Intresset för begagnade elbilar ökar stadigt, och Teslas prissänkning kan innebära ett riktigt bra läge för elbilsköparna på marknaden enligt den oberoende bilhandlarkedjan Riddermark Bil.
Efter prisdumpningen: ”Elbilsköpare har ett superbra läge”
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-17 19:40
Kommentarer
Nu är det verkligen mycket riktigt ett otroligt BRA läge att köpa en Tesla.
En av två toyota rav4 ägare på ”min” gata som köpte sin nya toyota i höstas byter bort nu bort den mot en Tesla modell Y med leverans i mars. Han beställde den igår och lade 2500 kr i förskottsbetalning på Teslas hemsida.
Han knorrade dock att silvermetallic / vitt och eventuellt svart är standard medan kulörerna blå, grå och rödmetallic kostar uppemot 30 000 kr extra så han beställde en standard silvermetallic som kostar noll kronor extra.
Jag är förresten absolut inte helt övertygad om att Teslan kommer att levereras så snabbt som han påstår men det återstår att se. Det normala är ju leveranstider uppåt 6-9 månader och ibland ännu mer.
Nej det är bara den vita som är standard. Alla andra färgval kostar extra från 13.000kr för svart till 22.000kr eller 35.000 för den röda, beroende på SR eller LR.
Vet inte om det är så bra som många vill tro, ca 550 tkr för en modell Y? Den där modellen borde knappt kosta mycket mer än ca 400 tkr.. folk och företag har blivit förblindade av priserna som tyvärr fördubblades bara på ett par år helt utan direkt anledning. Det kan kunde förr köpa för runt 200 tkr (fossil bil), drog iväg och kostade plötsligt 350 tkr.
Även om jag själv vägrar Tesla så håller jag med ovan. Tesla är i dagsläget efter prissänkningen det bästa elbilsköpet.
Tycker att det är rätt märkligt att folk är beredda att betala 35000 kr för en rätt murrig och trist röd färg när man kan foliera en bil till vilken färg eller mönster som helst för typ hälften.
Snoid:
Du har säkert rätt, refererade bara vad Tesla-grannen-på gatan berättade för mig då han beställde Teslan på nätet.
Han beställde iaf en standard lack och AWD dvs dualmotor med Longrange batteri.
Beställde han en gratis standardlack så är bilen vit metallic. Allt annat kostar mer eller mindre mycket extra. Ligger så klart i affärsmodellen
Finns ju knappt mera än vita Teslor så uppenbart har dom fått kunderna dit dom vill - ungefär som gamla Henry Ford.
Vit pearl, och troligen silvermetallic, är treskiktslackering och därför ett bättre val än de solidlacker som Tesla, i alla fall tidigare, haft problem med.
Efter drygt tre år med bilen finns i alla fall inga tecken på problem. Kan väl i och för sig bero på att jag kostade på en keramisk behandling när den var ny. Och rostskyddsbehandling där jag inte fullt ut litade på amerikanskt rostskydd.
Min Model S som är kvar i firman är nu 4 år och gått 18 000 mil snart, alltid maskintvättad och aldrig lackbehandlad är fortfarande hur fin som helst. Vit pearl på den.
Tesla har ju verkligen slagt på blåslampan mot konkurrenterna. Kanske det börjar bli lite nyktrare nu. Privatleasing kommer försvinna mer och mer, nu när räntekostnaden stiger.
500kkr är dock fortfarande mycket pengar, oavsett hur bra bilen är eller hur TCO ser ut. 500kkr skall upp på det ena eller det andra sättet, för merparten av befolkningen är den kostanden fortfaraden på tok för hög. Däremot är väl Teslan, bortsett byggkvaliten, ett av de mer attraktiva och vettiga valen sett till konkurrensen.
För egen del blir det troligen diesel igen, eventuellt att jag byter ut andrabilen mot en el/plugin vart eftersom.
Ett helt gäng Tesla M3 som blivit prissänkta på blocket nu. Några är 50000-60000 billigare.
Sen finns det stjärnor som vägrar bita det sura äpplet och säljer privat för lika mycket som en ny kostar utan att erbjuda något extra som vinterdäck tex.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.