Vi Bilägares forum

Audi A6 Avant -09 rostar

Audi A6 Avant -09 rostar

Ja nu har svaret kommit från Audi om åtgärder. Enligt mig vältrar de över kostnaden på kunderna, premium?

mejlar offert enligt överenskommelse: lackering/reparation som avser samtliga dörrar, trösklar, bakskärmar samt baklucka. Kostnaden för reparationen uppgår till 51 125:- inkl moms, varav Audi står för 70% av kostnaden och ni som kund står för resterande 30% = 16 000:- inkl moms.

Denna offert gäller i 28 dgr. Återkom gärna med svar i denna eller nästa vecka om ni vill ha reparationen utförd.

mvh

Uppdaterat: 2016-05-17 16:13

Kommentarer

Var väl ändå bra att dom tar 70% så det är väl inget att tveka på!

Premiumbil har premiumkostnad i service...

Uppdaterat: 2016-05-17 16:37

Kan Audi rosta? Är inte dom gjorda av galvaniserad zink och alujminjum?

Uppdaterat: 2016-05-17 16:51

Shogun, sant, det är för dålig. Vad man borde kunna förvänta sig är bättre lackkvalitet, tjockare lack, på ett premiummärke. Tror exempelvis Lexus har tjockare lack än Toyota.

Det jag menade med premiumservice är dock att man måste räkna med högre kostnader i service på ett premiummärke än ett billigare märke. Annars tänker man fel.

Uppdaterat: 2016-05-17 18:12

Tyvärr så gäller nog dealen bara auktoriserad Audi verkstad . Pengarna ska in, speciellt nu när kassan börjar sina!

Uppdaterat: 2016-05-17 19:29

AL, vadå vilka svin? Antagligen är standard att man inte få nån hjälp alls. Tror Shogun är ganska påstridig, kunnig och påläst, annars hade det inte blivit nån goodwill alls här. Audi tar knappast in +7 år gamla bilar och fixar lackskador normalt sett på goodwill.

Visst kan man hitta nån annan enklare firma men inte givet att det blir lika bra gjort då eller så mycket billigare. Vi har ju det skattesystem vi har i Sverige, arbetskostnaden är ju värre än tandläkaren. Så skulle man prata om nåt vettig alternativ så vore det att dra ner till Polen eller Litauen och fixa till bilen på semestern.

Uppdaterat: 2016-05-17 19:39

Shogun, kolla gärna också mitt förra inlägg, gick omlott.

Uppdaterat: 2016-05-17 19:42

Ja att kontakta VIB kan ju då ge den vanliga reaktionen, att nån ansvarig på Audi låter förvånad och säger att typ "här blev det väldigt fel och det är klart att vi ska stå för hela kostnaden". Men annars tror jag inte det går att förhandla ner detta så mycket.

Det är också viktigt att man gör ett bra jobb när det gäller lackskador, det är inte så enkelt och slarvar man så håller det inte så länge. Säg att man gör detta på en allverkstad och säg att problemet kommer tillbaka i stor mängd om 3 år, när bilen är +10 år. Allverkstan lär ju inte ha 3 års garanti eller mer. Hur stor chans är det då att Audi vill hjälpa till med goodwill? Har man däremot fixat det på denna auktoriserade firma och rosten kommer tillbaka från ett jobb dom gjorde 3 år innan, så är det klart dom får fixa till det kostnadsfritt (och därför tror jag dom är hygglig noggranna för att slippa det). Så spara alla kvitton är ett tips.

Uppdaterat: 2016-05-17 20:06

Jodåp, svinpriser är märkesverkstäderna duktiga på.
Kollegans V70 -09 som läcker olja via bakre ramlagertätningen, skulle enligt Bilia kosta 25.000 att fixa. Jag bad honom kolla med en mindre och oberoende verkstad: 12.000 kr....
Fortfarande mycket pengar men ändå mindre än hälften.

Uppdaterat: 2016-05-17 20:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vart är den rostig? Låter enormt dyrt, även om jag vet att lackering är bland det dyraste man kan göra...
Är inte riktigt okej känner jag på en bil som är mindre än 10 år gammal.

Det är inte denna som är din då? ;)
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-05-18 10:00
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason1, det var mycket s.k. norsk chrome på den bilen! :)

Uppdaterat: 2016-05-26 17:59
Q7 skrev:

Goodwill är ett lotteri.
Vår förra Lexus 08 skulle kosta 75.000 att åtgärda .. goodwill kan man glömma där om inte alla stämplar heter Lexus ... Vår Audi däremot fick 6 nya spridare a' 10.000 + jobb (plus lånebil och bärgare) ..

Ja, Toyota/Lexus är stenhårda på att alla stämplar ska vara från dem om man ska få någon som helst goodwill, å andra sida är de oerhört generösa om man har alla "rätta" stämplar.

Vad hade du för Lexus och vad var felet?

Uppdaterat: 2016-05-28 14:31

Hur nöjd man är med den lokala verkstan är nog väldigt beroende på just den lokala verkstan. Jag har ju under några år använt Möllers i Västerås och har bara positiva omdömen att ge om dom - i alla fall hittills. Men mycket beror på kundmottagaren och hans vilja att se till att jag som kund känner mig nöjd när jag lämnar verkstan och hittills har dessa lyckats för mitt vidkommande.

Uppdaterat: 2016-05-28 18:12

Shogun, menar du att ni tar dealen där ni får betala "30 %"?

Personligen tror jag ni ska vara supernöjda med den dealen, blir ju som nytt.

Sen en kompletterande rostskyddsbehandling på det kanske...

Uppdaterat: 2016-05-28 18:53

Låt laga och sälj den sen när den är nylackerad och grann...:)

Uppdaterat: 2016-05-28 21:38

Shogun, fördelen här är ändå att man har kvitto på jobbet. Blir det dåligt inom några år så är det bara att gå tillbaka och kräva åtgärd utan kostnad. Men jag tror en omlackering blir bra om dom är seriösa, vilket jag tror dom är.

Uppdaterat: 2016-05-28 21:55

C k, om du anklagar shogun för att ljuga är du fel ute.

Uppdaterat: 2016-05-29 10:18

Vilka konspirationsteorier. Att en A6 från 2008 har dålig lack och rostar är inget unikt, så det vore ju ett synnerligen fantasilöst påhitt. Vem är det egentligen som är "pastor"?

Uppdaterat: 2016-05-29 10:22

"Vem är det egentligen som är "pastor"?"
Här på VIB brukar det vara Shogun, i alla fall.

Uppdaterat: 2016-05-29 15:19
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det här med att det kryper in rost under lacken och ger lacksläpp är inget unikt för Audi, det händer även på Volvo, men de brukar klara sig bättre, Saab 9-5, hundbenet, tanklocket (!) och bakluckans tvärbalk är välkänd, Avensis där det kan uppträda var som helst t.o.m. på taket.
Det händer inte på alla exemplar ( förutom Saab) och det kan verka besynnerligt, förmodligen är det någon tillfällig förorening som minskar vidhäftningen mellan ytskikten?

Uppdaterat: 2016-05-29 17:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tråkigt och dåligt att Audin redan har drabbats av lacksläpp. Hur långt har bilen gått Shogun ?

Uppdaterat: 2016-05-29 17:53

Här tycker jag Vi bilägare borde förnya sig, ge ett lackbetyg på bilarna.

Man kan t.ex. tänka sig att flera tillverkare haft problem med bilar under 00-talet när det gäller att få till ett bra lackskikt som är vattenbaserad men att det blivit bättre nu. Men hur ska vi som konsumenter veta det?

Det är väl också så att tillverkarna använder gängse metoder och underleverantörer för lack som BASF och därmed inte givet så stora skillnader mellan märke även om nu VAG verkar ha varit extra dåliga här.

Det är väl också så att Audi på senare år introducerat hårdare lack på sina bilar jämfört med billigare märken inom VAG, man kunde då tänka sig att det skulle vara mer tålig då.

Uppdaterat: 2016-05-29 17:56

Audi A6, C6 är ett sorgebarn vad gäller rost. Speciellt från 2005-2008, fick några förbättringar i samband med faceliften 2009. Fast A6, C6 (4F) bör undvikas till varje pris. Modellen som kom 2011 är rejält förbättrad och 150 kg lättare då det mesta är i aluminium. Min Audi A4 från 2004 har knappt någon rost alls. Lite i ytterkanten i vänster bakskärm är allt.

Uppdaterat: 2016-05-30 18:15
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.