Nån här som fortfarande har fosilbil med värmare ??
Jag är inte nöjd med min nya Transit som har automatisk klimatanläggning.
På den gamla med manuell ställde jag in luftflödet, fläkt o temp själv, lite bökigt men en vana när man gjorde det varje dag när man parkerade.
På den ny kan jag göra ingenting. Värmaren startar, efter en stund går fläkten igång på låg fart, för att efter en stund till öka. Luftflödet är på vindrutan och går inte att göra nått åt. Det gör att det är smällhett i huvudhöjd, men golv, stolar är fortfarande kalla.
Jag vill ha värme neråt, så hela hytten blir varm. Hur funkar era bilar ??
Kommentarer
Har du prövat att ställa luftflöden manuellt innan du stänger av bilen?
Det brukar gå att ställa in manuellt även fast bilen har automatik.
Som Guran skriver, i min Octavia ställer jag in luftflöde och temperatur innan jag kliver ur bilen så det blir som jag vill när bränslevärmaren jobbar innan nästa tur.
Fast detta med temp och luftflöden rör man ju nästan aldrig i dagens bilar. För mig har det fingerat bra även med de bilar som haft bränslevärmare - utan speciellt handhavande.
Jag har upp/ner instlällt i vanliga fall. Men den blåser bara uppåt med värmaren som jag kan känna. Ska prova ställa bara ner nästa gång.
På bilar med originalmonterad värmare och ACC så brukar det vara programmerat till att ställa all luft till vindrutan just för att frosta av den.
I en personbil blir det oftast okej ändå, men det är kanske sämre i en transportbil?
Ja, hytten är ju kort men hög,,det är bastu i huvudhöjd, men is på golvet från smält snö, stolar o alla paneler nertill är iskalla.
På den gamla bilen men manuell inställning var hela hytten varm o skön.
Ställde in bara neråt i går, det hjälpte inte.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.