Vi Bilägares forum

2-taktare

2-taktare

Som gammalt tvåtaktsfreak blev jag lite begeistrad i Mäkinens tråd om förmånsbil och det fick till resultat en del ovidkommande inlägg.
Jag öppnar därför den här tråden för att se om det finns fler som är intresserade av den konstruktionen inom bilteknik.
Mängder av biltillverkare har ju haft tvåtaktare, inte bara DKW och Saab och det har funnits många intressanta konstruktioner t.ex. DKW Sonderklasse och Schwebeklasse på 1930-talet med en V4 med "Ladepump".
Nu nästan hundra år senare vore det ju kul om någon började böka med det gamla, det finns ju nya material och elektronik till hjälp.
Även om utvecklingen går mot batteribilar kanske det vore på plats med en högeffektiv lätt tvåtaktssnurra som hjälpgenerator?

Uppdaterat: 2020-11-07 15:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Just i "snurror" (utombordare) har väl 2-taktare lyckats slinka in trots krav på lägre utsläpp. Vet inte hur det är idag men för några år sen så hade ju Evinrude 2-taktare som uppfyllde utsläppskraven för utombordare.

Uppdaterat: 2020-11-07 16:12

Ett problem, förutom de mer kända, är väl att de väsnas väldigt mycket om de ska ge bra effekt. Blir väl ingen vinst om avgassystemet väger mer än motorn.

Uppdaterat: 2020-11-07 16:46

Det är lite knepigt när det gäller utombordare, de allra flesta har gått över till fyrtakt och det betyder ungefär dubbla vikten för samma effekt och det är inte så kul på en liten snabb båt.
Jag hajagat en ny motor i 50 hk- klassen till min lilla båt, men jag vill ha något lätt och då passar inte 4-takt.
Jag har hittat några kineser från Ali Baba, men t.o.m. beg. är svårt, men de befinner sig antagligen på andra sidan Östersjön!
Evinrude tror jag kursade för en tid sedan, men det är ju ett inarbetat namn så de återuppstår kanske.
Men när det gäller utsläppskrav tror jag säkert det går att lösa. Ett problem är ju att de flesta tänker på gamla mopeder och motorsågar som kräver oljeblandad bensin, men större motorer har ju sedan minst femtio år haft separatsmörjning och med allt bättre material krävs allt mindre förbrukad olja.

Uppdaterat: 2020-11-07 16:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Rikard skrev:

Ett problem, förutom de mer kända, är väl att de väsnas väldigt mycket om de ska ge bra effekt. Blir väl ingen vinst om avgassystemet väger mer än motorn.

Tror jag går att lösa. Det behöver ju inte vara som på Isle of Man på trettiotalets när DKW åkte från alla större och tyngre engelska maskiner. Det påstods att de hördes till Liverpool!
Men säkert är tvåtaktaren mer känslig för avgasstrypning än fyrtaktaren, men en fyrtakt högeffektmotor är ju inte speciellt tystlåten den heller.

Uppdaterat: 2020-11-07 16:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi har i föreningen en trimmer med 4 taktsmotor, jag viste inte ens att det fanns förens jag hittade vår i förrådet. Stiga/Honda.
Helt underbar pryl att jobba med, undra varför alla som jobbar dagligen med dessa maskiner har vrålande 2 taktare.
Nackdelen är att man inte kan lämna den upp o ner, som nån gjort när jag hittade den.

Jag letar oxå 50 hk, men ska ha en Yamaha. En fin från sent 80 tal kostar fortfarande 20-25.000:- och går åt fortare än kvickt.
Ringde en här i Stockholm som servar upp och säljer 3 cylindriga Yamaha, han hade kölista på 50 hk.

Uppdaterat: 2020-11-07 17:56

Rikard, jag märkte samma sak, tvåtakt 50-hästare är sällsynta, ska man dessutom ha ett visst märke är det ännu värre. Jag ville ha en Chrysler för att slippa byta styrdon, men jag har gett upp. Nu blir det förmodligen en kines av ett märke ingen i väst hört talas om.
Det blir en chansning, men till en bråkdel av vikten och priset på en fyrtaktare.

Uppdaterat: 2020-11-08 08:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har haft en tvåtaktsbil: https://youtu.be/4CaEPtN5-QQ
Köpte den billigt av en kompis som hade tänkt fixa den "sen". Jag fixade lite småsaker och besiktade den, men körde inte så ofta så jag sålde den.

Endurocykeln är en Husaberg 250 tvåtaktare, men jag har inte kört sen astman började plåga mig. Det står ett par andra blårykande motorcyklar hos mig, men de är inte mina, en RD350 LC och en CR125.

Uppdaterat: 2020-11-07 19:02
saabnisse skrev:

Rikard, jag märkte samma sak, tvåtakt 50-hästare är sällsynta, ska man dessutom ha ett visst märke är det ännu värre. Jag ville ha en Chrysler för att slippa byta styrdokument, men jag har gett upp. Nu blir det förmodligen en kines av ett märke ingen i väst hört talas om.
Det blir en chansning, men till en bråkdel av vikten och priset på en fyrtaktare.

Det var lite värre, Chrysler växer inte på träd nu för tiden.
Legat en båt på vår hamnplan i många år, med en 6 cylindrig 105 hästars Chrysler, till synes i mycket fint skick. Båten försvann när regler/böter infördes för alla båtar som inte kommer i sjön.
Till min glädje fick jag syn på båten året efter hos en gammal vän. Motorn funkade fint, men det gick inte att åka med den med dagens bensinpriser, den drog ohyggligt med bensin. Båten var en Ockelbo större ht, typ 21 fot.

Uppdaterat: 2020-11-07 21:02

Tror vi tidigare konstaterat att jag har en likadan utombordsmotor som Rikard och skulle väl egentligen också behöva nåt lite starkare men med dagens priser på dessa mojänger så får den nog hänga med så länge den fungerar - vilket den f n gör alldeles utmärkt. Lite småtörstig men det är ändå ett lågt pris i sammanhanget.

Uppdaterat: 2020-11-07 23:25

Pi, det är av ungefär samma anledning jag inte vill lägga ner pengar på en ny motor och så naturligtvis den betydligt högre vikten på en nyare fyrtaktare.
Motorn som jag har är egentligen alldeles utmärkt, kanske lite törstig, men det stora problemet är att den tidigare ägaren inte direkt var någon mekaniker, han drog sig inte för att skruva, men tappade han en UNC-gängad skruv kunde den ersättas av vad som helst i samma storlek, även en skruv avsedd för trä! Därför är många godsgängor skadade och restaureringen har tagit mycket tid.
Den har också "frökenväxlats" så jag trodde klorna skulle vara slut i växelhuset, men de hade klarat sig bra med endast små rundningar i ändarna. Däremot behöver reglaget några nya länkbussningar.

Tyvärr börjar det bli svårt med delar, motorn är ju några år

Uppdaterat: 2020-11-08 09:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bild borttagen.

Apropå Mäkinens RD350 ovan: Våren 1974 plockade jag ut en splittans RD350 och blåste blå rök tills hösten inträdde. Nästa vår var jag mogen för min första bil. Med fyrtaktsmotor.

Uppdaterat: 2020-11-08 11:29
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Min Yamaha 40 är av årsmodell -95 så till den borde man rimligen få tag i reservdelar några år till - om det behövs. Hittills har jag klarat mig....)

Uppdaterat: 2020-11-08 16:49

En Yamaha är det säkert inga svårigheter att få delar till, det är värre med Chryslerveteranen som jag har.
Vi får se om jag får tid med en riktig renovering, men intresset är inte på topp, lika litet som brukandet.
Jag trodde barnbarnen skulle bli mer intresserade, men än verkar det inte så, det kanske kommer.

Uppdaterat: 2020-11-08 17:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För min del är båten mer använd än någonsin.
Dotter med familj har köpt en vattenskoter (300 hk !!!) Men då inte hela familjen får plast på den har båten använts som basstation.
Barnbarnet på 6 år meddelade stolt att han åkt i 100, om det var knop el km framgick inte, men rimligheten säger att det var km/h.
Svärsonen berättade att skotern bara drar hälften så mycket bensin som båten.

Uppdaterat: 2020-11-08 19:34

Rikard, som båtmänniska sedan barnsben (både segel o motorbåt) så skulle jag inte skryta med att en 6 åring fått åka med i 54 knop på en vattenskoter. Jisses vad fort det går på en vattenskoter, när man kör i 54 knop. Men vi är olika.

Uppdaterat: 2020-11-08 22:03

Har inte provat skotern själv.
Har bara åkt båt, typ Joker 16 i 45 knop, och det var en skaplig fartkänsla i den jollen.

Uppdaterat: 2020-11-10 20:48

Tvåtakt är ju underbart.
Först MC som jag köpte var en Yamaha RD350 YPVS. Den byggde jag om med Harris Performance Helkåpor. Finns kvar i min ägaoän idag men skulle nog behöva en rejäl service för att kunna köras med.

Tvåtaktare är egentlig rätt sköna att köra. Antingen små med härliga effektpucklar eller stora med grymt bottenvrid. Snacket om ylande tvåtaktare är ju egentligen bara trams. De varvar ju mycket för att motorerna ofta är små. Fyrtaktare varvar ju mer vid samma storlek för att få lite effekt.

Uppdaterat: 2020-11-14 19:11

För övrigt var ju Ford på med tvåtaktsmotorer i bilar i början på 90-talet. Australienska Orbital hade utvecklat en 3-cylindrig tvåtaktare som klarade alla utsläppskrav och var märkbart starkare än motsvarande 4-taktare. Ford beställda 25st provbilar men det hela föll av någon anledning. Vad jag kunnat googla mig till så trodde man att det skulle finnas för stort köpmotstånd med tvåtaktsdrivna bilar..

Uppdaterat: 2020-11-14 19:17
Desmoholic skrev:

För övrigt var ju Ford på med tvåtaktsmotorer i bilar i början på 90-talet. Australienska Orbital hade utvecklat en 3-cylindrig tvåtaktare som klarade alla utsläppskrav och var märkbart starkare än motsvarande 4-taktare. Ford beställda 25st provbilar men det hela föll av någon anledning. Vad jag kunnat googla mig till så trodde man att det skulle finnas för stort köpmotstånd med tvåtaktsdrivna bilar..

Ford hade nog rätt, skulle någon här ens tänka sig en tvåtaktare i bilen? Ryktet om bränsletörst, illaluktande avgaser, bullrigt tvåtaktsknatter osv försvinner i första taget.

Uppdaterat: 2020-11-14 19:39

Nu är det ju en elbilsrevolution på g, men bortsett från den skulle jag mycket väl kunna tänka mig en tvåtaktare i bilen. Vem skulle säga nej till mer effekt och vrid liksom?

Uppdaterat: 2020-11-14 19:50

Den som kört en Saab 96 eller en DKW AU 1000 glömmer det aldrig,
Det överdrivna påståendet om blårök låg ju en tid tillbaka, de nyare motorerna med separatsmörjning lämnade inte mycket rök efter sig om de fick rätt olja och pumpen var rätt justerad.
Men det var då, nu finns ny teknik, nya material och man kan lätt göra en högeffektiv överladdad tvåtaktsmotor med trycksmörjning och styrd bränsleinsprutning i princip samma typ som funnits på fartyg och med hög verkningsgrad.
Om man jämför wankelmotorn med en kolvmotor som jobbar i tvåtakt finns det ingenting som talar för Wankelmotorn.
De flesta större dieslar på lokomotiv och fartyg jobbar ju i tvåtakt.

Uppdaterat: 2020-11-14 22:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tvåtaktare lever väl på varvtal med dåligt bottenvrid.

Och fyrtaktarens varvtal tar man ned med turbo för att maximera vridet betydligt på lägre varv.

Uppdaterat: 2020-11-15 09:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000, det är en missuppfattning, det som låter som höga varv beror ju på att tändningen sker varje gång kolven är i topp, det blir alltså dubbelt så mycket surr som från en fyrtaktare.
Och varvet beror ju helt på motortypen, tänk bara på en tändkulmotor som kan ha ett varvtal på 60 rpm!

Uppdaterat: 2020-11-15 10:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
mso 1000 skrev:

Tvåtaktare lever väl på varvtal med dåligt bottenvrid.
Och fyrtaktarens varvtal tar man ned med turbo för att maximera vridet betydligt på lägre varv.

Som saabnisse säger så är det en missuppfattning att tvåtaktare skulle ha dåligt bottenvrid eller varva mer. De varvar mindre. Titta bara på motorcyklar där nuvarande 4-takt 600cc har både lägre effekt och vid högre varv än tvåtaktare. Yamaha R6 tex producerar 117bhp vid 14500rpm medans Suter mmx 500 ( som är en nyproducerad 2-taktshoj) producerar hela 195bhp vid 13000rpm. Båda ligger runt 600cc.

Den som kört 500cc tvåtaktscrossar vet också att det finns gott om vrid i tvåtaktarna.

Uppdaterat: 2020-11-15 17:02

Provade en Kava 500 cross en gång, med mina 60 kg var framhjulet aldrig i marken mer än när jag släppte gasen eller bromsade.

Uppdaterat: 2020-11-15 17:18

Bjuder på en film av ett härligt 2-taktsprojekt. Amazon med tvåtakts v8a. Vilket gassvar!
https://youtu.be/RoiWpJLokEc

Uppdaterat: 2020-11-15 17:35