Ja man ser ibland halvnya bilar med rost på en del ställen.
Inte kul för den som har en tanke på att behålla bilen ett flertal år.
Skulle man haft en dashcam då skulle man kunna haft ett album här.
Halvnya 4-8 år gamla bilar med synlig rost på diverse ställen runt karossen !!
Uppdaterat: 2020-02-05 11:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kommentarer
Såg en 5 år gammal Renault Captur som såg ut som en 2009 Passat på skuffen.
Vet inte sanningshalten i påståendet (ryktet) men det sägs både här och där att det är miljöanpassningen i lacken/grunden som gör att den inte är tillräckligt bra. Den fäster inte mot den galvade plåten.
Johan vad jag hört så har många slutat med galv av den anledningen.
Nu är det bättre kvalité på stålplåten och blir då så kallad rosttrögt material.
Fast tror det är viktigt att komma ihåg att vi inte vet historiken om bilen.
Dåligt skötta bilar och dåliga lagningar förekommer ju även på relativt nya bilar.
Ja där ser man.. lite konstigt för brukar inte Renault få väldigt bra omdömen i ViBs rosttest? Eller var Captur ett undantag?
Lite undersökning visar att bilen i fråga verkar ha sålts för ca 115.000:- i september. Den hade då drygt 11.000 mil på mätaren... rosten måste väl uppstått sen dess för i mina ögon är det väldigt dyrt för en Captur om den ser ut så?
Captur har högsta betyg ja. Och bakluckan är särskilt omnämnd. Men bilen kan ju vara misskött.
https://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-renault-captur-2013
Det där kan vara skruvarna till listen som "blöder" rost, ser ut så .
Det kan hända när man är dålig på att tvätta bil'n
En gissing är att bilen varit krockad, och reparerad på fel sätt, typ att man inta haft nya plastklips, och använt vanliga skruv ist.
Om det är skruv original brukar det vara en tätande mjuk bricka mellan, den kan glömts bort.
Liknande skador på en bils A stolpar var en glasmästare som bänt upp listen med en skruvmejsel mot lacken.
Framtiden får visa in den dyker upp på fler bilar.
Tror som rover-micke att det är rost från skruvarna. Sällan att Renault och Dacia har synlig rost. Inte ens min Clio från 2004 eller sambons Mégane från 2005 eller min Dacia från 2014 har synlig rost.
Saab, Ford brukar i regel se värre ut.
flat7
Håller inte med dig att Ford skulle se värre ut än nån annan .
I alla fall inte dom senaste 15-20 åren!
Det var värre på 80-90talet när det va "dubbla plåtar " i skärmkanterna....
Focus gen 1 var väl ett hyggligt exempel på att Ford inte direkt var den mest rostfria bilen vid den tiden. Och den såldes ju till några år in på 2000-talet. Jag hade en Focus av den andra generationen och under de 4 år jag ägde den så verkade den "rostfri" men jag skulle nog ändå säga att jag knappast skulle köpa en sån som begagnad idag just m a p tänkbara rostproblem. Men visst kan jag jag fel...
Sen är ju trots allt en del rostproblem att hänföra till "ägarproblem" även om vissa märken och modeller tycks drabbas av slarviga ägare oftare än andra.
+10
Pi på just nämnda bil var det innerskärmar av filtmaterial som höll kvar fukten vilket jag håller med om inte var så genomtänkt lösning....
Har haft mest Mondeo och dom har klarat sig väldigt bra från rost,hade även en Focus 2006 som höll sig väldigt fräsch så länge jag ägde den...
Har den senaste Focusen nu som jag tycker är en underbar bil men som har en väldigt känslig lack för stenskott....men eftersom jag tänkt behålla den i många år är det monterat stenskottsfilm på hela fronten och nederkant på dörrar....
Kan väl tillägga att jag även gjorde en rostskyddsbehandling för säkerhets skull eftersom jag läste att den inte låg på topp i rosttesten....men det är ju en skitsumma om man tänker på vad en ny bil kostar och man ska behålla den en längre tid....
Focus gen 1 brukade se ut som Kapturen på bilden efter en 6-7 år, dekorlisten gnagde hål på lacken.
Delete
Jag hade en Mazda3 som rostade som ett såll. Helt perverst och väldigt tragiskt. Det mest miljövänliga vi kan göra är ändå att tillverka bilar som håller så länge det bara är fysiskt möjligt.
.
Instämmer!
Men där säger du ju emot dig själv lite Klarsynt. Du tycker bilar ska tillverkas för att hålla så länge som möjligt, men när nya bilar byggs med säkerhetsfunktioner som gör att mindre antal bilar krockas och behöver skrotas ur så gnäller du? Med ditt resonemang måste det ju vara bättre med så mycket säkerhetsfunktioner det bara går så att ännu mindre antal bilar krockas och behöver skrotas ur med nytillverkning som följd, eller hur? Sen då om bilarna ska hålla så länge som möjligt är det ju mycket bättre då med elbilar då du själv skrivit att de i långa loppet är miljövänligare än fossilbilar när det gått många mil. Så ska bilarna rulla ännu mer mil desto bättre blir ju elbilen då. Hmm, intressant.....;)
Det kostar även att bygga saker som håller, kvalitet kostar. Och för att bolaget som tillverkar sakerna ska se någon vinst i att tillverka saker som hålls vid liv så behöver dom ha ett incitament för att göra detta.
När vi slutar se bilen som en engångskostnad och att vi tvunget måste äga den utan krav på ett löpande driftsavtal eller likannde, så kommer vi se bolag som endast fokuserar på att göra saker där dom tjänar pengar vid försäljningstillfället eller på att sälja information om dig som person.
Man kan ju tänka sig att någon biltillverkare, vilken som helst, börjar tillverka en oerhört slittålig och hållbar bil men med möjlighet till uppdatering av elektronik och mekanik vartefter det behövdes. Den skulle också vara tillverkad i tillräckligt rosttröga material i primära delar.
Vartefter nya hittepågrejer skulle komma är det alltså möjligt att lämna in bilen och få den uppdaterad.
Man skulle kunna få en bil som vore lika outslitlig som ryktet T-Forden fick, (men det var ju fel för det finns inte många kvar, det vore bättre att modell A fått det ryktet, den motorn tillverkades långt in på 1970-talet.!) .
Men skulle en sådan bil gå att sälja?
Och vem skulle vara intresserad av att tillverka den?
I vissa länder finns bilar ända från 1930-1940-talet i dagligt bruk, men jag kan garantera att få som är vana vid en modern bil skulle önska sig en sådan tillvaro.
Precis vaxat Swiften för sista gången, den klarade sina 9 först år utan rost. Det är givetvis brunt i några stenskott (som ska åtgärdas) men det finns ingen rost alls som uppstått av sig själv.
Den skulle absolut gå att sälja och jag tror att alla skulle vilja tillverka en om tillverkaren löpande får in pengar på bilen.
Anledningen till att vi inte gör hållbara saker idag är för att allt som oftast bara tjänar pengar vid försäljningen, flyttar vi fokus (och det gäller speciellt vi konsumenter) från att äga till att t.ex. prenumerera eller hyra så kommer vi komma dit.
Det fanns ju en bil som i vissa länder verkar outslitlig, MB W114/115 och W123, dock inte i Sverige där de löstes upp som en sockerbit i hett vatten.
Men söderut finns länder där de går som taxi sedan 1970-talet och efter mer än 150000 mil fungerar de än!
Det finns säkert andra märken också som går att hålla igång och det här är ju typexempel på bilar som går att reparera med slägga och spett, den tid som var innan bilar blev elektroniska!
Men det skulle knappast gå att bygga sådana bilar idag, de skulle bli orimligt dyra, de var ju väldigt mycket handbyggda. Robotar har ju ersatt mycket hantverk och elektroniken håller ner kostnader väldigt mycket.
Vad roligt att läsa! Då har du tagit hand om den på ett bra sätt.
Inte överdrivet, men en gång per år har det blivit storrengörning och polering/vaxning.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.