Vi Bilägares forum

Toyota corolla -99

Toyota corolla -99

Hej!
Jag ska köpa en Toyota Corolla -99 som gått 5900 mil i småland och stått förvarad i varmgarage om vintrarna innan. Vad jag kan se ser den inte ut att vara särskilt angripen av rost och den har haft regelbunden service, dock lite oklart vad för rostskyddsservice den fått. Jag kommer köra den på vintern i Stockholm med vårat härliga vägsalt så jag tänker att det kan vara på sin plats att rostskyddsbehandla den. Jag har letat runt lite men hittar mest gamla trådar. Så vad skulle ni rekommendera för behandling? Läst lite om linoljebehandling som verkar passa lite äldre bilar. Och finns det någon verkstad som utför behandlingar som ni kan rekommendera? Eller varna för?
Mvh
Persson

Uppdaterat: 2017-07-28 02:35

Kommentarer

Även om bilen är en verklig lågmilare så är den trots allt snart 20 år gammal och skall du då använda den som bruksbil så är det nog bara att köra och inte kosta på den onödigt mycket.

Uppdaterat: 2017-07-28 08:13

Har bilen bara gått knappa 6K mil så anser jag att verkligen bilen är värd att rostskyddsbehandla. Kan du göra jobbet själv, antingen pensla eller spruta, så satsa på rå linolja. Ska du lämna in den till ett rostskyddsföretag så välj TUFF KOTE som jag personligen tycker är mycket bra. Det finns även en rostskyddare strax utanför Uppsala som många som kör veteranbilar och bilar som kräver lite extra noggrann rostskyddsbehandling vänder sig till.

Uppdaterat: 2017-09-26 17:01
Toyota Yaris Verso rostfri lågmilare sökes men det verkar som att söka efter en nål i en höstack. Kolla in min BIO!

http://www.vibilagare.se/comment/348562#comment-348562

Uppdaterat: 2018-03-16 12:42

Använd ALDRIG spillolja till rostskydd!

Linolja är ok, gärna förtunnad med 50% terpentin eller lacknafta, det ökar krypförmågan, annars är det bättre att kontakta något av företagen som levererar t.ex. Dinitrol, Tectyl och liknande, de är experter på rostskydd och har flera lämpliga produkter.

Men det är ett kladdgöra och man bör ha en bra lokal där man kan hållas om man ska göra det själv!

Uppdaterat: 2018-03-16 19:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rå kallpressad linolja torde vara riktigt bra, så slipper du kemikalier.

Uppdaterat: 2018-03-16 20:38

Nåja, rå kallpressade linolja hör också till kemikalier, men den är inte framställd från fossila råvaror.

En av de bästa blandningarna är 50/50 trikloreten och rå linolja, den har väldigt goda penetrerande egenskaper, men tyvärr är den lite obehaglig i övrigt!

Uppdaterat: 2018-03-16 21:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tja, vill du se det så så är ju även vatten en kemikalie. =)

Jag tänkte mer på gränsdragningen som SAOB använder sig av: Framställs kemiskt.

För övrigt intressant startämne för en ny tråd: Vad är en kemikalie! =)

Du som är inne lite i kemikaliespåret: Vet du var man kan få fatt i kloroform, diklormetan, dioxan, acetonitril, dikloretansyra eller 1,1,2-trikloretan?

Nej, det är inte så farligt som det låter =) - jag skall 'limma' PLA-plast (3D-utskrifter). Kloroform känns som en av de mindre otrevliga och kanske mer lättåtkomliga, eventuellt. Behöver inga mängder men kanske tiotalet ml i allafall.

Uppdaterat: 2018-03-16 22:17
saabnisse skrev:

Nåja, rå kallpressade linolja hör också till kemikalier, men den är inte framställd från fossila råvaror.

En av de bästa blandningarna är 50/50 trikloreten och rå linolja, den har väldigt goda penetrerande egenskaper, men tyvärr är den lite obehaglig i övrigt!

Använd ALDRIG trikloreten till rostskydd! Det finns bl a risk för förgiftning vid användning och är cancerframkallande, hormonstörande och miljöfarligt.

Trikloreten/ trikloretylen omfattas av ett nationellt förbud och får endast användas yrkesmässigt vid forskning och utveckling samt för analysarbete. Får ni ändå tag på detta synnerligen otrevliga ämne, så lämna in det på en återvinningsstation för farligt avfall, istället för att använda på bilen! Läs mer på https://utslappisiffror.naturvardsverket.se/Amnen/Klorerade-organiska-amnen/TRI/

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Xanthopteryx skrev:

Tja, vill du se det så så är ju även vatten en kemikalie. =)

Jag tänkte mer på gränsdragningen som SAOB använder sig av: Framställs kemiskt.

För övrigt intressant startämne för en ny tråd: Vad är en kemikalie! =)

Du som är inne lite i kemikaliespåret: Vet du var man kan få fatt i kloroform, diklormetan, dioxan, acetonitril, dikloretansyra eller 1,1,2-trikloretan?

Nej, det är inte så farligt som det låter =) - jag skall 'limma' PLA-plast (3D-utskrifter). Kloroform känns som en av de mindre otrevliga och kanske mer lättåtkomliga, eventuellt. Behöver inga mängder men kanske tiotalet ml i allafall.

Det är klart farliga kemikalier du letar efter och du kan läsa mer om en del av dem på https://utslappisiffror.naturvardsverket.se/Amnen/Klorerade-organiska-amnen/ (klicka på namnen i tabellen till höger)

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

John, trikloreten eller trikloretylen användes så sent som början av 1970-talet som kylvätska vid skärande bearbetning av vissa metaller.

Helt öppet!

Det fanns vissa personer som klagade över andningssvårigheter vid maskinerna och dessa ansågs pjoskiga!

Nu föreslog jag faktiskt inte att det skulle användas på bilen utan enbart att det gav linoljan bra krypegenskaper.

Den kan ersättas med terpentin, det blir nästan lika bra.

Uppdaterat: 2018-03-17 10:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Detta kostar mer än det smakar, vinter bilar finns det gott om. Köp en ny när nuvarande rostat upp. Sedan tycker jag det är ett dåligt val när det kommer till corolla då den saknar anti-sladd system vilket gör den till en osäkrare vinterbil.

Uppdaterat: 2018-03-17 11:17
Styggavargen
Stoor skrev:

Är det värt att rostskydda en 20 år gammal bil som tillverkats i miljontalsexemplar? Det blir väl knappast en samlar eller entusiastbil.

Det är just såna som man ska bevara. Ingen brydde ju sig om dem, och plötsligt finns det inga kvar.

Jämför med t.ex. Volvo 240, som numera kan kosta stora slantar.

Uppdaterat: 2018-03-17 11:52
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Min Toyota Corolla -01 hade jag som andra ägare i tre år (såldes 2006). Bilen har nu gått 20 000 mil med den tredje ägaren, och något extra rostskydd gjordes inte av mig eller förste ägaren. Toyotas tillverkningskvalité och tillförlitlighet besannas...

Uppdaterat: 2018-03-17 12:18

Om inte tidigare ägare rostskyddat, så hade denna troligtvis inte funnits kvar: https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Tercel_4X4_78089803.htm?ca=11&w=1

Bara 49000 mil, knappt inkörd ;)

Uppdaterat: 2018-03-17 13:14
40-talisten skrev:

Min Toyota Corolla -01 hade jag som andra ägare i tre år (såldes 2006). Bilen har nu gått 20 000 mil med den tredje ägaren, och något extra rostskydd gjordes inte av mig eller förste ägaren. Toyotas tillverkningskvalité och tillförlitlighet besannas...

Det var väl inte något bevis för någon typisk hög Toyotakvalitet, det kryllar ju av bilar från 2001....

Uppdaterat: 2018-03-17 13:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Visst är det så, om svärmor tex valt en Toyota Corolla från 2010 så hamnar den bilen när den besiktigas 2016 först på tredje plats i besiktningsstatistiken över vilken bil som har minst fel och det är inte bäst ser man här.

https://www.trafi.fi/filebank/a/1485257522/830e529783ddf88b38a5029279fdfeec/23892-Kov2010_M1_Kv16.pdf

Uppdaterat: 2018-03-17 18:51
Elbil2

TOYOTA KLARER SIG FAKTISK FINT ISÆR AURIS, RAV V 4 er vist noget specielt

Uppdaterat: 2018-03-17 19:03

Fanns det Corolla 2010 ? Vill minnas att i vart fall kombin fanns bara t o m 2007 och den slutsåldes på våren 2007 dessutom.

Uppdaterat: 2018-03-17 19:09

Nja, så överlägsen verkar Corolla inte vara:

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-03-17 19:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det var jag har byt många olika bilmärken som inte är bra och därför jag bestämt år 2015 sommar att skaffa problemfritt med Toyota Auris som måste jag ha en bra bil. Toyota är enda få stryk och får inte vara problem. Jag köpte en ny årsmodell 2016 Auris HSD. Just har kört bara 1 år och den Auris är inte problemfritt när det gäller SafetySense, stör guppkörning gör obekvämt fjädring, vibration motorstart irriterar hela tiden på och av mellan 70 - 80 km/h på landsväg. Knak knak på alla dörrar gångjärn med smörjfett. Fortfarande är trist att köra. Jag haft Auris den december 2015 och såld januari 2017. Köpt den januari 2017 en ny Opel Astra rullar nu idag fortfarande nöjd.

Uppdaterat: 2018-03-17 20:05
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Pi skrev:

Fanns det Corolla 2010 ? Vill minnas att i vart fall kombin fanns bara t o m 2007 och den slutsåldes på våren 2007 dessutom.

Från och med 2008 års modell kallas sedanversionen av Auris för Corolla.

Såldes ett par år i Sverige, men säljs fortfarande i bl.a. Finland och Tyskland.

2010:an såg ut så här:

https://www.blocket.se/stockholm/Frasch_TOYOTA_77971740.htm?ca=11&w=1

Nuvarande ser ut så här:

https://www.toyota.fi/autot/corolla/index.json

Uppdaterat: 2018-03-17 20:17

Nu har ni hamnat helt utanför tråden.

Läs TS första inlägg och svara gärna på det!

Uppdaterat: 2018-03-17 20:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Apropå hamna utanför så tror jag knappast att TS läser denna tråd längre så utsvävningar har nog inte nån större betydelse.

Beträffande Corolla Sedan 2010 så har jag svårt att tro att det såldes speciellt många i Sverige - inte minst eftersom Sverige inte är nåt sedan-land.

Uppdaterat: 2018-03-17 20:46

Pi, du har säkert rätt!

Uppdaterat: 2018-03-17 21:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Nu har ni hamnat helt utanför tråden.

Läs TS första inlägg och svara gärna på det!

Ja just det det var fjärde inlägg satt annan webbadress till Honda HR-V om rostskydda från a128.

Dom pratar nu om annan efter längesen över 5 månader sen handlar om endast Toyota Corolla.

Uppdaterat: 2018-03-17 21:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
saabnisse skrev:

John, trikloreten eller trikloretylen användes så sent som början av 1970-talet som kylvätska vid skärande bearbetning av vissa metaller.

Helt öppet!

Det fanns vissa personer som klagade över andningssvårigheter vid maskinerna och dessa ansågs pjoskiga!

Nu föreslog jag faktiskt inte att det skulle användas på bilen utan enbart att det gav linoljan bra krypegenskaper.

Den kan ersättas med terpentin, det blir nästan lika bra.

DDT och asbets ansågs också harmlösa en gång i tiden, men idag vet vi bättre.

När du skriver "en av de bästa blandningarna" om linolja och trikloretylen i en tråd om rostskydd till bilar, kan man tolka det som att du förespråkar att denna blandning används just till bilar.

En nästan 20 år gammal Toyota Corolla, tycker jag inte är värd att rostskydda på något sätt.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
hultarn skrev:

Nja, så överlägsen verkar Corolla inte vara:

Verkar kunna få fram olika siffror i Dekra.

https://www.used-car-report.com/de/gebrauchtwagenreport/?no_cache=1&tx_t3dekragwr_dekrausedcarreport%5Baction%5D=compare&tx_t3dekragwr_dekrausedcarreport%5Bcontroller%5D=ModelData

Uppdaterat: 2018-03-17 21:32
Elbil2

För att återvända till tråden, så kan linolja rekommenderas, utan tvekan. Dessutom luktar bilen gott. :-)

Jag har använt Biltemas spray-linolja.

En liten varning dock: det flyger runt små linoljepartiklar och hamnar överallt, även på lacken.

När det gäller inuti trösklar och balkar, har jag använt vanlig ny motorolja, det funkar utmärkt. En vanlig pump-oljekanna och en slang påträdd på pipen, så är det bara att köra.

Uppdaterat: 2018-03-18 08:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, finns ingen fördel med att använda motorolja i hålrummen framför rostskyddsolja.

Motoroljan har inte lika goda penetrerande egenskaper och det är ju inga stora pengar att spara även om man väljer en billig olja.

Men det går ju med linolja även här, men utspädd med minst 50% terpentin eller fotogen.

Jag har tidigare skrivit om en jobbarkompis som gjorde en gröt på tjära, spillolja och bensin som kokades ihop till lagom konsistens på ett fotogenkök!

Sedan lade han på ett tjockt skikt på de upprostade balkar och förstyvningar som han lagat med plåt från kaffeburkar som popnitats på plats.

Han gjorde det under flera år på flera skrotbilar av olika fabrikat och samtliga blev godkända vid besiktning!

Uppdaterat: 2018-03-18 09:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: fördelen är att jag kan använda min vanliga oljekanna, kompletterad med en plastslang (som är ihopsmält i änden och sedan "punkterad" kors och tvärs med en varm nål, då får jag spridning åt alla håll.

Uppdaterat: 2018-03-18 09:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, det kan du väl göra oavsett vilken olja du använder?

Rostskyddsolja behöver ju inte köpas på sprayflaska, den säljs även på dunk.

Uppdaterat: 2018-03-18 14:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: det jag menar är att jag inte behöver ordna en särskild oljekanna för ändamålet.Jag tar den vanliga och bara trär på slangen.

Uppdaterat: 2018-03-18 18:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har en pumpspruta, en trädgårdstyp avsedd för ogräsmedel, men nu försedd med en förlängningsslang.

Den fungerar utmärkt med rostskyddsolja, men måste rengöras ordentligt med lacknafta efter varje användning, torkar oljan i ventilerna blir det väldigt jobbigt!

Uppdaterat: 2018-03-18 19:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre