Jag försöker tolka världens sämsta instruktionsbok men jag blir inte klok på hur autobromsen fungerar i Golf 7. Det är sidhänvisningar hit och dit och procentsatser och hastigheter om vartannat.
Är det nån som har koll?
Den håller bromsen nedtryckt när du stannar vid ett rödljus tex och släpper automatisk vid dragläget. Den drar åt handbromsen när du stänger av bilen eller öppnar dörren och släpper aven då vid dragläget. Fungerar hur bra som helst.
FXX - den slår till i absolut sista sekunden så den lär du knappast märka av vid normal körning. Har du däremot den adaptiva farthållaren igång så kan du märka att den bromsar in om t ex bilen före skall svänga höger och går ut till höger även om den gått ut så långt så din bil får plats - men ett väldigt lätt tryck på gaspedalen kopplar bort den påbörjade inbromsningen. Låter struligare än det är...:)
F ö använder jag liksom Apex Autohold - fungerar som sagt hur bra som helst och väldigt bekvämt.
Tror att det inte stog så mycket i min bok utom att den förvarnar med ljud och stor röd symbol innan bilen tvärnitar.
Avdtåndet ökas naturligtvis med farten.
Har fått några enstska larm vid motorvägskörning och filbyten.
En gång har bilen tvärnitat vid backning.
Dotter tryckte av backsensor för en bra låt på radion utan att jag tänkte på det.
Jag sprang ut helt övertygad om att nu small det, det var fyra centimeter mellan kofångarna.
Uppdaterat: 2018-06-22 10:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Tvärnit vid backning via autobroms ? Det låter inte så sannolikt eftersom din bil väl antagligen bara har radarsensor framtill....
Nä men innom auto broms termen ingår många funktioner och tror även parkerings seniorerna fram liksom bak är inblandad i lägsta farten.
Uppdaterat: 2018-06-22 10:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Men hur fungerar den i olika hastigheter? Jag får inte grepp om den alltid är aktiverad. Finns ju nått city emergency som bara bromsar upp till 30 km/h, är det olika system eller vad är skillnaden?
När jag läser instruktionsboken så står det så luddigt. Att bilen bromsas med 30% i den o den situationen och hänvisning till nån annan sida osv.
Beträffande det som Mso skrev så använder sig väl bilen av sensorerna runt bilen i trafiken också. Hustrun sa att det kom upp nån varning i displayen och att det pep till när nån låg och slickade bakluckan bakom vid ett tillfälle.
FXX. När nån kommer extremt nära i kön blir det en varning.
Men allt fungerar hela tiden tills du får en varning, tex nerisad front viket hänt.
I det stora hela fungerar det perfekt.
Tänk på ett cyckelställ eller en släp utan ansluten kontakt kommer att bli en tvärnit om du inte avaktiverar systemet på knappen innan backning.
Det blev en rädd aha första gången.
Uppdaterat: 2018-06-22 11:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Jag har suttit och läst i nån timme nu. Som jag fattat det så är front assist aktiv upp till 210km/h och arbetar i olika steg. När den upptäcker ett farligt rörligt hinder framför så informerar den, varnar med signal, bromsar kort för att varna och till sist bromsar av sig själv.
City emergency är samma sak fast skiljer sig på så sätt att den lägger full broms utan att varna. Aktiv upp till 30 km/h och bromsar även för stillastående hinder, typ en bilkö.
Har jag fattat det rätt?
Ibland undrar jag varför man krånglar till det så mycket.
Ta Volvo, där står inte röriga instruktioner hit och dit. Det står att systemet har begränsningar och bara är ett stöd och att det fungerar från hastighet låg till hög (minns inte exakt men typ 4 km/h till the över 200). Och så bara finns det där... Man skall inte behöva veta. Lika lite som du behöver veta hur esp, servobromsar, servostyrning etc fungerar i detalj.
Jag har suttit och läst i nån timme nu. Som jag fattat det så är front assist aktiv upp till 210km/h och arbetar i olika steg. När den upptäcker ett farligt rörligt hinder framför så informerar den, varnar med signal, bromsar kort för att varna och till sist bromsar av sig själv.
City emergency är samma sak fast skiljer sig på så sätt att den lägger full broms utan att varna. Aktiv upp till 30 km/h och bromsar även för stillastående hinder, typ en bilkö.
Har jag fattat det rätt?
Jag tror du fattat helt rätt.
Uppdaterat: 2018-06-22 13:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
X - det gäller nog Golf också även om det kan skilja i detaljer hur systemen fungerar. Alltså - det är ett stöd som i grunden går in i allra sista stund för att försöka rädda situationen - om det går. Mera tror jag inte man behöver veta.
Tror att det inte stog så mycket i min bok utom att den förvarnar med ljud och stor röd symbol innan bilen tvärnitar.
Avdtåndet ökas naturligtvis med farten.
Har fått några enstska larm vid motorvägskörning och filbyten.
En gång har bilen tvärnitat vid backning.
Dotter tryckte av backsensor för en bra låt på radion utan att jag tänkte på det.
Jag sprang ut helt övertygad om att nu small det, det var fyra centimeter mellan kofångarna.
Nu måste du väl ändå ha drömt?
Autobroms vid backning har väl ändå inte Skodan.
Eller inte, jag får säga att jag hade fel, Skoda har det systemet, har missat det.
Klart superbilen skulle ha det också...
The 2017 Octavia also supports a system called Maneuver Assist, which will automatically activate the brakes if it detects there’s an obstacle behind the car while reversing.
Japp skoda/golf har det.
Fungerar perfekt, både bakom och framför bilen. Den stannar på fläcken. Upptill vilken hastighet är jag osäker på. Skulle tror 20-30km/h.
Fotgängarvarningen kan minska risken för olyckor med korsande fotgängare
eller mildra konsekvenserna av en olycka.
Systemet varnar för en förestående kollision, förbereder fordonet för en nöd-
bromsning, hjälper till vid bromsning eller genomför en automatisk bromsning.
Nödbromsning vid låg hastighet
Vid risk för kollision med en hastighet på ca 5–30 km/h aktiverar systemet en
automatiskt inbromsning.
Vid en automatisk inbromsning visas kontrollampan på displayen. » bild 287
på sidan 237.
Förvarning och automatisk bromsning
Om systemet känner av risken för kollision vid en körhastighet på mellan
30 km/h och 65 km/h, visas kontrollampan » bild 287 på sidan 237 på dis-
playen och en ljudsignal avges.
När en förvarning visas ska du bromsa in eller försöka undvika hindret!
Om föraren inte reagerar på förvarningen, börjar systemet automatiskt att
bromsa in fordonet.
Detta har slått in för mig bak och fram.
Första gången bak. Barnen ville se varandra i backkameran. Fram i skogen är en kvist blåste in framför.
Den håller bromsen nedtryckt när du stannar vid ett rödljus tex och släpper automatisk vid dragläget. Den drar åt handbromsen när du stänger av bilen eller öppnar dörren och släpper aven då vid dragläget. Fungerar hur bra som helst.
Nu har jag testat Autohold lite mera. Som medelålders så är man ju lite anti mot ny teknik men jag måste erkänna att det fungerar väldigt bra. Den elektriska handbromsen behöver man aldrig tänka på när man ska parkera för den sköter sig själv med tändningen. Frågan är bara hur livslängden blir om man kör mycket i stadstrafik, det blir ett ständigt i och ur med handbromsen. Vet dock inte hur den fungerar, om den använder sig av vanliga bromssystemet med abspumpen. Man kan ju använda handbromsen som färdbroms också och då bromsar den alla fyra hjulen med abs-bromsarna så slitaget kanske inte är mera än vad en vanlig bromsning innebär.
Har du inte olika symboler på autohold och parkeringsbroms?
Saknar du symbol på autohold så är det säkerligen färdbromsen som används.
Annars så bara låta någon stå och lyssna där bak, men mest troligt är det färdbromsen som håller och parkeringsbromsen går bara i efter ett antal kriterier, som att du stått för länge, stänger av motorn eller så.
Har du inte olika symboler på autohold och parkeringsbroms?
Saknar du symbol på autohold så är det säkerligen färdbromsen som används.
Annars så bara låta någon stå och lyssna där bak, men mest troligt är det färdbromsen som håller och parkeringsbromsen går bara i efter ett antal kriterier, som att du stått för länge, stänger av motorn eller så.
Jo det är en knapp för p-broms och en för Autohold. Men känslan i bromspedalen är samma oavsätt om jag aktiverar p-bromsen eller trycker på Autohold. Man känner att bromspedalen sjunker lite när man håller lite lätt på bromsen. Så bägge funktionerna använder sig säkerligen av färdbromsen bägge två.
Kanske verkar parkeringsbromsen på samma cylinder som färdbromsen?
Så hade jag på min (vanliga) handbroms till Mazda 6an: Parkeringsbromsens spak drog i vajern som sedan tryckte på kolven till färbromsklossarna. På V70n vi hade så verkade parkeringsbromsen på separata bromsbelägg (skiljt från färdbromsen).
Den kanske använder båda? Att färdbromsen används så länge motorn är i gång och parkeringsbromsen går in när motorn stängs av? Eller sjunker pedalen även när motorn är av?
Finns många intressanta lösningar på bromsar helt klart.
Googlat lite. Bromsoken bak på VW med elhandbroms har tydligen en elektrisk ställmotor som påverkar beläggen direkt. Därav det lilla surrandet man hör när p-bromsen släpps/dras. Så det jag känner i pedalen är väl helt enkelt bromsvätskan som trycks in i bromscylindrarna bak när elmotorn trycker beläggen mot skivan.
Frågan är då hur nödbromssystemet fungerar vid färd när man drar handbromsknappen uppåt. Kanske använder sig av AEB-systemet istället. Nån dator som känner av att bilen rullar fortare än en viss hastighet och aktiverar AEB istället för dom elektriska ställmotorerna på elhandbromsen.
Intressant.
Vad jag förstått så, när man så att säga handbromsar under färd så är det parkeringsbromsen som används. På vår V90 så spelar hastigheten roll på så sätt att står du stilla eller nästan stilla så drar man i knappgrejen och den fastnar. När man kör över någon viss hastighet så måste man hålla oppe knappgrejen för att bromsen skall ligga an.
I Golfen så är det olika färg på bromssymbolerna i displayen framför ratten beroende på om det är det hydrauliska bromssystemet som används eller den mekaniska handbromsen. Så länge man kör men bromsar till stopp vid t ex ljussignaler så är den en grön symbol som tänds när bromsen är aktiv (automatiskt) och då har jag förstått att det är den hydrauliska bromsen som bromsar. När man parkerar och slår av motorn med Autohold aktiverad så ändras färgen på bromssymbolen till röd färg och då hör man att den mekaniska handbromsen sätts an. Så har i alla fall jag uppfattat det hela - i korthet.
Aktiverar man "handbromsen" under färd via strömbrytaren för handbroms så hugger det till ordentligt i bromssystemet men jag tror att den släpper direkt - de få gånger jag testat. Men där är jag lite osäker.
Det är lite väl hysteriskt på Skodan då det reagerar på asfaltsblommor på parkeringsplatser.
Ja det kan bli en varning om något sticker upp och likadant vid högt gräs på en skogsbilväg och liknande.
Det känns inte jättekonstigt för mig och är det ojämnt avaktiverar man på knappen och då blir den aktiverad automatiskt till nästa växelbyte.
Men med tanke på hur många som inte kan parkera på Ikea parkeringen borde det vara standard på alla bilar fram och bak.
Uppdaterat: 2018-06-23 18:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Jo det är som X skriver. På VW ska man hålla upp knappen för handbromsen så bromsas bilen med alla 4 hjul. Finns en instruktionsvideo på tuben från VW om detta. Det är en nödbroms så passageraren ska kunna bromsa bilen om föraren råkar ut för sjukdom eller liknande.
Jo det är som X skriver. På VW ska man hålla upp knappen för handbromsen så bromsas bilen med alla 4 hjul. Finns en instruktionsvideo på tuben från VW om detta. Det är en nödbroms så passageraren ska kunna bromsa bilen om föraren råkar ut för sjukdom eller liknande.
Det är ju en lysande funktion! Bättre än gamla tiders handbroms som bara tog på bakhjulen.
Jag äger min första bil med aut/dsg och jag har aldrig använt handbromsen sedan jag köpte bilen.
Bilen är ju i låst läge när man lagt in spaken i P.
Är det inte överkurs att använda handbroms?
Man hör folk i tid och otid som har problem med dessa ställmotorer på äldre bilar då dom sitter utsatt i hjulsprut på bromsoket.
Uppdaterat: 2018-06-23 21:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Jag äger min första bil med aut/dsg och jag har aldrig använt handbromsen sedan jag köpte bilen.
Bilen är ju i låst läge när man lagt in spaken i P.
Är det inte överkurs att använda handbroms?
Man hör folk i tid och otid som har problem med dessa ställmotorer på äldre bilar då dom sitter utsatt i hjulsprut på bromsoket.
Bara en länk i ämnet:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160816/dra-alltid-at-handbromsen-annars-kan-automatladan-ga-sonder/
Jag äger min första bil med aut/dsg och jag har aldrig använt handbromsen sedan jag köpte bilen.
Bilen är ju i låst läge när man lagt in spaken i P.
Är det inte överkurs att använda handbroms?
Man hör folk i tid och otid som har problem med dessa ställmotorer på äldre bilar då dom sitter utsatt i hjulsprut på bromsoket.
Du har en del att lära när det gäller automatlådor:)
Den lilla pinnen som låser lådan kan gå av ganska enkelt. Räcker att nån råkar knuffa till Skådan vid en parkering. Plus att du garanterat får en handbroms som rostat fast när du ska in hos bilprovningen om några år.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160816/dra-alltid-at-handbromsen-annars-kan-automatladan-ga-sonder/
För mig går handbromsen i automagiskt alltid om jag bestämt så, och om jag inte sagt att den alltid skall slå till så slår den till om lutningen är över ett visst (okänt) antal grader.
När man lägger i P och stänger av alltså. Så de har byggt in någon form av säkerhet som inte går att filla bort som användare.
Jag har dock valt att handbromsen går i alltid. Känns säkrast så, och den fins ju där så varför inte använda? Rörliga delar mår ju bäst av att röra sig.
Enda gångerna är handbromsvändningarna på vintern.
Jag får kanske tänka om och används kryckan i utsatta lägen nu när jag sett videon.
Annars har jag inte bytt eller haft problem med någon vire eller handbroms sedan tidigt 00tal.
Dagens plastbelagda vire är outslitliga.
Får man inte in vatten i höljet är dom nästan idiotsäkra.
Det är tyvärr inte dessa ställmotorer som går dubbelt så ofta som startmotorn och dom går sönder oftare än den klassiska.
Uppdaterat: 2018-06-23 21:45
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Jag äger min första bil med aut/dsg och jag har aldrig använt handbromsen sedan jag köpte bilen.
Bilen är ju i låst läge när man lagt in spaken i P.
Är det inte överkurs att använda handbroms?
Man hör folk i tid och otid som har problem med dessa ställmotorer på äldre bilar då dom sitter utsatt i hjulsprut på bromsoket.
Det som inte används kommer att sluta fungera, mso1000.
Uppdaterat: 2018-06-23 22:14
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Det som inte används kommer att sluta fungera, mso1000.
Så är det! Det är därför vissa alltid kör med radarfarthållaren igång, den kan ju lägga av annars, långt före startmotorn, för den har ju bilens mest utsatta position:)
Kommentarer
Den håller bromsen nedtryckt när du stannar vid ett rödljus tex och släpper automatisk vid dragläget. Den drar åt handbromsen när du stänger av bilen eller öppnar dörren och släpper aven då vid dragläget. Fungerar hur bra som helst.
Du tänker på Auto hold, den använder jag inte. Jag menar autobromsen, den som gör att bilen bromsar automatiskt. Front assist tror jag den heter.
FXX - den slår till i absolut sista sekunden så den lär du knappast märka av vid normal körning. Har du däremot den adaptiva farthållaren igång så kan du märka att den bromsar in om t ex bilen före skall svänga höger och går ut till höger även om den gått ut så långt så din bil får plats - men ett väldigt lätt tryck på gaspedalen kopplar bort den påbörjade inbromsningen. Låter struligare än det är...:)
F ö använder jag liksom Apex Autohold - fungerar som sagt hur bra som helst och väldigt bekvämt.
Tror att det inte stog så mycket i min bok utom att den förvarnar med ljud och stor röd symbol innan bilen tvärnitar.
Avdtåndet ökas naturligtvis med farten.
Har fått några enstska larm vid motorvägskörning och filbyten.
En gång har bilen tvärnitat vid backning.
Dotter tryckte av backsensor för en bra låt på radion utan att jag tänkte på det.
Jag sprang ut helt övertygad om att nu small det, det var fyra centimeter mellan kofångarna.
Tvärnit vid backning via autobroms ? Det låter inte så sannolikt eftersom din bil väl antagligen bara har radarsensor framtill....
Nä men innom auto broms termen ingår många funktioner och tror även parkerings seniorerna fram liksom bak är inblandad i lägsta farten.
Då måste det snarare vara nån funktion inom P-sensorfunktionen som slår till och inget som kan härledas till den egentliga autobroms-funktionen.
Men hur fungerar den i olika hastigheter? Jag får inte grepp om den alltid är aktiverad. Finns ju nått city emergency som bara bromsar upp till 30 km/h, är det olika system eller vad är skillnaden?
När jag läser instruktionsboken så står det så luddigt. Att bilen bromsas med 30% i den o den situationen och hänvisning till nån annan sida osv.
Beträffande det som Mso skrev så använder sig väl bilen av sensorerna runt bilen i trafiken också. Hustrun sa att det kom upp nån varning i displayen och att det pep till när nån låg och slickade bakluckan bakom vid ett tillfälle.
FXX. När nån kommer extremt nära i kön blir det en varning.
Men allt fungerar hela tiden tills du får en varning, tex nerisad front viket hänt.
I det stora hela fungerar det perfekt.
Tänk på ett cyckelställ eller en släp utan ansluten kontakt kommer att bli en tvärnit om du inte avaktiverar systemet på knappen innan backning.
Det blev en rädd aha första gången.
Jag har suttit och läst i nån timme nu. Som jag fattat det så är front assist aktiv upp till 210km/h och arbetar i olika steg. När den upptäcker ett farligt rörligt hinder framför så informerar den, varnar med signal, bromsar kort för att varna och till sist bromsar av sig själv.
City emergency är samma sak fast skiljer sig på så sätt att den lägger full broms utan att varna. Aktiv upp till 30 km/h och bromsar även för stillastående hinder, typ en bilkö.
Har jag fattat det rätt?
https://youtu.be/Vthgb2BFrpY
Ibland undrar jag varför man krånglar till det så mycket.
Ta Volvo, där står inte röriga instruktioner hit och dit. Det står att systemet har begränsningar och bara är ett stöd och att det fungerar från hastighet låg till hög (minns inte exakt men typ 4 km/h till the över 200). Och så bara finns det där... Man skall inte behöva veta. Lika lite som du behöver veta hur esp, servobromsar, servostyrning etc fungerar i detalj.
Jag tror du fattat helt rätt.
X - det gäller nog Golf också även om det kan skilja i detaljer hur systemen fungerar. Alltså - det är ett stöd som i grunden går in i allra sista stund för att försöka rädda situationen - om det går. Mera tror jag inte man behöver veta.
Nu måste du väl ändå ha drömt?
Autobroms vid backning har väl ändå inte Skodan.
Eller inte, jag får säga att jag hade fel, Skoda har det systemet, har missat det.
Klart superbilen skulle ha det också...
The 2017 Octavia also supports a system called Maneuver Assist, which will automatically activate the brakes if it detects there’s an obstacle behind the car while reversing.
Skoda har det ja, men jag vet inte från vilken årsmodell.
Japp skoda/golf har det.
Fungerar perfekt, både bakom och framför bilen. Den stannar på fläcken. Upptill vilken hastighet är jag osäker på. Skulle tror 20-30km/h.
Fotgängarvarningen kan minska risken för olyckor med korsande fotgängare
eller mildra konsekvenserna av en olycka.
Systemet varnar för en förestående kollision, förbereder fordonet för en nöd-
bromsning, hjälper till vid bromsning eller genomför en automatisk bromsning.
Nödbromsning vid låg hastighet
Vid risk för kollision med en hastighet på ca 5–30 km/h aktiverar systemet en
automatiskt inbromsning.
Vid en automatisk inbromsning visas kontrollampan på displayen. » bild 287
på sidan 237.
Förvarning och automatisk bromsning
Om systemet känner av risken för kollision vid en körhastighet på mellan
30 km/h och 65 km/h, visas kontrollampan » bild 287 på sidan 237 på dis-
playen och en ljudsignal avges.
När en förvarning visas ska du bromsa in eller försöka undvika hindret!
Om föraren inte reagerar på förvarningen, börjar systemet automatiskt att
bromsa in fordonet.
Detta har slått in för mig bak och fram.
Första gången bak. Barnen ville se varandra i backkameran. Fram i skogen är en kvist blåste in framför.
Det är lite väl hysteriskt på Skodan då det reagerar på asfaltsblommor på parkeringsplatser.
Nu har jag testat Autohold lite mera. Som medelålders så är man ju lite anti mot ny teknik men jag måste erkänna att det fungerar väldigt bra. Den elektriska handbromsen behöver man aldrig tänka på när man ska parkera för den sköter sig själv med tändningen. Frågan är bara hur livslängden blir om man kör mycket i stadstrafik, det blir ett ständigt i och ur med handbromsen. Vet dock inte hur den fungerar, om den använder sig av vanliga bromssystemet med abspumpen. Man kan ju använda handbromsen som färdbroms också och då bromsar den alla fyra hjulen med abs-bromsarna så slitaget kanske inte är mera än vad en vanlig bromsning innebär.
Har du inte olika symboler på autohold och parkeringsbroms?
Saknar du symbol på autohold så är det säkerligen färdbromsen som används.
Annars så bara låta någon stå och lyssna där bak, men mest troligt är det färdbromsen som håller och parkeringsbromsen går bara i efter ett antal kriterier, som att du stått för länge, stänger av motorn eller så.
Jo det är en knapp för p-broms och en för Autohold. Men känslan i bromspedalen är samma oavsätt om jag aktiverar p-bromsen eller trycker på Autohold. Man känner att bromspedalen sjunker lite när man håller lite lätt på bromsen. Så bägge funktionerna använder sig säkerligen av färdbromsen bägge två.
Kanske verkar parkeringsbromsen på samma cylinder som färdbromsen?
Så hade jag på min (vanliga) handbroms till Mazda 6an: Parkeringsbromsens spak drog i vajern som sedan tryckte på kolven till färbromsklossarna. På V70n vi hade så verkade parkeringsbromsen på separata bromsbelägg (skiljt från färdbromsen).
Den kanske använder båda? Att färdbromsen används så länge motorn är i gång och parkeringsbromsen går in när motorn stängs av? Eller sjunker pedalen även när motorn är av?
Finns många intressanta lösningar på bromsar helt klart.
Googlat lite. Bromsoken bak på VW med elhandbroms har tydligen en elektrisk ställmotor som påverkar beläggen direkt. Därav det lilla surrandet man hör när p-bromsen släpps/dras. Så det jag känner i pedalen är väl helt enkelt bromsvätskan som trycks in i bromscylindrarna bak när elmotorn trycker beläggen mot skivan.
Frågan är då hur nödbromssystemet fungerar vid färd när man drar handbromsknappen uppåt. Kanske använder sig av AEB-systemet istället. Nån dator som känner av att bilen rullar fortare än en viss hastighet och aktiverar AEB istället för dom elektriska ställmotorerna på elhandbromsen.
Intressant.
Vad jag förstått så, när man så att säga handbromsar under färd så är det parkeringsbromsen som används. På vår V90 så spelar hastigheten roll på så sätt att står du stilla eller nästan stilla så drar man i knappgrejen och den fastnar. När man kör över någon viss hastighet så måste man hålla oppe knappgrejen för att bromsen skall ligga an.
I Golfen så är det olika färg på bromssymbolerna i displayen framför ratten beroende på om det är det hydrauliska bromssystemet som används eller den mekaniska handbromsen. Så länge man kör men bromsar till stopp vid t ex ljussignaler så är den en grön symbol som tänds när bromsen är aktiv (automatiskt) och då har jag förstått att det är den hydrauliska bromsen som bromsar. När man parkerar och slår av motorn med Autohold aktiverad så ändras färgen på bromssymbolen till röd färg och då hör man att den mekaniska handbromsen sätts an. Så har i alla fall jag uppfattat det hela - i korthet.
Aktiverar man "handbromsen" under färd via strömbrytaren för handbroms så hugger det till ordentligt i bromssystemet men jag tror att den släpper direkt - de få gånger jag testat. Men där är jag lite osäker.
Tror att om du håller in spaken så kommer den sitta kvar, när du kör.
Nja X - jag är inte helt säker på det men kan inte heller dementera påståendet. Inget jag testar dagligen liksom...:)
Ja det kan bli en varning om något sticker upp och likadant vid högt gräs på en skogsbilväg och liknande.
Det känns inte jättekonstigt för mig och är det ojämnt avaktiverar man på knappen och då blir den aktiverad automatiskt till nästa växelbyte.
Men med tanke på hur många som inte kan parkera på Ikea parkeringen borde det vara standard på alla bilar fram och bak.
Jo det är som X skriver. På VW ska man hålla upp knappen för handbromsen så bromsas bilen med alla 4 hjul. Finns en instruktionsvideo på tuben från VW om detta. Det är en nödbroms så passageraren ska kunna bromsa bilen om föraren råkar ut för sjukdom eller liknande.
Ok FXX - visst kan det vara så. Antagligen tyckte jag det var obehagligt med full broms på alla hjul och släppte knappen av den orsaken.
Det är ju en lysande funktion! Bättre än gamla tiders handbroms som bara tog på bakhjulen.
Jag äger min första bil med aut/dsg och jag har aldrig använt handbromsen sedan jag köpte bilen.
Bilen är ju i låst läge när man lagt in spaken i P.
Är det inte överkurs att använda handbroms?
Man hör folk i tid och otid som har problem med dessa ställmotorer på äldre bilar då dom sitter utsatt i hjulsprut på bromsoket.
Bara en länk i ämnet:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160816/dra-alltid-at-handbromsen-annars-kan-automatladan-ga-sonder/
Du har en del att lära när det gäller automatlådor:)
Den lilla pinnen som låser lådan kan gå av ganska enkelt. Räcker att nån råkar knuffa till Skådan vid en parkering. Plus att du garanterat får en handbroms som rostat fast när du ska in hos bilprovningen om några år.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160816/dra-alltid-at-handbromsen-annars-kan-automatladan-ga-sonder/
Ha ha Rutger hann före med länken. Kollar fotboll samtidigt:)
För mig går handbromsen i automagiskt alltid om jag bestämt så, och om jag inte sagt att den alltid skall slå till så slår den till om lutningen är över ett visst (okänt) antal grader.
När man lägger i P och stänger av alltså. Så de har byggt in någon form av säkerhet som inte går att filla bort som användare.
Jag har dock valt att handbromsen går i alltid. Känns säkrast så, och den fins ju där så varför inte använda? Rörliga delar mår ju bäst av att röra sig.
Enda gångerna är handbromsvändningarna på vintern.
Jag får kanske tänka om och används kryckan i utsatta lägen nu när jag sett videon.
Annars har jag inte bytt eller haft problem med någon vire eller handbroms sedan tidigt 00tal.
Dagens plastbelagda vire är outslitliga.
Får man inte in vatten i höljet är dom nästan idiotsäkra.
Det är tyvärr inte dessa ställmotorer som går dubbelt så ofta som startmotorn och dom går sönder oftare än den klassiska.
Det som inte används kommer att sluta fungera, mso1000.
Så är det! Det är därför vissa alltid kör med radarfarthållaren igång, den kan ju lägga av annars, långt före startmotorn, för den har ju bilens mest utsatta position:)
Inte på nyare Volvo ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.