Vi Bilägares forum

Längre rostskyddsgaranti

Längre rostskyddsgaranti

Hej jag har en bmw touring 2004 -04 alltså 12 års garanti men när jag inte har servat bilen på bmw alla gånger har missat en gång då gäller inte rostskyddet skitdåligt minst sagt speciellt då tyskland ska bestämma allt .Bilen rostar i stort sett överallt mäter man mellan vissa utrymen mellan bagageluckan och skärm så är parametrarna väldigt olika där det är minst mellanrum skaver plåtarna ihop rostar alltå ,likadant är det vid främre vänster dörr .Vänster bakdörr har släppt i främre nedre hörn behöver blästras och kittas om .Jag måste säga att längre garantitider spelar inte någon som helst roll när försäljare inte tar det minsta annsvar det ser bra ut på papperet men det är oskså allt,jag skulle inte säga något om man hade misskött bilen totalt. Låt då hellre att man betalar en viss summa typ som man kan göra med servicen och så får man verkligen hjälp när man behöver det då kan man välja om man vill hålla på eller inte blir ilarna omhändertagna från början behöver man inga garantier som det är dag man hämtar vatten i en hink utan botten.Till sist måste man ju kunna bestämma i Sverige om man ska få hjälp eller inte .Många vänliga hälsningar Gert johansson .ps hoppas våren kommer snart ha en bra dag på Vi Bilägare .

Uppdaterat: 2015-09-16 15:15

Kommentarer

God morgon det du skrev var ett mycket bra förslag.

Uppdaterat: 2015-03-01 08:45

En extra tjock förzinkning som tillval skulle ju betyda att biltillverkaren skulle vara tvungen att ha två helt olika tillverkningslinjer! Det är något helt annat än att ha bling-bling som relativt enkelt kan hängas på en redan färdig bil.
Gör ett exempel. Välj en ny bil på nätet, vilken som helst, gå in på "Bygg din bil" och börja gör tillval. Jag garanterar att det inte dröjer länge innan det dyker upp t.ex. "Det begärda tillvalet för 2400:- kräver att elektriska stolar med datorstyrda backspeglar för 22000:- tillkommer!" osv.
Man tillverkar en viss utrustningsnivå och sedan tillkommer färdiga paket. Det enda som kan väljas enstaka är t.ex. fälgar och liknande.
Sedan ska man komma ihåg att bilar nu för tiden inte tillverkas för att finnas i mer än ca tio år och rosten är nog ett av de mindre problemen.
Elektroniken, en bil idag kan ha upp mot hundra(!) datorer, de flesta av dessa smådatorer har ett inköpspris på några kronor, men ett reservdelspris på närmare 1000:- plus en betydande kostnad för felsökning.
En anledning till kostnadsökningen är att det måste hållas ett stort lager av gammalmodiga datorkretsar, den elektronik som tillverkas om fem år är inte säkert kompatibel med den som görs idag.
Så glöm rostgarantin, rosten är inte det största problemet, så länge den inte berör bärande delar är det ju oftast ett kosmetiskt problem.
Det är värre med elektroniken, det är där vi ska kräva en minst tioårig heltäckande garanti.

Uppdaterat: 2015-03-01 11:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan inte göra annat än att hålla med saabnisse, och lägga till följande....
Biltillverkare tjänar mest pengar på att sälja nya bilar, och tills detta fortsätter så finns det inget bolag som är intresserad att hålla bilar vid liv.
Nu kan man ju iofs köpa serviceavtal och utökade garantier, och på så sätt så tjänar tillverkaren lite mer på att hålla bilarna vid liv i upp till 3 år, men efter den tiden är över så vill ju tillverkaren sälja nytt till dig.

Tror att det behövs lite nytänk i bilindustrin hur man kan tjäna pengar på längre sikt.
Titta bara på mobilindustrin och/eller IT-industrin, där har ju livscykeln faktiskt blivit längre hos vissa tillverkare för att dom tjänar på att hålla skrotet vid liv.

Uppdaterat: 2015-03-01 11:12
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hade en FIAT Bravo årsmodell -98 med halvförzinkad kaross men det var då det när FIAT skulle upp sig. Idag så kör de som alla andra märken med garanti som vilar på hur pass besvärlig en kund/ägare är och det är ju givetvis billigare så än att göra rätt ifrån början.

Uppdaterat: 2015-03-01 11:23

De flesta är inte beredda att betala för saker som garanti och rostskydd. Är du som nybilsköpare sugen på att betala en massa pengar mer för att ägare nr 15 ska ha en rostfri bil?
Man kan även här göra liknelser till teknik och IT-industrin, det är väldigt få som vill betala för saker. Programvara ska vara gratis, hårdvara ska vara billig och så börjar man gråta för att saker inte håller måttet. Men med ursäkten "jag får ju två stycken datorer för priset av en" så gör det inte så ont.
Skulle snarare säga att tillverkarna gör precis de bilar vi efterfrågar och som matchar slit och släng mentaliteten många av oss har.

Uppdaterat: 2015-03-01 12:49
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Talar inte för mig själv, snarare tvärtom. Jag älskar kvalitet och betalar gärna extra för det. Men tittar jag vilka beslut människor runtomkring mig tar så är det slit och släng som gäller.
Det finns en anledning att Dacia säljer bra och att vi gödslas med billig teknik som inte håller måttet och måste bytas ut efter något eller några år.

Uppdaterat: 2015-03-01 13:07
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Skulle nog säga att Dacia säljer bra för att folk anser att den är prisvärd ingenting annat.
Tror ingen har som huvudargument att köpa en Dacia för att den har bra rostskydd eller att den saknar modern teknik.

Att plocka ihop en billig bil av redan befintlig teknik är ju något som många tillverkare gjort och fortfarande gör....

Uppdaterat: 2015-03-01 13:22
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nu är ju bilen från 2004 och inte av nyare år, att en 11 år gammal bil rostar är väl inte det konstigaste jag hört direkt.

Uppdaterat: 2015-03-01 13:30
Pär

Tror verkligen inte att det kommer finnas en tillägg för bättre rostskydd, vill man ha bättre rostskydd så får du göra det själv hos en firma som det är idag... Finns inga pengar att tjäna på att erbjuda denna tjänst.
Dom flesta äger sin nya i snitt 4-5 år och då bryr man sig inte om att det är bra rostskydd, sen att det finns folk som vill äga sin bil till det är en veteranare kommer inte någon biltillverkare ta på sig eller försöka locka till sig, så enkelt är det.

Uppdaterat: 2015-03-01 13:43
Pär

Jag hoppas du får rätt Antifeministen, och det menar jag verkligen. Vi behöver ett samhälle där vi fokuserar mer på hållbarhet än slit och släng.
Men trenden man ser hos människor, och då pratar jag inte bara bilar, är att man sällan orkar sätta sig in i vad som finns under skalet och att mentaliteten är "jag köper ändå nytt nästa år".

Uppdaterat: 2015-03-01 13:45
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Men hur många gör detta? Hade varit intressant att se hur många som faktiskt lämnar in sin bil för kompletterande rostskydd.
Ännu mer intressant hade varit att se om det denna marknad som beskrivs är lika stor utanför saltsveriges gränser.

Uppdaterat: 2015-03-01 13:52
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det är väl bara att försöka sälja in idén till någon tillverkare, jag kan tänka mig att det redan idag faktiskt görs för bilar som ska till olika marknader.
Volkswagen med kusiner har ju börjat med att erbjuda extra garanti till sina bilar mot betalning, hade varit intressant att se hur många som tecknade upp sig för detta. Inte samma sak som rostskydd men ändå inte så långt ifrån.

Uppdaterat: 2015-03-01 13:57
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Känner ingen som någonsin lämnat in sin bil på efterbehandling, tror den marknaden är väldigt liten, tror vi pratar om några få % i Sverige, sen så tror jag den är lite högre i länder som Norge och Danmark där bilpriserna är löjligt höga.... men totalt sett i Europa så tror jag vi pratar om promille siffror på en extrabehandling.

Uppdaterat: 2015-03-01 14:00
Pär

Jag har faktiskt bara sprungit på en kille som gjort detta under alla dessa år (lämnat in en nyköpt bil).
Han var en total bilnörd och hade beställt sig en japansk sportbil som blivit sågad i pressen rörande rostskydd.
Men han var helt inne på att behålla bilen länge och hatade tanken på att hans pärla skulle bli rostig så han betalade för en behandling.

Uppdaterat: 2015-03-01 14:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Antifeministen, därför att sådan är verkligheten. I regel så gör biltillverkarna inte mer förbättringar än vad de blir pressade till och i nuläget så ligger inte bilägandet alls betonat på sikt utan att jag vill ha nytt i tre år och sedan byter jag in bilen, en del märken de har helt klart anammat det tänket.

Sist jag kollade på Dacia, en Sandero så var ribban för lågt satt i relation till priset 110 000. Ska man då ha om så det nödtorftigaste utöver ratt o pedaler så kommer listan fram och då är den inte längre en konkurrenskraftig bil på något vis och jag vill minnas att Skoda började klättra så i begynnelsen med sina Felicior. 99. 000kr låter billigt frågan är var stod/står den bilen för 99.000kr och vem köper ett sådant skal? Inte många.

Uppdaterat: 2015-03-01 14:46

Det finns ju några som gärna framhåller en äldre konstruktion som t.ex. Dacia för att den skulle vara befriad från dyrbar elektronik.
Så är det naturligtvis inte, även Dacia har en hel del elektronik även om det är betydligt mindre än många nyare bilmodeller.
Men det gäller att känna till att de flesta datorer är till för att minimera kostnader vid tillverkning, en centraldator för några hundralappar plus ett antal femkronors slavdatorer kan ersätta hundratals meter med kabeldragning.
Och så är det väldigt många som är villiga att betala för den komfort som datoriseringen kan erbjuda.
Tänker man också på att de flesta nybilsköpare väljer att köpa bil långt innan rosten fått fäste tror jag inte att det är så intressant att betala extra för en ytterligare rostgaranti.

Uppdaterat: 2015-03-01 19:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är ju dock sällan som elektroniken går sönder, och problemet med den är inte att dne går sönder, utan att biltillverkarna låser allt med koder så det inte går att byta utan en originalmaskin för felsökning och programmering...

Uppdaterat: 2015-03-01 19:57
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

[quote=Antifeministen]
Dustern är väl ganska befriad från sådan elektronik som auto broms, dödavinkeln-varnare, vingelvarnare & trötthetsvarnare (och alla andra så kallade "säkerhetssystem") - och därmed befriad från en massa saker som bara går sönder.
.[/
Det finns nog tillräckligt av elektronik i resten som kan paja och eftersom det bygger på fransk elektronik är det nog stor sannolikhet att den gör det också.
Att det är en gammal konstruktion är absolut ingen garanti för hållbarhet, bilar gick sönder förr i tiden också!
Men nu gällde det ju rostskydd och där är ju Renault bland de bästa numera (från att ha hört till de sämsta) och där får man väl tro att det smittat av sig på Dacia.

Uppdaterat: 2015-03-02 18:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Angående elektronik på Dacia så kan den jämföras med de modernare bilar som tillverkades runt 2010, alltså finns en hel del elektronik även om den inte hör till det modernaste.
Däremot kollade jag på en Nash 1929 idag och den är garanterat fri från elektronik.
Den var också, trots sina 86 år, helt fri från rost trots total avsaknad av rostskyddsgaranti!
Obs att bilen är helt i original, aldrig rekonditionerad.
Och den är fullt körbar och används då och då till verklig nöjeskörning. :o)

Uppdaterat: 2015-03-05 20:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Nash 1929 är kvalité! På den tiden behövdes inte ens säkringar, gjorde man bara kablarna grova nog till lysena gick det ändå.
Inga bärarmar som går sönder utan hederliga stena axlar både fram och bak, igen vacuumservo som går sönder, ingen kamrem, inga styrenheter ingenting!

Är man rädd för elektronik finns ju alltid Lada Niva, har inte mer än vad som absolut nödvändigt för att uppfylla avgaskraven...

Uppdaterat: 2015-03-07 20:25
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

En Lada Niva med en efterbehandling... Verkar klara underredet, det är karossen (Eller egentligen dålig lackkvalité) som är boven

Uppdaterat: 2015-03-08 07:45
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?