Vi Bilägares forum

Skumplasten ViB tjatar om i rostskydds testerna.

Skumplasten ViB tjatar om i rostskydds testerna.

ViB påpekar ju ofta att bilarna har en bit skumplast bakom framskärmarna vid dörrstolpen.

Jag lossade idag innerskärmen på ena V40in då den börjat få lite rost nertill av skärmens bakkant, och mycket riktigt satt där en bit skumplast, som synes på bilden var det packat med grus mellan innerskärmen och skummet.
Förutom att skummbiten dröp av vatten har Volvo i detta fall satt igen den naturliga avrinningen för eventuellt skräp som kommer in bakom skärmen.
Man har även efter att skärmen monterats, lagt ett tjockt lager karossmassa under sparklådan och över den monterade skärmen, och därmed satt helt stopp för vatten att rinna ut.

All plåt är galvad, men det ha föga hjälp, då det helt saknas annat rostskydd.

Rosten på skärmens utsida var inte mycket, men insidan var inte snygg.

Uppdaterat: 2016-06-15 18:13

Kommentarer

Tänkte inte på det.
På bild 2 är skumbiten borta.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-06-15 18:28

Japp, en elegant lösning?
Det påminner om en Simca 1500 som jag hade för länge sedan, en trevlig bil, men innerskärmen var tätad med skumplast mot ytterskärmen.
Rosthål efter 1,5 år! Ingen rostskyddsgaranti på den tiden, det blev att avlägsna skumplasten, göra en fusklagning med plastspackel som faktiskt höll flera år.

Uppdaterat: 2016-06-15 20:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, vet du mer om rösttrög plåt? Skrev om det i en annan tråd i denna del av forumet.

Uppdaterat: 2016-06-15 21:16

Den v40 som inte har någon kassa skärmar finns inte...
Min som var fas 2 skulle ha bättre rostskydd, det gällde inte framskärnarna....
Men glasfibermatta och båtpolyester som penslas på gör underverk, blev riktigt fint.
Den snygga tajta linjen på hjulhuset blästras av 16 tummarna, så den går upp i rök, samt nederkanten som på rikards av skummet bakom.

Uppdaterat: 2016-06-15 22:17

Bilen på bild är en Fas 2 -02.
Nått sprutat penetrerande rostskydd finns inte alls. Men det skulle sakna betydelse i detta fall, kan inte grus och vatten rinna ut rostar det i alla fall.

Uppdaterat: 2016-06-15 23:40

En annan kul grej är skumplasten som förstör framdörrarna på nyare Golf. Skumgummit suger åt sig vatten, fryser sedan och främre nedre hörnet på dörren böjs. Grattis!
Det är ju svårt att ta sig in i bilen utan att öppna dörren...

Uppdaterat: 2016-06-16 08:23
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn - men de problem du talar om avseende Golf var väl för Golf 6 vill jag minnas (där plåten kunde vikas av fastfrusen is). Men min Golf 6 Variant -12 hade faktiskt inte skumplast utan det var vanlig hårdplast. Däremot kunde det bildas is om man hade värmaren på i bilen på parkeringen och det snöade friskt ute, snön smälte av värmen i bilen och sen frös den smälta snön till is - bl a nere i hörnet av dörren. Men jag hade inga problem eftersom jag var medveten om bristen och höll koll när det var sånt väder.

Uppdaterat: 2016-06-16 09:19

Pi: ja, nu var det ju inte alla som förväntade sig de problemen och agera efter det.
Jag fick syn på en Golf med ett konstigt knäckt främre här och fattade inte vad som hänt. Inte förrän jag läste om det här.

Men, oavsett så är det en felkonstruktion. Herrn Wolfsburg-ingenjör "tänkte inte på det".

Dessa olika typer av plastbitar funkade inte på 70-talet, och de funkar inte idag.

Uppdaterat: 2016-06-16 10:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Alltså, nu bjuder ni på detta, snart kommer det om den långsiktiga kvaliten på vag bilar.......

Även en tysk herr diplom-ingenjör kan väl ha en dålig dag......

Vissa franska konstruktörer har ju fått för sig att man ska ha ljudisolering.......utanpå dörrarna.......kanske funkar bättre.

Uppdaterat: 2016-06-16 11:00

Fast just detta problem med smält snö som återfryser till is under sin väg ner till backen lär nog kunna drabba flera bilar än Golf 6:or skulle jag tro - under ogynnsamma omständigheter. Och det hade inget med "skumplast" vid bakre delen i skärmen att göra eftersom det inte fanns nån sån på den bilen. Däremot sitter det nån form av skumplast "med skinn" (slät, blank yta) på motsvarande ställe på Golf 7 så där kan man ju fundera över hur det kommer att fungera i långa loppet.

Uppdaterat: 2016-06-16 11:09

Alla bilar har dålig skitplåt... Såg detta på min snart 27000 mil gamla 740 -90 bruksbil... Är vf skärm och framkant på dörr... Bara 26 år gammal, skandal!

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-06-16 11:22
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Larson: ja, det är skandal. Kan bara instämma! Kanske kan du få det på rostskyddsgarantin... ;-)

Just det där stället verkar vara ömtåligt på Seat, stod o kollade på en nyare igår som var rejält röd där. Båda sidorna.

Uppdaterat: 2016-06-16 11:27
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Volvon har samma konstruktion som Golfen, skärmen slutar på sparklådan.
Skillnaden är att Volvons smältvatten från vindrutan rinner i dörrstolpen och ut genom hål i sparklådan, det var därför tidiga 7 serien innan dom blev galvade, kunde rosta helt sjukt mycket i sparklådor och golv, när avrinningarna i lådan satte igen, rann vattnet in på golvet under mattan.
På Golfen rinner vattnet utanpå dörrstolpen ner bakom skärmen, när grus satt igen neråt, rinner vattnet ut mot dörren och bygger på is.

Uppdaterat: 2016-06-16 12:21

På min var det inte nåt grus men visst byggde det is ändå när det var kallt och snöade och kupévärmaren värmde på inifrån. Dock inte så mycket att det blev några problem men jag hade ju läst om problemet och var observant. Men det är nog bara i vissa väderförhållanden som detta kan uppstå - och i kombination med att man värmer kupén länge vilket hände ibland på jobbet. Annars blir det ju inte speciellt mycket vatten av snön.

Uppdaterat: 2016-06-16 13:39

Är någon som vet varför man använder skumplast på just detta ställe? Eftersom det verkar vara en väldigt dålig lösning.

Uppdaterat: 2016-06-16 14:05
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det måste väl vara för att dämpa ljud som det sitter där?

Uppdaterat: 2016-06-16 14:12

Ja det måste vara ljud, finns ingen annan förklarlig anledning.

Uppdaterat: 2016-06-16 15:39

Ljuddämpning, det är ju enda stället kupen möter hjulhuset, så det ska dämpa vägljud.

Uppdaterat: 2016-06-16 16:30

Märkliga uppgifter, ska inte avrinningen skötas via plastslangar inne i skärmen?
Så har det varit på alla Opel jag nånsin skruvat på sedan 60-talet.

Uppdaterat: 2016-06-16 17:37

...och Opel på 60-70-talen var ju mer eller mindre rostfria - eller ? F ö kommer jag inte ihåg att det satt några slangar inne i skärmarna på mina Oplar från den tiden. Och en och annan hade man ju anledning att gräva under skärmarna i p g a rostangrepp men det var ju tyvärr vanligt på mer eller mindre alla bilar på den tiden. Så nån konstruktion som motstod rost fanns ju knappast då - med eller utan slangar.

Uppdaterat: 2016-06-16 18:47

Shit, en V40 som rostar redan tänkte jag! Men sedan insåg jag att det inte var årets modell direkt. Då var det inte lika förvånande/spännande längre. Att gamla bilar rostar är väl inget nyhetsstoff.

Uppdaterat: 2016-06-16 19:03

Den sitter inte synlig bakom skärmen utan inuti en form av dubbel plåt vid torpedväggen och nu var det ju tal om avrinning och inte rost i tröskel eller bakskärm eller hur?
Sedan har jag aldrig haft något att göra med mindre bil än Rekord, billigare modeller kan ju ha sett annorlunda ut.

Uppdaterat: 2016-06-16 22:32

Men oplar har ju varit likadana sen sextitalet, typ...

Uppdaterat: 2016-06-16 22:42