Det svåra är just att hitta något som passar in i bilens DNA. Vill ju fortfarande kunna använda bilens knappar och funktioner som vanligt.
Just mjukvaran som finns i videon tyckte jag inte tilltalade så mycket. Vill ha något mer enkelt och konkret som man skulle kunna hitta färdigmonterat på nya bilar. Föredrar isåfall den Pioneer som jag länkade. Dock så hade ju killen i videon fått till systemet bra och han kunde ju använda rattarna som vanligt!
Jag har nu läst en hel mängd om detta och det är förmodligen en fråga för en expert på bilanläggningar.
Det finns flera olika system som är speciellt utvecklade för Insignia men alla jag hittat är amerikanska, vilket kanske inte är så oväntat, att bara få radiodelen, rattknappar och DVD att fungera tycks de flesta system klara, men alla övriga funktioner har jag inte kunnat finna någon tydligt utskriven bekräftelse på, annat än på de som är direkt specialutvecklade för Insignia.
Här behövs förmodligen expertkunskap i precis hur den senaste tekniken fungerar på denna punkt.
Kanske är den självlärande?
Eftersom så många gjort det och fått det att fungera är det absolut en sak värd att försöka med även om det tar lite tid.
Skulle det spela någon roll att det är amerikanska system utöver att det inte är på svenska såklart? Länka gärna om du hittar några intressanta skärmar!
Vad menar du med "alla övriga funktioner"? Det jag vill ska fungera är egentligen främst volymratten, radiosnabbvalen, volymknapp på ratten. Fungerar fler knappar är det klart en bonus men det är sånt man inte klickar så ofta, och därför kan man lika gärna göra det direkt i stereon.
Två exempel som det finns en hel del information om på den här sidan inklusive att den finns med svenska som språk.
Jag tycker det ser intressant ut men priset är förstås lite högre.
Det är speciellt utformat för CD 400.
Dessa är det mest detaljerade exemplet med bäst information av de jag sett, inger ett förtroende tycker jag, även om det är sant att funktionerna är lite onödigt många, men enklare modeller med samma mängd detaljerad tekniskt information om har jag inte hittat ännu.
https://www.seicane.com/android-radio-bluetooth-gps-navi-dvd-player-stereo-for-2008-2013-opel-insignia-buick-regal-support-rearview-camera-usb-wifi-mirror-link-1080p-video-dab-auto-a-v-s32753f
https://www.seicane.com/inch-touchscreen-2008-2013-opel-insignia-android-radio-dvd-gps-navigation-system-with-bluetooth-steering-wheel-control-mirror-link-wifi-backup-camera-obd2-dab-dvr-s32753
https://www.youtube.com/watch?v=6KmdO1vu-gU
https://www.seicane.com/inch-touchscreen-2008-2013-opel-insignia-android-radio-dvd-gps-navigation-system-with-bluetooth-steering-wheel-control-mirror-link-wifi-backup-camera-obd2-dab-dvr-s32753
https://www.seicane.com/android-radio-bluetooth-gps-navi-dvd-player-stereo-for-2008-2013-opel-insignia-buick-regal-support-rearview-camera-usb-wifi-mirror-link-1080p-video-dab-auto-a-v-s32753f
På sidan finns möjlighet att ladda ner instruktionsbok och mer.
BUYING GUIDE VIDEO INSTALLATION
USER MANUAL FAQS RETURN POLICY
Det här såg mycket intressant ut och för mig ändå relativt billigt. Hade räknat med 5-6000 men 380 dollar är ju en baggis. Ska söka lite och se om någon annan köpt denna och vad de tycker.
Ja, det låter bra, jag ska se mig om lite på det också.
En ny försäljare
http://www.iceboxauto.com/opel-insignia-2008-2011-android-60-b5753
Och någon som instalerat det.
https://www.youtube.com/watch?v=z5SRzHK150M
http://www.iceboxauto.com/opel-insignia-2008-2011-android-60-b5753
Kollade upp den första du tipsade om och det var väldigt delade åsikter kring dem. Hälften tyckte det fungerade suveränt och hälften var mycket missnöjda då den inte fungerade alls och de nästan vägrade ta emot returer. Om det finns ett system från en mer välkänd tillverkare så skulle det kännas bättre. Frågan är om Kenwood, Pioneer etc - har gjort några modellanpassade system eller har någon som går väl hand i hand med opeln. Ska försöka forska lite på det.
Den här videon du nyss länkade har jag kikat på tidigare. Ser väldigt bra ut.
Här är en som byggt om original så att det fått alla nya funktioner utan att byta ut något men han vill inte avslöja hur han gjort eftersom han tänker sälja konceptet...
https://www.youtube.com/watch?v=7BCL_G8nqO4
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=17&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj2iYSB0fLWAhUmYJoKHXHdDOw4ChAWCEowBg&url=https%3A%2F%2Fwww.blocket.se%2Fstockholm%2FNavi_GPS_DVD_Radio__kamera__BT_Opel_Insignia_74684215.htm&usg=AOvVaw14qfcmgQVf1KFnAZ_6eyCA
De stora tillverkarna har tydligen sådana som skulle kunna passa men de tycks alla kräva att man placerar skärmen lägre och tar bort alla knappar så det är ju svårt att säga hur det fungerar.
Drog precis iväg ett mejl till Seicane ang den första videon du länkade med lite frågor, får se vad de svarar så kanske man nappar på en sån. Den andra verkade också kompetent men hemsidan man handlar på verkar lite random sketchy så tror jag skippar den.
Hmm vad synd. Så vill man ju inte ha det då är det nästan snyggare som det är i originalutförande. Såg det nu att det jag länkade från BRL tidigare var för att placera över AC. Trodde det bara var en ram för att få Nav600 måtten.
Ja Seicane tycks vara den bästa att handla från så långt, men det är kanske lite osäkert också här med detaljerna om alla knappar och funktioner säkert fungerar efteråt, det borde de, men riktigt tydligt framkom det kanske inte.
Och blandningen av mycket nöjda eller totalt missnöjda är rätt märklig, men alternativen tycks vara begränsade.
Kanske blir att köra på dubbelskärm då. Kanske inte hela världen men hade varit najs att ha kvar de fysiska knapparna också.
Det är väldigt tråkigt att den absolut bästa som tillverkades i England och fungerar perfekt och har samma teknik och grafik som original, inte längre säljs till Insignia, den har utgått ur sortimentet, bara den för Astra är kvar.
https://www.youtube.com/watch?v=T26vBrJP-YE
Ta en kik på detta http://smarty-trend.com/opel-insignia/464-opel-insignia-android-car-stereo-navigation-in-dash-head-unit.html
Ja, utifrån vad de själva påstår ser det ju bra ut, men informationen i detalj är bristfällig och det finns nästan ingen som har ett sådant system som kan berätta om det, jag har hittat många som undrar vad det är men de säger alla samma sak, de kan inte hitta någon som köpt därifrån - inga referenser.
Det är ju det.
Jag har sedan tittat på de stor tillverkarna igen och de har faktiskt specialutformade system för vissa specifika bilmodeller, men de kostar alla runt 20 000 och inget av dem passade till Opel Insignia.
Sedan är jag oroad av det faktum att många bilar har inte så många inställningsmöjligheter av bilens olika egna tekniska funktioner som Opel via knapparna och via skärmen - det är främst radio, navigation, telefon, klocka, datum och yttre källor som USB osv. och så knapparna i ratten som reglerar detta om man vill som de flesta har.
Men i Opel sköts en oändlig mängd inställningar och funktioner via skärmen och knapparna.
Följande inställningar kan väljas
genom att du vrider och trycker på
multifunktionsknappen:
■ Sport Mode-inställningar
■ Språk
■ Tid & Datum
■ Radioinställningar
■ Telefoninställningar
■ Fordonsinställningar
■ Klimat och luftkvalitet
Varje ändring av inställningarna visas
i Info-Display under några sekunder.
Klimatkontrollsystemets inställningar
sparas i den nyckel som används för
att låsa bilen.
Automatisk fläkthastighet: Modifierar
fläktregleringen.
Temperaturzoner vid start: Växlar
mellan temperaturinställning i enkel
zon eller i dubbla zoner.
AC-läge vid start: Aktiverar eller inaktiverar
kylning eller välj tidigare inställningar.
Automatisk avimmning: Underlättar
avimning av vindrutan genom att
automatiskt välja lämpliga inställningar
och automatiskt luftkonditioneringsläge.
Automatisk elbakruta: Aktiverar
automatiskt den eluppvärmda bakrutan.
■ Komfort & Bekvämlighet
Volym ljudsignaler: Ändrar volymen
för varningsljud.
Underlättad ursteg förarstol: Aktiverar
eller inaktiverar funktionen
enkel urstigning för det elmanövrerade
sätet.
Vinkla speglar vid backning: Aktiverar
eller inaktiverar funktionen för
parkeringshjälp med passagerarsidans
yttre backspegel.
Fäll speglar vid komfortlåsn.: Aktivera
eller deaktivera infällning av
ytterbackspeglarna med fjärrkontrollen.
Personliga inst. per förare: Aktiverar
eller inaktiverar funktionen personliga
inställningar.
Bakrutetorkare vid backning: Aktiverar
eller inaktiverar automatisk
inkoppling av bakrutetorkaren när
backen läggs i.
■ Park.assist. / antikollision
Parkeringsassistans: Aktiverar
eller inaktiverar parkeringshjälp
med ultraljud.
■ Belysning
Lämna bilen belysning: Aktiverar
eller inaktiverar och ändrar tiden för
urstigningsbelysningen.
Strålkastarna, bakljusen och registreringsskyltsbelysningen
belyser det omgivande området under en inställbar tid när bilen lämnas.
Aktivering, deaktivering och tiden för
denna funktion kan ändras i menyn Inställningar i Info-Display. Personliga
inställningar
Inställningarna kan sparas för den nyckel som används.
Hitta bilen belysning: Aktiverar eller
inaktiverar välkomstbelysningen.
Strålkastarna, bakljusen, registreringsskyltsbelysningen,
instrumentpanelbelysningen,
kupébelysningen och pölbelysningen tänds under en kort stund genom upplåsning av bilen med radiofjärrkontrollen.
Denna funktion fungerar bara i mörker och är till för att lokalisera bilen.
Belysningen släcks när tändningsnyckeln vrids till läge 1.
Aktivering eller deaktivering av denna
funktion kan ändras på menyn
Inställningar i Info-Display. Personliga
Inställningar.
■ Dörrlås
Lås upp dörrar vid parkering: Aktiverar
eller inaktiverar funktionen
automatisk dörrupplåsning
Automatisk dörrlåsning: Aktiverar
eller inaktiverar funktionen automatisk
dörrlåsning efter avfärd.
Förhindra utelåsning: Aktiverar
eller inaktiverar funktionen automatisk
dörrlåsning när en dörr är
öppen.
Fördröjd dörrlåsning: Aktiverar eller
inaktiverar den fördröjda dörrlåsningsfunktionen.
■ Fjärrkontroll lås / start
Ljuskvittens fjärrupplåsn.: Aktiverar
eller inaktiverar varningsblinkersreaktionen
vid upplåsning.
Fjärrupplåsning dörrar: Ändrar konfigurationen
så att endast förardörren låses upp eller hela bilenlåses upp vid upplåsning.
Fjärrlås dörrar igen: Aktiverar eller
inaktiverar den automatiska omlåsningsfunktionen efter upplåsning
utan att bilen öppnas.
Programmerade inställningar
När du tar ut nyckeln ur tändningslåset
memoreras följande inställningar
automatiskt i nyckeln:
■ Elektronisk klimatiseringsautomatik
■ Belysning
■ Infotainmentsystem
■ Centrallås
■ Sport-läge
■ Komfortinställningar
De sparade inställningarna används
automatiskt nästa gång nyckeln med
de memorerade inställningarna sätts
i tändningslåset och vrids till läge 1
Ett förbestämt villkor är att Personliga inst. per förare aktiveras i de personliga
inställningarna för Graphic-Info-Display.
Detta måste ställas in för varje nyckel som ska användas.
På bilar utrustade med Colour-Info-Display är personliga inställningar permanent aktiverade.
■ Återställ fabriksinställningar
Återställ fabriksinställningar: Återställer
alla funktioner till standardinställningarna.
Detta sköts med knapparna:
I och urkoppling av antispinnsystem.
I och urkoppling av ESP.
I och urkoppling av parkeringssensorer.
I och urkoppling av Filbytesvarning om det ingår i utrustningen.
Finns start/stopp system – i och urkoppling av detta.
Har man Flex Ride ingår fler iställningar.
Allt detta riskerar att påverkas eller att helt förloras om man byter ut skärmen och systemet utan att det är ett som är avsett att överta alla dessa funktioner och det är mycket osäkert utifrån den information någon redovisat.
Man lägger fokus på multimedia funktioner inte på att fungera med bilens alla system och där ligger problemet, de flesta äldre bilar har inte dessa funktioner i sin skärm eller i knapparna på panelen och därmed finns det orsak att vara betänksam hur noga man tagit hänsyn till just Opels funktioner?
Jag är nog inte på samma spår. Kikade runt hela kvällen igår och hittar inget som känns 100% säkert. Synd om man skulle paja något eller bli av med funktioner, det är det inte värt. Frågan är om jag ska köpa en ram och installera en dubbeldin stereo under displayen. Annars fick jag ett hett tips av en kollega som fattade mitt intresse. Att köra en androidsurfplatta som man sedan monterar på ett snyggt sätt på andra sidan instrumentpanelen som är lutad mot föraren. Sen drar man ström och ljudkablage på ett snyggt sätt för att det ska se integrerat ut. Han var inne på någon glasfiberhållar historia men vet inte riktigt om jag ska göra det eller hitta någon annan form av hållare för den.
Det trista med att byta ut stereo är att man blir av med radiopanelen. Tror även att det skulle se lite lustigt ut med så många skärmar och inga knappar.
Ja just det.
Jag har också funderat på en separat skärm, en fällbar som kan vikas undan men jag har inte riktigt hittat rätt.
Utseendet blir verkligen en smula märkligt, förövrigt tycker jag alla knapparna lyser hemtrevligt i mörkret, lite julstämning.
Idealt vore ett separat system med en egen skärm i rätt storlek som sitter framför originalet och kan vikas upp som ett "lock" om man vill ha tillgång till de vanliga funktionerna, men jag vet inte hur mycket teknik som får plats i en sådan liten skärm och hur det annars skulle behöva utformas?
Jag fick iden därför att det finns en Chevrolet som har funktionen att knapparna till skärmen kan vikas upp och bakom den finns ett förvaringsfack, vikbar skärm på det viset är ju vanligt men då ingår den i en "låda" i form av själva enheten.
Det finns en lösning till men den är rätt bökig och inte så smidig så jag har avfärdat den, men...
Det finns en holländsk tillverkare NavInc som säljer en uppgradering av original systemet med den stora färgskärmen till multimedia med TV, film osv. men då utan touch skärm, men då måste man först skaffa ett sådant och installera det och sedan uppgradera det i sin tur...
Och det är bara elektroniken som uppgraderas, hårdvaran ändras inte så man behöver en extern dvd spelare osv.
En separat vikbar skärm på något sätt, vore enklare.
http://www.navinc.nl/7933
Med engelsk text, denna version är dyrare men jag vet inte vad som är skillnaden.
http://www.navinc.nl/2412
Har du en bevakning på Laga eller Bildelsbasen? Det kan ju trots allt dyka upp ett originalsystem från en utskrotad bil.
Jo men tyvärr har inte nav original delen bluetooth eller andra förnödenheter som jag hade velat få tag på genom detta. (Vad jag vet iaf) då måste man byta ut hela radiosystemet komplett.
Tror jag kör på surfplattelösningen. Har en bra idé på hur jag ska få det snyggt
Bluetooth finns på 800 och 900, men då får man alltså byta hela systemet, det är i och för sig en enkel operation om man använder originaldelar.
.
Varken 800 eller 900 kom med bluetooth, utan det var ett separat tillval på den årsmodell vi pratar om.
Det var först senare, på faceliften av Insignia som bluetooth kom med alla navi-enheter.
Bluetooth fanns också som tillval till 300 & 400.
Jag vet att vissa har bytt 400 enheten mot ebay köpta enheter.
Ta en kik på denna hemsida, handlar mest om Vauxhall men det är samma enheter. kolla även Youtube om byte huvudenhet Vauxhall/Opel Insignia.
www.insignia-enthusiast.org
Kan behöva registrera dig.
@high och bil
Min cd400 har bluetooth idag men standard och typen dem använder stöder inte ljudöverföring och är ändast lämpad till samtal handsfree.
Navigation vet jag dock inte hur det ser ut med, men vet att det inte är alla som har det och att det är tillval. Blir knivigt att hitta skrotat i bra skick som sedan har bluetooth. Men annars som sagt, bra idé.
@blue någon du känner personligen som gjort detta?
@high och bil
Min cd400 har bluetooth idag men standard och typen dem använder stöder inte ljudöverföring och är ändast lämpad till samtal handsfree.
Navigation vet jag dock inte hur det ser ut med, men vet att det inte är alla som har det och att det är tillval. Blir knivigt att hitta skrotat i bra skick som sedan har bluetooth. Men annars som sagt, bra idé.
@blue någon du känner personligen som gjort detta?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.