Vi Bilägares forum

Blir det här det nya elbilsbatteriet?

Blir det här det nya elbilsbatteriet?

Ny Teknik har just nu en artikel om natriumjonbatterier som är intressant ur flera synvinklar, inte minst när det gäller miljö.

Under helgen är det fri tillgång till deras artiklar.

//www.nyteknik.se/batteri-natriumjonbatteri/natriumjon-vinner-mark-i-batterikampen/2010075?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=natriumjon%20vinner%20mark%20i%20batterikampen%20•%20Stridsflygplanen%20som%20kan%20bli%20aktuella%20att%20skicka%20till%20Ukraina&utm_custom[rm]=221865802

Uppdaterat: 2023-03-04 09:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Lyckades inte få din länk att fungera saabnisse men hittade ändå lite om den batteritypen på Ny Teknik. Kan kanske bli nåt men som vanligt - det kommer säkert att ta tid innan en ny batterityp är så väl uttestad att den kommer att sitta i en såpass krävande applikation som elbilar.

Uppdaterat: 2023-03-04 09:53

Ok, här är adressen igen, den har jag kollat så den funkar:

https://www.nyteknik.se/batteri-natriumjonbatteri/natriumjon-vinner-mark-i-batterikampen/2010075?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=natriumjon%20vinner%20mark%20i%20batterikampen%20%E2%80%A2%20Stridsflygplanen%20som%20kan%20bli%20aktuella%20att%20skicka%20till%20Ukraina&utm_custom[rm]=221865802

Säkert kommer den tekniken att utvecklas mer och jag tror att det kommer att gå snabbt.

Man har ju försöksfordon med dessa batterier och ekonomiskt och miljömässigt sett verkar det ju vara vettigt.

Och som vanligt verkar kineserna vara ledande på energilagringsteknik, kan det bero på att de har så mycket kol att omvandla till elektricitet som måste lagras?

Uppdaterat: 2023-03-04 10:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - glöm inte de långa garantier som lämnas på elbils-batterier så livslängden måste verifieras till 100 % vilket tar tid även kalendermässigt. Det är därför jag tror att det tar rätt lång tid ifrån första testerna till dess tekniken är mogen som drivbatteri en en elbil.

Uppdaterat: 2023-03-04 11:01

Pi, de har ju testats länge som statiska energilager och jag tror att man släpper dem till marknaden ganska snart, kanske i en försöksserie där kunden som vanligt får stå för utprovningen.

Sedan är ju långa garantier inget krav, man kan ju låta kunden avgöra.

Jag tror det kommer att vara en kostnadsfråga som kommer att avgöra hur snabbt de kommer ut på marknaden.

Uppdaterat: 2023-03-04 11:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - tyckte jag läste 10 % lägre pris i kombination med lägre energidensitet och knappast utprovat ännu - nä, tror inte på detta förrän möjligen om minst 5 år. LFP-batterier har ju relativt nyligen börjat levereras i bilar men har funnits i många andra applikationer under många år. Det tar tid innan en ny batterityp är mogen för elbilar. Och du tror väl inte på att kunden själv skulle välja kortare garantitid på drivbatteriet ?

Uppdaterat: 2023-03-04 11:51

"Och du tror väl inte på att kunden själv skulle välja kortare garantitid på drivbatteriet ?"

Jo, om det medför en avsevärd kostnadsminskning, men inte för 10%.

Men fem år går fort och är det ute på marknaden då så kanske både pris och garanti ser annorlunda ut.

Jag tror alltid på utveckling av nya produkter, sedan har det hänt att många innovationer jag hyllat och trott på har blivit stolpskott, men det får man ta, hellre det än att låsa fast sig i "dä går allri!"

Uppdaterat: 2023-03-04 12:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja saabnisse, både du och jag vet att det dykt upp fantastiska "skrivbords-innovationer" inom inte minst batteriområdet men det är få av dessa som kommit så långt som att bli kommersiella produkter och än mindre drivbatterier i elbilar - den troligen mest krävande "normala" applikationen för ett batteri. Och med tanka på kraven på tålighet gentemot både väldigt många driftcykler och väldigt lång livslängd kalendermässigt så tar det sin tid att verifiera dessa produkter - skall man vara realistisk så snarare 10 år eller t o m längre tid från det produkten på nåt sätt blivit en kommersiell produkt för enklare applikationer. Tror i alla fall jag.

Uppdaterat: 2023-03-04 12:10

Men det är ju ändå intressant att det kontinuerligt satsas på nya batterityper.

I mer än hundra år var ju blyackar det enda alternativet, med undantag för några modeller med NiFe- ackar och så kom litiumjonbatterier som slog genom på kort tid.

Men det kommer nog ändå att vara en parentes som blir ersatt.

Uppdaterat: 2023-03-04 17:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nåja, vi hade NiCd och NiMh-ackar också innan Li-eran slog till. Och Li-batterier har använts länge nu - måste var minst 20-talet år.

Uppdaterat: 2023-03-04 18:02

Men NiCd och NiMh förekom väl inte som drivbatteri i några bilar, mer än i små leksaksmodeller förstås?

Uppdaterat: 2023-03-04 19:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Men NiCd och NiMh förekom väl inte som drivbatteri i några bilar, mer än i modeller förstås?

Jo. Batteriet i Toyotas hybrider var NiMh. Först de senaste åren de fått lithiumion batterier.

Uppdaterat: 2023-03-04 19:28

Javisst, den glömde jag, men det var ju ingen ren elbil även om den klarade några km med sitt batteri.

En liten kul sak var när man tog ut en hundra år gammal Anderson Electric från museet, fyllde ny lut i batterierna, laddade och körde 130 km!

Med originalbatterierna!

Uppdaterat: 2023-03-04 19:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Clio Electrique hade väl NiCd-batteri?

Uppdaterat: 2023-03-04 19:44

Sen finns det ju andra applikationer än elbilar och vanligtvis brukar nya batterikemier först komma ut i lite enklare tillämpningar. Både NiCd och NiMh-batterier har använts väldigt flitigt under åren och jag tror som Mäkinen att Clio Electrique faktisk hade NiCd-batteri.

Det numera populära LFP-batteriet var relativt tidigt att användas i en proffs-serie av batteriverktyg ifrån Dewalt och kallades ofta A123-batterier efter celltillverkaren.

Uppdaterat: 2023-03-04 19:57

Javisst och det finns nog fler som man glömt.

Undrar om det finns någon kvar i drift idag?

Det är ju annars en storlek på bil som saknas bland de elektriska idag.

Uppdaterat: 2023-03-04 20:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Enligt car.info finns totalt 784 Clio av första generationen i registret i Sverige och 104 av dem är eldrivna. Ganska stor andel jämfört med när de var nya.

Säkert något 10-tal som går att köra...

Uppdaterat: 2023-03-04 20:13