Vad har ni för erfarenheter av Defa/calix 230v värmesystem och hur fungerar era dieselvärmare och bensinvärmare.
Miljö aspekter, hur tänker man där.
Bränslevärmare / dieselvärmare/ bensinvärmare/ Defa/calix 230v motorvärmarsystem
Uppdaterat: 2018-03-17 00:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kommentarer
X - kolla igenom hur det blev i ditt förra inlägg... Gissar att autokorrekt spelat dig ett spratt...
skällande time utanförskap värmare,är den elektrisk?
Av slumpen har jag haft det i ett tiotal gamla dieslar med varierande funktion på värmarna efter 15-25000 mil.
På sista nya bilarna har funktionen varit helt utan problem.
Jag kör både på timer och oftast med fjärren inifrån huset.
Ha en maxtid inställt i systemet och beroende på ute tempen så går jag ut när värmaren gått mellan 10-30 minuter.
Otroligt skönt med varm bil både efter skidturen och stadsvandringen och varsomhelst.
Det kostar lite bensin (0,5L/h) men det är det värt alla dagar då rutan är isfri.
Antagligen drar motorn också lite mindre bränsle första 10 minutrarna då kallstarten undviks helt och till viss del tar det nog ut varann då en kallstart har typ fördubblad förbrukning första kilometern eller nåt sådant.
Har haft elvärme, anliggnings. Funkade okej. Skulle hellre haft slang.
Har du diesel. Funderat på el men har bara tillgång till el hemma så alla andra starter blir kalla så känns vettigare med diesel då. Ingick dessutom i paket vi ville ha.
Kör dock sällan timer utan startar en stund innan beroende på temperatur ute. Så den går kortast tid möjligt relativt effekten jag vill uppnå (tinade rutor och hyfsat förvärmd motor).
Haha. Tack.
Har haft alla sorter. I CRV'n har jag (hustrun) motorvärmare som sitter direkt i blocket, dvs. jag tog ur en frostplugg och monterade värmaren, fungerar ypperligt i kombination med kupefläkten. På V40 hade jag anliggningsvärmare, fungerade men dock sämre än den i Hondan. Slangvärmare har jag aldrig haft men fått uppfattningen att man kan få torrspruckna kylarslangar av denna.
Har haft både Eberspächer och Webasto dieselvärmare, nackdelen med dessa är att det tog styggt på batteriet som fick för tidig död pga. dom ständiga djupcykelurladdningarna.
Det ultimata är nog att kombinera allihopa, iaf. för mig (hustrun). Jag har alltid tillgång till ström hemma, oftast på jobbet också, så att värma med el samtidigt som batteriet laddas är optimalt, och kanske en bränslevärmare när man inte har tillgång till ström.
Lillbilen åker in i garaget så den behöver jag aldrig sopa av snö o elände på hemma, som man måste om bilen står ute med eller utan värmare. Komfortmässigt så är garage, i källaren som jag har, det optimala. Att inte ens behöva gå ut, bara gå ned i källaren och sätta sig i torr och varm bil, trycka på knappen och porten går upp, och köra ut.
När det gäller 230v värmare är nog dom klassiska insticks värmare det effektivaste men tyvärr funkar det oftast inte pga motorkonstruktionerna.
Anliggningsvärmare direkt mot tråget är väl nästan standard i dag och är driftsäker men med låg effekt (ca300w) och snabbt instalerat.
Slangvärmare är effektiva (550w) men kräver rätt instalstion för bra cirkulation.
Jag har bytt ett par stycken med avbränt värmeelement på mina och döttrarnas bilar.
Jag har en misstanke att det kan bero på att dom parkerar i ett parkeringshus med intermittent drift vilket kan störa cirkulationen eller kanske att dom ofta har stoppat in sladden med full motortemp.
Misstänker att då kan cirkulationen utebli om man har otur
Vad tror ni.
Jag satte in en Calix cirkulationspump på en av bilarna och sedan har slangvärmaren hållit och hon upplever också snabbare värme också men det kan vara inbillning.
Mot tråget har jag aldrig sett, blockvärmare tror jag den till V40 kallades då den sattes direkt mot motorblocket med nån pasta mellan.
Har trågvärmare på BMWn, gör ingen som helst nytta för värmen i bilen, men spar väl motorn lite då den slipper pumpa runt kall seg olja.
Jag tror blockvärmvärmaren hamnar där det finns en bra yta och någon lämplig bult att fästa den i helt enkelt.
Som referens hade min Suburban kupévärmare US-style: fjärrstart och tio minuter tomgång. Varm på vintern och kall på sommaren. :)
Har ni elementen på utsidan eller insida på huset och i så fall, vad funderar bäst?
Två orsaker till utanpåliggande elektriska motorvärmare idag, dels finns inga frostpluggar eller att de är omöjliga att komma åt och dels så är det enklare och snabbare att montera och inget kladd med glykol.
Slangvärmare är värdemässigt överlägsna kontra kontaktvärmare. Defa fokuserar på kontaktvärmare på block eller tråg, Calix fokuserar på slangvärmare.
Bensin/Dieselvärmare är värmemässigt överlägsna, men som FXX säger så behöver man ha koll på att batteriet behöver vård, antingen genom mycket körning eller kompletteringsladdning.
Utsläppen har varit i fokus, en dieselvärmare är inte renad på annat sätt än att man vill uppnå optimal förbränning. Det blir en del sot i start och stopp, men vid förbränning blir det lågt NOx och partiklar eftersom det är en lågtrycksförbränning med syreöverskott. CO-halten är hög. Tester som är gjorda visar på ett totalt sett sänkt utsläpp om man har -5 grader och med eller utan värmare körd 30 minuter.
I vår ena bil har vi slangvärmare och i den andra kontaktvärmare. Slangvärmaren är betydligt effektivare.
Nåt man glömmer med fabriksmonterade bränsle värmare är Att man på sommaren kan ventilera ut värmen ur bilen i 10-15 minuter genom att trycka på fjärr dosan eller via appen.
Ganska skönt när man kommer från affären eller badstranden att fläckten har dragit ut det stekhetaste ur cupen.
Det där har jag inte provat i praktiken mso1000.
Det jag däremot alltid gör är att jag med fjärrnyckeln kör ner alla fönster och öppnar bagageluckan några minuter innan avfärd och då blir det ju lite lägre temp och inte så mycket för klimatanläggningen att kyla ned.
Vilket är effektivast?
Christer så har jag också gjort sedan 2010 tror jag det var först.
Funkar bra och oftast drar det ju lite vind också men avståndet är ju begränsat för dosan.
Upplever lite att dammet i bilen beror på detta korsdrag men effektivt är det.
Men med ventilations funktionen så förblir bilen låst och luften blir filtrerad över en längre tid på stan men riktigt bra funktion tycker jag.
Men den kan väl kanske inte ersätta ett totalt korsdrag fullt ut med alla rutor nere skulle jag kanske tro.
Tack för svar!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.