Jäkla pajkastande. Är väl allmänt känt sedan över 100 år tillbaka att batterier preseterar sämre i hög värme och kyla. Om alla myndigheter/regulatorer inte förstått det så är det ju en sak, då kanske de skall komma ut och se verkligheten. Detta är ju detta hinder, som gör att många i norden inte köpt eller planerar att köpa en elbil, här är alla fullt medvetna om det, får man hoppas i alla fall.
Snart kommer väl någon grönavågen-grupp från Tyskland stämma Tesla och få ett prejudikat som gäller hela EU om att man måste visa räckvisssiffror i -5 grader, -10 grader, -15 grader, -20 grader samt +5 grader, +10 grader, +15 grader hela vägen upp till +35 grader.
Det har gått troll i det hela. Vill man inte ha markant räckvissförändring så är det diesel man skall åka. Batterier kommer alltid prestera sämre i kyla och hög värme.
Iof inget fel att det redovisas enligt det du skriver, är bra med vettiga siffror, lika så med tex luftvärmepumpar, visst är man lite påläst så inser man det, men väldigt många är inte ett dugg pålästa...frågan är om det ska behövas eller om det inte ska presenteras enkelt, inte så dumt kan jag tycka, är ju bara att skippa informationen om man känner att man redan vet...
Lsoderlund, men nu handlar det inte om WLTP siffrorna utan om att Tesla medvetet angett för höga räckvidssiffror på flera marknader och haft algoritmer som medvetet ger för lång räckvidd i bilen för att sen under 50% ange rätt rätt räckvidd.
Som artikeln säger bör WLTP siffrorna vara korrekta då det finns krav, standarder, kontroller i EU hur de ska göras och att de ska anges i reklamen.
Utanför EU har man i många länder en mer ”liberal” inställning och regelverk gällande reklam, vilket Tesla har utnyttjat.
Jomen Teslan kör faktiskt 50 mil på en(1) laddning.
Startar jag i Helsingborg för att stanna i Stockholm, eller omvänt ..som är ungefär 50 mil så bokar jag alltid en övernattning kring Gränna för en laddning. Det måste vara den laddningen som reklamen menar 🤠
Jag har sagt det många gånger tidigare, och säger det igen: Värsta jävla blufföretaget! Då har vi fått "räckvidd-gate", också. Stäm skiten ur Tesla.
Uppdaterat: 2023-07-28 23:40
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Det är väl fler bilmärken som ljuger om detta? De anger den mest optimala räckvidden under de mest optimala förutsättningarna man kan tänka sig. De vill ju sälja på bilar på god räckvidd.
Uppdaterat: 2023-07-29 15:24
Regel 1: Jag har alltid rätt.
Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Vid vilken hastighet beräknas räckvidden? Den springande punkten här är att det finns ingen standard på hur saker och ting mäts när det gäller elbilarna. Om jag fick bestämma borde det finnas 3 olika beräkningar på räckvidden.. låt oss säga 50 km/h, 80 km/h och 120 km/h vid temperaturen ca 20 grader. Får man upp hur mycket bilen drar i snitt vid dessa hastigheterna kan räckvidden beräknas ganska exakt.
Vargen, det finns absolut en standard. Den är beräknad efter WLTP som jag klippt in nedan:
I Europa testas elfordons räckvidd enligt standarden Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Enligt denna standard mäts räckvidden vid en genomsnittshastighet av 46.5 km/tim i sommartemperatur (23 grader) från full laddning till tömt batteri.
Dvs man delar batteriets nettokapacitet med WLTP förbrukningen, och vips så får du en teoretisk räckvidd.
Inget hokuspokus och vi som kör elbil vet så klart att räckvidden varierar stort beroende på yttre väderfaktorer och hur du kör själv.
En jäkla massa rubrikskapande och tjatande till ingen nytta. Förövrigt är det ganska oväsentligt, förutom för ICE-bilförare, hur lång räckvidd bilen har.
De flesta elbilar har fullt tillräcklig räckvidd för de flesta bilister.
Jag har sagt det många gånger tidigare, och säger det igen: Värsta jävla blufföretaget! Då har vi fått "räckvidd-gate", också. Stäm skiten ur Tesla.
Tesla är ett fantastiskt företag som satt de trögtänkta och trögrörliga traditionella i en riktig konkurrenssituation och press samt blottat deras oförmåga att konstruera för produktion. Elektrifieringen hade, utan Tesla, enbart varit en massa "snicke snack" och resulterat i skyhöga priser i syfte att fortsätta på det gamla kända sättet. Om man ska etikettera bilföretag som "bluff företag" kommer , VAG, Mercedes, BMW, Toyota och för all del VolvoCars högt upp på listan, långt före Tesla.
Tja, men vart hade de ”traditionella” tillverkarna stått i fråga om elbilar om inte Tesla varit en eldgaffel i röven på dom?
Nu står Tyska Herr doktor och hickar då inga svar finns på varför de inte sett detta komma? Än värre för Japanske Herr Jasamuki som troligen begår harakiri.
Lägg ner Axa! Vad tror du omställningen till elbilar varit utan Tesla ? Den "gamla" bilindustrin gör omställningen till viss del mot sin vilja och lite halvhjärtat. Man kan tycka vad man vill om produkterna men uppenbarligen säljer de bra.
Vi får nog inte blunda för Teslas betydelse när det gäller elektrifieringen av bilindustrin - gör man detta vill jag nog hävda att man är lite enögd. Oavsett om man gillar deras produkter eller inte.
Jag är mest imponerad över Teslas laddningsnätverk och att bilen räknar ut rutten bra och föreslår laddningsställen längs vägen. Komfort och byggkvalitet är det sämre med. Tesla ligger bra till tekniskt, med välfungerande UI och hur bilen kan hanteras via skärmen. Att köra tex M3 är rätt roligt också, bilen ligger bra på vägen om asfalten är bra men det är för mycket buller. Karosserna är effektiva på Teslas modeller, även på deras SUV:ar och detta borde fler tillverkare ta efter.
Ja, prisa Tesla och Elon in absurdum. PK-uttalandena står som spön i backen. Något mer sektliknande är svårt att hitta idag.
Uppdaterat: 2023-07-30 22:27
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Det är väl fler bilmärken som ljuger om detta? De anger den mest optimala räckvidden under de mest optimala förutsättningarna man kan tänka sig. De vill ju sälja på bilar på god räckvidd.
Men nu var det ju frågan om en manipulerad programvara ... =)
Uppdaterat: 2023-07-30 22:28
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Kan hålla med AL. Man behöver kliva upp rejält i prisnivå för att Tesla ska vara intressant, Model S. Tyvärr blir det alldeles för dyrt för privatbilisten.
Jomen Teslan kör faktiskt 50 mil på en(1) laddning.
Startar jag i Helsingborg för att stanna i Stockholm, eller omvänt ..som är ungefär 50 mil så bokar jag alltid en övernattning kring Gränna för en laddning. Det måste vara den laddningen som reklamen menar 🤠
Övernatta i Gränna för att ladda batterierna för en 50 mils resa mellan Helsingborg och Stockholm? Det gjorde man väl på ”hästtiden” för 150 år sen när det fanns gästgiverier överallt. Hästar och folk och behövde vila för att orka fortsätta. Men idag??
Vi får nog inte blunda för Teslas betydelse när det gäller elektrifieringen av bilindustrin - gör man detta vill jag nog hävda att man är lite enögd. Oavsett om man gillar deras produkter eller inte.
+100. Instämmer till fullo - Teslas bidrag kan inte förbises.
Det verkar vara flera här som kommenterar utan att förstå problemet. Det är inte WLTP-siffrorna som är problemet. WLTP är en standard och alla som säljer bilar i Europa är skyldiga att testa sina bilar enligt WLTP och ange de siffrorna i sin reklam. De stämmer om man kör bilen utifrån de förutsättningar som WLTP ger. De är inte lögnsiffror.
Problemet är ett helt annat:
Tesla har en mjukvara som uppvisar räckvidd. Det har alla elbilar. Man ser i bilen hur mycket räckvidd det är kvar. Det är inget konstigt i sig.
Problemet är att Tesla när batteriet har 50% eller mer laddning, visar rena fejksiffror. Det är först när batteriet sjunker under 50% som mer verklighetsnära siffror anges.
Det är det som fått bilägare att reagera. Att räckvidden sjunker dramatiskt när batteriet är under 50%.
Räckviddsberäkningar ska ta hänsyn till olika parametrar. Förarens tidigare körmönster, utomhustemperatur osv. Det är nu inget konstigt att under de första milen visar det fel för det tar tid för systemet att lära sig föraren och de aktuella körförhållandena.
Men Tesla har när batteriet är över 50% så anges siffror som är förprogrammerade på uppdrag av Elon Musk. Det är först när batteriet sjunker under 50% som systemet tar hänsyn till förarens utomhustemperatur, körmönster osv. Ovanför 50% är det förinlagda siffror för att ge idén om en längre räckvidd än bilen har.
Det är därför som Tesla får kritik.
Sen har även EPA i USA bett Tesla att komma in med nya officiella räckviddssiffror för det finns misstankar om att de EPA siffror som Tesla angett är felaktiga.
Det finns ingen motsvarande misstanke om att WLTP siffrorna skulle vara felaktigt angivna.
Det finns inte heller någon uppgift om att Teslas mjukvara för räckviddsangivelse skulle vara felaktig på europeiska bilar, det här är uppgifter som än så länge bara har handlat om bilar levererade i Nordamerika.
Ett ytterligare problem är att Tesla nekat till att boka in kundernas bilar för koll, de har satt i system att avvisa bokningar för koll och felsökning. De hat haft en egen avdelning där medarbetarna fått bonus för varje bokad felsökning som de avbokar. Och därmed har Tesla sparat tusentals dollars på att inte ta in kundbilarna för felsökning.
Detta visar sammantaget att Tesla inte bryr sig om sina kunder. Och de ska givetvis kunna kritiseras för det.
Exakt det här gör min Polo från 2014 också. Jag kommer betydligt längre på första halvan av tanken än den andra, men som ofta får Tesla mer skit för något som de klassiska biltillverkarna kommit undan med länge.
Uppdaterat: 2023-08-01 21:42
Gäst (ej verifierad)
Togga skrev:
Övernatta i Gränna för att ladda batterierna för en 50 mils resa mellan Helsingborg och Stockholm? Det gjorde man väl på ”hästtiden” för 150 år sen när det fanns gästgiverier överallt. Hästar och folk och behövde vila för att orka fortsätta. Men idag??
Back to the future. 😄
Uppdaterat: 2024-05-13 23:54
Gäst (ej verifierad)
Togga skrev:
Kan det vara polkagrisarna? 🤔
Gör man en riktigt stor beställning på plats och vill ha dem så färska som möjligt, kanske det är en dags leveranstid som gäller. ☺️
Kommentarer
Jäkla pajkastande. Är väl allmänt känt sedan över 100 år tillbaka att batterier preseterar sämre i hög värme och kyla. Om alla myndigheter/regulatorer inte förstått det så är det ju en sak, då kanske de skall komma ut och se verkligheten. Detta är ju detta hinder, som gör att många i norden inte köpt eller planerar att köpa en elbil, här är alla fullt medvetna om det, får man hoppas i alla fall.
Snart kommer väl någon grönavågen-grupp från Tyskland stämma Tesla och få ett prejudikat som gäller hela EU om att man måste visa räckvisssiffror i -5 grader, -10 grader, -15 grader, -20 grader samt +5 grader, +10 grader, +15 grader hela vägen upp till +35 grader.
Det har gått troll i det hela. Vill man inte ha markant räckvissförändring så är det diesel man skall åka. Batterier kommer alltid prestera sämre i kyla och hög värme.
Iof inget fel att det redovisas enligt det du skriver, är bra med vettiga siffror, lika så med tex luftvärmepumpar, visst är man lite påläst så inser man det, men väldigt många är inte ett dugg pålästa...frågan är om det ska behövas eller om det inte ska presenteras enkelt, inte så dumt kan jag tycka, är ju bara att skippa informationen om man känner att man redan vet...
Jag kollar aldrig räckviddsmätaren, räcker med en linjär batterimätare och en vettig navigator.
Lsoderlund, men nu handlar det inte om WLTP siffrorna utan om att Tesla medvetet angett för höga räckvidssiffror på flera marknader och haft algoritmer som medvetet ger för lång räckvidd i bilen för att sen under 50% ange rätt rätt räckvidd.
Som artikeln säger bör WLTP siffrorna vara korrekta då det finns krav, standarder, kontroller i EU hur de ska göras och att de ska anges i reklamen.
Utanför EU har man i många länder en mer ”liberal” inställning och regelverk gällande reklam, vilket Tesla har utnyttjat.
Jomen Teslan kör faktiskt 50 mil på en(1) laddning.
Startar jag i Helsingborg för att stanna i Stockholm, eller omvänt ..som är ungefär 50 mil så bokar jag alltid en övernattning kring Gränna för en laddning. Det måste vara den laddningen som reklamen menar 🤠
Jag har sagt det många gånger tidigare, och säger det igen: Värsta jävla blufföretaget! Då har vi fått "räckvidd-gate", också. Stäm skiten ur Tesla.
Det är väl fler bilmärken som ljuger om detta? De anger den mest optimala räckvidden under de mest optimala förutsättningarna man kan tänka sig. De vill ju sälja på bilar på god räckvidd.
Vid vilken hastighet beräknas räckvidden? Den springande punkten här är att det finns ingen standard på hur saker och ting mäts när det gäller elbilarna. Om jag fick bestämma borde det finnas 3 olika beräkningar på räckvidden.. låt oss säga 50 km/h, 80 km/h och 120 km/h vid temperaturen ca 20 grader. Får man upp hur mycket bilen drar i snitt vid dessa hastigheterna kan räckvidden beräknas ganska exakt.
Vargen, det finns absolut en standard. Den är beräknad efter WLTP som jag klippt in nedan:
I Europa testas elfordons räckvidd enligt standarden Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Enligt denna standard mäts räckvidden vid en genomsnittshastighet av 46.5 km/tim i sommartemperatur (23 grader) från full laddning till tömt batteri.
Dvs man delar batteriets nettokapacitet med WLTP förbrukningen, och vips så får du en teoretisk räckvidd.
Inget hokuspokus och vi som kör elbil vet så klart att räckvidden varierar stort beroende på yttre väderfaktorer och hur du kör själv.
En jäkla massa rubrikskapande och tjatande till ingen nytta. Förövrigt är det ganska oväsentligt, förutom för ICE-bilförare, hur lång räckvidd bilen har.
De flesta elbilar har fullt tillräcklig räckvidd för de flesta bilister.
Tesla är ett fantastiskt företag som satt de trögtänkta och trögrörliga traditionella i en riktig konkurrenssituation och press samt blottat deras oförmåga att konstruera för produktion. Elektrifieringen hade, utan Tesla, enbart varit en massa "snicke snack" och resulterat i skyhöga priser i syfte att fortsätta på det gamla kända sättet. Om man ska etikettera bilföretag som "bluff företag" kommer , VAG, Mercedes, BMW, Toyota och för all del VolvoCars högt upp på listan, långt före Tesla.
Där håller jag med dig till fullo J.L
Japp, som en sann Elon fanboi…
Tja, men vart hade de ”traditionella” tillverkarna stått i fråga om elbilar om inte Tesla varit en eldgaffel i röven på dom?
Nu står Tyska Herr doktor och hickar då inga svar finns på varför de inte sett detta komma? Än värre för Japanske Herr Jasamuki som troligen begår harakiri.
Se på BMW som tidigt hade i3 på banan.
Lägg ner Axa! Vad tror du omställningen till elbilar varit utan Tesla ? Den "gamla" bilindustrin gör omställningen till viss del mot sin vilja och lite halvhjärtat. Man kan tycka vad man vill om produkterna men uppenbarligen säljer de bra.
Ja, prisa Tesla och Elon.
Utan Tesla hade världen gått under.
Vi får nog inte blunda för Teslas betydelse när det gäller elektrifieringen av bilindustrin - gör man detta vill jag nog hävda att man är lite enögd. Oavsett om man gillar deras produkter eller inte.
Jag är mest imponerad över Teslas laddningsnätverk och att bilen räknar ut rutten bra och föreslår laddningsställen längs vägen. Komfort och byggkvalitet är det sämre med. Tesla ligger bra till tekniskt, med välfungerande UI och hur bilen kan hanteras via skärmen. Att köra tex M3 är rätt roligt också, bilen ligger bra på vägen om asfalten är bra men det är för mycket buller. Karosserna är effektiva på Teslas modeller, även på deras SUV:ar och detta borde fler tillverkare ta efter.
Vargen: Komforten är ok. Men du måste köpa rätt Tesla. De mindre varianterna är stötiga bullerburkar.
I en modell S har man däremot ljudisolering i Volvo- klass och fin fjädringskomfort. Stolarna är riktigt bra.
Laddnätverket 👍👍👍👍
MVH AL
Ja, prisa Tesla och Elon in absurdum. PK-uttalandena står som spön i backen. Något mer sektliknande är svårt att hitta idag.
Men nu var det ju frågan om en manipulerad programvara ... =)
Kan hålla med AL. Man behöver kliva upp rejält i prisnivå för att Tesla ska vara intressant, Model S. Tyvärr blir det alldeles för dyrt för privatbilisten.
Övernatta i Gränna för att ladda batterierna för en 50 mils resa mellan Helsingborg och Stockholm? Det gjorde man väl på ”hästtiden” för 150 år sen när det fanns gästgiverier överallt. Hästar och folk och behövde vila för att orka fortsätta. Men idag??
Jag kan hålla med om att det verkar lite överdrivet med övernattning, 50 mil klarar väl de flesta med lite vilopauser under laddning.
Men det finns kanske något som suger i Gränna, det känner ju inte vi till och det har vi ju inte med att göra.
+100. Instämmer till fullo - Teslas bidrag kan inte förbises.
Det verkar vara flera här som kommenterar utan att förstå problemet. Det är inte WLTP-siffrorna som är problemet. WLTP är en standard och alla som säljer bilar i Europa är skyldiga att testa sina bilar enligt WLTP och ange de siffrorna i sin reklam. De stämmer om man kör bilen utifrån de förutsättningar som WLTP ger. De är inte lögnsiffror.
Problemet är ett helt annat:
Tesla har en mjukvara som uppvisar räckvidd. Det har alla elbilar. Man ser i bilen hur mycket räckvidd det är kvar. Det är inget konstigt i sig.
Problemet är att Tesla när batteriet har 50% eller mer laddning, visar rena fejksiffror. Det är först när batteriet sjunker under 50% som mer verklighetsnära siffror anges.
Det är det som fått bilägare att reagera. Att räckvidden sjunker dramatiskt när batteriet är under 50%.
Räckviddsberäkningar ska ta hänsyn till olika parametrar. Förarens tidigare körmönster, utomhustemperatur osv. Det är nu inget konstigt att under de första milen visar det fel för det tar tid för systemet att lära sig föraren och de aktuella körförhållandena.
Men Tesla har när batteriet är över 50% så anges siffror som är förprogrammerade på uppdrag av Elon Musk. Det är först när batteriet sjunker under 50% som systemet tar hänsyn till förarens utomhustemperatur, körmönster osv. Ovanför 50% är det förinlagda siffror för att ge idén om en längre räckvidd än bilen har.
Det är därför som Tesla får kritik.
Sen har även EPA i USA bett Tesla att komma in med nya officiella räckviddssiffror för det finns misstankar om att de EPA siffror som Tesla angett är felaktiga.
Det finns ingen motsvarande misstanke om att WLTP siffrorna skulle vara felaktigt angivna.
Det finns inte heller någon uppgift om att Teslas mjukvara för räckviddsangivelse skulle vara felaktig på europeiska bilar, det här är uppgifter som än så länge bara har handlat om bilar levererade i Nordamerika.
Ett ytterligare problem är att Tesla nekat till att boka in kundernas bilar för koll, de har satt i system att avvisa bokningar för koll och felsökning. De hat haft en egen avdelning där medarbetarna fått bonus för varje bokad felsökning som de avbokar. Och därmed har Tesla sparat tusentals dollars på att inte ta in kundbilarna för felsökning.
Detta visar sammantaget att Tesla inte bryr sig om sina kunder. Och de ska givetvis kunna kritiseras för det.
För lite sans och balans så kan man lyssna in Bjørn Nylands kommentar om det hela.
https://www.youtube.com/watch?v=yYSOGCrAGAw
Kan det vara polkagrisarna? 🤔
Exakt det här gör min Polo från 2014 också. Jag kommer betydligt längre på första halvan av tanken än den andra, men som ofta får Tesla mer skit för något som de klassiska biltillverkarna kommit undan med länge.
Back to the future. 😄
Gör man en riktigt stor beställning på plats och vill ha dem så färska som möjligt, kanske det är en dags leveranstid som gäller. ☺️
Tesla har gjort två fula "saker":
-felaktig algoritm första halvan av batterikapaciteten
-felaktigt avbokat klagomål mha "task force" med direktiv att göra just det
Jag känner inte till någon annan biltillverkare som gjort något liknande.
Det stärker min uppfattning om Tesla-produkter - efter också en provkörning
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.