Kommande nr av VIB blir intressant där man kollat upp hur bilar rostar. Blir detta någon sort av försvar av VIB rosttester/prognoser av rostskyddet? Jag misstänker det, och det är något jag efterlyst under många år. Frågan är hur man gått tillväga? Jag misstänkar att man nu här letat upp det värsta exemplar man kunnat finna av en rostigt Toyota modell för att kunna säga, "Vad var det vi sagt om rostskyddet/prognosen för Toyota den och den modellen" Allt detta för att försvara sitt sätt att kontrollera rost på bilar. Som jag sagt tidigare borde Toyota ägare stå i kö med bilar att visa upp som är totalt upprostade om VIB prognoser om rostskyddet stämmer, men vi har inte fått se något av det genom åren, och hur många bilar av en viss modell man kontrollerat, men får vi reda på det, knappast! Detta är vad jag tror, får se om jag får rätt.
Kommentarer
Rost är knappast ett problem för Toyota, bara att söka på blocket efter 15 år och äldre, finns nästan ingen synlig rost på dem.
Men jag gissar att tråden är startad för att trigga igång ngt annat...
Var och varannan bil får väl komentarer i vibils rost test.
Jag ger tyvärr inte mycket för ViB’s profetior om framtida rostproblem. Fd. Honda fick en trea i betyg. Jag hatar att tvätta bil, max varannan månad, vaxar gör jag aldrig. Hondan fanns inte en enda synlig rostfläck på, 10 år gammal. Så nej, ViB’s rosttest är ett skojeri utan dess like om du frågar mig.
Visst är det bra att vara skeptisk och inte naiv hela tiden men någonstans blir det ändå löjligt. Att påstå att ViB skulle göra ett reportage i efterhand bara för att visa på att deras prognoser varit rättvisande hamnar nog i den kategorin.
Stoor och Shogun: Varför är Toyota så rostfria, och vilken kunskap om rostfrihet har Toyota, som övriga bilfabrikanter tydligen inte har?
Jag köpte en ny Corolla 2001. Fick ett stenskott som var så litet att jag inte ansåg att det behövde åtgärdas. Efter något år tog jag tag i det. Dom hade nog missat galva min bil, eller så gör inte Toyota det. Färgen som lossnade växte till 4-5cm i diameter, av ett stenskott! Rosten hade krupit under lacken. Har aldrig upplevt detta på nån annan bil, möjligtvis att min BMW från 84 var lika dålig.
Det låter märkligt. Japanerna har sällan haft det problemet, lacken har varit bra, men det har rostat i spalter, hörn o kanter.
Hade du skrivit MB och att det rostat på 14 dagar vore det mera troligt.
Njae, inte 2001. Det var väl mid 90-tal fram till slutet av 90-talet som MB fick sina leveranser av usel plåt.
Som vanligt så är många ute på cykelturer:)
Så här skriver ViB om BMW.
”BMW: s nya 5-serie har ett utmärkt rostskydd och är den första testbil på länge som får en femma i betyg. Huv, framskärmar och dörrar är i aluminium och samma sak gäller hjulupphängningar och en rad andra chassidetaljer.”
Volvo
”Volvo V70 har redan tidigare visat sig vara en av de bäst rostskyddade bilarna på marknaden och det finns ingen anledning att ändra på det omdömet, trots att Volvo tycks ha skurit ned lite på rostskyddet”
Jag tycker ofta ViB är ute och cyklar men Volvo och Bmw dom senaste 10 åren är verkligen inga rostburkar!
Stoor, det är fel att tro att en extra oljebehandling alltid förhindrar rost. I fallet med hundbenen på Saab 9-5 kommer rost utifrån och ingen extra rostskyddsbehandling kan hjälpa.
Felet beror på för dålig zinkbeläggning och för tunt lackskikt. Alltså rent fusk!
Det märkliga är att det just är hundbenen, bakluckan fram till 2004, från 2005 bakluckans nederdel beroende på att man ändrat stötfångaren så att en vattenficka bildades.En ren felkonstruktion!
Tanklocket är ytterligare en del som rostat ända sedan första 900ans dagar!
Här hjälper ingen rostskyddsbehandling i efterhand, enbart rengöring ofta och mycket vax!
Och samma sak gäller många Toyota, genomrostning är inte så vanligt, men rost genom dålig lack är inte så ovanligt.
Och det kan komma var som helst även på taket och mitt på dörrarna.
Det är inget som alla råkar ut för, men ganska många och även här gäller noggrann lackvård.
En snabbtitt på i stort sett bara den lackade karossen från utsidan, säger inte alls mycket, för det kan finnas påtagliga rostangepp som är betydligt mer dolda och som det kan behövas en expert för att upptäcka.
Jag har haft en MB E200 2001 som hade helt uppätna dörrar. Drog man gummilisten åt sidan, den som är runt dörren så var det bara kexchoklad kvar. Samma med bakluckan som totalt rostade sönder. Riktig skitbil var det iallafall.
John, det är inte så svårt att se skillnad på rost som uppkommer genom dålig ytbehandling och rost som uppkommer genom dålig grundkonstruktion, alltså inifrån!
Det enklaste är att skrapa på ytan och se om det finns metall kvar.
Lättaste sättet att undvika rostangrepp är att byta bil ofta.
Men vi hade en Toyota Yaris i 8 år sedan den var ny. Stog ute i ur och skur. Ingen rost förutom på länkarmar och lite lätt på plåten som var obehandlad. Frågade på Toyota för nått år sedan om det var värt att rostskydda. Svaret var Nej, vi har inga problem med rostangrepp av allvarligare art på Yaris. Den skall va sådan under.
Hade en Saab 9000 som fick 4 nya dörrar på garantin då dom pga. konstruktionsfel rostade sönder inifrån. I övrigt har jag klarat mig från rostangreppen och aldrig tänkt tanken att ha på nått extra rostskydd. Så det skall bli spännande att se om ViB:s rostskyddskontroll över huvud taget har någon överensstämmelse med verkligheten.
Om prognoserna stämmer eller inte säger jag inget om. Det är ju bedömningar utifrån några kontrollerade punkter, allt vad gäller rostskydd går nog inte ens att kontrollera.
Men vad jag sade ovan var att det är löjligt att påstå att ViB skulle göra ett reportage för att påvisa något visst resultat, som skulle stämma med deras prognos.
Förr, på typ 80/90-tal så fick dom flesta japanska bilar som ankom till Wallhamn på Tjörn en extra omgång rostskydd för japanska bilar var inte avsedda att rulla i länder där man använde salt på vägarna. Idag har man ingen extra rostskyddsbehandling av japanare vi importhamnen mig veterligen. Huruvida bilarna har blivit bättre eller om vår vagnpark blivit yngre har jag ingen aning om. Idag verkar många tillverkare ha problem med rost på karossen. Detta beror väl på att man bara använder vattenbaserade lacker idag som kräver klarlack. Plus att lacken är betydligt tunnare.
Nä efter ett 20-tal Toyotor själv och i bekantskapskretsen så är rostskador helt frånvarande.
På 1988 års Corolla höll dock avgassystemen otroligt kort tid men sedan gick de över till rostfritt.
Tror att jag fick rost på min första Avensis torkararm som byttes på garanti dock.
junkers
Du har fel, alla Toyota rostar, jag hade en Corolla från tidigt nittiotal som rostade fortare än den gick...
Så eftersom jag personligen haft en rostig Toyota så rostar ALLA Toyota, detta enligt lex VW... :-)
Vad var det för Corolla?
Har haft en 88, en 90 och en 93:a själv.
Jag hade en kompis vars kompis, eller om det var flickvänn, på 80-talet hade en Japansk bil, troligen en Toyota då Toyota rostar nått förskräckligt, varas förarsäte trillade ner genom golvet. Så helt klart rostar fortfarande alla Toyotabilar så att dom blir upplösta minst man anar det.
Jag har en Toyota Verso-S -011, och den har inte rostat. Checkmate, toyotahaters!
Om ett par år kommer den troligen implodera i en hög av korroderat stål.
Jo, har en kompis med en 14 år gammal Toyota som ser fin ut utanpå men för ett tag sen så visade det sig att sparklådorna börjat rosta betänkligt inifrån så nu är det dags för en rostreparation. I o f s inget märkligt men det lite konstiga är att bilen ser riktigt fräsch ut utanpå tills detta plötsligt upptäcktes. Så den var duktig på att dölja begynnande och lite halvallvarliga rostangrepp.
Toyotor är oftast fina i lacken, så det är lätt att bli lurad av till synes välskötta bilar. Det är underifrån rosten kommer, så det är där man bör titta för att bedöma skicket.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.