Jag har en bil som jag köpte nybesiktigad. Bilen är importerad från Amerika och har röda blinkers i aktern. Sannolikt har tidigare ägare hängt på orangefärgade blinklyktor temporärt för att klara besiktningen. Detta syns då rätt kablar är kapade och skarvade. Jag kopplade allting rätt och satte dit ett par orangea LED-blinker. Allt fungerar som det ska bortsett från att det blinkar för snabbt. Till frågan: Hur ska jag få ner blinkfrekvensen? Originaluppsättningen av blinklampor är två glödlampor på varje sida där bak. Varje lampa förbrukar 27 watt. Jag har sett att Biltema med flera säljer motstånd som ska användas vid LED-konverteringar för att få rätt motstånd. Kan jag använda sådana? Räcker det med ett motstånd per sida eller behöver jag ett motstånd per glödtråd? Fakta och gissningar mottages tacksamt. (Om någon undrar - ja, bilen är för ny för att godkännas med röda blinkljus).
Ändra från röda till orange blinkers
Uppdaterat: 2016-11-02 22:36
Kommentarer
Ett lastoberoende relä är det bästa, men man kan också
parallellkoppla lampan till lämpligt motstånd.
Om du ska testa med motstånd, tänk på att det måste klara den effekt som skiljer
mellan original och ny lampa, annars kommer du att bränna upp motståndet.
Tack för svaret Highlander. På gamla bilar tror jag att jag klara ev att fixa det mesta i ett elsystem men nu måste jag fråga noggrant så jag inte förstör någonting. Bilen är fem år gammal så jag antar att elsystemet är någorlunda modernt (=känsligt). Jag frågar på dagisnivå (typ) för att inte göra bort mig. Lämpligt motstånd, skriver du. Hur vet jag vilket som är lämpligt? Biltema kränger motstånd och i beskrivningen står att varje motstånd motsvarar en glödlampa. Alltså behöver jag fyra motstånd. Kan man köpa trögare motstånd så man klarar sig med två? Ett lastoberonede relä- jag antar att du menar ett blinkrelä - har jag förstått rätt? Jag har inte letat efter blinkreläet i bilen men gissar att det i en så pass ny bil inte går att montera ett universalrelä som man kunde göra många decennier tillbaka i tiden. Jag skulle tro att en originaldel krävs för att relät ska passa fysiskt. Rent teoretiskt: Om jag skulle koppla pluskabeln till LED-lampan och vidare till jord och dessutom koppla in en H4-lampa på 55 watt på samma pluskabel och sedan jorda h4-lampan, då skulle bilprovningen skratta sig fördärvade åt mitt tivoli till bil, men borde då inte H4-lampan göra att dess motstånd gör att tivolit åtminstone blinkar i rätt takt?
Uppdatering: Jag snokade lite på nätet och fann ett fyr-pack med lämpliga motstånd till salu i Kina för 36 kronor inklusive frakt. Dessa har jag beställt så jag kommer att berätta här om de löser problemet. Tills dess - fyll gärna på med fler tankar och idéer.
Tittade och tyvärr stod det ingen spec på "Motstånd för diodblinkers" som fanns hos Biltema. Dock en varning om att det blev varmt vid användning och att det skulle placeras därefter =) Känns kanske inte helt seriöst. Men förhoppningsvis är det väl tilltaget, men det kan man ju inte garantera då det inte stod nått. Testa dock inte att koppla två lampor till Biltemas motstånd. Det står att det ska fungera till en lampa, och blinkers är vanligtvis 21w, så du kommer garanterat att bränna motståndet i så fall !
Ja, du är med, det är blinkersreläet. Har du testat att googla bilen och led-blinkers ?! Om någon kanske har bytt relä.
Ja, det är ju den minskade lasten som gör att det blinkar för snabbt, så höjer du den genom att koppla in en lampa så blinkar det långsammare igen.
Men gör inget hemmapul på bilen ! Sånt kan resulterat i ex.vis. kabelbränder och det klarar man sig utmärkt utan.
Edit: Ok, då blir det en fortsättning följer mao. Och mao blev det på andra vis också, ala Kina.
Tack igen Highlander. Du är precis en sådan jag behöver att bolla med. Nu har jag varit i Kina igen. Jag hittade något de kallade ett intelligent blinkrelä för LED-konvertering som ska förhindra "hyper-blink" med lampor mellan 0,1w-150w. Det verkar ju vara exakt vad jag behöver. Med en prislapp på 76 kronor behövde jag inte ens ta kontakt med Lendo för finansiering. Som sagt, jag återkommer när mina nya kompisar i Kina har levererat varorna. Då kanske jag kan berätta hur man löser dessa problem för småpengar. Det kan ju vara bra att veta för de fåtal svenskar som köper bilar med röda blinkers.
Blinkerslampor gör ju just det: blinkar. Vilket betyder att totaleffekten blir mycket lägre än t.ex. en H4-lampa som lyser hela tiden. Ett lämpligt motstånd kommer knappast att bli mer än lite ljumt även om du blinkar "hur länge som helst". Jag har köpt 6 ohm/50 W motstånd från Kina själv för liknande ändamål, till blinkers borde det räcka mer än väl med 10-20 W motstånd.
Fortsättning: Motstånden jag beställde kom aldrig men jag fick pengarna tillbaka utan strul. Blinkreläet var säkert bra men det passade absolut inte på min bil. Nya nybeställda motstånd borde dyka upp när som helst. Fotrsättning följer.
Och här kommer avslutningen. Den nya beställningen av fyra kinesiska motstånd dök upp. Jag kopplade in dem, blinkfrekvensen blev bra och bilen är nu nybesiktigad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.