Vi Bilägares forum

Kan jag ladda bilen med solenergi billigt?

Kan jag ladda bilen med solenergi billigt?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2025-04-08 05:00

Kommentarer

Det går att fixa för rimliga pengar om man väljer klokt. Du kan få ett halvslitet Nissan leaf batteri för 15kSEK, en inverter som kan hantera solcellerna och batteriet för rimliga pengar sen en enklare laddbox på det. Detta förutsätter att du själv är beredd att jobba och har rätta kunskaperna för det. En simpel och "billig" lösning som inte kärver att du är elektriker är att köpa en power station: exempelvis: https://www.amazon.se/FOSSiBOT-F2400-solgenerator-batteribackup-utomhuscamping/dp/B0BN3YWQRF/ref=sr_1_6?crid=1K0S2T2OZU7IY&dib=eyJ2IjoiMSJ9.0_Zp2-WXZyX4gbC7lyRRhFzClh-khFfZ0KMvCXYmQHptHtAD0mnRVeAc26N0-o86xcrS40cx6k4OMnubul6mlSodQRsiui2V-slpWx8BfQtDhb9iOCzAmHRGqonP4OoLiMS5OIEAi212Cr0TqtIyxy2hyTr-7KwYC8cZGeuEYUE.sfb0Px4qgI1T2-x9kV6U-9Qt0l6zAY1RIA5FuGtL2hY&dib_tag=se&keywords=power+station&qid=1744087319&refinements=p_123%3A2852000&rnid=91049078031&s=garden&sprefix=power+station%2Caps%2C207&sr=1-6

Köp några billiga solceller som lever upp till power stationens krav. Ladda med en vanlig Shukko laddkbabel som du ställer ner till 6 A eller så. Det går inte fort och power stationen rymmer bara 2 kWh så den kommer inte orka att fylla hela hybridens batteri på en gång, men men - det kommer att fungera.

Uppdaterat: 2025-04-08 06:48
Diesel dödar

Jag tänker också spontant på en Fossibot som tidigare inlägg länkar till. Den har tillräckligt med effekt för att kunna ladda en elbil, och den kan laddas med solceller. Men det är ingen jättebillig lösning. Och det kommer att ta låååång tid, eftersom solcellerna inte levererar samma höga effekt. Man får alltså liksom ladda i omgångar. Vi pratar flera dygn här. För mig känns det snarare som en nödlösning för kristider, om alla andra alternativ fallerar.

Uppdaterat: 2025-04-08 08:13

Lite överdrivet att i artikeln påstå att man behöver inkludera batteri i sin solcellslösning. Var kom det ifrån?

Frågeställaren tillbringar långa perioder på landet och kan ha bilen inkopplad så länge det behövs.

Det behövs bara några få paneler och enklast möjliga växelriktare för skapa möjligheten att ladda laddhybriden med solel.

Uppdaterat: 2025-04-08 09:32
Vader99 skrev:

Lite överdrivet att i artikeln påstå att man behöver inkludera batteri i sin solcellslösning. Var kom det ifrån?

Frågeställaren tillbringar långa perioder på landet och kan ha bilen inkopplad så länge det behövs.

Det behövs bara några få paneler och enklast möjliga växelriktare för skapa möjligheten att ladda laddhybriden med solel.

Nja, fullt så enkelt är det inte. Det krävs en viss strömstyrka för att kunna ladda en bil. I vanliga fall är det 6A, mindre än så kan typ2-standarden inte hantera. Det är alltså 1,4kW som lägst, om man kör enfas. Vill man ladda enbart med solceller måste man se till att växelriktaren alltid matas med med minst denna effekt, annars kommer bilen inte att laddas. Ett batteri mellan solcellerna och växelriktare fungerar som buffert så man kan mata ut högre effekt än vad solcellerna levererar för tillfället.

Uppdaterat: 2025-04-08 09:41

Det betyder väl att du behöver 3kW märkeffekt på solpanelerna

En snabb googling ger att ett sådant paket kostar minst 35.000kr

Uppdaterat: 2025-04-08 09:47
mati skrev:

Vader99 skrev:

Lite överdrivet att i artikeln påstå att man behöver inkludera batteri i sin solcellslösning. Var kom det ifrån?

Frågeställaren tillbringar långa perioder på landet och kan ha bilen inkopplad så länge det behövs.

Det behövs bara några få paneler och enklast möjliga växelriktare för skapa möjligheten att ladda laddhybriden med solel.

Nja, fullt så enkelt är det inte. Det krävs en viss strömstyrka för att kunna ladda en bil. I vanliga fall är det 6A, mindre än så kan typ2-standarden inte hantera. Det är alltså 1,4kW som lägst, om man kör enfas. Vill man ladda enbart med solceller måste man se till att växelriktaren alltid matas med med minst denna effekt, annars kommer bilen inte att laddas. Ett batteri mellan solcellerna och växelriktare fungerar som buffert så man kan mata ut högre effekt än vad solcellerna levererar för tillfället.

Du har helt rätt i det och det är en bra poäng. Frågeställaren skrev dock inte att han helt saknade el i stugan men om så är fallet så ställer det högre krav såklart.

Uppdaterat: 2025-04-08 10:00
mati skrev:

Nja, fullt så enkelt är det inte. Det krävs en viss strömstyrka för att kunna ladda en bil. I vanliga fall är det 6A, mindre än så kan typ2-standarden inte hantera. Det är alltså 1,4kW som lägst, om man kör enfas. Vill man ladda enbart med solceller måste man se till att växelriktaren alltid matas med med minst denna effekt, annars kommer bilen inte att laddas. Ett batteri mellan solcellerna och växelriktare fungerar som buffert så man kan mata ut högre effekt än vad solcellerna levererar för tillfället.

Bra kommentar, tror många inte blir upplysta om detta då de köper in "portabel solpanels-anläggning" på Byggmarknaderna, där dessa marknadsförs.

Uppdaterat: 2025-04-08 12:18
Gillar kurvor och rondeller

Det går men det kostar ca 10k för hybridväxelriktare, batterier och begagnade solpaneler. Håller på och tittar på ett sådant system för svärmor. Det behövs bara 200Ah 12v batteri eftersom 230V uttaget kan stängas av om soleffekten inte är tillräcklig..

Uppdaterat: 2025-04-08 13:21