Hej!
Är på jakt efter en ny bil och läser just nu om tester på rostskydd. En sak som jag funderar på över dessa tester är att det aldrig pratas om material som bilarna är byggda av. Verkar ofta vara samma bedömning av en idag nytillverkad bil som för en 15 år gammal. Det måste ju ha hänt en hel del med kvalitén på stål. Idag är ju tillgången på billiga höghållfasta stålsorter betydligt bättre än för 15 år sedan. Ingen biltillverkare tillverkar eget stål utan köper från stålproducenter. Hur benäget ett stål är att korrodera har ju helt och hållet med dess kemiska sammansättning att göra(om vi bortser från korrosion som kan uppstå vid bearbetning) . Därför hade det varit mycket lämpligt att ta reda på vilka material bilen är byggd av vid en bedömning av rostskydd. Finns det någon biltillverkare som delar med sig av sådan info? Den enda info jag har hittat är från stålproducenten ArcelorMittal som gör vissa detaljer till Honda(Usibor stålkvalitet) och i deras katalog för stål till bilindustrin visas exempel på stålsorter till bärande detaljer, stolpar, kofångare, dörrar, motordetaljer med mera. http://automotive.arcelormittal.com/saturnus/sheets/ArcelorMittal%20Automotive%20product%20offer%20EN.pdf
Med sådan information ska man kunna dra ganska bra slutsatser om hur motståndskraftig en bil är för korrosion. Problemet är ju bara att få reda på vilket material biltillverkarna använder. Nån här som har mer info att fylla på med?
Kommentarer
Gäsp: tror det är en osäker metod. Ungefär som att kolla historisk avkastning för finansiella instrument och sedan placera efter det.
Spirou: jag läste om just det du skriver att höghållfasta stål är svårare att rostskydda men hittar inte sidan nu… Tror det hade att göra med väteförsprödning av stålet. Någon reaktion vid ytbehandling som på sikt bidrog till sprickbildning. Pga detta väljer tillverkare att inte galvanisera vissa detaljer. Men på vilka detaljer och vilka biltillverkare är det som avstår behandling? Ja, det är svårt det här.
Det som gäller Gäsp, är att då får du börja studera till läkare i moderlivet.
Jo, det är riktigt, ni är inne på rätt spår. Risk för väteförsprödning finns alltid när man förzinkar höglegerat stål med konventionella metoder.
Det finns dock metoder som är lämpliga när det gäller rostskydd, t.ex. sprutförzinkning, men det är en alldeles för dyrbart vid biltillverkning.
Det finns rosttröga höghållfasta stållegeringar, men det är samma sak här, de blir för dyra.
Så det gäller att olja på om man vill att bilen ska klara puberteten!
Gäsp, det är knappast för att bilarna är utslitna som det inte finns några äldre än sju år i Japan, det är ju deras svindyra bilbesiktning som gör att det är mer förmånligt att exportera den gamla bilen och köpa en ny.
Men det är ju det här som blir så fel när man pratar bilar. Bara för att det har varit så en gång i tiden betyder det ju knappast att resultatet blir detsamma idag eller imorgon. Var finns riktig fakta, det objektiva? Det är uppenbart att känslor och image styr bilval och inte tekniska data. För mig som värdesätter en tillförlitlig och säker bil som bara fungerar och tar mig dit jag vill och hem utan minsta tanke på design och så kallad körglädje hur väljer jag lämpligast ut en bil? Jag försöker läsa och lära mig men det är inte lätt att hitta vettig info. Nu har jag kommit till rostskydd. Tänk om tillverkarna redovisade vilken plåt, ytbehandling och så vidare som användes. Gärna i en sprängskiss i reklamfoldern, nice :) Det tog mig över ett år av läsande och klurande av bilmodeller innan jag slutligen valde min nuvarande bil, en Honda Insight. Ja nu vet ni hur högt ribban ligger, eller lågt... Den är förresten snart 6 år och jag tänker behålla den. Får se om den rasar det 7:e året enlig Gäsps profesia. Uppäten av rost, men då får den äta snabbt.
Om inte jag missminner så har jag läst i en broschyr från Volvo hur karossen var uppbyggd och rostskyddad. Ganska så detaljerat. Det var någon gång 80-tal. Modell 740 kanske? Detta hade jag velat se redovisat för en Honda Civic Tourer 2015.
Nu ska vi nog inte tro att bilindustrin bekostar bruksbilar med kirurgist stål.
På 80-talet så köpte bilindustrin östblocksstål.
Idag så handlas det ur Kina och....Nordkorea!
Så billigt som möjligt gäller.
Alufälgar är nu billiga, är de bättre nu än då de var dyra? Nej tvärtom, de bra är dock fortsatt dyra.
Jag tror inte helt på Hulkens info om att ädelt stål och legeringar skulle vara billigare idag.
"Metall" är dock i stort billigare på grund av Kina. Farsgubben en gammal gjutare som han är vet att berätta att när man frågar kinamannen om sort o kvalitet så svara han......ehhh? Bra metall!
Min Honda Civic TypeR var tre månader gammal när de första rostprickarna kom på passagerarsidans tröskels ovansida.
Det blev omlackering av tröskeln som garantijobb.
En kommentar raderad p.g.a. personpåhopp!
Tycker de bilar man ser mest synlig rost på är Mercor från mitten av 90-talet och framåt och SAAB:ar från ungefär samma tid och framåt, samt vissa japanare som Corolla och Civic men då mest äldre bilar från typ mitten av 80-talet fram till slutet av 90-talet. De sistnämnda verkar dock rulla på år efter år trots uppenbar misskötsel...
Det skiljer inte särskilt mycket mellan de olika stålkvaliteter som används av olika tillverkare till karosspressning idag.
Och det är en myt att höghållfast stål skulle vara mer rostbeständigt än tidigare stålkvaliteter.
Alla använder höghållfast stål och den främsta anledningen är inte att bilen ska bli mer hållfast utan att man ska kunna använda tunnare plåt och på så sätt få ner vikt och bränsleförbrukning.
För att man inte ska på oönskad flexning och rörelser i plåten förses den med pressveck här och där, ofta duktigt maskerade till en designgimmick, som ska få kunden att särskilja just det märket.
Ofta räcker det inte med veck och kanter utan man måste hjälpa till med svetsade profiler som också kompletterar andra karossdelar.
Eftersom dessa sällan eller aldrig helsvetsas har man automatiskt ett bra ställe för spaltkorrosion och det är just det som är vanligast.
Biltillverkarna tätar dessa spalter olika bra, en bra tätad spalt ger sällan korrosion, men en del tillverkare, främst från länder med betydligt bättre miljö än vår, struntar i att täta spalter överhuvudtaget.
Köper man en ny bil från en tillverkare där man misstänker att det kan vara dåligt rostskydd är det ju en struntsumma att lägga på en kompletterande rostskyddsbehandling jämfört med priset på bilen!
Sedan är det ju en annan sak hur länge man tänker behålla bilen och om man bryr sig om nästa ägare!
Vi Bilägares rostskyddsbetyg känns ganska missledande, tycker jag. För det första känns det märkligt att tala om betyg överhuvudtaget, eftersom man inte väger in alla variabler (t ex lackkvalitet). Prognos vore ett bättre ord, eftersom det då tydligare framgår att man gör en bedömning och att det inte handlar om absoluta fakta. Finns flera exempel på bilar som fått höga betyg, men ändå rostat tidigt.
Dessutom görs kontrollen av en firma som säljer rostskyddsbehandlingar. De har förstås ett intresse av folk ska rostskydda sina bilar. Framförallt är det förmodligen lönsamt att skrämma upp privatkunder, vissa märken går nästan enbart som företags- och tjänstebilar och där är rostpaniken förmodligen inte lika stor.
Den bil jag själv kör, kommer enligt Vi BIlägare att inte klara sig ens i tre år (i ett test hävdade de i alla fall milkostnaden egentligen var någon krona kr högre upp till 3 år/6000 mil, eftersom en rostskyddsbehandling för 8000 kr var nödvändig). Nu har jag haft bilen i ett drygt ett år, så den har knappt två år på sig att rosta bort. :P
Synlig rost beror ofta på lackskador eller lack av dålig kvalitet. Vad som händer i underredet är förstås svårare att se, men jag kan i alla fall konstatera att jag känner flera med äldre och oälskade bruksbilar (10-15 år) med dåligt rostrykte, som fortfarande går genom besiktningen utan några rostanmärkningar.
Jag har generation 2. Tror inte (är inte helt säker!) att det är någon mängd aluminium i kaross och underrede. Första modellen vet jag var byggd mestadels i aluminium. Hade gärna ägt första modellen Insight men de få jag har sett till salu har varit ruskigt dyra för de årtal och mil de gått.
@ muskorv, det är helt riktigt att det borde heta prognos istället för betyg och givetvis borde man kolla även lacken med skikttjocklek och uppbyggnad, men det är ett faktum att mycket rostangripna delar finns i underredet och det syns inte uppifrån.
Om man tittar på underredet på olika bilar behöver man faktiskt inte mycket kunskap för att bilda sig en uppfattning om hur rostkänslig en bil är.
Och visst kan man tro att ViBs expert talar i egen sak, men samtidigt vet han säkert vad han talar om och han blir nog inte arbetslös även om man inte bryr sig om vad han säger och tar det för lobbying.
Nej, det tror jag inte heller. Att det blir rost i underredet är en sak, men om oälskade "rostburkar" klarar besiktningen även efter 15 år kanske det inte är så farligt med rostangrepp i underredet?
Nej, jag hoppas och tror såklart att han är seriös. Men man kan inte låta bli att tycka att tidningen kanske kunde anlita en expert som inte försörjer sig på att sälja rostskyddsbehandlingar. Hade det t ex varit okej om någon av journalisterna också var VW- eller Toyota-återförsäljare?
Avser inte att anklaga någon för korruption, påpekar mest bara att det inte är optimalt om man vill framstå som objektiv och trovärdig. Skulle man – i syfte att skrämma upp folk till att utföra rostskyddsbehandlingar – ge ettor till varenda bil, blir det förstås svårare att hålla upp en fasad som trovärdig expert. Volvo och VAG säljs väl till stor del inom tjänste- och företagsbilsmarknaden, där man man troligen inte är så intresserad av att köpa in extra rostskyddsbehandlingar.
Men samtidigt finns också andra trovärdighetsproblem. Exempelvis att biltillverkarna bjuder journalister på resor till mer eller mindre exotiska resmål. En journalist som är missnöjd med det hotellrum biltillverkaren står för kanske inte har sina mest positiva glasögon på sig under provkörningen?
Nu ska jag gå och putsa min foliehatt. :P
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.