Köpte en (billig) Biltema batteriladdare för något år sedan. Art Nr 37-764
Har fungerat perfekt, laddar som max 4A (ej uppmätt) och omställbar mellan standardladding (14,4/4A), vinterladdning (14,7V/4A) och rekonditionering. Den kostade i runda slängar 300 kronor. Har funderat på att köpa en batteriladdare till att ha i reserv och tittat lite på CTEK MXS 3.8. Den kostar ca dubbla pengarna mot vad min nuvarande Biltemaladdare gör.
Någon som erfarenhet av båda dessa laddare och kan göra en bra jämförelse av de båda? Att de "bara" laddar 4A resp 3.8A är helt ok för mig då jag ändå inte kör bil varje dag.
Kommentarer
Har flera olika s k Intelligenta laddare för blybatterier, inkl CTEK, och har skam till sägandes inte märkt nån avgörande skillnad.
T ex sitter mitt båtbatteri anslutet till en sån här hela vintersäsongen - https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteriladdare/batteriladdare-608201/
Jag har samma erfarenhet som Pi, jag har provat flera olika laddare och har en som är köpt på Lidl till gräsklipparen som är ansluten kontinuerligt eftersom batteriet är alldeles för litet för att orka mer än ett startförsök.
Men ett helt urladdat gammalt bilbatteri klarade varken CTEK eller Lidlladdaren av att få igång, där blev det en äldre primitiv Biltemaladdare som fick pumpa i kräm, men sedan som underhållsladdare fick en av de andra ta över.
Varför de inte fungerade här har jag funderat på, finns det något i elektroniken som kräver en återkoppling från batteriet som ska laddas och som inte sker när det är helt tomt?
Troligen är du på rätt spår, saabnisse. Intelligenta laddare för andra batteri-kemier, t ex olika Li-batterier, uppträder normalt på samma sätt. De kräver alltså en viss spänningsnivå på batteriet för att aktiveras. Det är nog en säkerhetsåtgärd för att inte starta laddningsförsök som skulle kunna gå alldeles "åt skogen". Nu kanske det inte är lika känsligt för blybatterier som för Li-baserade batterier men risken finns nog trots allt.
Pi, ja jag minns för många år sedan med en kompis VW där hans batteri packat ihop nästan helt. Han hade hittat ett batteri i en skrotad bil på en bakgård, den hade stått där flera år. Det verkade helt torrt, jag tog ur propparna och vände det upp och ner och skakade, det kom ur lite skräp men inget mer. Vi sköt igång bilen och åkte till macken och eftersom det var på den tiden det fanns service så fick man givetvis batterivatten påfyllt, men mackkillen var lite upptagen så vi sa att det kunde vi fixa och fick en hel flaska vatten. Det räckte inte det gick år mer än en halv flaska till och han såg verkligen förvånad ut när vi bad om mer.
Vi åkte ut till en lång backe där vi skiftade batteri och sedan rullade vi igång bilen, gav oss ut på en längre tur, efter tre mil stängde vi av motorn medans bilen rullade och försökte starta, men det gick inte, men det märktes att vi fått i lite energi, men vi fortsatte och efter ytterligare fyra mil gick motorn igång vid ett nytt försök.
Han hade bilen kvar i tre år med det här batteriet och det var aldrig några problem.
Hur sjutton kan ett gammalt blybatteri gå att få igång på det här sättet? Var fanns syran från början? Hade den frystorkat som Neskaffe?
För att glida iväg en aning från ämnet, men ändå stanna kvar vid laddare så tänkte jag nämna att batterier till mororcyklar kan vara ett problem. Man kör dom ju inte på vintern, eller de flesta gör det inte och batteriet drar ur under vintern om man inte underhållsladdar det.
Men på min tunga MC så bytte jag nu senast ut startbatteriet mot ett LiFePO batteri istället som är någon lithium variant. Tanken fick jag från min elmoppe som jag hade innan som hade samma typ av lithium batteri som elbilar. I manualen till den rekommenderades man att stänga av strömen med en huvudbrytare om moppen stod still länge som under en vinter.
Detta gjorde jag aldrig, istället kollade jag till den ett par gånger under vintern och den verkade mer eller mindre inte tappa laddning alls, inte märkbart i alla fall.
Så jag kunde sluta köra i Oktober och börja köra igen i Slutet av April utan att ladda den och den hade det mesta av laddningen kvar som när jag lämnade den.
Så till MC'n så köpte jag ett LiFePO startbatteri och den verkar ha samma effekt. Laddar mer eller mindre knappt ur något alls så jag undrar om jag kommer behöva underhållsladda det alls under vintern. Vi får se.
Men om de nu är så bra, varför inte använda samma batterier i bilar?
Om du avser startbatteriet (12 V) så är det nog till stor del en kostnadsfråga idag. Men i elbilar så är ju drivbatteriet av Li-typ. F ö är det ju inget problem att ha kontinuerlig underhållsladdning av MC-batteriet via en "intelligent" laddare. Det har jag haft de typ 20 senaste åren.
Ja det är en kostnadsfråga. Jag kunde köpa ett nytt MC batteri för en viss summa, men betalade nästans 3 ggr mer för batteriet, men för mig var det värt det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.