Nej Axa, man skrotar inga bensin eller dieselbilar i Norge. Dom är man rädda om.
Enkom det låga priset på elbilar och diverse förmåner som tidigare varit, t.ex att man får köra i kollektivfält och lägre bomavgifter som driver på försäljningen.
Medans ICE-bilarna är svindyra, vår malus är en fis i rymden jämfört med Norges vikt och utsläppsbaserade engangsavgift.
Skillnaden och som Norge tänkte rätt jämfört med Sverige angående ”subventioner” är att sänkt moms på elbilar är så ohyggligt mycket smartare jämfört med bonusar av olika slag att omställningen löser sig av sig självt….
Det står i artikeln att genom subventioner har man skrotat ut bilar.
Vilken artikel refererar du till? För i Vi Bilägares artikel står inte det du hävdar. Så det måste vara en annan artikel du läst.
ViB skriver:
” Registreringen av nya bensin- och dieselbilar har sjunkit kraftigt de senaste åren samtidigt som elbilarna blivit allt mer populära. Det beror inte minst på Norges kraftfulla subventioner.”
Förklaring: Registrering av nya elbilar är fler än registrering av nya bensin/dieselbilar, bl.a pga. subventioneringar.
” Bensinbilarna har minskat i antal ända sedan 2010 – bland annat på grund av utskrotning – och nu korsas alltså linjen för bensinbilar med den för elbilar.”
Förklaring: Bensinbilarna har bl.a minskat genom utskrotning. Finns inget påstående i artikeln om att Norge har subventioner för att skrota bilar, ej heller påstås det att utskrotningen är av fullt fungerande bilar.
Vi kan även fastställa att Mr Snoids påståenden om att ”man skrotar inga bensin- eller dieselbilar i Norge” inte stämmer. Självfallet skrotas bilar i Norge, oavsett drivlina.
När en bil är dyrare att reparera än bilen är värd, så blir det skrotning. Det år en naturlig process och har inget med subventioner på elbilar att göra.
Kommentarer
Dopad marknad.
"miljövänligt att skrota ut fullt fungerande fordon"
ekonomiskt vansinne.
Och hur "miljövänlig är batteridriva elfordon nä just det ingen vill tala klarspråk om detta dålda problem vid tillverkningen.
låt processen ha sin gång när det gäller fossildrivna fordon dessa försvinner av naturliga orsaker.
Per
Hur tänker du nu?
En bränslebil är väl knappast mer miljövänlig att tillverka.
Men här talar jag om redan tillverkade bilar som de vill att man skrota ut.
Per
Oklart vad du menade men ok. Visst, inte behöver skrota fullt fungerade bilar men det framkommer inte i artikeln om det handlar om sådana.
Det står i artikeln att genom subventioner har man skrotat ut bilar.
Nej Axa, man skrotar inga bensin eller dieselbilar i Norge. Dom är man rädda om.
Enkom det låga priset på elbilar och diverse förmåner som tidigare varit, t.ex att man får köra i kollektivfält och lägre bomavgifter som driver på försäljningen.
Medans ICE-bilarna är svindyra, vår malus är en fis i rymden jämfört med Norges vikt och utsläppsbaserade engangsavgift.
Finns inga subventioner för att skrota ICE-bilar. Vrakpanten (betalning för att skrota en personbil) är 3000kr.
Men däremot faller så klart många för ålderns tand och skrotas därför.
Skillnaden och som Norge tänkte rätt jämfört med Sverige angående ”subventioner” är att sänkt moms på elbilar är så ohyggligt mycket smartare jämfört med bonusar av olika slag att omställningen löser sig av sig självt….
Vilken artikel refererar du till? För i Vi Bilägares artikel står inte det du hävdar. Så det måste vara en annan artikel du läst.
ViB skriver:
” Registreringen av nya bensin- och dieselbilar har sjunkit kraftigt de senaste åren samtidigt som elbilarna blivit allt mer populära. Det beror inte minst på Norges kraftfulla subventioner.”
Förklaring: Registrering av nya elbilar är fler än registrering av nya bensin/dieselbilar, bl.a pga. subventioneringar.
” Bensinbilarna har minskat i antal ända sedan 2010 – bland annat på grund av utskrotning – och nu korsas alltså linjen för bensinbilar med den för elbilar.”
Förklaring: Bensinbilarna har bl.a minskat genom utskrotning. Finns inget påstående i artikeln om att Norge har subventioner för att skrota bilar, ej heller påstås det att utskrotningen är av fullt fungerande bilar.
Vi kan även fastställa att Mr Snoids påståenden om att ”man skrotar inga bensin- eller dieselbilar i Norge” inte stämmer. Självfallet skrotas bilar i Norge, oavsett drivlina.
När en bil är dyrare att reparera än bilen är värd, så blir det skrotning. Det år en naturlig process och har inget med subventioner på elbilar att göra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.