Det diskuteras så mycket om att serva bilen 1 ggr/år för att oljan tar "stryk" p. g. av kallstarter?
Jag har en Mercedes cabriolet som körs c:a 300 mil/år däremellan står i garage och således inte har kallstarter i ordets bemärkelse. DÅ BORDE DET VÄL VARA BERÄTTIGAT MED MILSERVICE, ELLER??? Visst byta olja varje år är väl inte fel men resten? Som en tidigare bilägare skrev så har jag också en KIA Sportage D som servas vartannat år eller 3 000 mil, ingen större skillnad på diesel eller bensin om så vore så tar väl dieseln större skada. Och att jämföra med el/hybrider har mer med bilföretagens sätt att få in bilen för att underhålla verkstäderna!
Kommentarer
Det är väl ingen som tvingar dig att serva bilen varje år, det avgör du ju själv.
Själv skulle jag inte byta olja efter 300 mil, men kanske var 1000 eller vart tredje år om jag skulle köra så lite.
Vad som är viktigt däremot är att hålla koll på kamrem, på de bilar som har sådan och drivremmar, det är delar som tar stryk efter tid, inte enbart efter mil!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.