Vi Bilägares forum

Batteriladdare inkopplad med startad motor - varför inte?

Batteriladdare inkopplad med startad motor - varför inte?

Hej!

Jag minns att jag läste nån gång att man inte ska ha batteriladdaren igång och ladda batteriet samtidigt som man har motorn igång. Är det någon här som vet varför?
Är det för att man kan överladda batteriet på grund av att man inte har ett laddningsrelä som slår av eller kan laddaren få ström istället för att ge om bilens generator går igång eller nått annat?

Uppdaterat: 2019-05-25 10:00

Kommentarer

Kan inte svara på varför, men gjorde misstaget att starta motorn med batteriladdaren inkopplad nyligen, sen fungerade inte laddaren längre. En bra batteriladdare som funkat fint i flera år.

Uppdaterat: 2019-05-25 14:09

Misstänker att det inte var en allt för ny eller bra laddare? Borde inte en modern laddare ha skydd mot backspänning eller hur man nu ska uttrycka det?

Uppdaterat: 2019-05-28 22:16
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Misstänker att det inte var en allt för ny eller bra laddare? Borde inte en modern laddare ha skydd mot backspänning eller hur man nu ska uttrycka det?

Jo det var en modern automatisk laddare med skydd för kortslutning och sådant, men den lade av ändå när jag startade bilen. Dom är tyvärr inte till att öppna för att kolla felet heller för dom är IP 67 klassade.
Köpte direkt en ny för jag tycker det är viktigt att hålla batteriet i bra kondition med lite underhållsladdning speciellt när man kör korta sträcker, som jag gjort de sista månaderna. Något som då även märks tydligt på märkbart högre bränsleförbrukning.

Uppdaterat: 2019-05-29 08:44
ffodil skrev:

bejje wrote:Misstänker att det inte var en allt för ny eller bra laddare? Borde inte en modern laddare ha skydd mot backspänning eller hur man nu ska uttrycka det?
Jo det var en modern automatisk laddare med skydd för kortslutning och sådant, men den lade av ändå när jag startade bilen. Dom är tyvärr inte till att öppna för att kolla felet heller för dom är IP 67 klassade.
Köpte direkt en ny för jag tycker det är viktigt att hålla batteriet i bra kondition med lite underhållsladdning speciellt när man kör korta sträcker, som jag gjort de sista månaderna. Något som då även märks tydligt på märkbart högre bränsleförbrukning.

Men min förra bil körde jag väldigt mycket korta sträckor, typ 1-2 km sedan stopp.
Men det blev också några längre stäckor uppimot 100 mil så där 3ggr på ett år och några till uppimot 50 mil.

Men ibland kunde det gå 1+ månad med mest bara 1-2 kilometers sträckor och det var aldrig några problem som krävde extra laddning.

Uppdaterat: 2019-06-02 00:28
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje, jo, kan säkert fungera ändå om man kör nån längre sträcker mellan, men inte bra ur förslitningssynpunkt på en del, såsom batteriet och bränsleförbrukning.

Nu när jag har den där My Peugeot-appen där alla sträcker man kört blir registrerade kan jag tydligt se att bränsleförbrukningen sjunker ner mot hälften på dessa enbart korta körningar på 1-2 km, så det verkar gå tungt när bilen måste ladda för fullt. När jag nu underhålls laddar är det så man känner hur mycket lättare bilen rullar när man glider sakta fram, ungefär som när man kör med el. utan AC igång.

Körde en lite längre sträcka för ett par dar sen, 15 mil t.o.r. där de första 7,5 milen stannade på 0,42/mil i förbrukning, 2,5 mil 80 väg samt 5 mil motorväg. Sammanlagda förbrukningen t.o.r. 15 mil stannade på 0,46/mil med ganska hög hastighet på tillbakavägen med mycket långtradare på motorvägen vilket gjorde att man mestadels fick ligga i vänsterfilen på runt 130 för att följa trafiken, samt så blev det ett par avstickare till butiker på hemvägen.
Jämfört med min tidigare 308SW diesel som jag kört samma sträcka många gånger tidigare är förbrukningen ungefär den samma, men 508:an tar mer vid småkörningar.
En ganska imponerande låg förbrukning för en så pass stor bil kan jag tycka. Som jag sagt tidigare är denna ganska okänslig för högre hastigheter landsvägskörning, om man för övrigt kör lugnt. Den lite speciellt aerodynamiska utformningen samt en effektiv motor på 508 visar sig tydligt vid bränsleförbrukningen, vid landsvägskörning.
Totala blandade förbrukningen sen när jag fick bilen den 28 febr. ligger nu på 0,62, vilket kommer att sjunka betydligt när det blir lite mer normal blandad körning, om/ när min fru kommer att jobba igen.

bejje, du som gillar mycket kraft. Satt och kollade på chipp-trimningsboxar för runt 3,800:-, där det ser ut som man kan få ända upp till 300hk i denna motorn. Peugeot säljer ju även GTI:n på 270hk med samma motor. Dock inget för mig då jag tycker där är kraft mer än nog.

Uppdaterat: 2019-06-02 12:50