Inför kommande saltvinter funderar jag på att lackkonservera bilen. Vad säger den samlade kunskapen om detta? Är det onödigt och t o m skadligt / verkningslöst för lacken?
- Om inte vilket märke / metod fungerar bäst, DITEC, PPS, Drop off eller kanske Mr Cap?
Kommentarer
Det är nog egentligen pengar i sjön, men bilen blir ju blank och fin och mer lättvättad. Körde själv en PPS-behandling förra hösten, dålig koll på hur det står sig mot konkurrenterna.
Viktigaste är att sköta lacken så att man reparerar stenskott. Dvs där det blivit lacksläpp. Förvisso kanske en del såna firmor passar på att fixa medan dom håller på (om man lämnar ett lackstift med rätt färg till dom). Lackkonservering skyddar dock inte alls mot stenskott. Och skador från stenskott bör man fixa varje år för väntar man så finns risken att även det inre ljusa lagret med galv försvinner och då kommer rosten.
Vad som är ett eventuellt större problem med lackkonservering är rubbing, när man slipar ner lacken lite. Redan tunn lack blir ju då ännu tunnare. Det för mig mest tveksam men det är kanske nåt man kan prata om med en seriös firma så att dom inte polerar för hårt eller inte alls (beroende på vad kunden vill). Här är verkar det också vara skillnad på olika märken, exempelvis verkar Lexus har betydligt tjockare lack än Toyota överlag. Och det är väl mest dyrare märken som folk lackkonserverar.
Har på ena bilen Ditec och den inhandlades ny. Gjorde då lackkonservering efter att bilen var 3 månader. Tänkte att det var bra om lacken fick härda lite. Sedan upprepades processen var 18 månader tror jag det var i några år.
När sedan bilen var 6-7 år så slutade jag med Ditec. Ansåg det inte längre värt på en äldre bil. Kan med slutfacit i handen säga så här :
Lacken blir mycket lättare att hålla rent. Det räcker med avfettningsmedel i stort sett och högtryckstvätt för att bilen ska bli ren. Tycker än idag att lacken glänser trots att det gått 5-6 år sedan Ditec gjordes senast.
Nackdelar :
Väldigt många stenskott som inte den andra bilen har vart det inte har gjorts någon ditec behandling. Den har gått lika långt som den ditec behandlade bilen och har nästan inga stenskott alls. Dock är den mycket svårare att få ren trots att man använder det bästa avfettningsmedel som finns i handeln (Turtle Extreme).
Verkar som smutsen biter sig fast i lacken och man måste nästan gnugga med tvättsvampen för att få ren lacken. En till nackdel med ditec är om man får en liten lackskada så kan man inte polera bort den med scratch remover som har färgpigment.
Har uppvägt nackdelar med fördelar och kommit fram till att inte göra några fler ditec behandlingar. Gillar inte att man får stenskott så pass lätt. Bättre då att vaxa eller använda Grojet eller liknande för att få lacken ren och blank.
Att göra en behandling är värt varje krona, speciellt om du är en som gillar att hålla bilen ren... Om du beställer en ny bil så kan du utan problem göra behandlingen så fort du fått bilen, för när det gäller härdning av lacken så ska den göra det i ca 2 veckor och från när bilen är bygg och du får nyckeln här i Sverige så har det absolut gått 2 veckor.
Sen vilka som är bäst är svårt att säga eftersom allt handlar om förarbetet innan lackbehandlingen läggs på, men firmor som är bra och har nöjda kunder i Stockholmsområdet är www.j-sandell.se som gör Ditec sen har du även www.waxdepan.se som gör PPS behandlingar dom kan jag lätt rekommendera utan att skämmas. Lycka till!
Är det någon som vet i vilket skick lacken håller sig om man foilerar bilen? Är den som ny när man tar bort folien eller blir det kvar några märken på lacken?
Det som också gör mig lite skeptiskt till lackkonservering idag är att dom flesta bilar har klarlack. Eller till och med alla nya. Även solida färger har väl idag alltid klarlack som yttersta lager. Oxidering och repor är ett mindre problem då.
Vad gäller förarbete är väl Ditec superkinkiga och vill egentligen inte behandla ens bilar som har några få år på nacken och inte behandlats förut. Så då kan man undra vad det är för förarbete som görs på en sprillans ny bil som lackkonserveras. Lite för mycket kejsarens nya kläder över hela denna business och dessutom noll kvalitetsjämförelser att tillgå. Som kund är man chanslös då.
Tillverkarna rekommenderar heller knappats lackkonservering på sina bilar, även om det förvisso kan vara lite som rostskydd.
Jag har Perma-Shine på min 3e bil och har varit väldigt nöjd med det. Skönt att aldrig behöva vaxa bilen och ändå ha en blank bil som är lättvättad. Jag gjorde det direkt efter leverans och Perma-Shine kräver inga efterbehandlingar och hade 5-års garanti när jag köpte det. Ser att dom höjt det till 6 år nu. Jag kan varmt rekommendera denna behandling! Men eftersom jag inte har någon erfarenhet av andra behandlingar kan jag inte säga om denna är bättre eller sämre än dom... Men priset på denna var lågt - jag gav 3500kr - och inga efterbehandlingar såg jag som en fördel, tillsammans med lång garanti.
Vidstige :
Vet fan om man får bättre rostskydd när man får en massa stenskott. Jag brukar fylla i stenskotten med tandpetare eller en finare smal pensel för att undvika rost.
Vad menar du minimats? Klart det är bättre att laga stenskott innan galven försvunnit.
Menar att man får man fler stenskott av ditec eftersom dom polerar lacken så att den blir tunnare. Har bara gjort ditec på en enda bil och har aldrig haft så mycket stenskott som på A4:an. Min andra bil A6 har knappt ett enda stenskott och är inte ditec behandlad. Hellre svår tvättad än en massa stenskott. Båda bilarna har rullat ungefär lika långt. Ditec är bara en blåsning kan inte rekommendera detta. Dom andra lackbehandlingarna har jag inte provat och kan inte uttala mig om.
Minimats, jag varnade ju också för risken att man polerar så att lacken blir tunnare men undrar samtidigt om man polerar helt nya bilar särskilt hårt. Min prius ditec behandlades när den var ny och tycker också lacken verka tåla stenskott lite dåligt. Å andra sidan har bilen gått 12000 så jag kan inte säkert säga att ditec behandlingen var negativ när det gäller att tåla stenskott. Jag gissar snarare att ditec behandlingen gjorde varken till eller från när det gäller hur väl lacken tål stenskott så här 6 år senare.
Även om jag inte tror på dessa lackbehandlingar så lär man inte "polera ner" lacken på ens nåt mätbart sätt så att Ditec-behandlingen skulle vara orsak till mera stenskott känns snarare som ett "långskott". Det beror nog på annat - kanske tunnare lack på den bilen eller andra orsaker. Min f d Toyota Corolla drog också på sig stenskott och den var aldrig lackskyddsbehandlad - men mina övriga bilar som jag kör på samma vägar har klarat sig mycket bättre.
Pi, det enda jag kan komma på som kan förklara sämre tålighet mot stenskott är att en Ditec behandling sker på en sprillans ny bil där lacken inte torkat ordentligt. Förr snackade Volvo om att deras bilar behövde 6 månader eller nåt sånt. I fallet Toyota beror det säkert på att lacken i sig är rätt tunn ja. Bra kvalitet på lacken är det men väl tunn för vårt klimat.
Om nån kedja startade en tjänst där dom bättrar alla stenskott och repor årligen för en fast avgift så skulle mer vara vunnet än lackförsegling skulle jag tro, men är väl inte lika mycket pengar att tjäna på en sån tjänst. Det är ju dessutom trots allt så att det är lite knepigt att bättra lackskador och göra det riktigt snyggt, utan att det syns att man lagat alltså. Det är också lätt att missa ställen då det är lite svårt att upptäcka alla skador.
Pi:
Det är mycket möjligt att det är som du skriver. Det kan ju jag aldrig veta. Tycker ändå att ditec är bortslängda pengar. Tycker ändå att det är bättre att lackskydda själv och bespara sig pengarna. Eller prova något annat lackskydd som inte kräver återbehandling var 18:e månad.
Är det någon som känner till pro ceramic lackbehandling? Såg på deras hemsida att man kan välja hur många lager pro ceramic man vill. Man kan välja ända upp till 4 lager men då kostar det en rejäl slant också. Eller är det några lurendrejare?
Att man skulle polera ner (bort) lack så att den blir tunnare och därmed lättare får stenskott låter som hitte-på.
Mer/fler stenskott lär bero på slump eller andra faktorer - t ex det faktum att man sandar/grusar enormt mycket mer idag än för bara något år sedan.
Nyttan med "lackkonservering" är jag också skeptisk till. Jag har gjort det en gång tidigare (MrCap) och visst blev bilen blank och fin, men det kändes ungefär som en vanlig vaxning med lite längre hållbarhet.
Jag tror mer man ska se den här typen av behandlingar som en bra och avancerad rekond där man samtidigt får bort smårepor och lagar stenskott. Perfekt på en bil med några år på nacken där man vill kosta på en uppfräschning, men att göra det på en helt ny bil i tron att det är en "konservering" av lacken tror jag inte på.
Hitte på är väl att läsa vad folk skriver som fan läser bibeln.
Jag har t.ex. inte sagt att Ditec-behandling gör att man lättare får stenskott.
Bevisbördan är ju som vanligt sen men ska rimligen ligga på dom som hävdar att en Ditec-behandling är så otroligt bra, vilket jag inte tror. Tillverkarna rekommenderar inte heller behandling. I behandlingen ingår polering, mer så om bilen är äldre.
Som jag skrev så tror jag mer på en behandling som skulle innebära enbart reparation av lackskador årligen, även om sånt möjligen kan ingå i viss mån när man lämnar in bilen för behandling hos en seriös firma som J Sandell.
Att sen polering kan innebära att man går på för hårt är mig veterligen allmänt känt i branschen och inget hitte på och den största risken när man polerar. Ju bättre firma desto bättre har dom koll på detta och dom tar då säkert också hänsyn till hur tjockt lacklagret är från början. Förmodligen mäter dom lackens tjocklek med maskin innan dom sätter igång. Och det handlar ju då om klarlackens tjocklek. Utan klarlacken som skydd är lacken helt rökt.
Ja inte var det billigt, deras bästa medel heter tydligen "9H".
Här en tråd som säger samma sak, dvs skyddar inte mot stenskott eller repor (rock chip, scratches ). Reklamen ljuger alltså.
http://www.autopia.org/forums/waxes-sealants-and-lsp-s/179375-experiences-ceramic-sealant-term-performance-ceramic-pro-9h-brands.html
"However, I noticed despite their claims to the contrary, ( such as a video of someone beating a car treated by Ceramic Pro 9H with the back end of lighter, to no ill effect ) that it does not seem to protect the car from rock chips or scratches. "
Jag använder en lackförsegling som jag lägger på själv, direkt när bilarna är nya. Det skall inte förpoleras utan läggs direkt på ren och ny lack för bästa resultat. Fördelen är en bil som vattnet rinner av och den blir väldigt lätt att tvätta. Använder även en behandling för vindrutan som gör att vattnet rinner av vid farter över typ 50 och ingen torkare behövs.
Gillar man rena och lättskötta bilar så är det värt några timmar en lördag... men inte för en kasse tusingar hos någon annan
Fungerar gör det ju uppenbarligen då en bekants bekant som tar in i den mån han hinner då han jobbar åt BMW fixade till min silverfärgade KIA Venga , ja smutsen den rann av med regnet efter den vändan.
Han påstod dock att bilen ska helst vara halvåret så att lacken har satt sig.
Då kan du hälsa till din bekant att han snackar skit..." Lacken satt sig" haha
Det tror jag inte då han i så fall skulle snacka emot sitt eget levebröd.
Men iofs han lever ju på att uträtta nu och inte imorgon, men till kompisar......och jag för min del lyssnar gärna på dem som är yrkesmän.
Att en lack är färdig för bruk kanske inte är helt detsamma som att den är i ett stadium där den kan bearbetas hårt och då pratar jag om svensson bilar...massproduktion.
Från man lackar bilen och till den är torr så man kan tex göra en behandling är max 2 veckor.. Så håller med SiggeNn att det är nog dags för din vän att göra en uppdatering på hur det ligger till med dagens billacker.
Ja jovisst så lackas bilarna på ett annat sätt än förr, andra lacker o s v så visst vill även jag tro på det fakta som ligger.
Men det finns andra fall här i livet där yrkesmän av erfarenhet vetat bättre trots tillverkarens och branschens löften o är det inte lite så att när kunden redan vet allt så håller yrkesmannen med för att det är enklast så, det kostar inget eller kanske till och med mer :).
Det är lite funderingar bara, själv väljer jag att vänta med att behandla bilen.
Han som behandlat mina bilar säger att det är bättre ju tidigare man gör det, så blir det mindre förarbete och bättre resultat. Han gör även rekond åt en Volvofirma och har behandlat många nya bilar innan leverans till kund. Så frågan är vilken yrkesman man ska tro på... Tydligen är inte ens dom alltid eniga, så man får väl välja det man själv tycker känns bäst.
Lägga på en lackförsegling är i dag inget hokus pokus som man måste vara proffs för att göra.
Finns bra instruktionsvideor på Youtube, och mer specialiserade firmor som säljer medlet, än din mataffär.
Kostar någon tusenlapp för ett startkit räcker till 3-4 bilar. Det är arbetstiden du betalar för när du lämnar i till firma.
Gör du det själv får du stå för tiden, Även om du måste köpa en bra polermaskin blir det inte dyrare, ens första gången.
Men läs på ordentligt innan, så du inte gör bort dig. Många forum om bilputs.
Att recondfirmor helst vill ha en okörd bil beror på att lacken är mycket renare än efter en tids körning.
=billigare då inte tid behövs läggas på detta.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.