Inför ett planerat nybilsköp kollar jag skick på bilar på KVD med speciell inriktning just lacksläpp och rostbubblor i lacken.
främst för att se om något märke av nya årgångar (2012,-13 och -14)var bättre än andra eller helt utan anmärkning på just det.
Blev besviken. Inga märken var helt utan anmärkning. Kanske VAG bilar förekom ofta än andra och Toyota färre gånger än andra. Undersökte drygt 100 bilar, men inte alla märken.
Sen gick jag tillbaka till 2006 - 2011 och fann färre antal med lacksläpp speciellt. Blev rätt ovanligt faktiskt.
Ja, jag har ingen statistik värd namnet att redovisa. Men ändå en sk pilotstudie. Som ger tendens och utrymme för hypoteser, som dessa:
Senaste 3 åren lackas bilarna sämre, med lacksläpp som följd.
Alla märken är drabbade, men vissa som VAG:s oftare och Toyotas mer sällan.
Kommer lacksläppen att öka ännu mer? Efter tre år då lackgarantin ofta upphör?
ViB rostbetyg verkar inte ha något samband med förekomst av lacksläpp och rostbubblor i lacken. De senaste 10 åren. (Kan högst troligt ha det för äldre bilar då bärande delar drabbas).
.
Kommentarer
Det var nog betydligt vanligare på 80-talet när övergången till lösningsmedelsfria lacker pågick för fullt.
Det var ännu vanligare i mitten av sjuttiotalet, en alldeles ny Saab 99 -75 och en lika ny Volvo 240 krävde båda omlackering efter fem år! Samma sak med en några år yngre MB, också omlackering efter fem år.
Lacken är nog bättre nu för tiden och det är nog jämnare kvalitet.
Vår nya bil gick alldeles nyligen hastigt vidare bland annat på grund av lacksläpp, bubblor och att lacken inte höll någon lyster trots att stadens bästa reconditionerare erbjöd handpåläggning och enligt egen utsago var så när på att kasta in putstrasan.
Nej jag tänker inte yppa bilens märke då sådant skapar ont blod utan jag konstaterar bara och misstänker att en del tillverkare har satt ribban på 3år.
Som löken på laxen så har vi krosset som det gödslas frikostigt med, sylvassa projektiler.
Har svårt att tro på dig, Tvärnit...
Lack är dyrt, och man kan säkert tänka sig att tillverkarna sparar in, och lägger allt tunnare skikt.
Dessutom tycks underarbetet också bli sämre.
Jag var hos BMW-handlaren och förfärades över vilken dålig yta lacken hade bitvis. (typ apelsinskal) En bil för 500.000 ska ha en snyggare yta än en för 150.000 tycker jag, men så var inte fallet.
Hultarn, ja apelsinskal, och jag kan tala om att min bekant "recondarens" stomme i sin verksamhet är att vara kopplad till ett o samma märke/ handlare, privatpersoner tar han i mån av tid då han har att göra så det räcker som det är.
Pi. En tråkig attityd som du kommer farandes med och eftersom att du inte går djupare in i sak så upplever jag här lite av ett stämplings försök ifrån din sida och ett väldigt simpelt sådant.
Tvärnit - om jag tolkar ditt inlägg rätt så hade du en nästan ny bil som redan var mer eller mindre förstörd i lacken... Det låter märkligt i mina ögon men med lite mera info om bilens ålder m m så hade man kunnat bedöma inlägget annorlunda. Nu sa det ju tyvärr inte mycket alls.
Tvärnit - det var en bättre förklaring för oss som inte känner till dina bilar. Men du har väl dels fabriksgaranti men antagligen också 3 års lackgaranti - vad sa tillverkaren om alla dessa problem på en ny bil ? Har dom tagit tillbaka bilen eller ?
Pi- Vi tog upp saken med handlaren inför garantiservicen och svaret blev som väntat, märkligt detta har vi aldrig träffat på, bubblorna var att se som märkligt men dock endast kosmetiskt och absolut inte på grund av underliggande rost och lacksläppen var orsakade av stenskott.
Märkesforum ger vid handen att lackproblem är vanligt förekommande på flertalet modeller och sanningen den kommer att komma fram, jag ser att bilpressen är där o nosar.
Det var fler problem sammantaget som gav beslutet att göra av oss av med den bilen och det gick som jag visste som smort då märket är på sin pik men som jag ser det så kan märket likväl börja halka nedåt imorgon.
Silver metallic två och ett halvt år i bruk och lack släppen började omgående i front och på huv och lystern var från börja sidenmatt vilket vi inte noterade direkt men ställd mot vår anda bil årsmodell -05 även den i silver metallic så stod det som uppenbart och strök man över bilarna så kändes - 05:an hård o glatt medans att den nya bilen gav en plastig känsla och med apelsinhud på sina ställen och vad snabbt skitig den nya bilen vart, all form av smuts formligen sögs till den bilen för att inte tala om hur hårt asfalt bet fast medans en regnskur räckte för att skölja bort det lilla som satt på 05:an.
Båda bilarna var vi första ägare på.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.