Vi Bilägares forum

Autostop

Autostop

Har en ny ford Focus kombi från februari 2019. Det finns en funktion för autostop t ex vid trafikljus då motorn stängs av när jag står still. Det här fungerade de första veckorna vi hade bilen, men sen vill det inte fungera. Lämnat den på verkstad flera gånger men de hittar inget fel. De sätter på batteriladdare och då fungerar det igen några gånger. Tycker inte man ska behöva ladda batteriet på en ny bil för att det ska fungera. Undrar om det är ett vanligt problem på den här fordonstypen? Har bekanta som har andra bilmärken med den här funktionen och det fungerar utan problem,

Uppdaterat: 2020-11-01 10:30

Kommentarer

Kör du mest korta sträckor?
Många bilar har ett litet batteri för att hålla igång bilens normala system vid stopp för att att starten skall kunna ske utan att påverka bilens system som används vid stopp...
Kör du mest kort så laddas inte det batterier upp ordentligt På samma sätt så fungerar det ofta om du har ett väl laddat batteri men gör ett antal stopp så vill den inte stoppa motorn.
Det är troligen därför som de inte hittar något fel och att det fungerar efter en batteriladdning, det är inte ett fel utan en funktion...

Uppdaterat: 2020-11-01 10:36
*Robban

Har aldrig upplevt detta på mina bilar (ej Ford) med start-stopp-system och de ca: 20.000 mil som dessa rullat. Tror på att det är nån form av fel på din bil trots allt.

Uppdaterat: 2020-11-01 10:50

Det finns väl tillfällen också när klimatanläggningen vill höja eller sänka temperaturen och motorn ej är uppe i arbetstemperatur. Då stänger i alla fall inte mina Volvo av motorn. Annars fungerar det alltid.

Uppdaterat: 2020-11-01 12:00
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jo, visst finns det tillfällen när start/stopp inte gör ett "stopp" (bör framgå i instruktionsboken) men att man måste ladda nåt batteri för att det skall fungera låter jätteskumt.

Uppdaterat: 2020-11-01 12:17

Det är många parametrar som övervakas och som påverkar om start/stop aktiveras.
Däribland batterispänningen. Är inte spänningen över en viss nivå så avaktivera systemet.
Min MB:s system för start/stop styrs av, luftfuktigheten ute, fuktigt väder då stänger inte motorn av (för att ac anlägget skall kunna fortsätta avfukta luften som kommer in i kupén), batterispänning, motortemperatur mm.
Men jag tror tvärtemot Robban att det är få bilar som har ett extra batteri, men däremot ett dyrt AGM batteri som klarar många laddningar och urladdningar. Ingen av mina fyra olika fabrikat med start/stop har haft ett extra batteri (toyota, BMW, Mazda och MB)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Har inte heller hittat nåt extra batteri i nån av mina bilar med start/stopp. Och en bil från 2019 borde ju inte ha ett förbrukat "startbatteri" kan man tycka. Har verkstan testat konditionen på batteriet, Bjurshans ? Det vill jag minnas ingår som en punkt vid service hos t ex VW.

Uppdaterat: 2020-11-01 12:25
Pi skrev:

Har inte heller hittat nåt extra batteri i nån av mina bilar med start/stopp. Och en bil från 2019 borde ju inte ha ett förbrukat "startbatteri" kan man tycka. Har verkstan testat konditionen på batteriet, Bjurshans ? Det vill jag minnas ingår som en punkt vid service hos t ex VW.

Dom är inte förbrukade, min bil har sällan igång start/stop funktionen. Alltid något av alla kriterier som gör att den inte stänger av sig. Och bara bra tycker jag, det är oavsett en nästan helt onödig funktion.
Vill jag ha en bil som stänger av sig i tid och otid så är det bättre att köpa sig en hybrid.
Nu är det bara en följd av de tramsiga mätreglerna för avgasutsläpp.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Pi, dert är inte startbatteriet som har för lite kräm utan stödbatteriet, så fungerar det på Volvo i alla fall.

Uppdaterat: 2020-11-01 12:39
*Robban

Robban: Fast Volvo har väl haft strömförsörjningsproblem även av andra orsaker - t ex för bilar försedda med bränslevärmare om man får tro det som skrivs här.
Guran: I så fall har mina bilar varit raka motsatsen till dina för här är det mera ovanligt än vanligt att motorn går när man stannar för t ex rött ljus.
...och visst kan ett bilbatteri vara dåligt även fast det är nästan nytt men då bör det vara ett garantifall.

Uppdaterat: 2020-11-01 13:00

Pi, värmaren drar från det stora startbatteriet, men även det kan vara ett problem, men då är det start generellt som inte fungerar.

Uppdaterat: 2020-11-01 13:16
*Robban

Robban - OK. Då tycks Volvo anammat det tyska tankesättet - "Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann"...:)

Uppdaterat: 2020-11-01 13:30

Sant att Volvo hade lite problem för dem som körde lite. Jag körde ju själv 3 nya Volvo på raken under 6 år och 36.000 mil utan några som helst batteriproblem, både värmaren och start/stopp fungerade som det skulle och jag säger som Pi, att det var definitivt mer ovanligt med motorn igång än av vid stop oavsett yttre förhållanden. För övrigt en enligt mig utmärkt funktion, de som gnäller på start/stopp har nog bara en bil med dålig funktion av det eller helt enkelt är gnällspikar som inte vill ha det annorlunda än det alltid vart. ;)

Uppdaterat: 2020-11-01 13:36
EnannanRobban skrev:

Pi, dert är inte startbatteriet som har för lite kräm utan stödbatteriet, så fungerar det på Volvo i alla fall.

Jag har aldrig ägt en Volvo och kommer med största sannolikhet ej heller att göra det. Verkar vara bra, jag kan inte minnas att jag någon gång haft problem med strömbrist i ett batteri trotts att mina bilar bara haft ett.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran, det lilla batteriet är till för att hålla igång infotainment och ventilation/värme när motorn står still. Vet inte om de har samma system på de nya plattformarna, detta var i alla fall så på EUCD (Förra 60/70/80)

Uppdaterat: 2020-11-01 13:53
*Robban
Pi skrev:

Har aldrig upplevt detta på mina bilar (ej Ford) med start-stopp-system och de ca: 20.000 mil som dessa rullat. Tror på att det är nån form av fel på din bil trots allt.

Bild borttagen.

Det verkar i alla fall vara ett problem folk söker på. Även när det gäller VW.

Uppdaterat: 2020-11-01 15:28
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Har åkt 3 år i en Ford med start o stopp.
det funkar 1 gång av 5, men då ska det vara sommar och varmt, vintertid är systemet stendött.
Bilen har extra batteri. Norr över där det är kallt på riktigt, byglar verkstäderna lilla batteriet mot det stora, så värmaren alltid fungerar.
Kanske funkar även start o stopp då ??

Uppdaterat: 2020-11-01 16:11

Har väl ägt bilar (skoda) med start/stop system sedan typ 2010 och det har alltid fungerat till 99%.
Faktorer som tillfälligt låg batterispänning, kall motor och att kupevärme/kyla inte är uppnådd och utomhustemperaturer under minus 10-15 grader är såklart faktorer som kan blockera funktionen temporärt.
Jag kör ju också med bensinvärmaren dagligen på vintern men ändå stannar motorn ofta vid trafikljusen i vinterkylan.

Så nog tänker jag att det är något i din bil som inte är riktigt som det ska.

Uppdaterat: 2020-11-01 16:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag trodde bilar med start/stop hade elektriskt driven AC, så att inte motorn behöver vara igång. Men det gäller kanske inte alla då om Gurans Mercedes kör motorn för att ACn ska kunna gå.

Men utifrån Rikards inlägg så kanske det helt enkelt är så att Ford har satt parametrarna för när start/stop är aktivt väldigt högt så att systemet nästan alltid är avaktiverat?

Uppdaterat: 2020-11-03 09:49

Jag har då inte haft någon bil med elektrisk AC och Start/Stop
Spelar ju ingen roll då systemet endast är ett spel för gallerierna utvecklat för NEDC testmetoden. Då är oavsett inga hjälpaggregat igång så finns ingen vits i att kosta på en dyr elektrisk AC. Förövrigt skulle jag tro att det bara är elbilar som har elektrisk AC.
En ”vanlig” bil lär inte ha batterikapacitet till att driva ett sådant anlägg med motorn avstängd.
Det är ju ingen lien 12V kylskåps kompressor som sitter monterad.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Efter lite googling så håller jag med om att det nog inte är så vanligt med elektrisk ac som jag trodde. Någon form av hybridisering, iaf med 48v system krävs nog.

Uppdaterat: 2020-11-03 12:38

Tack för alla kommentarer. Får be Ford kolla batteriet. Snart dags för första service. Misstänker själv att det är batteriet. Varför utrustar de annars en bil med den här funktionen?

Uppdaterat: 2020-11-14 10:56