Bromskraftsåtetvinning på en standard bil.
Är det inte bara ett dummt påhitt för broschyren.
På vintern vill man väl alltid prioritera ett maxladdat batteri i alla lägen.
Bromskraftsåtetvinning. Är det inte bara dummt på en standard bil.
Uppdaterat: 2018-07-18 22:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kommentarer
Har inte Skoda det?
Det är en vinning om man har någon form av hybridsystem som kan driva en elmotor av den lagrade energin, typ HSD eller andra hybrider
Ja, jag har också frågat mig samma sak för vanliga diesel- och bensin-bilar. Skoda har det säkert precis som VW men till vilken nytta ?
Robban. När jag åkte en std billigaste A-Klass för två år sedan och då beskrevs det som nåt mycket bra i brochyren.
Det borde vara något ytterst marginellt för förbrukning och funktion kan jag tycka.
Och är funktionen att start batteriet bara topp laddas vid motorbroms och när gaspedalen släpps och den ordinarie laddningen går bara upp till 70-80% normalt eller hur fungerar det?
Någon som vet?
Nåväl eftersom jag kör 95% på farthållaren så blir kontentan att vid varje skiftning från typ 90-80 så blir det en kraftig bromsverkan av generatorn istället för att hastigheten rullas ut i kanske 75 meter.
På den x2a som jag körde i veckan blev fenomenet så och en mätare indikerade max laddning i typ 5 sekunder.
Min känsla är att det som sparas i generator laddning måste kompenseras i gaspedal för att komma fram till korsningen.
Jag tror inte att det är på Skoda/wv.
Det finns ingen mätare och det känns inte när man släppt gasen och det står ingenstans att det är så.
Det finns väl på VW Blue motion, men nu har man något man kallar Blue motion technology, en enklare variant och där finns inte funktionen av vad jag kan läsa. Ideen är väl smart för att spara bränsle och återanvända energi som annars försvinner i värme. Men det är väl som vanligt att det ser bra ut i reklambladet men sedan kommer baksidan i form av bromsar som rostar fast för dom används för lite med dom kostnaderna det medför.
Det är väl där skon klämmer, du har det inte mso...
Någonstans mellan 3-8% brukar anges som vinst.
3-8% på att startbatteriet forseringsladdas vid broms.
Tror du på det junkers.
Bromskraftsåtervinning...
I formula 1 har det en enorm påverkan. Allt beror på hur det är utfört!
I en elbil är bra bromskraftsåtervinning A och O. För en förbränningsmotor kan det säkerligen göra någon centiliter här och var. Bästa körsättet torde ju vara att släppa gasen något senare och "frirulla" ner i hastighet/stopp.
...eller motorbromsa över cirkus 1.500 varv (plus minus beroende på motor), då drar bilen 0 liter per mil.
Det som Micke tänker på är nog att generatorn är frånkopplad för det mesta (inom rimlig gräns) vid färd. Sedan går den in o laddar när man bromsar, dvs. inget hybridsystem utan enbart för att spara soppa. Kers på F1 används ju av elmotor som en kondensator.
Javisst på elbil och hybrider av alla varianter självklart.
Men på en vanlig bil verkar det smått hysteriskt när dagens bilar har snåla led lampor etc.
Och kanske det omvända på vintern med stark kyla och bränslevärmare, ptc element osv.
Jag antar att ingen vill köra omkring med ett ej toppladdat startbatteri för att bilen vill det.
Det skulle vara kul om nån visste hur funktionen fungerar.
Att funktionen är som att bilen markant dyker i hastighet när man släpper gasen är inget jag vill och måste gasa 10 sekunder senare för sista biten mot korsningen känns tveksam besparing.
Tanken som biltillverkarna har är att man aldrig laddar upp batteriet av körning till mer än ca 85%, resten via laddning under inbromsning. Detta sker om temperaturen är över en viss grad för att vi inte skall ha lågt laddade batterier om det är kallt.
Detta kommer att bli mer intressant på 48V-system och mildhybrid där vi kan använda den kinetiska energin att hjälpa till vid främst start men också vid acceleration.
Ja Robban 85%.
Undrar hur bilen vet om jag skall köra 5 km eller 5mil.
Kanske man kör med batteri med 85% hela vintern.
Hmm.
Du läste inte vad jag skrev väl, Micke? Det är temperaturbaserat och ser till att komma upp till 85% efter motorstart snabbt och högre om det är kallt.
Sedan är inte motorstart ett problem med ett friskt batteri laddat till 85% även om det är -25
Dock mår blyackumulatorer bäst av att vara fulladdade och aldrig användas.
Robban. 85% är inte optimalt med bränslevärmare.
Men som du skriver temp beroende och då är det kanske okey.
Besparingsfaktorn låter tveksam mot funktionen som sådan.
Världens bästa funktion om Skoda inför det...
Skodas modeller med detta heter Green Line.
För min förra Golf stod det i alla fall att den hade bromskraftsåtervinnig men nyttan känns för mig ytterst tveksam för vanliga förbränningsmotorer.
Har haft det på två BMW tidigare
Fungerar och inget man märker, om man inte slår på en illustrativ bild som visar när batteriet laddas, bilen frirullar, AC går på ecoläge mm.
Detta är Premium det :)
Men använde väl den illustrativa funktionen två gånger.
Junkers det kanske redan finns utan man märker det och att man inte sätter ut trotoarpratare och skyltar om det som vissa gör.
Fanns tydligen på greenline och finns säkert på din också.
Vad tyst det blev när det visade sig att Skoda Octavia har det...
Junkers. På dom två bilar jag säkert vet haft det A1,X2 med typ (amp mätare) så när jag pillat ner farthållaren från tex 90-80 sänks hastigheten på typ 3 sekunder så det är så kraftig (broms)verkan av generatorn isf.
På min bil rullar hastigheten ner på typ 10-15 sekunder, dvs det märks ingen bromsverkan.
Så vill jag att det skall vara.
Lite mer dynamiskt hastighets variation.
Sänker jag farthållaren med 5 under nufart sker fartsänkningen medelst motorbroms. Sänker jag mer går färdbromsen in.
Det har den säkert - och det vill jag minnas att jag redan nämnt. Hittade lite reklam ifrån VW från maj 2014 ang kommande årsmodell av Polo och där står bl a: "Samtliga versioner klarar utsläppskraven enligt EU6-normen och har som standard start-/stop-system med bromskraftåtervinning.".
Vilket rimligen borde innebära att samma eller nyare årsmodeller av både Golf och Octavia med motsvarande motorer också borde ha dessa egenskaper. Sen är frågan om man verkligen har nån nytta av bromskraftåtervinningen.
Gjorde f ö en tur runt Jämtland idag på 30 mil med fullsatt bil. Snittförbrukningen landade på 0,51 l/mil och det var till större delen 90/100-vägar. Missade att kolla snitthastigheten men jag är i alla fall nöjd med den förbrukningen för min lite högre Golf med 1,2 l TSI-motorn. Tveksamt om min förra, lägre Golf med 1,6 TDI skulle gjort jobbet med lägre förbrukning. Trots att båda hade bromskraftåtervinning...:)
Octavia har det enligt deras webbplats.
Så det var ju dumt!
Det hade den förmodligen. https://teknikensvarld.se/volkswagen-golf-16-tdi-bluemotion-korde-160-mil-pa-en-tank-117392/
Ja det var dumt :) frågan är vad och om det tillför något positivt för förbrukningen på en bil eller bara en ytterligare felfaktor och risk för dåligt batteri.
Det år enormt mycket elprylar i en modern bil så ngt gör det garanterat.
Räkna ihop alla Ampere på alla säkringar ha ha, det är säkert ett par tusen, mycket elservon mm mm
2250A säkringar i Kian!
pinjong - jag kan i egenskap av f d ägare till en Golf 1,6 TDI påstå att det med stor sannolikhet blivit dött lopp.
Ja man tänker alla led lampor nuförtiden men det är klart styrservo tar kanske kontrrnuerligt effekt.
Ja man kanske skulle kolla för skojs skull laddspänningen vid körning i olika driftsfall och hur många amper det suger vid körning.
OK. Min mycket tyngre bil med 1.6 l diesel går dock minst en halv deciliter billigare på landsväg så jag tror mer om VW:s dieselteknik än du verkar göra. Men det är ju bra att du är nöjd.
pinjong - det har ju trots allt också mycket med körmönster att göra och jag inbillar mig att jag har bättre koll på mitt körmönster än vad du har... Körde drygt 8000 mil med den bilen så lite erfarenheter har jag trots allt - så att jag bara "tror" är din åsikt och inte med verkligheten överensstämmande.
Sen - har VAG verkligen mycket tyngre bilar än Golf Variant med 1,6 l TDI-motorn ? Den vägde vad jag vill minnas runt 1450 kg.
Verkningsgraden på diesel som bränsle är storleksordningen 10-15% högre än bensin. Så i samma fordon med samma förutsättningar går dieselmotorn snålare. Det är enbart fakta.
Jag kan under inga omständigheter få min lilla Ibiza 1,2tsi att komma ned på Golfens 2,0tdi förbrukning, och då väger Golfen 500kg mera. 0,53 tror jag är absolut lägsta jag noterat på färddatorn i Ibizan och då pendlade jag med 80-väg till jobbet och körde med ägg under pedalen. Och detta i en 1150kg bil.
Vilka erfarenheter pinjong och FXX har vet jag inte men mina erfarenheter pekar på det jag redovisat. Årsmedel för min f d Golf Variant 1,6 TDI -12 är på ganska exakt samma nivå som för min Golf SV 1,2 TSI och mitt körmönster på årsbasis är också väldigt lika - oavsett lite högre verkningsgrad för dieselbränslet. Hade räknat med att bensinaren skulle dra typ 0,1 l/mil mera i snitt men så blev det inte.
Det är väl så att Pi är nog den bäste att jämföra sina tidigare bilar.
Jag har också gått från flera 1,6tdi till nu bensin 1,0tsi.
Vad folk inte fattar eller inser är att för varje år förbättras motor tekniken och oftast utan att det redovisas med trotoarpratare.
FXX. Med din jämförelse med ägg under foten körning i 80 garanterar jag vilken dag som helst att jag kör under 0,4l/milen med 1,0 bensinaren.
1,6tdi 110 hk som var min tidigare motor i likadan bil var något snålare så är det men under samma turer så skiljer det kanske i absolut bästa fall ca 0,2 DL.
Lägsta förbrukningen var 0,38 på en semester tripp och års snittet var på ca 0,5.
2010 1,6tdi 105 var märkbart törstigare än den senare och törstigare än 1,0tsi.
1,0an bensin är betydligt trevligare än lill dieseln och även den kan köras snålt och som lägst tror jag jag varit kring 0,42 och årssnitt på 0,56 och då med något mer stadskörning och båtvagnskörning än med dieslarna.
På bilden en körning från norr till Nynäshamn i semester körning E4 2+1 väg och motorväg 90 mil tidigare i veckan medadaptiva farthållaren övervägande på 110 utan nämnvärda vansinnesomkörningar.
För mig är de absoluta siffrorna ofta ointressanta utan det är jämförelsen mellan i detta fall mina 2 senaste bilar som är intressant. Och jag hade som sagt räknat med att bensinaren skulle dra runt 0,1 l/mil mera än dieseln men blev väldigt förvånad när jag insåg att de låg på ungefär samma förbrukning. Och gissningsvis är den nya 1,0 TSI ytterligare lite snålare så bensinarna utvecklas definitivt också. Och personligen uppskattar jag gångkulturen och flexibiliteten i bensinarna mera än det lite högre vridmomentet i motsvarande dieslar.
Jag bara förklarar fakta. Att man sedan jämför en 6 år gammal golf variant med en nyare sv är som att jämföra min honda crv med golfen. Jag skrev ju samma förutsättningar, samma bilmodell med olika motorer, inte olika karosstyper och olika växellådor. Vet inte hur jag ska förklara fakta enklare. Dieselbränslet har högre verkningsgrad, sedan spelar det ingen roll hur man trollar med motorteknik, detta är fakta.
Ni kan kolla vilka faktauppgifter som hellst.
Tex. Golf 1,0tsi blandad körning, 0,48. Samma siffra för 1,6tdi 115hk är 0,41.
Fxx. Det är väl fakta som du säger om bränslet men min jämförelse är 2016 till17 och på två små motorer bensin/diesel av samma ägare.
Skoda oktavia combi:
1,0tsi 115 hk blandad körning 0,49, diesel 1,6 tdi 115hk 0,42.
Samma kaross? Samma våxellåda?
FXX - i mitt fall så gäller jämförelsen 2 snarlika bilar ifrån samma tillverkare och med 3 årsmodellers skillnad - alltså -12 kontra -15. Du behöver inte raljera med uttrycka a'la "Vet inte hur jag ska förklara fakta enklare" - jag är inte dummare än att jag förstår detta men sen är det ju också bl a motorkonstruktionerna som bestämmer bränsleeffektiviteten till slut. Och jag redovisar faktiskt vad jag upplevt men det är väl också felaktigt då känns det som eftersom de som inte ägt bilarna uppenbarligen vet bättre. Ja, det var också raljant men man bli en aning irriterad när andra förefaller veta bättre än vad man själv gör efter många mil bakom ratten i båda bilarna.
Jag raljerar inte men tycker du inte själv det är orättvist att jämföra olika karosser och olika årsmodeller? Ljuger faktabroshyrerna om skillnaden mellan modeller med samma effekt men olika drivmedel?
Jag vill poängtera att jag hellre kör bensin än diesel så jag är absolut ingen dieselförespråkare, jag presenterar enbart fakta.
Om faktabroschyrerna ljuger? Näääääää....
Sedan om skillnaden på riktigt är lika som på pappret, det kan kanske bara de som testat lika/hyggligt lika modeller med samma körmönster bekräfta.
Ja du fattar nog vad jag menar. Men oavsätt så borde väl verkligheten inte kunna förvrängas till att bensinmotorn drar mindre. Kan inte se poängen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.