Många tror att s.k flygrost är vanlig lackrost. Jag tvivlar på att en Tesla som funnits i tre år (1 år i Sverige) skulle ha problem med lack och rost ...
Sen kan man fundera om det finns någon skillnad i beteende hos ägarna. Kan det vara så att en Porsche-ägare vårdar sin bil mer än KIA-ägaren?
Jag håller med Tobo, vi bör tänka om när det gäller betygen
Har du något exempel på en bil som alltid får bra betyg i rosttest men som inte placerat sig bra i listan?
Listan sträcker sig från 2006 och t ex Audi har inte alltid fått bra betyg i ViB's test: http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-audi-a6-24-2006-12229
Många tror att s.k flygrost är vanlig lackrost. Jag tvivlar på att en Tesla som funnits i tre år (1 år i Sverige) skulle ha problem med lack och rost ...
Sen kan man fundera om det finns någon skillnad i beteende hos ägarna. Kan det vara så att en Porsche-ägare vårdar sin bil mer än KIA-ägaren?
Tesla har uppenbara problem med lackkvalitet och stenskott enligt ett flertal trådar på Teslaklubbens forum, t.ex.: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=1725
Jämförelsen mellan KIA-ägaren och Porsche-ägaren håller jag helt med om, dessutom i kombinationen med att framförallt första generationens cee'd har dålig lack (lacksläpp).
Perfekt underlag för pajkastning i traditionell sandlådeanda. Sanningen är att detta underlag inte säger oss särskilt mycket om skillnader i rostbenägenhet mellan olika bilmärken. Anledningarna till detta är många: exempelvis: Underlaget är inte slumpmässigt insamlat, underlaget bygger på ägarnas egna observationer och underlaget gör inga anspråk på att visa på statistiskt säkerställda skillnader mellan olika bilmärken. Vad vi kan se är vad c:a 33 xxx enskilda ägare möjligen har för uppfattning om sitt rostskydd, inte hur mycket olika bilar generellt sett verkligen rostar ute i trafikmiljön.
Så denna typ av insamlade data är ungefär lika träffsäkra som att genomföra en väljarsympatiundersökning på DI.se eller SvD. :-)
MVH AL
Tack,nu kan tråden stängas.
Eller skall man vrida o vända på "faktan" tills resultatet blir vad man själv önskar?
Vad jag saknar i rostregistret är ett betyg eller prognos för lacken!
Då kunde man trycka på hos tillverkare som t.ex. har för tunn som jag t.ex. tycker Toyota verkar ha för våra förhållanden i Sverige.
Vad jag förstår så är betyget hos Vi bilägare vad gäller rost bara en prognos om UNDERREDET och kanske borde man vara tydligare där?
+1
I dagsläget är nog rost i underredet inget (besiktnings-)problem de första 15 åren av en bils liv (även de med sämst rostbetyg). ViB borde vara tydligare med att det i första hand är underredet som avses i deras betyg.
Många bilar drabbas av istället av dyra elektronikproblem innan rostdöden är ett faktum.
Lackbetyg/prognos skulle däremot vara av stort intresse.
Jag tror den statestiken stämmer utmärkt, även om den inte är statistiskt säkerställd, men det handlar om rost som folk ser, och i VW Kias fall är problemet dålig lack, ViB kollar ju hur väl utfört rostskydd bilen har, och kan omöjligt veta vad som döljer sig under lacken.
Jag har ju en Swift -11, den kommer garanterat rosta kraftigt vad det lider då det knappt finns nått rostskydd alls, men vi fick första vintern 2 kraftiga stenskott på motorhuven och spräckt vindruta efter möte med en grusbil. Av dom kan jag nu bedömma att lacken är bra, för det har inte hänt nått runt stenskotten, även om det är brunt i själva stenskotten.
På WV Passat från 05- kan man se som spindelnät under lacken från obetydliga stenskott, just detta skulle hänt på Swiften om lacken varit dålig.
Men vilka som äger bilarna och vilken priskategori dom är i spelar oxå in, det finns gott om folk som typ aldrig tvättar sina bilar, kvinnor är överrepresenterade i den kategorin.
Puh! Som nybliven peugeotägare kändes det bra att hitta sitt märke bland de med få (4%) anmärkningar på rost och lack. Som tur är finns det säkert en del annat att oroa sig över som ägare till en "fransos" :) ....
Å andra sidan, med vettigt klimat behöver bilarna inte rosta alls. Jag är just nu på gotland, en bekant hade köpt en Micra från 1985, 25.000 mil, skitig, repig, bucklig, men helt fri från rost, man tror inte sina ögon när man kryper runt och försöker hitta nått brunt.
Fick syn på en gammal Corolla, samma där, knäppte ett kort i bakre hjulhuset.
Spirou - detta med tunn/känslig lack på Toyota är också nåt som jag observerade under mitt "Toyota-innehav" - och tyvärr likaså handlaren som bytte in bilen. Kör väldigt lite på grusväg så det kan knappast vara orsaken. Måste säga att hittills är min Golf väldigt lite drabbad av stenskott o likn speciellt i jämförelse med Toyotan - trots att dom gått i stort sett lika långt och under lika lång tid.. Även min förra bil, Focusen, klarade lacken på framdelen av bilen bättre än Toyotan. Så nåt kan det ligga i det du säger om Toyotas lack.
Men vad gäller vägsaltet så tror jag att miljöpartiet skulle kunna få lite fler väljare om dom arbetade för att minska eller till och med förbjuda vägsaltet av miljöskäl.
Hade det åtminstone inte varit vettigt att förbjuda saltning av gator inom tätort, eller är folk för dåliga förare för att kunna anpassa hastighet efter väglag? Hur överlever gotlänningarna vinterväglag utan saltslask?
Honda, där kan man snacka om tunn dålig lack, efter 4 månader hade jag mer stenskottsmärken än efter 3 år med Toyota.
Mazda mittemellan, solid vit Toyota har i vart fall riktigt bra lack.
Å andra sidan gör stenskotten inte så mycket, om man inte strör salt i dom.
Vi måste oxå skillja på känslig lack och dålig lack/grund.
Hade en MB Vito -01, fick man ett stendkott på den, och inte gjorde nått var det en rostblämma på några veckor, som jag skrev tidigare har det inte hänt nått med stenskotten på Swiften efter 4 år.
Att stenskotten gör mer skada på en aluhuv, är kanske för att lacken lossnar lättare på en sån...?
Vanligt på tex Chevrolet transsport, vars huv lutar mycket, så också på prius, med sin kilform, den blir ju då träffad hårdare av stenskott, än en platt huv?
Lät vår KIA 2011 listigt gå vidare under 2014 på grund av en bedrövligt undermålig lack och på det rost!
Rostbubblor i lacken redan under det första året....det är allt som räcker igentligen angående en själv för då vet man, bonus är att bilmedia bekräftar sakers tillstånd, något mer komplicerat upplägg än så det behövs inte, rostlistan stämmer bra enligt mig.
Alla bilar får stenskott, en del märkens lack verkar dock tåla något otroligt stort med stryk, Ford och Chevrolet har jag goda erfarenheter av.
Japaner och koreaner inte bra...tunnt, tunnare, tunnast!
Vet en gubbe som är SAAB fantast och ända till idag så har gubben satt sin heder i att äga en "mint" bil. Alla hans saabar var exellenta ja folk undrade ju hur det var möjligt..men nu vet jag att han kontinuerligt lämande in bilarna för recond/lackförbättring och att det lilla nöjet kostade honom mer än vad han igentligen hade råd med, ja nå tok skall vi väl alla pyssla med antar jag.
Vidare tycker jag mig uppleva "vassare" stenar på vägarna idag än för några år sedan. Inte konstigt att bilarna blir blästrade, stenarna de sandar med nu är har ju projektil-form och väldigt "vassa".
Dom körde nån form av stenkross på cykelbanorna här i stan för nåt år sen vilket resulterade i massor av punkteringar på cyklarna. Kanske används det skitet på vägarna nu istället för grus. Skulle inte förvåna för dom kan säkert hävda att det ligger kvar bättre än sand/grus. Men som sagt - det går hårt åt lack och rutor istället...
Även bilrutan blir nu mera hårt blästrad. En stor orsak är väl också att man tog bort krav på stänkskydd på fordon för ett antal år sen, det var nog ett misstag men var väl nån anpassning till EU. Är väl mest i norden man sandar mycket.
Vassa stenar var en intressant poäng, kanske nån miljöanpassning?
Jag tror att det finns en enklare förklaring till blästring av rutan och främre delen av karossen.
Trafikmängden och hastigheten!
Det är avsevärt fler fordon i trafik i dag än för t.ex. tio år sedan och då hade vi dessutom hastighetsbegränsning.
Nu när det är väldigt fullt på vägarna och i praktiken fri fart som gäller blir man nog tvungen att acceptera blästring!
Uppdaterat: 2015-09-26 18:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Rykten säger att vag fuskat med galvaniseringen. Att den inte fått härda tillräckligt bra/länge.
Galvanisering härdar inte!
Om lacken släpper på en förzinkad yta kan det bero på dålig rengöring av ytan eller felaktig färg. Det skulle vara märkligt om en av världens största biltillverkare skulle vara skyldig till detta.
Uppdaterat: 2015-09-26 20:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
För övrigt ser man samma sak på Audi A6, har själv sett det.
Uppdaterat: 2015-09-26 21:12
Gäst (ej verifierad)
Det är den inifrånkommande och dolda rosten som är den allvarligaste och svåraste att upptäcka. En utvändigt observation är alltså inte tillräcklig, utan det först när man använder fiberoptik med kamera eller sågar itu t. ex. en balk, som man kan få en mer rättvisande bild.
Man kan nog säga att zinkskiktet på en bil är väldigt tunt, oftast mellan 4-7 mym som kan jämföras med ett hårstrå som har en diameter på 15-50 mym!
Men det spelar nog ingen större roll om zinkskiktet vore dubbelt så tjockt, är det inte skyddat från galvanisk korrosion eller mekaniskt slitage kommer det ändå att försvinna väldigt snabbt.
Det viktigaste är att ha ett bra lackskydd på zinken och att lacken appliceras på ett sätt som är lämpligt och att snabbt bättra lackskador innan avzinkning sker..
Uppdaterat: 2015-09-28 08:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
För den som är intresserad av "hemförzinkning" kan jag rekommendera en artikel av Jim Lundberg i Classic motor nr 10.
Där går han genom några sätt med enkla kemikalier som redan finns i de flesta hem och vad som i övrigt krävs för en förzinkning.
Uppdaterat: 2015-09-28 16:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Numera tycks inte den bra statistiken från SBP finnas tillgänglig längre, men tidigare kunde man se vilka regioner som hade vilka fel, och då visade sig att Gotland och norra Norrland hade minst problem med rost och bromsar. De har ju inte plågats av vägsalt sedan 1986.
Sedan är det förstås skillnad mellan kosmetisk rost och i bärande delar, men rost ska inte behöva vara ett problem idag. Det finns bra material, och ytbehandlingar, och bilarna har blivit bättre, det kan vi som varit med ett tag vittna om.
Men, att vissa tillverkare kör vidare med plåtbränsletankar är ändå anmärkningsvärt när plasttankar funnits sedan 80talet.
Vad som verkar bli vanligare är att tillverkarna prutar på grundbehandlingen, rost ovanför vindrutan fanns ju inte på Volvo tidigare, och de är inte de enda. Jag har sett det även på C5, varken V70 eller C5 från tidigt 2000-tal har haft något sånt tidigare.
Nej nej Shogun, det är en fullständig missuppfattning. Zinkskiktets tjocklek har inget att göra med vidhäftningen!
Vidhäftning beror alltid på förbehandling och lacktyp!
Man kan tänka på den åsikt som fanns förr när det gällde målning av förzinkade hängrännor och stuprör, man måste vänta minst ett år innan målning för att färgen skulle sitta kvar!
Anledningen var att man då använde sig av linoljefärg som inte gifte sig bra med zinken, nu för tiden finns färger som vidhähtar alldeles utmärkt på zink.
Uppdaterat: 2015-09-28 19:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Uppar den här tråden och fortsätter diskussionen om dåligt rostskydd vs dålig lack.
Har skrivit tidigare att vår Swift kommer att rosta med tiden då den nära nog saknar rostskydd.
Jag tvättade bilen i kväll för första gången på ett år !!
Vi hade en diskussion hemma om vem som ska göra vad och varför, och då fick jag förklarat för mig att om jag på eget bevåg tvättade, putsade och städade min frus bil utan att hon bett om det, var det mitt problem och inget som räknades, var på jag helt enkelt slutat tvätta hennes bil.
Förra helgen släpade hon ut dammsugare o hink för att städa bilen inuti, när hon var klar frågade jag om hon inte skulle ta ett varv på utsidan också "Varför då, det gör väl du" Nä jag har inte tvättat den på ett år, och påminde henne om diskussionen för ett år sen. Stämningen här hemma är inte helt 100 sen dess.
Hur som helst, då jag lider med bilen åkte jag till gör det självhallen i kväll och gjorde stora vårrengöringen ett halvår för sent, och när jag putsat klart tog jag ett kort på stenskotten som vi fick första vintern, och som snart fyller 5 år.
Jag har alltså inte gjort ett dyft med dom, och som synes har det inte hänt nått mer.
Bra lack alltså.
Bra Rikard, ett skolexempel på bra vidhäftning av lacken. Ingen krypning under lacken som förorsakat spaltkorrosion.
Lägg på lite bättringslack och återkom gärna med hur det ser ut om ett år.
Uppdaterat: 2015-10-29 20:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gäst (ej verifierad)
Rikard, är det inte dåligt att inte bättra lacken innan rosten kommer? Tänker på stenskott alltså.
Jag försöker göra det innan galven försvunnit, vilket förvisso kan vara en ojämn kamp.
Rikard, är det inte dåligt att inte bättra lacken innan rosten kommer? Tänker på stenskott alltså.
Jag försöker göra det innan galven försvunnit, vilket förvisso kan vara en ojämn kamp.
Jo det är riktigt att det är vad man ska göra, På Rikards bild ser det ut som det inte finns någon zink kvar och här bör man först lägga på en bra grundfärg, helst en zinkrik.
Uppdaterat: 2015-10-31 08:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Jag håller med Tobo, vi bör tänka om när det gäller betygen
Många tror att s.k flygrost är vanlig lackrost. Jag tvivlar på att en Tesla som funnits i tre år (1 år i Sverige) skulle ha problem med lack och rost ...
Sen kan man fundera om det finns någon skillnad i beteende hos ägarna. Kan det vara så att en Porsche-ägare vårdar sin bil mer än KIA-ägaren?
Har du något exempel på en bil som alltid får bra betyg i rosttest men som inte placerat sig bra i listan?
Listan sträcker sig från 2006 och t ex Audi har inte alltid fått bra betyg i ViB's test: http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-audi-a6-24-2006-12229
Tesla har uppenbara problem med lackkvalitet och stenskott enligt ett flertal trådar på Teslaklubbens forum, t.ex.: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=1725
Jämförelsen mellan KIA-ägaren och Porsche-ägaren håller jag helt med om, dessutom i kombinationen med att framförallt första generationens cee'd har dålig lack (lacksläpp).
Tack,nu kan tråden stängas.
Eller skall man vrida o vända på "faktan" tills resultatet blir vad man själv önskar?
+1
I dagsläget är nog rost i underredet inget (besiktnings-)problem de första 15 åren av en bils liv (även de med sämst rostbetyg). ViB borde vara tydligare med att det i första hand är underredet som avses i deras betyg.
Många bilar drabbas av istället av dyra elektronikproblem innan rostdöden är ett faktum.
Lackbetyg/prognos skulle däremot vara av stort intresse.
Jag tror den statestiken stämmer utmärkt, även om den inte är statistiskt säkerställd, men det handlar om rost som folk ser, och i VW Kias fall är problemet dålig lack, ViB kollar ju hur väl utfört rostskydd bilen har, och kan omöjligt veta vad som döljer sig under lacken.
Jag har ju en Swift -11, den kommer garanterat rosta kraftigt vad det lider då det knappt finns nått rostskydd alls, men vi fick första vintern 2 kraftiga stenskott på motorhuven och spräckt vindruta efter möte med en grusbil. Av dom kan jag nu bedömma att lacken är bra, för det har inte hänt nått runt stenskotten, även om det är brunt i själva stenskotten.
På WV Passat från 05- kan man se som spindelnät under lacken från obetydliga stenskott, just detta skulle hänt på Swiften om lacken varit dålig.
Men vilka som äger bilarna och vilken priskategori dom är i spelar oxå in, det finns gott om folk som typ aldrig tvättar sina bilar, kvinnor är överrepresenterade i den kategorin.
Puh! Som nybliven peugeotägare kändes det bra att hitta sitt märke bland de med få (4%) anmärkningar på rost och lack. Som tur är finns det säkert en del annat att oroa sig över som ägare till en "fransos" :) ....
MVH AL,jag håller ju med dej.
Tråden ger ingen seriös "fakta"på något sätt,men visst kan den vara underhållande ändå.
Jag har en bildbank med rost..
Å andra sidan, med vettigt klimat behöver bilarna inte rosta alls. Jag är just nu på gotland, en bekant hade köpt en Micra från 1985, 25.000 mil, skitig, repig, bucklig, men helt fri från rost, man tror inte sina ögon när man kryper runt och försöker hitta nått brunt.
Fick syn på en gammal Corolla, samma där, knäppte ett kort i bakre hjulhuset.
Spirou - detta med tunn/känslig lack på Toyota är också nåt som jag observerade under mitt "Toyota-innehav" - och tyvärr likaså handlaren som bytte in bilen. Kör väldigt lite på grusväg så det kan knappast vara orsaken. Måste säga att hittills är min Golf väldigt lite drabbad av stenskott o likn speciellt i jämförelse med Toyotan - trots att dom gått i stort sett lika långt och under lika lång tid.. Även min förra bil, Focusen, klarade lacken på framdelen av bilen bättre än Toyotan. Så nåt kan det ligga i det du säger om Toyotas lack.
Tja... inga av dom 5 Skoda jag kört/ägt har rostat så... Lyckost eller?
Hade det åtminstone inte varit vettigt att förbjuda saltning av gator inom tätort, eller är folk för dåliga förare för att kunna anpassa hastighet efter väglag? Hur överlever gotlänningarna vinterväglag utan saltslask?
Köpte en -00 Kia Pride igår. Den är inte helt rostfri...
Honda, där kan man snacka om tunn dålig lack, efter 4 månader hade jag mer stenskottsmärken än efter 3 år med Toyota.
Mazda mittemellan, solid vit Toyota har i vart fall riktigt bra lack.
Å andra sidan gör stenskotten inte så mycket, om man inte strör salt i dom.
Vi måste oxå skillja på känslig lack och dålig lack/grund.
Hade en MB Vito -01, fick man ett stendkott på den, och inte gjorde nått var det en rostblämma på några veckor, som jag skrev tidigare har det inte hänt nått med stenskotten på Swiften efter 4 år.
Gotlands Micran jag skrev om var nära nog plåtren i underkant av sparklådorna, men det var inte rostigt.
Att stenskotten gör mer skada på en aluhuv, är kanske för att lacken lossnar lättare på en sån...?
Vanligt på tex Chevrolet transsport, vars huv lutar mycket, så också på prius, med sin kilform, den blir ju då träffad hårdare av stenskott, än en platt huv?
Lät vår KIA 2011 listigt gå vidare under 2014 på grund av en bedrövligt undermålig lack och på det rost!
Rostbubblor i lacken redan under det första året....det är allt som räcker igentligen angående en själv för då vet man, bonus är att bilmedia bekräftar sakers tillstånd, något mer komplicerat upplägg än så det behövs inte, rostlistan stämmer bra enligt mig.
Alla bilar får stenskott, en del märkens lack verkar dock tåla något otroligt stort med stryk, Ford och Chevrolet har jag goda erfarenheter av.
Japaner och koreaner inte bra...tunnt, tunnare, tunnast!
Vet en gubbe som är SAAB fantast och ända till idag så har gubben satt sin heder i att äga en "mint" bil. Alla hans saabar var exellenta ja folk undrade ju hur det var möjligt..men nu vet jag att han kontinuerligt lämande in bilarna för recond/lackförbättring och att det lilla nöjet kostade honom mer än vad han igentligen hade råd med, ja nå tok skall vi väl alla pyssla med antar jag.
Vidare tycker jag mig uppleva "vassare" stenar på vägarna idag än för några år sedan. Inte konstigt att bilarna blir blästrade, stenarna de sandar med nu är har ju projektil-form och väldigt "vassa".
Dom körde nån form av stenkross på cykelbanorna här i stan för nåt år sen vilket resulterade i massor av punkteringar på cyklarna. Kanske används det skitet på vägarna nu istället för grus. Skulle inte förvåna för dom kan säkert hävda att det ligger kvar bättre än sand/grus. Men som sagt - det går hårt åt lack och rutor istället...
Jag tror att det finns en enklare förklaring till blästring av rutan och främre delen av karossen.
Trafikmängden och hastigheten!
Det är avsevärt fler fordon i trafik i dag än för t.ex. tio år sedan och då hade vi dessutom hastighetsbegränsning.
Nu när det är väldigt fullt på vägarna och i praktiken fri fart som gäller blir man nog tvungen att acceptera blästring!
Galvanisering härdar inte!
Om lacken släpper på en förzinkad yta kan det bero på dålig rengöring av ytan eller felaktig färg. Det skulle vara märkligt om en av världens största biltillverkare skulle vara skyldig till detta.
Varför inte med tanke på veckans händelser?
Andra orsaker är för tunt lager galv.
För övrigt ser man samma sak på Audi A6, har själv sett det.
Det är den inifrånkommande och dolda rosten som är den allvarligaste och svåraste att upptäcka. En utvändigt observation är alltså inte tillräcklig, utan det först när man använder fiberoptik med kamera eller sågar itu t. ex. en balk, som man kan få en mer rättvisande bild.
Man kan nog säga att zinkskiktet på en bil är väldigt tunt, oftast mellan 4-7 mym som kan jämföras med ett hårstrå som har en diameter på 15-50 mym!
Men det spelar nog ingen större roll om zinkskiktet vore dubbelt så tjockt, är det inte skyddat från galvanisk korrosion eller mekaniskt slitage kommer det ändå att försvinna väldigt snabbt.
Det viktigaste är att ha ett bra lackskydd på zinken och att lacken appliceras på ett sätt som är lämpligt och att snabbt bättra lackskador innan avzinkning sker..
För den som är intresserad av "hemförzinkning" kan jag rekommendera en artikel av Jim Lundberg i Classic motor nr 10.
Där går han genom några sätt med enkla kemikalier som redan finns i de flesta hem och vad som i övrigt krävs för en förzinkning.
Numera tycks inte den bra statistiken från SBP finnas tillgänglig längre, men tidigare kunde man se vilka regioner som hade vilka fel, och då visade sig att Gotland och norra Norrland hade minst problem med rost och bromsar. De har ju inte plågats av vägsalt sedan 1986.
Sedan är det förstås skillnad mellan kosmetisk rost och i bärande delar, men rost ska inte behöva vara ett problem idag. Det finns bra material, och ytbehandlingar, och bilarna har blivit bättre, det kan vi som varit med ett tag vittna om.
Men, att vissa tillverkare kör vidare med plåtbränsletankar är ändå anmärkningsvärt när plasttankar funnits sedan 80talet.
Vad som verkar bli vanligare är att tillverkarna prutar på grundbehandlingen, rost ovanför vindrutan fanns ju inte på Volvo tidigare, och de är inte de enda. Jag har sett det även på C5, varken V70 eller C5 från tidigt 2000-tal har haft något sånt tidigare.
Nej nej Shogun, det är en fullständig missuppfattning. Zinkskiktets tjocklek har inget att göra med vidhäftningen!
Vidhäftning beror alltid på förbehandling och lacktyp!
Man kan tänka på den åsikt som fanns förr när det gällde målning av förzinkade hängrännor och stuprör, man måste vänta minst ett år innan målning för att färgen skulle sitta kvar!
Anledningen var att man då använde sig av linoljefärg som inte gifte sig bra med zinken, nu för tiden finns färger som vidhähtar alldeles utmärkt på zink.
Uppar den här tråden och fortsätter diskussionen om dåligt rostskydd vs dålig lack.
Har skrivit tidigare att vår Swift kommer att rosta med tiden då den nära nog saknar rostskydd.
Jag tvättade bilen i kväll för första gången på ett år !!
Vi hade en diskussion hemma om vem som ska göra vad och varför, och då fick jag förklarat för mig att om jag på eget bevåg tvättade, putsade och städade min frus bil utan att hon bett om det, var det mitt problem och inget som räknades, var på jag helt enkelt slutat tvätta hennes bil.
Förra helgen släpade hon ut dammsugare o hink för att städa bilen inuti, när hon var klar frågade jag om hon inte skulle ta ett varv på utsidan också "Varför då, det gör väl du" Nä jag har inte tvättat den på ett år, och påminde henne om diskussionen för ett år sen. Stämningen här hemma är inte helt 100 sen dess.
Hur som helst, då jag lider med bilen åkte jag till gör det självhallen i kväll och gjorde stora vårrengöringen ett halvår för sent, och när jag putsat klart tog jag ett kort på stenskotten som vi fick första vintern, och som snart fyller 5 år.
Jag har alltså inte gjort ett dyft med dom, och som synes har det inte hänt nått mer.
Bra lack alltså.
Bra Rikard, ett skolexempel på bra vidhäftning av lacken. Ingen krypning under lacken som förorsakat spaltkorrosion.
Lägg på lite bättringslack och återkom gärna med hur det ser ut om ett år.
Rikard, är det inte dåligt att inte bättra lacken innan rosten kommer? Tänker på stenskott alltså.
Jag försöker göra det innan galven försvunnit, vilket förvisso kan vara en ojämn kamp.
Jo det är riktigt att det är vad man ska göra, På Rikards bild ser det ut som det inte finns någon zink kvar och här bör man först lägga på en bra grundfärg, helst en zinkrik.
Nej det verkar inte finnas nån zink på Swiften.
Nu skojar ni va?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.